پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403 - 00:35   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 48239صفحه نخست » هوایی2چهارشنبه، 1 مرداد 1393 - 13:15
کتاب رژیم حقوقی هواپیمای کشوری
  
ترابر نیوز:

 اساسی ترین ابزار برای ارایه خدمات حمل و نقل هوایی وسیله نقلیه هوایی یا هواپیما است که با بهره برداری از آن حمل و نقل هوایی محقق می گردد. 
به گزارش تین نیوز تاثیر فناوری نوین در تولید وسایل نقلیه هوایی همانند اسب سرکشی بوده که به آسانی رام نشده و با هر گام که به جلو برداشته، بنیان کسب و کارهای موجود را به شدت لرزانده است. اگر نتوان سریع تر از آن فکر کرد و قواعد لازم را تنظیم نمود و در واقع هوشمندانه به مهار آن پرداخته نشود شاید جامعه انسانی را به مقاصد نامعلومی سوق دهد که نه تنها به ناکجا آباد است بلکه از بهره وری اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی نیز بسیار به دور می باشد. بنابراین تدوین و برقراری قواعد حقوقی به صورت دوراندیشانه می تواند تنها راهکار مهار این اسب سرکش یعنی بکارگیری فناوری پیشرفته در وسیله نقلیه هوایی و بهره برداری از آن بشمار آید. 
با ملاحظه مبانی حقوقی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گوناگون در سطح کشورها می توان شاهد تفاوت در قوانین و مقررات ملی بود که اگر چه این تفاوت در برخی از فعالیت های اقتصادی مانع به حساب نمی آید اما در زمینه فعالیت های هوانوردی و حمل و نقل هوایی به لحاظ ماهیت هواپیما و نحوه کارکرد آن می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد. از این جهت همواره جامعه بین الملل تلاش داشته است تا با تدوین معاهدات بین المللی به منظور یکسان سازی اصول و قواعد حقوقی هوانوردی و حمل و نقل هوایی در سطح بین المللی و تاثیر گذاری آنها بر مقررات ملی کشورها، تنوع قوانین و مقررات ملی را کاهش دهد. در هر حال همبستگی روزافزون اصول و قواعد حقوقی ملی و بین المللی هوانوردی و حمل و نقل هوایی می تواند یک رژیم حقوقی واحد را در این زمینه به ارمغان آورد. 
هدف این پژوهش، بررسی رژیم حقوقی یکی از ارکان هوانوردی کشوری یعنی هواپیمای کشوری می باشد. در واقع قواعد مربوطه از قوانین و مقررات ملی تعدادی از کشورها بویژه کشور جمهوری اسلامی ایران و همچنین از معاهدات و رویه های بین المللی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است که می تواند تاثیر پذیری آنها از یکدیگر و فراهم آمدن زمینه های لازم برای رسیدن به یک رژیم حقوقی واحد در سطح ملی و بین المللی را نشان دهد. 

در کتاب رژیم حقوقی هواپیمای کشوری (بین المللی – ملی) 
که توسط علیرضا منظری تالیف شده است، مفهوم و تعریف هواپیما و دسته بندی های مختلف آن، تفکیک هواپیما به لحاظ کارکرد به هواپیمای کشوری و دولتی/ نظامی و نحوه برخورد قانونی کشورها با بهره برداری هر یک از آنها، تابعیت و ثبت هواپیما و وظایف کشور صادر کننده گواهینامه ثبت و تابعیت و رویه انتقال وظایف به کشور بهره بردار، چگونگی مالکیت و انعقاد قراردادهای گوناگون برای بهره برداری از هواپیمای کشوری و حقوق در مورد هواپیما، مالکیت اساسی و کنترل موثر شرکت حمل و نقل هوایی برای بهره برداری از ناوگان هوایی مورد بحث قرار می گیرد. 
این کتاب نه دایره المعارف است و نه فرهنگ لغات، ولی به اقتضای هدفی که دنبال می کند بسیاری از مفاهیم آشنا و ناآشنا در گستره هواپیما و بهره برداری از آن را با دیدی کاوشگرانه و قانون مدارانه مورد بررسی قرار می دهد تا اهل فن که با مقوله هوانوردی کشوری ویا نظامی سروکار دارند ذهنیت شفافی نسبت به آن به دست آورند.

تعداد بازدید: 202 ،    
  
کلیدواژه ها: کتاب رژیم حقوقی هواپیمای کشوری


اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار