پنجشنبه، 13 اردیبهشت 1403 - 03:44   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 46550صفحه نخست » دریایی2شنبه، 17 خرداد 1393 - 22:00
نقش سازمان بنادر و دریانوردی در تحقق شعار سال 1393
  
ترابر نیوز:

در چند سال گذشته نام سال های مختلف اقتصادی نام گرفته است . اگر چه اسامی این سال ها پسوند یا پیشوند اجتماعی و سیاسی هم داشته ، اما ثقل نام گذاری ها اقتصادی بوده است . بنابر این طبیعی است که بخشی از دستگاه های اجرایی دولت باید مامور تحقق اهداف اقتصادی سال باشند . 
در این میان سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی بخش حمل و نقل دریایی و مرجع دریایی کشور باید نقش ممتاز خود را به درستی ایفا کنند . 
نه تنها در ایران بلکه درجهان 90% جابجایی بار توسط کشتی انجام می گیرد که بیانگر اهمیت حمل و نقل دریایی است و گرچه مزیت های زیادی برای حمل و نقل دریایی می شمارند اما موقعیت جغرافیایی ایران که در چهار راه جهان واقع شده و کریدورهای متعدد شمال – جنوب ، غرب – شرق و ... از مسیر ایران عبور می کند . کشور ما نقش گران بهاتری پیدا کرده است . البته با توجه به مسیرهای زمینی غرب – شرق و جنوب – شمال ایران با کشورهای مختلف جهان از اهمیت راه های دریایی ایران نه تنها کم نکرده ، بلکه نقش کلیدی در تکمیل اضلاع متنوع حمل و نقل چند وجهی در کشور، تحقق برنامه های اقتصاد مقاومتی خواهد داشت و طبیعی است که برای بهره مندی از یک سامانه حمل ونقل چند وجهی موفق در حد استانداردهای جهانی باید همه شقوق حمل و نقل نیز از وضعیت مناسب و متناسبی برخوردار بوده و شاهد توسعه متوازن کلیه بخش های حمل و نقل برای بهره گیری از زیربناها وظرفیت های ایجاد شده در بنادر کشور باشیم . 
پتانسیل ها و ظرفیت های موجود در کشور در هر یک از شقوق مختلف حمل و نقل قابلیت پدیدار بودن حمل و نقل چند وجهی را به عنوان مهمترین ابزارها برای گسترش حضور کشور در بازارهای منطقه ای و بین المللی حمل ونقل و در نهایت دست یابی به اهداف کلان توسعه اقتصادی مندرج در اسناد بالادستی کشور از جمله چشم اندا ایران 1404 دارند . لذا به نظر می رسد سازمان بنادر و دریانوردی باید با کمک استراتژی بلند مدت و در راستای اهداف ترسیم شده در سند چشم انداز ایران 1404 بتواند از قابلیت ها و خلاقیت های موجود خود برای افزایش ترانزیت کالا از مسیر ایران استفاده کند . 
شاید یک علامت سوال بزرگ در مقابل حجم تخلیه و بارگیری کانتینر بندر جبل علی امارات از خود بپرسیم که آیا تهیه و بارگیری بیش از ده میلیون TEU در بنادر امارات متعلق به آن کشور است یا سایر کشورهای منطقه ؟ پاسخ ساده است که حداکثر نیاز کشور امارات شاید به یک میلیون TEU نرسد پس 90% کانتینر وارداتی امارات متعلق به سایر کشورهای منطقه از جمله ایران است که به دلیل تسهیلات بهتر و ارزانتر به آن کشور حمل می شود ما باید نقش و جایگاه تاریخی خود را مجددا تعریف و بازیابی کنیم و ایران نقش محوری در جابجایی کالا و کشتی و مبادلات بازرگانی از منطقه خلیج همیشه فارس و دریای خزر باشد . 
این موضوع امکان پذیر است به شرطی که از همه خلاقیت های فنی ، اجر ایی ، حقوقی ، مالی و علمی در این بخش استفاده کنیم . انشاءا....

 

منبع:تین نیوز

تعداد بازدید: 756 ،    
  
کلیدواژه ها: سازمان بنادر ودریانوردی


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار