تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : احداث جزيره مصنوعي در كيش براي لايروبي حوضچه بندرگاه
چهارشنبه، 13 شهریور 1398 - 11:59     کد خبر: 90901

ترابر نيوز: مديرعامل گروه تخصصي ويژه دريايي قرارگاه خاتم گفت: موضوع اصلي پروژه احداث جزيره مصنوعي در كيش، در حقيقت لايروبي حوضچه شرقي بندرگاه تجاري كيش است.
ترابر نيوز:

احداث جزيره مصنوعي در كيش براي لايروبي حوضچه بندرگاه

‌سعيد رضا مختاري در گفت‌‌وگو با خبرگزاري فارس در تشريح موضوع اصلي پروژه جزيره مصنوعي در كيش بيان كرد: با وجود اتمام ساخت اسكله 35000 تني امكان بهره‌برداري از اين زير ساخت مهم و استراتژيك جزيره كيش در حال حاضر وجود ندارد زيرا عمق موجود حوضچه در حال حاضر 2 متر بوده و  عمق مورد نياز جهت پهلو دهي شناورهاي 35000 تني‌، حدود 12 متر است.

وي افزود: طرح نهايي حوضچه در آينده براي پهلودهي شناورهاي 50000 تني در نظرگرفته شده است كه براي اين منظور آبخور 14 متري بايد تامين شود و در راستاي عملياتي‌سازي اين اسكله، در حال حاضر حوضچه نيازمند 3 ميليون متر مكعب  لايروبي است كه انجام عمليات فوق در اسرع وقت ضروري و اجتناب ناپذير است.

‌مختاري تصريح كرد: از سوي ديگر با توجه به بستر سنگي حوضچه و عدم حضور شركت‌هاي بين‌المللي به بهانه تحريم‌ها، مجموعه قرارگاه خاتم به عنوان تنها دارنده اين تجهيزات جهت عملياتي‌سازي اين زيرساخت مهم و بي اثر گذاشتن تحريم‌هاي دشمن پا در عرصه گذاشت.

مديرعامل گروه تخصصي ويژه دريايي قرارگاه خاتم گفت: مهمترين چالش در پروژه‌هاي لايروبي انتقال و تخليه مصالح حاصل از لايروبي است كه انتقال آن ضمن اثرات مخرب زيست محيطي‌، هزينه هاي سنگين در بر خواهد داشت، از اين رو در عمده پروژه‌هاي لايروبي در سطح دنيا تلاش بر اين بوده است كه از مصالح لايروبي شده در صورت امكان جهت استحصال زمين استفاده شود كه مثال‌هاي زيادي در سرتاسر دنيا در اين زمينه وجود داشته است.

* با استفاده از مصالح لايروبي 700 هكتار به مساحت ايران اضافه شد

وي درباره سابقه اجراي چنين پروژه‌هايي در سطح كشور توضيح داد: در پروژه هاي ديگري نيز در كشور تاكنون جهت احداث زيرساخت‌هاي بندري، اراضي وسيعي با استفاده از مصالح لايروبي  استحصال شده است كه از مهمترين آنها مي‌توان به استحصال حدود 225 هكتار در بندر شهيد بهشتي و  حدود 300 هكتار زمين در بندر شهيد رجايي و حتي استحصال زمين 14 هكتاري در ضلع غربي بندر كيش در ساليان گذشته اشاره كرد كه با افتخار اعلام مي‌كنيم تا كنون بالغ بر 700 هكتار به اراضي جمهوري اسلامي ايران اضافه كرده‌ايم.

‌مختاري اظهار داشت: در اين پروژه نيز با استفاده از مصالح حاصل از لايروبي در جهت بهينه سازي اقتصادي ، استحصال زمين جهت احداث جزيره مصنوعي در دستور كار قرار گرفته است، ‌قرارگاه خاتم صرفا پيمانكار بوده و مالكيت اين اراضي متعلق به منطقه آزاد كيش است؛‌ از ديدگاه تكنولوژي اجرايي نيز اين پروژه جزء پروژه‌هاي خاص بوده و داراي ابعاد پيچيده مهندسي است كه همه توسط متخصصان داخلي طراحي و اجرا خواهد شود.

وي در باره سابقه اجراي چنين پروژه‌هايي در دنيا توضيح داد: غافل نباشيم كه در كشورهاي اطراف خودمان، صرفا جهت ساخت جزيره و نه به عنوان اقدام تبعي لايروبي، پروژه‌هاي كوچك و بزرگ زيادي در جنوب و شمال كشور ساخته شده و يا در دست ساخت است، جزاير نخل ديرا‌، جميرا و ابوظبي و جزيره نقشه جهان در امارات بالغ بر 115 كيلومتر مربع مساحت داشته و بيش از 600 كيلومتر به خط ساحلي امارات افزوده است، همچنين جزاير متعدد در عربستان ، قطر و بحرين در حال حاضر در دست ساخت است و حتي در درياي خزر دولت آذربايجان 41 جزيره در دست ساخت دارد كه از اين بعد اقدامي در كشور انجام نشده است و باوجود داشتن  ظرفيت هاي بالقوه نهفته در اين بخش‌، هيچ برنامه اي وجود نداشته است و  بايد ضمن تقدير و تشكر از همت منطقه آزاد كيش در اين حوزه در جهت توسعه گردشگري و ايجاد ارزش افزوده در كل سواحل كشور اقدامات زيادي در اين زمينه جهت جبران عقب ماندگي انجام شود.

بنابراين گزارش هشتم شهريورماه امسال همزمان با هفته دولت و در نشست مشترك با حضور دبير شوراي عالي مناطق آزاد، تفاهمنامه همكاري بين مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش و‌ فرمانده  قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء ( ص) امضا شد.

تكميل مطالعات و اجراي پروژه عمليات لايروبي حوضچه شرقي بندر تجاري كيش و احداث جزيره مصنوعي به صورت طرح  و ساخت (EPC) كه شامل طراحي و مهندسي ساخت اين جزيره مصنوعي، ساخت دايك موقت، لايروبي، استحصال و تراكم ديناميكي  از جمله مفادي است كه در تفاهمنامه مذكور به امضا دو طرف رسيد.

انتهاي پيام/

 


برگشت به تلکس خبرها