جمعه، 14 اردیبهشت 1403 - 18:13   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45492صفحه نخست » ریلی 2چهارشنبه، 24 اردیبهشت 1393 - 21:00
مذاکره با پیمانکار چینی برای ساخت خط‌آهن بوشهر/ پس‌کرانه بندر بوشهر افزایش می‌یابد
  
ترابر نیوز:
 فاینانس پروژه راه‌آهن بوشهر در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و وزارت راه در حال مذاکره با پیمانکار چینی است؛ و در راستای افزایش پس‌کرانه بندر بوشهر الحاق جزیره نگین به این بندر عملیاتی می‌شود و این موارد زمینه دست‌یابی بندر به ظرفیت 30 میلیون تن در افق چشم‌انداز را فراهم می‌کند.

 به لحاظ تاریخی، از نظر پوشش جمعیتی، دسترسی به آب‌های آزاد، دسترسی به کشورهای اطراف و امنیت بالا یکی از بنادر مهم کشور است، ظرفیت کنونی بندر بوشهر که 15 پست اسکله دارد، تخلیه و بارگیری 7 میلیون تن کالا در سال است.

 
بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته ظرفیت بندر بوشهر و تخلیه و بارگیری کالا در افق بلندمدت باید به 30 میلیون تن و در افق میان‌مدت باید به 15 میلیون تن برسد.

 
یکی از مهمترین پس‌کرانه‌های بندر بوشهر جزیره نگین است که هم اکنون عملیات‌ زیرساخت‌های بندری در این جزیره آغاز شده است و جزیره نگین به بندر بوشهر ملحق می‌شود.

 
جزیره نگین مهمترین پس‌کرانه برای تخلیه و بارگیری کانتینر است که این مهم با مشارکت بخش خصوصی در ایجاد زیرساخت‌های بندری در حال اجرا است.

 
فضای کم این بندر و محاصره بندر به سبب توسعه امکانات شهری یکی از عوامل مهم توسعه نیافتگی و محرومیت بندر بوشهر است، به همین منظور مهم‌ترین پروژه‌ای که مدیریت استان و دولت یازدهم برای این استان دنبال می‌کنند، الحاق جزیره نگین به بندر بوشهر است، تا مشکل پس کرانه و فضای محدود بندر بوشهر برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و رونق بندر را برطرف کنند.

 
در حال حاضر با توجه به محدودیت فضای بندر بوشهر و عدم امکان توسعه و گسترش فیزیکی آن به دلیل واقع شدن در مجاورت شهر، تنها فرصت توسعه و سرمایه‌گذاری اداره‌کل بنادر و دریانوردی استان بر اساس افق توسعه 1404، مجتمع بندری نگین (طرح توسعه بندر بوشهر) است.

 
این مجتمع بندری با مساحتی معادل 40 هکتار و امکان توسعه تا 440 هکتار دارای مزایای منطقه ویژه اقتصادی بندری است و به دلیل قرارگرفتن در مسیر کشتیرانی و مجاورت با مناطق صنعتی، از لحاظ اقتصادی برای بندر بوشهر از درجه اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 
مجتمع بندر نگین به جهت توسعه بندر بوشهر در حال احداث است که بر اساس آن گمرک بندر بوشهر به این مکان انتقال پیدا می‌کند، ایجاد ظرفیت‌های لازم بندری در جزیره نگین به عنوان پسکرانه بندر بوشهر بخش خصوصی در ساخت پایانه بندری در این جزیره 110 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

 
قرار بر این است که در جزیره نگین در فاز اول 2 اسکله کانتینری با همکاری بخش خصوصی ساخته ‌‌شود که میزان تخلیه و بارگیری را از 230 هزار TEU فعلی به 1.5 میلیون TEU کانتینر در سال افزایش ‌دهد، طبق برنامه‌ریزی سازمان بنادر و دریانوردی‌ و استانداری بوشهر تا پیش از پایان سال جاری عملیات اجرایی توسعه این بندر در قالب طرح جامع آغاز خواهد شد البته در حال حاضر بهره‌برداری موقت محوطه‌ای به عنوان انبار رو باز برای نگهداری کانتینری در جزیره نگین در حال آماده‌سازی و بهره‌برداری است.

 
* لزوم اتصال بندر بوشهر به خط‌آهن سراسری 


یکی از مشکلات استان و بندر بوشهر، متصل نبودن بوشهر به راه‌آهن سراسری کشور است که این عدم دسترسی به شبکه ریلی، استان بوشهر را از جایگاه اصلی خود در عرصه دریانوردی دور نگه داشته است.

 
احداث راه‌آهن بوشهر - شیراز یکی الزامات مهم برای خروج بندر بوشهر و رسیدن به وضع مطلوب است، با احداث راه‌آهن و ایجاد دالان جنوب به شمال، بندر بوشهر ‌کمترین فاصله را نسبت به سایر بنادر به مرکز کشور خواهد داشت که این امر موجب رونق بیش از پیش بندر بوشهر و ایجاد اشتغال فراوانی خواهد شد.

 
اتصال بندر بوشهر به راه‌آهن سراسری می‌تواند کمک بسیار موثری به توسعه استان بوشهر کند و در رونق تجارت، بازرگانی، کشاورزی صنایع اشتغال و حمل و نقل استان بسیار راه‌گشا است.

 
فاینانس پروژه راه‌آهن بوشهر در شورای اقتصاد به تصویب رسیده و وزارت راه در این زمینه در حال مذاکره با پیمانکار چینی است که با توجه به اهتمام دولت به‌نظر می‌رسد به زودی و در کوتاه مدت پروژه ساخت راه‌آهن بوشهر که به علت کمبود اعتبار ‌به کندی پیش می‌رفت با شتاب بیشتری به پایان برسد.

 
بنابراین گزارش همچنین در سفر معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به استان بوشهر ‌چهار خطه شدن محور بوشهر - شیراز مصوب و مقرر شد عملیات اجرایی آن به‌زودی آغاز شود.
 
منبع:تین نیوز
تعداد بازدید: 795 ،    
  
کلیدواژه ها: فاینانس - راه آهن بوشهر


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار