چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403 - 16:41   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 51065صفحه نخست » خبرهای حوزه حمل و نقلچهارشنبه، 26 آذر 1393 - 12:08
افزایش تمایل کشورها به استفاده از مسیرهای ایران برای ترانزیت
ترابر نیوز: وبلاگ تین نیوز، علی نورزاد | برخورداری کشور از موقعیت مناسب جغرافیایی و قرار گرفتن در کانون برخی از مهم‌ترین کریدورهای حمل و نقلی جهان، منجر به افزایش تمایل کشورها به استفاده از مسیرهای ایران برای ترانزیت شده و این امر نیازمند توسعه زیرساخت ‌ها و تکمیل شبکه حمل و نقل، به ویژه شبکه ریلی است.
  
ترابر نیوز:


در همین راستا اتمام طرح‌های ریلی در دست اجرا با عملکرد ترانزیتی نظیر راه آهن گرگان - اینچه برون، راه آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی ـ‌ آستارا، راه آهن خواف - هرات، راه آهن چابهار - زاهدان، راه آهن اراک – ملایر – کرمانشاه - خسروی و راه آهن خرمشهر – شلمچه، از اهم اولویت ها در احداث خطوط ریلی است که با جدیت دنبال می‌شود و قرار است سالانه بیش از 1000 کیلومتر خط ریلی با استفاده از فاینانس احداث شود. 

از این رو احداث راه آهن گرگان - اینچه برون از ابتدای سال 1391 آغاز و در اردیبهشت سال 1392 با پیشرفت فیزیکی 73 درصد افتتاح شد. از آن زمان فرآیند تکمیل عملیات اجرایی طرح به دلیل محدودیت منابع به کندی انجام و تا شهریورماه سال 1393 پیشرفت فیزیکی طرح به 85 درصد رسید، در اواسط مهرماه سال جاری و با انجام بخش عمده ای از تعهدات ترکمنستان در خاک آن کشور، تکمیل فاز اول طرح برای شروع بهره برداری در دستور کار قرارگرفت و در دو ماه گذشته با پیشرفت فیزیکی 12درصدی، پیشرفت فیزیکی طرح به 97 درصد رسید. 

برای دستیابی به این مهم کلیه عملیات مرتبط با زیرسازی و روسازی در مسیر اصلی و خطوط ایستگاهی شامل ریلگذاری، بالاست ریزی و رلواژ، جوش درز ریل و نصب ارتباطات و همچنین تکمیل ساختمان ایستگاهها به انجام رسید و در حال حاضر امکان سیر قطار با سرعت 120 کیلومتر در ساعت بر روی خط فراهم شده است. 

بنا به قانون توسعه حمل و نقل عمومی که در قالب برنامه پنجم تمدید شد، حمل و نقل ریلی در بخش بار باید به 30 درصد حمل بار داخل کشور و در بخش مسافری به 18 درصد برسد. 

علاوه بر این قانون نظر به این‌که حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، دریایی و هوایی بسیار کارآمدتر است و زیرساخت‌های راه آهن برای هر واحد بار یا مسافر دو تا سه برابر کمتر از روش‌های دیگر حمل و نقل زمین تصرف می‌کنند و همچنین مزایایی دیگری مانند حمل و نقل انبوه همراه با ایمنی، صرفه جویی اقتصادی و سوختی، جلوگیری از آلودگی‌ها، نزدیک شدن به استانداردهای زیست محیطی را نیز تامین می نماید، این نوع حمل و نقل باید در اولویت توسعه قرار گیرد.

برگرفته از خبر روابط عمومی شرکت ساخت

تعداد بازدید: 372 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار