چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403 - 00:06   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 43933صفحه نخست » متروسه شنبه، 19 فروردین 1393 - 20:30
بهره‌برداری از متروی اصفهان، شاید تا دو سال آینده!
  
ترابر نیوز:
ترابرنیوز | 900 میلیارد تومان سهم شهرداری و 500 میلیارد تومان سهم دولت در راه‌اندازی مترو اصفهان از آغاز پروژه تا پایان سال 1392 بوده است. 
 
این آمار قابل تامل را سید مرتضی سقائیان نژاد، شهردار اصفهان که امسال یازدهمین سال تکیه بر مسند شهردارای را پشت سر می‌گذارد در آخرین نشست خود با اصحاب رسانه ارایه داد. 
 
به گفته سقائیان نژاد، شهرداری اصفهان از ابتدای اجرای پروژه مترو تا پایان سال 92، 900 میلیارد تومان و دولت نیز در همین مدت بیش از 500 میلیارد تومان به آن اختصاص داده است. 
 
او هم‌چنین از تخصیص 250 میلیارد تومان بودجه نقدی و غیرنقدی و 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت و 150 میلیارد تومان به صورت جذب سرمایه گذار در سال جاری از سوی شهرداری و تنها 93 میلیارد تومان اعتبار دولتی براساس مصوبه مجلس به متروی اصفهان خبر داد. 
 
این آمار در حالی اعلام می‌شود که فتح الله معین از اعضای شورای شهر اصفهان آورده شهرداری را کمتر از یک سوم اعتبارات دولتی دانست و گفت: بر اساس اعلام حسابرسی سازمان قطار شهری اصفهان تا پایان سال 91، جمع پرداختی‌های دولت به این پروژه 558.8 میلیارد تومان و جمع پرداختی شهرداری اصفهان بابت موارد مختلف نقدی و غیر نقدی پروژه عمرانی شامل تملکات ایستگاه‌ها و کمک به ساخت و ساز و هزینه‌های عمرانی ایستگاه‌ها 159.5 میلیارد تومان به قیمت دفتری است و هر دو مورد بهایی است که بر اساس اسناد و مدارک سازمان قطار شهری اصفهان اعلام شده است. 
 
وی در خصوص بودجه سال جاری شهرداری اصفهان برای متروی اصفهان اظهار کرد: شهرداری سال گذشته 90 میلیارد تومان به صورت نقدی و 10 میلیارد تومان نیز غیر نقدی به پیمانکاران پرداخت کرده است که با احتساب پرداختی‌های مختلف شهرداری اصفهان تا امروز در حدود 260 میلیارد تومان یعنی کمتر از یک سوم از رقمی که شهردار اصفهان در مصاحبه خود اعلام کرده است به این پروژه اختصاص داده است. 
 
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: دولت نیز در سال گذشته 34.5 میلیارد تومان پرداخت کرده است و احتمال افزایش این اعتبار وجود دارد و حتی در پیشنهاد اصلاح بودجه شهرداری 115 میلیارد تومان پیش‌بینی پرداخت نقدی در سال 92 به تصویب شورای شهر اصفهان رسیده است. 
 
اما عباس حاج رسولیها دیگر عضو شورای شهر اصفهان سهم شهرداری از ابتدای این پروژه تاکنون را در حدود 800 میلیارد تومان بیان کرد و از اختصاص اعتبار قابل توجه به پروژه در سال جاری خبر داد. 
 
وی افزود: متاسفانه دولت در سال‌های گذشته به تعهدات خود در قبال این پروژه عمل نکرد و در این سال‌ها به ویژه سه سال آخر تنها 50 درصد بودجه‌های دولتی متروی اصفهان پرداخت شد و حتی به دو میلیارد دلاری که مقرر شده از صندوق توسعه به طرح متروی کلان شهرها تخصیص یابد نیز عمل نشد. 
 
رییس سابق شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وضعیت نامطلوب عمرانی دولت یازدهم تصریح کرد: اعتبار دولتی به پروژه متروی اصفهان چندان قابل توجه نیست و حتی از سال 92 کمتر است و همین امر موجب شد شورای شهر به این جمع بندی برسد که سال93 عنایت ویژه‌ای به مترو داشته باشد. 
 
حاج رسولیها از اختصاص 200 میلیارد تومان نقدی و 125 میلیارد تومان بودجه غیر نقدی و 300 میلیارد تومان اوراق مشارکت در سال 93 به مترو خبر داد و تأکید کرد: شورا به جد برای راه اندازی مترو تلاش می‌کند و با اعتباری که در بودجه شهرداری برای این منظور دیده شده است سال جاری جهش قابل توجهی در مترو خواهیم داشت و جای هیچ نگرانی نیست. 
 
وی با بیان اینکه شهرداری سهم خود در قبال این پروژه را پرداخت کرده است،‌ گفت: در تمام کشورهای دنیا این دولت‌ها هستند که در پروژه‌هایی مانند مترو سرمایه گذاری می‌کنند در حالی که سهم 30 درصدی شهرداری در قبال این پروژه در شورای اول به 50 درصد افزایش یافت، اما دولت حتی به تعهد 50 درصدی خود عمل نکرد. 
 
شش ماهه نخست سال 90،‌شش ماهه دوم سال 90، ابتدای سال 91،‌ شش ماهه نخست سال 91 و نیمه اول سال 93 تاریخ‌هایی است که مدیران شهری و دولتی برای راه‌اندازی تنها فاز نخست متروی اصفهان یعنی نیمی از خط یک عنوان کرده‌اند، تا جایی که علیرضا نصر اصفهانی، عضور شورای شهر 5 خرداد ماه 1392 در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد که " وعده‌های مسئولان در خصوص اعلام زمان اجرای پروژه‌های شهری مانند مترو به داستان چوپان دروغگو تبدیل شده است."
 
گذشته از اهداف سیاسی که در اعلام تاریخ‌های متفاوت برای راه‌اندازی مترو وجود داشته است، معین در ادامه اظهار کرد: طبق آخرین برنامه زمان بندی اگر پرداخت‌ها به موقع انجام شود بهره برداری آزمایشی از فاز یک خط اول مترو در شهریور 93 انجام خواهد شد. 
 
وی افزود: البته واگن‌ها پس از تحویل به اصفهان باید دو تا سه ماه آزمایش شوند و پس از آن می‌توان محموله‌های بعدی را سفارش داد. 
 
معین ادامه داد: اگر پرداخت‌ها به موقع انجام شود فاز نخست مترو از شهرک قدس تا میدان شهدا تا شهریور امسال راه اندازی خواهد شد اما راه اندازی کامل خط یک با توجه به اینکه ایستگاه میدان امام حسین (ع) و ایستگاه میان خیابان عباس آباد و میدان انقلاب هنوز احداث نشده‌ و به نظر می‌رسد احداث این ایستگاه‌ها نزدیک به دو سال به طول بیانجامد و حتی اگر به این تاریخ خوشبینانه نگاه کنیم بهره‌برداری از مترو تاثیری در ترافیک و آلودگی اصفهان نخواهد داشت. 
 
عباس حاج رسولیها نیز با اذعان به این موضوع گفت: راه اندازی فاز اول متروی اصفهان مشکل ترافیک شهر را حل نخواهد کرد و راه اندازی این بخش از خط یک مترو تنها برای آزمایش است البته می‌توان منتظر احداث دو ایستگاه باقی مانده خط یک نباشیم و خط یک را بدون در نظر گرفتن این ایستگاه‌ها به بهره‌برداری برسانیم. 
 
این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان از نیاز یک هزار میلیارد تومانی برای تکمیل خط یک متروی اصفهان خبر داد و گفت: 700 میلیارد تومان در سال آینده به این پروژه اختصاص یافته است که اگر 400 تا 500 میلیارد آن امسال و مابقی آن در سال 94 محقق شود می‌توان خط یک متروی اصفهان را تا دو سال ‌آینده تکمیل کرد. 
 
حاج رسولیها تأکید کرد: اگر دولت پروژه بهشت آباد و بحث آب را حل کند مدیریت شهری اصفهان مشکل مترو را برطرف خواهد کرد.
 
 
منبع:تین نیوز
تعداد بازدید: 702 ،    
  
کلیدواژه ها: مترو اصفهان


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار