چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403 - 19:33   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 48425صفحه نخست » ریلی 2یکشنبه، 5 مرداد 1393 - 19:45
بودجه قطار شهری قم صفر شد
  
ترابر نیوز:

شهردار قم از صفر شدن تخصیص بودجه قطار شهری قم به دستور رئیس جمهور انتقاد کرد.

 
محمد دلبری پیش از ظهر یکشنبه در جلسه شورای اسلامی شهر قم به ارائه گزارشی در مورد فعالیت‌ها شهرداری پرداخت.

 
بخشی از این گزارش به پیگیری روند ساخت متروی قم اختصاص داشت. شهردار قم با اشاره به جلسه‌ای که با فرماندهان با قرارگاه خاتم در این زمینه داشت، گفت:  قرار شد یک سری اقدامات انجام شود تا کار حفاری مترو با سرعت بیشتری انجام شود.

 
دولت در بودجه سال جاری 55 میلیارد تومان برای اجرای دو طرح قطار شهری در قم منظور کرده بود که همین رقم هم بارها از سوی شهردار قم مورد انتقاد قرار گرفته بود.

 
دلبری در ابتدای سال در اظهاراتی وضعیت پروژه متروی قم را به دلیل تخصیص ناکافی مبهم توصیف کرده بود.

 
وی همچنین یک ماه پیش در جلسه بررسی پروژه‌های عمرانی شهرداری گفته بود: «در صورت اعلام دولت مبنی بر عدم تأمین منابع مالی پروژه های مترو و منوریل و مصوبه شورا، شهرداری آمادگی تأمین منابع و پیشبرد کار را دارد.»

 
حالا به گفته دلبری رئیس جمهور دستور داده تا تخصیص بودجه قطار شهری تمام شهرها صفر شده و تنها 91 میلیارد تومان برای اهواز اختصاص پیدا کند.

 
وی با اشاره به تکلیف قانونی دولت برای تأمین نیمی از هزینه‌های احداث قطار شهری خاطرنشان کرد: جای تأسف دارد که دولت این تکلیف را انجام نمی‌دهد.

 
شهردار قم گفت: شهرداری در نظر دارد با موافقت شورا، این بودجه را از منابع خود تأمین کند.

 
در میان اعضای شورای شهر قم همواره اختلاف نظرهایی درباره اختصاص ارقام قابل توجه برای قطار شهری وجود داشته است. یکی از دلایل مخالفان این است که بودجه فربه قطار شهری مجال پیگیری دیگر طرح‌های عمرانی در شهر را از شهرداری خواهد گرفت و دولت را نسبت به پیگیری تکلیف خود بی توجه خواهد ساخت.

 
مسدود شدن حساب شهرداری توسط اوقاف

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مسدود شدن حساب‌های شهرداری توسط اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان قم اظهار داشت:  با تلاش دوستان ما در شورای حقوقی و معاونت مالی اقتصادی این مشکل با پرداخت بخشی از مبلغ مورد دعوا برطرف شد.

 
شهردار قم ادامه داد: بسته شدن حساب‌ها موجب اختلال در روند مالی شهرداری شده بود که به همین خاطر پیگیری‌هایی از بیوت مراجع نیز انجام شده بود تا این مشکل ادامه پیدا نکند.

لزوم وحدت رویه در آرا کمیسیون ماده صد

 
وی همچنین به جلسه‌ای با چهار نفر از اعضای کمیسیون ماده صد داشته اشاره کرد و افزود: به هماهنگی بیشتر با مجموعه دبیرخانه متمرکز ماده صد و نمایندگان شورا در این کمیسیون نیاز داریم تا بخشی از مشکلات برطرف شود.

 
دلبری اقدام بعدی در این زمینه را هماهنگی با قضات دانست و خاطرنشان کرد: مطلب اصلی به وجود آمدن یک وحدت رویه در کمیسیون ماده صد است.

 
وی نبود این وحدت رویه را چراغ سبز دادن به دور زدن قانون دانست و گفت: وقتی افراد بدانند برخی از این کمیسیون‌ها برخورد قاطع‌تری دارند، پرونده خود را جابه‌جا کرده و تلاش می‌کنند از زیر بار جرایم ماده صد فرار کنند.

 
شهردار قم اضافه کرد: در پاسخ به همین دغدغه‌ها کارگروهی تشکیل شده تا آسیب‌شناسی‌ها را انجام دهند و نتیجه آن در صحن شورا اعلام خواهد شد.

 
طبق ماده صد قانون شهرداری‌ها، مالکان اراضى و املاک واقع در محدوده شهر یا حریم آن باید قبل از هر اقدام عمرانى یا تفکیک اراضى و شروع ساختمان از شهردارى پروانه بگیرند.

 
ضمانت اجرایی این قانون کمیسیونی است که یک نماینده از وزارت کشور، یک نماینده از شورای شهر و یک نماینده از قوه قضاییه در آن شرکت دارند. این کمیسیون به تخلفات شهرسازی، فنی و بهداشتی در ساخت و سازها رسیدگی و بر اساس قانون برای آن رای صادر می‌کند.

 
از آنجا که در یک شهر ممکن است چند کمیسیون ماده صد وجود داشته باشد، عدم وحدت رویه آنها در برخورد با تخلفات همواره یکی از معضلات ساماندهی معماری و شهرسازی بوده که شهردار قم تلاش می‌کند با رایزنی این معضل را برطرف کند.

 
توجه به بودجه محوری در شهرداری

دلبری در بخش دیگری از سخنانش به سیاست بودجه محوری شهرداری اشاره کرد و گفت: در این راستا قرار است جلسات منظمی برای بررسی روند تحقق بودجه شهرداری تشکیل شود.

 
وی با اشاره به ارسال تفریغ بودجه سازمان‌های شهرداری افزود: بودجه محوری در تمام سازمان‌های متعلق به شهرداری یک اصل است.

 
شهردار قم در پاسخ یکی از اعضای شورا در زمینه ضعیف بودن عملکرد برخی سازمان‌ها با توجه به بودجه گفت: ما تا زمانی که سیستم حسابداری نقدی باشد، ثبت و ضبط یک سری عملکردها در شهرداری مرکز انجام می‌شود.

 
وی با اشاره به اینکه بودجه‌ای که برای سازمان‌ها ارائه می‌شود واقعی نیست ادامه داد: عملکرد واقعی را ناظرین محترم شورای شهر می‌توانند در سازمان‌ها بررسی کنند.

 
شهردار قم به برنامه خود برای تشدید نظارت بر مناطق شهرداری اشاره کرد و ادامه داد: بازرسی منظم از مناطق شهرداری شروع شده و از اعضای شورای شهر دعوت می‌کنیم در این بازرسی‌ها حضور داشته باشند و نقاط قوت و ضعف عملکرد مناطق را بررسی کنند.

 
به گفته وی دیدار با شهردار هم قسمتی از این برنامه است تا مردم آن منطقه مشکلاتشان را بدون واسطه مطرح کنند.

 

منبع:تین نیوز

تعداد بازدید: 602 ،    
  
کلیدواژه ها: بودجه - قطار - قم


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار