تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : روش جلوگيري از ضرر در جايگاه سوخت
پنجشنبه، 26 دی 1398 - 10:59     کد خبر: 91592

ترابر نيوز: اگر قصد داريد پس از سوخت‌گيري، قبل از گذاشتن نازل و مشاهده پيام لطفا كارت را برداريد كارت سوخت خود را از دستگاه خارج كنيد، لطفا با ماشين حساب وارد پمپ بنزين شويد!
ترابر نيوز:

گسترش‌نيوز: پس از سهميه‌بندي بنزين حواشي زيادي در اين رابطه به‌وجود آمد كه جديدترين آن مربوط به شكايت برخي رانندگان از غيب‌شدن سهميه كارت‌هاي سوخت مي‌شود؛ افرادي در هفته‌هاي اخير پس از سوخت‌گيري از اين موضوع شكايت داشتند كه متوجه شده‌اند تا حدود چهار ليتر از سهميه بنزينشان كسر شده، بدون اين سهميه را واقعا مصرف كرده باشند. اين سهميه كسر شده كه در حقيقت حداكثر به ۳.۹۸ ليتر خواهد رسيد، نهايتا مي‌تواند نزديك به شش هزار تومان از يارانه سوخت شما را بسوزاند.

kartsookht.jpg

سهميه‌هاي سوخت واقعا چطور غيب مي‌شوند؟

اما ماجرا واقعا چيست؟ شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي مي‌گويد اگر سوخت‌گيري با روال اصولي كه پيشتر به شهروندان آموزش داده شده طي شود، حتي قطره‌اي از سهميه سوخت كسر نمي‌شود؛ اما اگر به هردليل كارت سوخت، زودتر از طي شدن كامل اين فرآيند از دستگاه خارج شود، "با هدف جلوگيري از تخلفات" ممكن است تا حدود چهار ليتر از سهميه سوخت خودرو كسر شود.

اطلاعات نسبتا پيچيده‌اي كه از سوي شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي منتشر شد، برخي از مخاطبان را دچار ابهام كرد. حتي برخي رسانه‌هاي رسمي نيز در برداشت درست از اين اطلاعات دچار اشتباه شدند و اين‌گونه برداشت شد كه حتي اگر روند سوختگيري درست طي شود، به‌هرحال امكان كسر سهميه سوخت وجود دارد؛ اما پيگيري‌هاي ايسنا از شركت پخش، نهايتا به اين پاسخ انجاميد كه سيستم تعريف شده، تنها براي جلوگيري از تخلف احتمالي و خارج‌كردن زودهنگام كارت سوخت در هنگام سوختگيري است و در صورتي كه پس از پايان سوخت‌گيري، راننده ابتدا نازل را بر جاي خود گذاشته و پس از ديدن پيام "كارت خود را برداريد" نسبت به خارج كردن كارت سوخت خود اقدام كند، امكان ندارد حتي يك‌قطره بيشتر از سهميه وي كسر شود.

روال كسر سهميه‌ها چگونه است؟

در واقع جريان از اين قرار است كه اگر فرآيند سوخت‌گيري به شيوه درست مورد نظر شركت پخش فراورده‌هاي نفتي انجام نشود، امكان دارد تا سقف ۳.۹۹ ليتر از سهميه كارت سوخت شما كم شود؛ در اين‌باره شركت پخش فراورده‌هاي نفتي اطلاعاتي را منتشر كرده كه بر اساس آن سامانه هوشمند سوخت "جهت جلوگيري از تخلف حاصل از بيرون كشيدن كارت در هنگام سوخت‌گيري" بدين‌صورت عمل مي‌كند كه با وارد كردن كارت در كارت‌خوان و مشخص شدن مقدار سهميه، با شروع سوخت‌گيري، ابتدا ۳،۹۹ ليتر از سهميه كسر مي‌شود و شروع به سوخت‌گيري مي‌كند، پس از اتمام پيمانه اول، ۳،۹۹ ليتر ديگر از سهميه كم مي‌شود و دوباره سوخت‌گيري ادامه پيدا مي‌كند و اين فرآيند به‌صورت پيمانه پيمانه تا انتهاي سوخت‌گيري ادامه مي‌يابد.

براين اساس، اگر در هنگام سوخت‌گيري كارت از كارت‌خوان بيرون كشيده شود، مقداري كه باقيمانده ۳،۹۹ ليتر است، از سهميه آن كارت كسر مي‌شود (براي مثال اگر دو ليتر سوخت‌گيري كرده است و كارت را بيرون بكشد ۱.۹۹ ليتر بيش‌تر از سهميه آن كارت كم مي‌شود) و اگر همان كارت، دوباره وارد همان كارت‌خوان شود، سهميه‌اي كه بيش‌تر از ليتراژ برداشت‌ شده از نازل كم شده است، به كارت برگردانده مي‌شود.

شركت پخش فراورده‌هاي نفتي تاكيد كرده است كه درصورت خارج كردن زودهنگام كارت سوخت از كارتخوان جايگاه، سوخت‌گيري قطع مي‌شود و ليتراژ مذكور از سهميه كسر مي‌شود، ليكن صرفاً به اندازه ليتراژ سوخت‌گيري شده، هزينه محاسبه خواهد شد. بر اين اساس، در صورتي كه شما هنگام سوخت‌گيري كارت سوخت را زودتر از اتمام كامل مراحل سوختگيري از نازل خارج كنيد، در هر نقطه از پيمانه ۳.۹۹ ليتري درنظر گرفته شده قرار داشته باشيد، كل آن پيمانه از حساب سهميه شما كسر مي‌شود.

ماجراي غيب شدن سهميه‌ها به زبان ساده

به طور مثال اگر شما ۴.۵ ليتر بنزين زده‌ايد و قبل از گذاشتن نازل و ديدن پيغام "لطفا كارت خود را برداريد" اقدام به برداشتن كارت سوخت در ميانه روند سوخت‌گيري كنيد، ۷.۹۸ ليتر از سهميه سوخت شما كسر مي‌شود. در مثالي ديگر اگر شما ۲۸ ليتر بنزين زده باشيد و بي‌توجه به روال درست سوختگيري، كارت خود را زود از دستگاه خارج كنيد، سيستم ۳۱.۹۲ ليتر از سهميه شما كسر مي‌كند و در حقيقت بخشي از سهميه سوخت‌گيري نوبت بعد خود را با اين‌كار مي‌سوزانيد، در صورتي كه اگر روند سوختگيري خود را به صورت درست به پايان برسانيد، دقيقا همان ۲۸ ليتر از سهميه شما كاسته خواهد شد.

به جدول زير دقت كنيد، در اين جدول پلكان‌هاي محاسبه شده براساس پيمانه‌هاي تعريف شده از سوي شركت ملي پخش فراورده‌هاي نفتي آمده است. اگر شما به پمپ‌بنزين رفتيد و كارتتان را زودتر از پايان فرآيند سوختگيري از دستگاه خارج كرديد بهتر است يا ماشين حساب به همراه داشته باشيد يا اين جدول را جايي ذخيره كنيد، چون در اين صورت حتي اگر يك سي‌سي بالاتر از سقف در نظر گرفته شده در هرپلكان سوخت‌گيري كرده باشيد، سقف پلكان بعدي از سهميه سوخت‌ شما كسر خواهد شد. شركت پخش فراورده‌هاي نفتي در پاسخ به اين انتقاد كه چرا بايد از سهميه‌ فردي كه قصد تخلف نداشته، اما بر حسب اشتباه يا بي‌اطلاعي كارت سوخت خود را زودتر از دستگاه خارج كرده كسر شود؟ مي‌گويد آموزش‌هاي لازم درباره روش صحيح سوختگيري بارها براي شهروندان توضيح داده شده و رانندگان براي جلوگيري از كسر سهميه خود، بايد روال سوختگيري خود را به روش صحيح كامل كنند تا حتي يك سي‌سي نيز از سهميه‌شان كسر نشود.

همچنين شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران دوباره درباره نحوه صحيح سوخت‌گيري با كارت هوشمند سوخت شخصي توضيحات ذيل را يادآور شد: ابتدا كارت سوخت را داخل كارتخوان قرار دهيد، سپس رمـز چهار رقمي آن را وارد كنيد، نازل را برداشته و سوخت‌گيري را آغاز كنيد، بعد از اتمام سوخت‌گيري، نازل را به‌درستي سر جاي خود قرار داده و پس از مشاهده پيام "كارت را برداريد" كارت سوخت خود را از كارتخوان خارج كنيد. هموطنان عزيز توجه كنند كه از برداشتن كارت سوخت از كارتخوان قبل از قرار دادن نازل در جاي خود، بايد جداً خودداري كنند.

ايسنا

 


برگشت به تلکس خبرها