تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : افتتاح خط‌آهن ميانه-بستان‌آباد تا 10 روز آينده/ميانه-تبريز تا يك سال آينده
یکشنبه، 19 آبان 1398 - 10:59     کد خبر: 91300

ترابر نيوز: رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي با بيان اينكه خط‌آهن ميانه-بستان‌آباد تا پايان هفته تكميل مي‌شود و تا 10 روز آينده با حضور رئيس‌جمهور به بهره‌برداري مي‌رسد، گفت: پيش‌بيني مي‌شود اتصال اين خط به تبريز تا يك سال آينده انجام شود.
ترابر نيوز:

افتتاح خط‌آهن ميانه-بستان‌آباد تا 10 روز آينده/ميانه-تبريز تا يك سال آينده

محمد وحدتي هلان در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، در تشريح آخرين وضعيت تكميل پروژه خط‌آهن ميانه - بستان‌آباد، اظهار داشت: طرح احداث راه‌آهن دوخطه ميانه- بستان‌آباد- تبريز به طول 203 كيلومتر  با هدف كاهش مسير ريلي از شمال غرب به مركز كشور در دستور كار وزارت راه و شهرسازي قرار گرفت، قطعه ميانه-بستان‌آباد ‌تا امروز بيش از 99 درصد پيشرفت فيزيكي دارد و پيش‌بيني مي‌شود تا پايان هفته جاري به پايان برسد. 

رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي ادامه داد: ايستگاه‌ و خط‌آهن در اين پروژه پس از تكميل، تحويل شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران مي‌شود و سپس واگن‌ها و قطار براي انتقال مسافران از آذربايجان شرقي و بستان‌آباد به سمت ميانه، تهران و ساير شهرها آماده مي‌شود تا بدين ترتيب اين خط به شبكه راه‌آهن سراسري كشور متصل شود.

وي با اشاره به اينكه ‌پيش بيني‌مي شود اتصال اين خط‌آهن به تبريز تا يك سال آينده انجام شود، ادامه داد: خط ريلي ميانه - بستان‌آباد پس از تكميل تا تبريز، تهران را به كشورهاي تركيه و آذربايجان متصل مي‌كند؛ از سوي ديگر خط‌آهن اردبيل نيز‌ در حال اجرا است و بدين ترتيب كريدور ريلي ترانزيتي به سمت تركيه و آذربايجان خواهيم داشت كه در حمل‌ونقل ريلي بار و ترانزيت كالا بسيار مؤثر است. 

* احداث پارك لجستيكي در بستان‌آباد براي صادرات و واردات

رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي اظهار داشت: قرار است يك پارك لجستيكي در بستان‌آباد احداث شود كه با ايجاد اين لجستيك‌پارك همه كالاهايي كه از كشورهاي همسايه وارد مي‌شود در بستان‌آباد دپو و سپس توزيع مي‌شود ضمن آنكه كالاهاي داخل كشور براي صادرات نيز در اين پارك لجستيكي دپو مي‌‌شود و پس از انجام تشريفات گمركي، كالاها به مقاصد خود حمل مي‌شود.

وحدتي اظهار داشت: پيش‌بيني مي‌شود بهره‌وري خط‌آهن مذكور پس از احداث پارك لجستيكي در حمل كالا افزايش بسزايي داشته باشد و از نظر صادرات و واردات ريلي كالا ‌با احداث اين پارك لجستيك، شرايط براي صاحبان كالا و صادركننده‌ها و يا واردكننده‌ها تسهيل شود.

رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي با اشاره به مزاياي گردشگري اين خط ريلي اضافه كرد: بسياري از مسافران كه از كشورهاي همسايه وارد ايران مي‌شوند به راحتي مي‌توانند با استفاده از اين خط‌آهن و اتصال به شبكه راه‌آهن سراسري، به ديگر شهرهاي كشور سفر كنند ضمن آنكه در داخل كشور هم مسافران مي‌توانند با استفاده از خط ريلي به كشورهاي همسايه با ‌قطار سفر كنند.

وحدتي اظهار داشت: احداث اين خط‌‌آهن زيرساختي براي ارتباط همه نقاط كشور و كشورهاي همسايه در قالب حمل‌ونقل مسافري و ريلي  خواهد بود.

اين نماينده مجلس با اشاره به بهبود شبكه ترابري منطقه، افزايش ايمني سير و كاهش خسارات جاني و مالي تصادفات جاده‌اي با تكميل اين خط، اظهار داشت: با اتصال اين خط‌آهن از ميانه به بستان‌آباد و تا يك سال آينده اتصال آن به تبريز، از نظر ايمني سير شرايط بسيار مناسب‌تر خواهد شد و در كنار كاهش استفاده از حمل‌ونقل شخصي، استفاده از حمل‌ونقل ريلي به عنوان حمل‌ونقل ايمن، پاك و كم‌مصرف، افزايش مي‌يابد و اين خود تأثير بسزايي در كاهش مصرف سوخت و ذخيره انرژي دارد.

نماينده مردم بستان‌آباد در مجلس شوراي اسلامي اظهار كرد: مسافراني كه مي‌خواهند به شمال غرب كشور سفر كنند و يا بازديد از استان‌هاي شمال كشور داشته باشند و يا‌ از شمال غرب كشور به ساير شهرها سفر كنند، مي‌توانند استفاده از حمل‌ونقل ريلي در اين مسير، ضمن كاهش هزينه‌ها، افزايش زمان سير و ايمني تردد داشته باشند.

وي با اشاره به اينكه خط‌آهن ميانه-بستان‌آباد ‌132 كيلومتر طول دارد، گفت: كاهش 114 كيلومتري طول مسير اتصال مركز شمال‌غرب كشور به شبكه ريلي سراسري و كاهش 5.5 ساعت زمان سفر با قطار از مزاياي اجراي اين خط است.

وحدتي افزود: در مقايسه اين مدل حمل‌ونقلي با حمل‌ونقل هوايي در ‌مسير موازي و مشابه، بايد گفت كه در كنار مقرون به صرفه بودن حمل و نقل ريلي به نظر مي‌رسد از نظر زمان سير نيز تفاوت چنداني بين اين دو مدل حمل و نقلي در مسير مذكور نباشد؛ ‌مسافران مي‌توانند در مدت زمان 4.5 الي 5 ساعت با قطار از بستان‌آباد تا تهران‌ جابه‌جا شوند در حالي كه اگر بخواهيم اين را با مسير سفر به تبريز و از آنجا پرواز به تهران مقايسه كنيم، شايد بتوان گفت تفاوت چنداني از نظر زمان سير، بين اين دو مدل حمل‌ونقلي وجود ندارد ضمن آنكه حمل‌ونقل ريلي هزينه كمتري دارد، بنابراين تأثير اين خط ريلي در توسعه گردشگري هم بسيار مثمر ثمر خواهد بود.

رئيس مجمع نمايندگان آذربايجان شرقي اظهار داشت: مقرر بود اين خط ريلي در ‌چند روز آينده با حضور رئيس جمهور افتتاح شود اما به دليل بروز زلزله آذربايجان شرقي‌ پيش‌بيني مي‌شود اين خط‌آهن در 10 روز آينده با حضور رئيس جمهور به بهره‌برداري برسد.

 

انتهاي پيام/

 


برگشت به تلکس خبرها