تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : انگشت اتهام آلودگي هوا به سوي بنزين
یکشنبه، 6 بهمن 1398 - 12:59     کد خبر: 91655

ترابر نيوز: اگرچه برخي كارشناسان آلودگي هواي كلان‌شهر اصفهان به خصوص در آذر ماه را ناشي از پديده وارونگي هوا و صنايع اعلام كردند، اما برخي انگشت اتهام را به سمت كيفيت بنزين برده اند.
ترابر نيوز:
بنزين

بسياري از كارشناسان پيش بيني كرده بودند كه پس از دي ماه با كاهش آلودگي اصفهان، وضعيت هواي اين شهر رو به بهبود مي رود، اما شرايط اينگونه نشد و اين كلان‌شهر به خصوص در ساعات ابتدايي روز همچنان با آلودگي دست و پنجه نرم مي كند تا جايي كه حشمتي-مدير كل محيط زيست استان اصفهان، دو هفته گذشته در جلسه شوراي اداري استان، تاكيد كرد كه حال محيط زيست استان خوب نيست و متاسفانه در ميان هشت كلان‌شهر كشور، اصفهان رتبه اول آلودگي هوا را دارد به طوري كه در ۱۰ ماه گذشته اصفهان حتي يك روز هم هواي پاك نداشته است.

از سوي ديگر برخي كارشناسان منشا آلودگي كلانشهرهايي همچون اصفهان را خودروها و به خصوص خودروهاي فرسوده و همچنين كيفيت بنزين مي دانند.

رئيس انجمن جايگاه داران استان اصفهان در اين خصوص معتقد است كه كيفيت بنزين پايين آمده و با قاطعيت به ايسنا، مي گويد: از ۱۰ آذر ماه به اين طرف، به نظر مي رسد كه فراورده بنزين و نفت گاز در اصفهان داراي تبخير بيش از حدمجاز بود كه اين مسئله در اين فصل غير طبيعي است، اما اينكه مربوط به كيفيت اين فراورده است بايد در آزمايشگاه هاي موسسه ملي استاندارد پايش و گزارش شود.

پيمان كامران تاكيد مي كند: بنزين توزيعي در اصفهان از پالايشگاه اصفهان تامين مي شود و در حال حاضر در كلان‌شهر اصفهان، بنزين يورو چهار توزيع مي شود و اجازه خريد بنزين معمولي نداريم.

او با بيان اينكه شركت پخش فراورده هاي نفتي عنوان مي كند كه كيفيت بنزين ايرادي ندارد، مي گويد: موسسه استاندارد بايد به طور مداوم كيفيت بنزين را كنترل كند، اما آنچه مبرهن است تنها سالي دو تا سه بار كيفيت بنزين را مورد بررسي و آزمايش قرار مي دهد.

به گفته كامران، تاكنون چندين بار به صورت حضوري و حتي مكاتبه از اداره كل استاندارد استان اصفهان درخواست بررسي مجدد كيفيت بنزين را داديم، چراكه معتقديم كيفيت بنزين اين كلانشهر تغيير كرده است.

كيفيت بنزين اصفهان تغييري نكرده است

البته سخنگوي شركت پالايشگاه اصفهان در خصوص برخي ادعاها مبني بر تغيير كيفيت بنزين توليدي اين مجموعه به ايسنا، مي‌گويد: پالايشگاه اصفهان در توليد بنزين استانداردهاي يورو ۴ و يورو ۵ را رعايت مي كند و به هيچ وجه در كيفيت بنزين آن، تغييري حاصل نشده است.

محمدصادق حاجيان تاكيد مي كند: بايد منشا صحبت هاي تغيير كيفيت بنزين و افزايش آلودگي هواي اصفهان به خصوص در آبان و آذر امسال را پيدا كرد و شايد اين گفته ها در جهت تشويش اذهان عمومي است، با اين وجود بنزين توليدي پالايشگاه اصفهان مطابق با استانداردهاي روز دنياست و تاكنون هيچ مشكلي نداشته ايم.

او درباره برخي ادعاها مبني بر اينكه براي تبخير و يا درجه آرام سوزي بنزين يورو چهار در پالايشگاه اصفهان از بَنزِن استفاده مي شود، توضيح مي دهد: ميزان بَنزِن، بنزين يورو چهار و پنج كاهش يافته و استفاده از اين ماده كمتر از ۵۰ پي پي ام است و حتي به درصد هم نمي رسد.

سخنگوي شركت پالايشگاه اصفهان تصريح مي كند: پالايشگاه نمي تواند محصولات خود را خارج از بحث استانداردها توليد كند.

 

ايسنا

كيفيت بنزين اصفهان خوب است

اما مديركل استاندارد استان اصفهان در خصوص استاندار بودن بنزين اين كلان شهر به ايسنا، مي گويد: در نمونه برداري و آزمايشات انجام شده از بنزين اصفهان كيفيت بنزين اين استان خوب و مطلوب است.

غلامحسين شفيعي، توضيح مي دهد: نمونه بنزين از جايگاه هاي پمپ بنزين و پالايشگاه گرفته و به آزمايشگاه ارسال مي شود.

وي با بيان اينكه آزمايش ها بر نمونه هاي بنزين در آزمايش هاي سازمان ملي استاندارد انجام و نمونه ها مورد بررسي قرار مي گيرد، تاكيد مي كند: از ابتداي امسال تاكنون سه مرحله بنزين اصفهان نمونه برداري و آزمايش شده كه خوشبختانه تاكنون مشكل خاصي نداشته است.   

وي در خصوص صحبت رئيس انجمن جايگاه داران اصفهان كه پيش از اين يكي از سه فاكتور موجود در بنزين اصفهان، شرايط استاندارد را نداشته است، توضيح مي دهد: اين اتفاق مربوط به سال ۱۳۶۹ بود كه خوشبختانه مرتفع شد و در حال حاضر بنزين اصفهان هيچ مشكلي ندارد.

وي تاكيد مي كند: در بررسي هاي صورت گرفته در سال ۱۳۹۸ تاكنون بنزين اصفهان هيچ مشكلي نداشته و مورد تاييد اداره كل استاندارد است.

نمي توان ادعاي كاهش كيفيت بنزين را كرد

با وجود اين ادعا و صحبت ها يك كارشناس فرآورده‌هاي نفتي با تأكيد بر اينكه افراد عادي نمي‌توانند ادعاي كاهش كيفيت بنزين كنند و يا آن را تخمين بزنند، چراكه با دستگاه‌ها و وسايل خاص مي‌توان كيفيت اين فراورده نفتي را اندازه‌گيري كرد، معتقد است، حتي استفاده يك‌درصدي بَنزَن در بنزين يورو چهار، در آلودگي هوا بسيار مؤثر است و نمي‌توان اين موضوع را كتمان كرد.

علي قلعه گلاب در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص تأثير كيفيت پايين بنزين در افزايش آلودگي كلان شهرها از جمله اصفهان، مي گويد: زماني مي‌گوييم كيفيت بنزين پايين آمده كه پيش از آن، ۱۱ تست بر روي بنزين انجام مي‌شود و نتيجه يكي از اين آزمايش‌ها با خطا مواجه شود. در اين آزمايش‌ها بايد مشخص شود كه يكي از اين خاصيت‌هاي بنزين از جمله اُكتان آن كمتر شده يا قدرت موتور در اثر استفاده از اين بنزين پايين آمده است.

او توضيح مي دهد: در تمام دنيا ازجمله ايران، تنها موتورهاي واكوشا آمريكايي است كه آزمايش‌هاي كيفيت بنزين را انجام مي‌دهند تا درنهايت نتيجه تست مورد قبول قرار گيرد، در غير اين صورت پذيرفته نيست. در ايران نيز اين نوع موتورها تنها در پالايشگاه‌ها موجود است و آزمايشات لازم را بر روي كيفيت بنزين انجام مي‌دهند.

اين كارشناس فرآورده‌هاي نفتي در خصوص ادعاي برخي مبني بر استاندارد نبودن درجه آرام‌سوزي بنزين‌هاي موجود در جايگاه‌هاي سوخت، اظهار مي كند: اُكتان نامبر يا درجه آرام‌سازي بنزين با اضافه كردن ماده‌اي به آن تا سال ۱۳۸۰ عدد ۸۷ بود كه از پس‌ازآن به دليل اينكه سرب آن با سوخت‌هاي بنزين از اگزوز خارج و موجب آلودگي هوا و درنهايت سرطان دهان، حلق، ناي، شش و ... مي‌شد، استفاده از آن در تمام دنيا ازجمله ايران منسوخ شد و به‌جاي آن از ماده‌اي به نام MTBE (متيل ترشري بوتيل اتر) استفاده مي‌شود.

وي در خصوص اينكه آيا استاندارد MTBE در پالايشگاه‌ها رعايت مي‌شود يا خير، مي گويد: MTBE تنها در بندر امام و يكي از كارخانه‌ها توليد و با تانكر تحويل ديگر پالايشگاه‌ها مي‌شود و تنها در صورت آناليز آن از طريق دستگاه‌هاي مختلف مي‌توان از استاندارد و يا غيراستاندارد بودن آن سخن گفت.

خودرو فرسوده مقصر آلودگي هوا

قلعه گلاب در خصوص اينكه آيا بنزين مورد استفاده در خودروها عامل آلودگي كلانشهرها است يا خير، تاكيد مي كند: بر اساس استانداردهاي شركت ملي نفت ايران و مطابق استانداردهاي جهاني، آزمايشات لازم در پالايشگاه‌ها انجام و سپس مخازن پر و تحويل جايگاه‌ها مي‌شود.

وي با بيان اينكه شركت ملي پخش هيچ مسئوليتي در قبال اين آزمايش‌ها ندارد، افزود: اگر بنزين در خودروي فرسوده باشد و يا هواي آن تنظيم نباشد، مقصر بنزين نيست، بلكه همان خودرو است.

اين كارشناس درباره بنزين يورو چهار نيز، توضيح مي دهد: به بنزين يورو چهار، يك درصد «بَنزَن» افزوده مي‌شود كه نبايد اضافه شود، چراكه سرطان‌زا است.

وي در خصوص دلايل اضافه كردن بَنزَن به بنزين يورو چهار مي گويد: اكتان بَنزَن بالا است و پالايشگاه‌ها براي درجه آرام‌سوزي بنزين ناچار به اضافه كردن آن هستند، البته با هزينه و استفاده بيشتر از MTBE، مي‌توان بَنزَن را به‌طور كامل حذف كرد. البته استفاده يك‌درصدي بَنزَن در بنزين يوروچهار، در آلودگي هوا مؤثر است و نمي‌توان اين موضوع را كتمان كرد.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها