پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403 - 05:09   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49240صفحه نخست » ریلی 2دوشنبه، 10 شهریور 1393 - 20:30
تولید ملی واگن زیرتیغ واردات واگن دست دوم
  
ترابر نیوز:
در شرایطی که با ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی انتظار می‌رفت روندهای نامطلوب واردات کالاهای مشابه تولید داخل، متوقف شود اما همچنان در برخی بخش‌ها شاهد اتلاف منابع ارزی کشور به پای واردات کالاهای خارجی، آن هم از نوع دست دوم هستیم.

به گزارش تین نیوز، با وجودی که در داخل کشور ظرفیت ساخت واگن‌های مسافری وجود دارد و چند کارخانه نیز در این حوزه فعال هستند و می‌شود با اندکی حمایت از آنها سبب خودکفایی کشور در این بخش را فراهم کرد، متاسفانه شرکت‌های بهره‌بردار خطوط ریلی، واگن‌های دست دوم خارجی را ترجیح می‌دهند.

شنیده ها حکایت از آن دارد در حالی که شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی که به واگن‌سازان داخلی واگن سفارش می‌دهند، از این شرکت‌ها به‌دلیل تاخیر در عمل به تعهداتشان گله دارند.

واگن‌سازهای داخلی از وارادات و بــه‌کار‌گــیری واگن‌های دست‌دوم در شــرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی شکایت دارند و این رویه را مانع کار واگن‌سازهای داخلی و به‌طور کلی کاهش کیفیت بخش ریلی می‌دانند.

محمد محمدی مدیر عامل شرکت واگن سازی پارس اراک می گوید: هم اکنون کمبود نقدینگی یکی از مشکلات مشتریان ما است و اگر تسهیلات بانکی به سهولت در اختیار آنان قرار گیرد به راحتی می توانیم نسبت به تامین واگن های مورد نیاز مشتریان خود اقدام کنیم.

محمدی تصریح کرد: در صورتی که خریداران واگن بتوانند به موقع منابع مالی خود را تامین کنند شرکت های واگن سازی نیز می توانند به موقع طبق قراردادهای منعقده واگن های مورد نیاز خریداران را تحویل دهند، اما مشکلات مربوط به کمبود منابع مالی خریداران سبب می شود واگن سازها به این مسئله توجه بیشتری نشان دهد.

مدیر عامل واگن‌سازی پارس با بیان اینکه کارخانجات واگن‌سازی کشور می‌توانند نیاز داخلی به واگن‌های مسافربری، مترو و باری را به سهولت تأمین کنند، افزود: هم اکنون 6 شرکت واگن‌سازی داخلی، تنها با 25 درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

باید گفت به نظر می رسد در صورتی که شرکت‌های حمل و نقل، واگن‌های مورد نیاز خود را از کارخانجات داخلی تأمین کنند شاهد رونق تولید در کارخانجات واگن‌سازی کشور خواهیم بود و این مسئله علاوه بر رونق اقتصادی از خروج منابع ارزی کشور نیز جلوگیری خواهد کرد.

در این زمینه محسن پور سید آقایی مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفته بود: شرکت راه‌آهن از محل وجوه اداره ‌شده، به شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی – اعم از باری و مسافری- که به واگن‌سازان داخلی واگن سفارش می‌دهند، تسهیلات ویژه‌ای پرداخت می‌کند. این تسهیلات مشوق خوبی هستند برای شرکت‌های حمل‌و‌نقل ریلی که قصد توسعه و نوسازی ناوگان خود را دارند و کسب‌وکار شرکت‌های واگن‌سازداخلی را نیز رونق می‌دهند.

گفتنی است هم اکنون شرکت واگن سازی پارس ظرفیت تولید سالانه یک هزار دستگاه واگن باری و بیش از 200 دستگاه واگن مسافربری را دارد.
 
 
تعداد بازدید: 897 ،    
  
کلیدواژه ها: ریلی - تولید - واگن


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار