تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : چگونه مي‌توان صاحب نيروگاه خورشيدي پشت‌بامي شد؟
یکشنبه، 19 آبان 1398 - 10:38     کد خبر: 91299

ترابر نيوز: استعداد خوب ايران در تاسيس نيروگاه‌هاي خورشيدي باعث شده پاي پنل‌هاي خورشيدي به پشت‌بام خانه‌هاي مردم از دو سال پيش باز شود. در اين راستا دولت اعلام كرده است مشتركان خانگي با خريد اين پنل‌ها و نصب آن در پشت بام خود، برق توليدي آن را به دولت بفروشند تا هم در توليد برق پاك فعال شوند و هم سود مناسبي به دست آورند.
ترابر نيوز:
نيروگاه خورشيدي

به گزارش ايسنا، آمارها حاكي از آن است كه كم‌استعدادترين منطقه كشور از نظر تابش خورشيد كه سواحل خزر است دو برابر آلمان ظرفيت دارد. بنابراين با توجه به اين‌كه ايران سالانه بيش از ۲۹۰۰ ساعت از آفتاب بهره‌مند است، يكي از كشورهاي مناسب جهان در حوزه توليد انرژي‌هاي خورشيدي به شمار مي‌رود؛ به گونه‌اي كه مشتركان خانگي مي‌توانند با خريد پنل خورشيدي و تاسيس نيروگاه روي پشت‌بام خانه خود، علاوه بر تامين نياز، مازاد برق توليدي‌شان را ۱۰ برابر گران‌تر به شركت توزيع برق تهران بزرگ بفروشند.

در اين راستا، از سال ۱۳۹۵ تاكنون، پيرو مصوبه وزير نيرو درباره خريد تضميني برق از نيروگاه‌هاي تجديدپذير، عقد قرارداد خريد تضميني برق خورشيدي از مشتركان غيردولتي آغاز شد و با توجه به روند فرهنگ‌سازي، استقبال شهروندان از اين طرح رشد چشم‌گيري داشت؛ به‌طوري كه طي سال ۱۳۹۶، ميزان قراردادها و ثبت‌نام مشتركان به‌طرز قابل توجهي نسبت به سال ۱۳۹۵ افزايش داشته است.

طبق اعلام شركت توزيع برق تهران بزرگ، سرمايه‌گذاري در اين طرح به‌عهده مشترك متقاضي است و اين شركت موظف است با كليه مشتركان متقاضي نصب مولد خورشيدي، مطابق با دستورالعمل‌هاي مربوطه قرارداد خريد تضميني با مدت ۲۰ سال منعقد كند.

طي اين دو سال كه طرح مذكور با مشاركت مردم، ساتبا و شركت‌هاي توزيع برق پيش رفته است، ۳۵۰۰كيلووات نيروگاه خورشيدي در پشت‌بام خانه‌هاي مردم نصب شده كه پيش‌بيني شده است  اين ميزان به ۵۰۰۰ مگاوات افزايش پيدا كند. صورت‌ حساب برق مشتركاني كه اقدام به نصب پنل‌هاي خورشيدي كرده‌اند دو ماه به دو ماه اعلام و از سوي ساتبا پرداخت مي‌شود. اين برق با قيمت كيلووات ساعتي حداقل ۱۰۴۰ تومان خريداري مي‌شود.

ظرفيت نصب نيروگاه‌ها از پنج كيلووات به سقف ۱۰ كيلووات افزايش يافته است. به عبارت ديگر كسي كه ۱۰ كيلووات تاسيس مي‌كند، ماهيانه دو ميليون و ۵۰۰ تومان درآمد خواهد داشت. ميزان سرمايه‌ مورد نياز براي اين منظور  ۶۰ تا ۷۰ ميليون تومان است كه پيش‌بيني مي‌شود به ۵۰ تا ۶۰ ميليون تومان كاهش پيدا كند.

مزيت‌هاي تأسيس نيروگاه خورشيدي روي پشت‌بام

تأسيس اين نيروگاه‌ها در شهر تهران كه فضاي باز براي تأسيس و استفاده از نيروگاه وجود ندارد، يك مزيت محسوب مي‌شود. به همين دليل در راستاي سياست‌هايي كه دولت و وزارت نيرو به خصوص طي سه تا چهار سال گذشته براي حل اين مشكل داشته است، تسهيلات و پتانسيل‌هاي خوبي را براي جلب سرمايه‌گذاري در اين بخش چه در تهران و چه در ساير استان‌ها در نظر گرفته است.

با فردي كه نيروگاه خورشيدي تأسيس كند، قرارداد ۲۰ سال خريد تضميني امضا خواهد شد. هم‌چنين برق توليدي بيش از ۱۰ برابر مبلغي كه يك مشترك به وزارت نيرو پرداخت مي‌كند، از مشترك خريداري مي‌شود. مشتركي كه به اين كار اقدام كند، هم مي‌تواند برق توليدي را خودش مصرف كند و هم مي‌تواند به شبكه توزيع وصل شوند.

چگونه مي‌توان صاحب نيروگاه خورشيدي پشت‌بامي شد؟

در اين راستا، سيدمحمد صادق‌زاده - معاون وزير نيرو - در گفت‌وگو با ايسنا، به اين سوال كه يك مشترك براي تاسيس پنل خورشيدي روي پشت بام خود چه اقدامي بايد انجام دهد، پاسخ داد: مشترك بايد به شركت توزيع برق محل سكونت خود مراجعه كند و قرارداد ساده‌اي را كه از قبل طراحي شده، امضا ‌كند.

وي افزود: سپس از حدود ۳۰ تا ۴۰ پيمانكاري كه در هر شهري فعال هستند، انتخاب و نيروگاه را ظرف سه تا چهار روز احداث مي‌كند. شركت توزيع بر اساس قرارداد كنتور را براي مشترك نصب مي‌كند و همان لحظه خريد برق انجام مي‌شود.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها