پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403 - 02:19   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 45221صفحه نخست » متروپنجشنبه، 18 اردیبهشت 1393 - 11:45
چند قدم تا مترو سواری...
  
ترابر نیوز:

 از زمان آغاز عملیات اجرایی خط یک مترو شمال- جنوب اصفهان به طول۵/۲۲ کیلومتر حدود ۱۴ سال می گذرد این ابر پروژه به دلایل مختلف به خصوص کمبود بودجه و اعتبار در این مدت با مشکلاتی روبه رو بوده و همچنان است . بخشی از تاخیر در راه اندازی مترو به دلیل تحریم ایران و دشوار شدن انتقال اعتبارات به خارج از کشور رخ داد. همچنین ۱۰۰۰ میلیارد تومان در ۱۲ سال گذشته برای این پروژه هزینه شده است و از سال جاری یک هزار میلیارد تومان دیگر باید هزینه شود تا این پروژه تکمیل شود. تاکنون شهرداری بار دولت را بر دوش کشیده و به میدان وارد شده است تا سهم عمده اعتبارات را تامین کند. اما با این وجود ۱۱کیلومتر این خط آماده ریل گذاری و تردد واگن است؛ واگن‌های مترو اصفهان پس از پروسه ای بس طولانی و پیچیده سه ماه پس از تولید و تحویل از کشور سازنده در گمرک بندرعباس تخلیه شد محموله‌هایی که در گمرگ بندرعباس مانده بود شامل ۵ دستگاه واگن بود که ۳ ماه پیش آماده حمل به اصفهان بود اما به علت ناهماهنگی در بانک‌های طرف حساب ترخیص واگن‌ها از گمرک به شهرداری داده نشد و نزدیک سه ماه در گمرک بندرعباس خاک خورد. بالاخره پس از پیگیری های مستمر شهرداری و سازمان قطار شهری اصفهان ده روز پیش اجازه ترخیص واگن های اصفهان داده شد و با تریلرهایی مخصوص به سمت اصفهان حمل شد و تا لحظات دیگر به اصفهان می رسد تا داستان بخش اول مترو اصفهان را پس از آزمایش خاتمه دهد. 

 
قرار است پس از سه ماه تست این واگن‌ها، شرایط برای راه اندازی فاز اول خط یک مترو اصفهان فراهم می‌شود تا اصفهانی‌ها چند ماه دیگر بتوانند بلیت مترو بخرند. اما به دلیل آماده نبودن ایستگاه‌های شهدا و تختی اکنون فاز یک به بهره‌برداری می‌رسد. از ۲۰ ایستگاه خط یک قطار شهری اصفهان ۱۰ ایستگاه کامل شده و سازه ۸ ایستگاه نیز شکل گرفته و این ایستگاه‌ها وارد مرحله نازک کاری شده اند، همچنین دو ایستگاه امام حسین(ع) و میدان انقلاب نیز احداث نشده که عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شده است.

بنا به گفته مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان پس از رسیدن واگن ها و اعزام تیم کارشناسی از شرکت "پوژن" چین به اصفهان عملیات مونتاژ و راه اندازی آغاز می شود همچنین طی یک دوره ی آزمایشی واگن ها بر روی خطوط ریلی آزمایش می شود و در صورت موفقیت ساخت بقیه واگن ها آغاز و بهره برداری به طور رسمی شروع خواهد شد. 

 
تاریخچه مترو اصفهان

پس از تصویب بودجه احداث قطار شهری در ۵ کلان شهر کشور در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۷۹ طراحی تفصیلی خط شمال- جنوب به طول ۲/۲۲ کیلومتر در سال ۱۳۸۰ آغاز شد. عملیات اجرایی این خط در سال ۱۳۸۱ آغاز شده است وتاکنون حفاری تونل غربی و شرقی آن به اتمام رسیده اما فعالیت های عمرانی این طرح همچنان ادامه دارد. این خط از شمال شهر اصفهان شروع شده تا ترمینال مسافربری صفه در جنوب امتداد دارد. 

کل مسیر حدود ۲۰ کیلومتر است و حدود ۲۱ ایستگاه در طول این خط عبارتند از:ایستگاه پاسداران ،ایستگاه کاوه ،ایستگاه مدرس،ایستگاه شهدا،ایستگاه امام حسین ،ایستگاه انقلاب،ایستگاه شریعتی ،ایستگاه آزادی و ایستگاه صفه در حال ساخت است.

عملیات ساخت خط شمال-جنوب از ایستگاه قدس تا ایستگاه دفاع مقدس در سال ۸۰ شروع و در سه قطعه در حال اجرا می باشد که ۱۱ کیلومتر از قسمت شمالی این طرح از میدان قدس تا میدان شهدا که به عنوان در انتظار تامین واگن است که با ورود واگن ها امروز به اصفهان پیش بینی می شود هرچه سریعتر و در سال جاری این بخش از مترو راه اندازی شود و اصفهانی ها مترو سواری را تجربه کنند. 

 

منبع:تین نیوز

تعداد بازدید: 743 ،    
  
کلیدواژه ها: مترو اصفهان


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار