تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : چرايي تردد كاميون‌هاي دودزا در روزهاي آلوده تهران به رغم ممنوعيت
دوشنبه، 20 آبان 1398 - 12:51     کد خبر: 91309

ترابر نيوز: مشاور معاون حمل و نقل شهردار تهران با انتقاد از آنچه عدم همكاري پليس راهور براي كنترل و برخورد يا كاميون‌هاي دودزا و آلاينده خواند، خواستار بهره‌گيري كامل از زيرساخت‌هاي مكانيزه هوشمند به نفع سلامتي مردم شهر شد.
ترابر نيوز:
 آلودگي هواي تهران

علي پيرحسينلو در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به مصوبه ممنوعيت تردد كاميون‌ها كميته اضطرار آلودگي هواي استان تهران، گفت: سالهاست كه استفاده از شيوه هاي سنتي كنترل خودروهاي متخلف همچون برقراري ايست بازرسي، كمين كردن، كنترل دستي مدارك و ... منسوخ شده و با توجه به حجم خودروها و تاثيري كه آلايندگي آنها بر سلامتي شهروندان دارد، ضروري است كه از شيوه‌هاي كنترلي مكانيزه و زيرساختي به نفع سلامتي مردم شهر استفاده شود.

وي با بيان اينكه سال گذشته معاونت حمل و نقل شهرداري بيش از 30 سامانه دوربين هاي نظارتي را در مبادي ورودي و خروجي شهر تهران نصب كرد تا تردد خودروها به ويژه كاميون‌هاي دودزا و معاينه فني آنها را به صورت مكانيزه كنترل كند، افزود: با اينكه هم‌اكنون تمامي مبادي ورودي و خروجي تهران زير چتر نظارت دوربين‌ها هستند و زيرساخت‌هاي كاملي وجود دارد اما نمي‌توان از اين ظرفيت براي نجات مردم از بحران آلودگي هوا استفاده كرد چراكه متاسفانه پليس راهور ناجا همكاري لازم را ندارد.

به گفته وي، با وجود گذشت يك سال متاسفانه هنوز كد تخلف و امكان جريمه براي اكثر اين دوربين‌ها از سوي پليس راهور فعال نشده و امكان استعلام VIN خودروها نيز در اختيار شهرداري قرار نگرفته است تا ما بتوانيم به تفكيك نوع خودرو نسبت به شناسايي موارد سنگين، فرسوده و آلاينده اقدام كنيم. به عنوان مثال با توجه به مصوبه اخير كميته اضطرار آلودگي هوا از روز دوشنبه ۲۰ آبان تا آخر هفته، تردد كليه كاميون‌ها به استثناء خودروهاي حامل سوخت و مواد غذايي فاسدشدني ممنوع است. اما وقتي همين ترددهاي غيرمجاز و موجب آلودگي در سامانه ثبت مي‌شود، به دليل عدم دسترسي به اطلاعات خودرو نمي‌توان نوع خودرو را تشخيص داد و همچنين به علت تعريف نشدن كد جريمه، امكان اعمال قانون و اجراي مكانيزه مصوبه كارگروه به منظور بازدارندگي هم وجود ندارد.

پيرحسينلو با بيان اينكه البته پليس مي‌تواند به روش‌هاي قديمي و با استقرار نيروي انساني و كنترل دستي چند معبر را كنترل كند، پرسيد: مگر همكاران خوب ما در پليس راهور تهران بزرگ چند نيرو در خيابان دارند و مگر ماموران پليس چند كاميون را مي توانند متوقف كنند و يا نسبت به كنترل مدارك آنها اقدام كنند؟ وقتي صدها ميليون تومان هزينه شده و زيرساخت‌هاي كافي در شهرداري تهران براي كنترل مكانيزه وجود دارد، چرا استفاده نمي‌شود.

وي در پايان گفت: تا دو سال قبل، كميته اضطرار آلودگي هوا در شرايط خاص غالبا به زوج و فرد كردن تردد خودروها مي‌پرداخت كه از سال قبل با پيشنهاد شهرداري، محدود كردن كاميون‌ها به عنوان يكي از عوامل اصلي آلودگي هوا در دستور كار قرار گرفت. حالا كه زيرساخت‌هاي دوربين براي نظارت بر كاميون‌هاي آلاينده هم از سوي شهرداري تكميل شده است، خواهش ما از همه به ويژه پليس راهور و وزارت كشور اين است كه كمك كنند از اين تجهيزات هوشمند براي كنترل آلودگي هوا و به نفع سلامتي مردم استفاده شود.
انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها