سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403 - 16:41   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 49003صفحه نخست » متروسه شنبه، 28 مرداد 1393 - 12:00
طرح احداث مونوریل در اردبیل تصویب شد
  
ترابر نیوز:
 با دعوت از یک سرمایه گذار اهل ترکیه و با تصویب شورای شهر اردبیل، برای نخستین بار در کشور به روش BOT مونوریل در اردبیل اجرایی و عملیاتی می‌شود.

 
سرمایه گذار ترک در نشست با اعضای شورای شهر اردبیل در تشریح احداث مونوریل در اردبیل اظهار کرد: ما براساس ظرفیت سنجی که از وضعیت ترافیک و تردد روزانه مردم انجام دادیم مصمم هستیم تا از میدان بسیج تا میدان جهاد اردبیل خط مونوریل را راه اندازی کنیم.

 
صلاح الدین چلیک با بیان اینکه شرکت سرمایه گذاری ترک در احداث قطار شهری در کشورهای مسلمان به ویژه شهرهای با پیشینه تاریخی و فرهنگی نظیر اردبیل پیشقدم شده است، افزود: ما در دو روزی که در اردبیل به عنوان یک سرمایه گذار و گردشگر حضور داشتیم متوجه مشکلات جدی در حوزه ترافیک شهری بودیم و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا با روش سرمایه گذاری BOT و بهره برداری بتوانیم و برای نخستین بار در ایران سیستم مونوریل را در اردبیل راه اندازی کنیم.

 
وی تاریخچه اجرای چنین پروژه هایی را بیش از 113 سال برشمرد و بیان کرد: سرعت سریع، هزینه و سرمایه گذاری مناسب، کاهش مصرف انرژی، جا به جایی ایمن مسافران، اشغال کم فضا و بسیاری دیگر از ویژگی های راه اندازی خط مونوریل است که با توجه به شرایط اردبیل می توان این پروژه را در مدت 12 ماه اجرایی و عملیاتی کرد.

 
سرمایه گذار ترک تصریح کرد: بیش از 70 درصد اجرای این پروژه شامل بخش های کارگاهی و نصب در محل اجرا و مابقی نیز کارهای زیربنایی نظیر ساخت تیرها و ستون ها و احداث ایستگاه های مختلف با تمامی امکانات است که اغلب شبانه بدون دردسر خاص در ترافیک شهری اجرایی و عملیاتی می شود و در تردد روزانه مردم نیز در طول اجرای پروژه مشکلی به وجود نمی آید.

 
چلیک با تشریح نسل واگن های مختلف گفت: در هر واگن 50 مسافر می تواند جا به جا شود که 24 مسافر به صورت نشسته و 26 مسافر به صورت سرپا از خط ریلی مونوریل استفاده می کنند و روزانه 30 تا 40 هزار نفر امکان جا به جایی از این طریق فراهم می شود.

 
وی اظهار کرد: ما آمادگی داریم کارخانه احداث و راه اندازی این مجموعه را در اردبیل اجرایی کنیم تا حتی برای کشورهای همسایه امکان صادرات تاسیسات و تکنولوژی های پیشرفته وجود داشته باشد.

 
چلیک با اشاره به سیستم های مکانیکی و برقی مونوریل افزود: اجرای این پروژه ریالی اعتبار و هزینه برای شهرداری اردبیل تحمیل نمی کند و ما به عنوان مجری و دست اندرکار این پروژه با برنامه ریزی که انجام می دهیم در فاصله زمانی مشخص بهره برداری از آن را انجام می دهیم.

 
در این نشست مشاور سرمایه گذاری استاندار اردبیل با اشاره به پیگیری های مستمر برای دعوت از سرمایه گذار کشور ترکیه برای حضور در استان اردبیل بیان کرد: ما با این سرمایه گذار در صدد انجام توافق و تفاهم نامه ای هستیم تا علاوه بر مونوریل شهری اردبیل آزادراه اردبیل-تهران و قطار سریع السیر اردبیل به مرکز کشور را اجرایی و عملیاتی کند.

 
احمد کیسان اظهار کرد: این پروژه با روش BOT بدون کوچک ترین تحمیل هزینه ای به دولت و مسئولان شورا و شهرداری انجام می شود و در صورت توافق نهایی برای این پروژه مطالعات جامع و امکان سنجی مناسب همراه با برآورد هزینه و توجیه اقتصادی انجام می شود و حتی حاضر هستیم با سفر به کشور ترکیه پروژه های اجرایی این شرکت را از نزدیک مشاهده و توانمندی های این شرکت سرمایه گذاری ترک را مورد بحث و بررسی قرار دهیم.

 
وی گفت: ما برای کاهش معضل ترافیک به اجرای این پروژه اهتمام کرده ایم و امیدواریم مجری پروژه با احداث کارخانه مراحل نصب و اجرای مونوریل اردبیل را به عنوان پایلوت اجرای این پروژه در سطح کشور از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی مورد حمایت قرار دهد.
 
 
منبع:تین نیوز
تعداد بازدید: 1555 ،    
  
کلیدواژه ها: احداث - منوریل - اردبیل


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار