تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : سكته معاملات در بازار مسكن/ پيش‌بيني وضعيت آتي بازار مسكن
سه شنبه، 24 دی 1398 - 12:59     کد خبر: 91570

ترابر نيوز: در روزهاي پاياني دي‌ماه، حال و هواي اين روزهاي بازار مسكن آن‌گونه كه فعالان بازار مي‌گويند، از سردرگمي و بلاتكليفي خريداران حكايت دارد؛ تا جايي كه حتي از عبارت سكته معاملاتي نيز صحبت مي‌شود.

ترابر نيوز:

سكته معاملات در بازار مسكن

گزارش هاي رسمي از ميزان معاملات مسكن در تهران حاكي از آن است كه ركود همراه با كاهش قيمت همچنان ادامه دارد. در آذرماه معاملات مسكن نسبت آبان‌ماه افزايش يافت، اما نمي‌توان اين افزايش را به خروج از ركود تعبير كرد؛ اگرچه ميزان معاملات در تهران در سطح بسيار كمي قرار دارد.

در آذرماه امسال تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسكوني شهر تهران به ۹.۵ هزار واحد مسكوني رسيد كه نسبت به ماه قبل ۴۰ درصد افزايش نشان مي‌دهد. اين در شرايطي است كه ميانگين قيمت مسكن در آذرماه با رشد ۴۱.۶ درصدي همراه بود؛ به طوري كه هر مترمربع زيربناي واحد مسكوني به طور متوسط با قيمت ۱۳.۵ ميليون تومان به فروش رفت.

افزايش معاملات مسكن در آذرماه در حالي اتفاق افتاده كه به نظر مي‌رسد تقاضاي مصرفي در بازار حاضر شده است. حضور تقاضاي مصرفي در بازار، شرط اصلي حركت به سمت خروج از ركود خواهد بود و به طور قطع تقاضاي سرمايه‌اي يا سوداگرانه به تنهايي نمي‌تواند بازار مسكن را به تحرك وا دارد. به همين دليل به باور فعالان بازار مسكن، نمي‌توان رشد معاملات آدرماه را بي‌ارتباط با حضور تقاضاي مصرفي دانست.

سكته معاملات در بازار مسكن

در اين فضا و در روزهاي پاياني دي‌ماه، حال و هواي اين روزهاي بازار مسكن آن‌گونه كه فعالان بازار مي‌گويند، از سردرگمي و بلاتكليفي خريداران حكايت دارد؛ تا جايي كه حتي از عبارت سكته معاملاتي نيز صحبت مي‌شود.

شواهد حاكي از آن است كه متقاضيان خريد مسكن در حال حاضر در ميان انبوه قيمت‌هاي نجومي و معدود فايل‌هاي زيرقيمت دچار سردرگمي شده؛ تا جايي كه عنوان مي‌شود وضعيت كنوني شباهت بسياري به وضعيت بلاتكليف ماه‌هاي اسفند و ارديبهشت دارد.

به باور آنها، فضاي اقتصادي و سياسي كشور باعث شده كه هم‌اكنون بازار مسكن در حالت كما قرار گيرد و خريد و فروش به يك‌باره نزديك به صفر شود. اگرچه تحليلگران بازار مسكن عنوان مي‌كنند با آرام شدن فضا، آرامش به بازار مسكن نيز باز خواهد گشت.

آخرين قيمت‌ها در بازار مسكن

با وجود اين شرايط، گروه بسيار محدودي از خريداران مسكن كه به‌دنبال تبديل به احسن كردن واحد مسكوني خود هستند، تمايل دارند در همين وضعيت تقاضاي خود را در بازار بالفعل كنند.

گزارش‌ها از بازار مسكن در ميان خانه‌هاي كم‌متراژ حاكي از آن است كه يك خانه ۶۰ متري با ۱۵ سال ساخت در منطقه تهران‌پارس، خيابان استخر با قيمت ۱۳ ميليون تومان براي فروش گذاشته شده است. در منطقه قيطريه، اندرزگو يك خانه ۵۷ متري با ۱۵ سال ساخت هر مترمربع ۲۵ ميليون تومان به فروش مي‌رود. در بزرگراه محلاتي، مخبر شمالي يك خانه ۴۸ متري با ۱۲ سال ساخت هر مترمربع ۱۰ ميليون و ۴۱۰ هزار تومان براي فروش گذاشته شده است.

از سوي ديگر، يك خانه ۵۰ متري با ۱۵ سال ساخت در ميدان رازي، نرسيده به وحدت اسلامي با قيمت هر مترمربع ۵ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش مي‌رود. در منطقه نيروخوايي يك خانه ۵۰ متري با ۱۲ سال ساخت با قيمت هر مترمربع ۱۲ ميليون تومان ديده مي‌شود. همچنين در منطقه پيچ‌شميران، كفايي‌اماني هر مترمربع يك خانه ۴۸ متري با ۱۲ سال ساخت ۱۱ ميليون و ۸۷۰ هزار تومان قيمت دارد.

پيش‌بيني وضعيت آتي بازار مسكن

در اين ميان، پيش‌بيني نايب رييس اتحاديه مشاوران املاك از وضعيت مسكن در آينده اين‌گونه است: بازار مسكن در حال حاضر وارد فاز ركود غيرتورمي شده و پيش‌بيني اين است كه اين وضعيت تا نيمه اول سال ۱۳۹۹ دوام بياورد.

به اعتقاد حسام عقبايي، ركود حاكم بر بازار مسكن در سال جاري طي ۲۵ سال اخير بي‌سابقه بوده است.

وي درخصوص اين‌كه ريزش قيمت‌ها در بازار ادامه‌دار خواهد بود يا خير؟ عنوان مي‌كند: بررسي‌ها نشان مي‌دهد ريزش قيمت‌ها تا نيمه اول سال آينده ادامه يابد و بازار مسكن هنوز براي كاهش ۱۵ درصدي قيمت‌ها جا دارد.

وزير راه و شهرسازي نيز معتقد است: تحولات اخير قيمت مسكن در تهران متاثر از ساير مولفه‌هاي اقتصادي‌ دانست. به گفته محمد اسلامي، ما موتور محركه مسكن و عمران را دنبال مي‌كنيم، به طوري كه افزايش توليد بايد كمك كند قشر متوسط و پايين بتوانند مسكن مورد نياز خود را خريداري كنند.

خبرآنلاين


برگشت به تلکس خبرها