جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 15:49   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 56488صفحه نخست » انرژی،حمل و نقل دوشنبه، 11 اسفند 1393 - 12:33
رویای شهر فرودگاهی در مازندران/ تب بالای ایجاد فرودگاه جدید
رویای شهر فرودگاهی در مازندران/ تب بالای ایجاد فرودگاه جدیدترابر نیوز: ساری - مازندران تا رسیدن به شهر فرودگاهی فاصله ای بس طولانی دارد چرا که هم فرودگاههایش زیان ده هستند و هم زیرساختهای مورد نیاز در آن فراهم نیست.
  

ترابر نیوز:


 

 

 

 

 

 

 در حال حاضر سه فرودگاه بین المللی دشت ناز، نوشهر و رامسر در مازندران فعالیت دارند که هر سه آن از نظر اقتصادی زیان ده هستند.

علاوه بر این سه فرودگاه، شهرستان بابلسر دارای فرودگاه نیروی هوایی است و شهرستانهای بابل و محمودآباد نیز فرودگاههای کوچک آموزشی دارد که تب فعال شدن این فرودگاهها در ماههای اخیر و تبدیل آن به فرودگاههای مسافربری داغ شده است.

در حالیکه متولیان و مسئولان شهرستانهای آمل، بابل و محمودآباد درصدد راه اندازی و فعال سازی پروازهای مسافری در فرودگاههای این مناطق هستند، اما این پرسش اساسی مطرح است که آیا فعال سازی فرودگاه جدید توجیه اقتصادی خواهد داشت؟.

پیگیری برای راه اندازی فرودگاه بیشه کلا

استاندار مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در سفر روزهای اخیر رئیس مجلس، موضوع راه اندازی فرودگاه بیشه کلا محمودآباد مطرح و پیگیری شد گفت: برای راه اندازی این فرودگاه قدیمی رایزنیهایی شده است.

ربیع فلاح جلودار در پاسخ به اینکه آیا راه اندازی فرودگاه جدید توجیه اقتصادی دارد بیان داشت: این موضوع باید توسط مختصصان و بخش خصوصی ارزیابی شود.

باند بتنی فرودگاه تبریز

در هر روی ایجاد فرودگاه جدید و هزینه کرد کلان برای راه اندازی آن مستلزم بررسی کارشناسان درباره صرفه داشتن و نیاز منطقه باید صورت گیرد اما حسین نیازآذری نماینده مردم بابل در مجلس از پیگیری برای راه اندزی فرودگاه قدیمی احمدکلا این شهرستان خبر می دهد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هکتار زمین بین بابل و آمل در روستای احمدکلا از قدیم برای فرودگاه آموزشی وجود دارد، گفت: در حال پیگیری هستیم تا فعایت این فرودگاه از سر گرفته شود.

فعالیت فرودگاه احمدکلا مطالبه عمومی است

وی اظهار داشت: با توجه به جمعیت یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفری شهرهای مرکزی استان، فعالیت فرودگاه احمدکلا یک مطالبه عمومی است.

وی با تاکید بر اینکه فرودگاه دشت ناز ساری به عنوان فرودگاه اصلی مازندران به شمار می رود و باید وضعیت آن ارتقا یابد، تصریح کرد: ولی دلیل بر این نمی شود ایجاد فرودگاه در جای دیگر را مطالبه نکنیم.

نیازآذری با اشاره به اینکه فرودگاه ترمینال نیست که هر جا بتوان آن را دایر کرد افزود: فرودگاه قدیمی بابل در ایکائو نیز ثبت شده است.

در حالیکه بین بابل، بابلسر و محمودآباد فاصله ای کمتر از یکساعته وجود دارد، پیگیری برای راه اندازی فرودگاه بیشه کلای محمودآباد نیز از سوی مسئولان شهرستان مطالبه می شود.

فرودگاه

عبدالوحید فیاضی نماینده مردم محمودآباد در مجلس در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه راه اندازی فرودگاه محمودآباد توجیه اقتصادی دارد، می گوید: از مسئولان استانی وشهرستانی می خواهم ساخت وسازغیر مجاز که مانع توسعه فرودگاه است تخریب شود.

فیاضی با اشاره به اینکه فرودگاه محمودآباد توجیه اقتصادی دارد و اگر بتوانیم فرودگاه را به سرانجام برسانیم برای همیشه محمودآباد کافی است گفت: رایزنیهایی برای دومنظوره شدن فرودگاه محمودآباد و استفاده مسافری آن صورت گرفته است.

تلاش مسئولان شهرستانهای مختلف مازندران برای ایجاد فرودگاه در حالی است که در حال حاضر هر سه فرودگاه مازندران زیان ده هستند و به گفته مدیرکل فرودگاههای مازندران گفت: از ۵۴ فرودگاه استان سه تا چهار فرودگاه زیان ده نیستند و سایر فرودگاهها زیان ده هستند که جبران زیادندهی از سایر منابع استفاده می کنیم.

موسی مشاء زمینی با بیان اینکه هر سه فرودگاه استان زیان ده هستند تصریح کرد: برای فرودگاه ساری افق ۱۴۰۴ را در نظر گرفتیم و با توجه به رشد مسافری این برنامه در دست اجراست.

مشاء زمینی گفت: در سال ۹۲ زائرانی که از فرودگاه ساری جابجا شدند ۳۴۰ هزار مسافر بود که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به بالای ۴۰۰ هزار مسافر برسد و این نشان می دهد که درصدد رفع و جبران زیان دهی هستیم.

وی با بیان اینکه در شراط اضطراری فرودگاه تنها مکانی است که دسترسی به آن آسان است گفت: به عنوان نمونه در زلزله بم، تنها مکانی که توانست امدادرسانی کند فرودگاه بم است و باید به سمتی برویم که زیانها را به حداقل رسانیم.

شهر فرودگاهی باید ایجاد شود

مدیرکل فرودگاههای مازندران برنامه ریزی برای افزایش پروازها را از جمله برنامه برای رفع زیان دهی برشمرد و گفت: برای رفع زیان دهی باید باید شهر فرودگاهی را در فرودگاههای استان ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه از شهر فرودگاهی برای کاهش زیان دهی باید بهره بریم گفت: امسال در ۹ ماه اول پرواز خارجی در فرودگاه ساری ۴۹۲ پرواز بود و به طور میانگین هشت تا ۱۰ پرواز داخلی را در این فرودگاه داشتیم.

مدیرکل فرودگاههای مازندران گفت: با پیگیریهای صورت گرفته پرواز دبی به ساری از جمله اقدامات است که هفته ای دو پرواز به مقصد دوبی در روزهای دوشنبه و جمعه خواهد بود که این اقدامی در راه ایجاد شهر فرودگاهی خواهد بود.

مشاء زمینی عنوان کرد: در زمینه دستگاههای ناوبری، فرودگاه ساری دارای دستگاه خاص خود است که بتواند در شرایط مختلف اقدام به پرواز داشته باشیم و پیگیر سیستم نشست پرواز با دید کم هستیم و این دستگا خریداری شده و در پی تملک زمین هستیم.

وی با بیان اینکه ریسک نباید در صنعت هوایی وجود داشته باشد، گفت: امروز در بحث سانحه هوایی ما جزو حداقل ها هستیم و خوشبختانه تاکنون سانحه هوایی در استان نداشتیم و گاها اتفاق می افتد که برای هواپیماهای کوچک و آموزشی مسائلی رخ داده است.

وی با اشاره به اینکه زیباترین برج های مراقبت به ارتفاع ۳۲ متر و هزینه هفت میلیارد تومان در ساری راه اندازی شده است گفت: به دلیل آنکه مرز هوایی هستیم همکاران ما در ساری ۲۴ ساعته شیفت هستند.  

درحالیکه برخی فرودگاههای مازندران از جمله در نوشهر و رامسر با موانع پروازی روبرو هستند و همواره خطر تعطیلی به دلیل زیان ده بودن آنان را تهدید می کند، آیا راه اندازی فرودگاه جدید می تواند یک مطالبه عمومی تلقی شود یا وعده های غیرعملی؟

مهر

تعداد بازدید: 1133 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار