تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : همه چيز درباره موتور EF7 يا موتور ملي
یکشنبه، 26 اسفند 1397 - 14:32     کد خبر: 89389

ترابر نيوز:

موتور ملي پروژه اي مشترك بين مركز تحقيقات موتور ايران خودرو (I.P.C.O) و مركز تحقيقات موتور آلمان (F.E.V) مي باشد. اين موتور از پايه بر اساس سوخت گاز طبيعي طراحي شده و در عين حال قابليت كاركرد با بنزين را نيز دارا بوده و در ميان موتورهاي گازسوز دنيا در ليست 3 موتور برتر و از نظر طراحي در ليست 10 موتور برتر دنيا قرار دارد.

مكانيزم به كار رفته در اين موتور سمند EF7به نحوي است كه توانسته با وجود حجم موتور و مصرف سوخت كمتر به توان و گشتاور بالاتري حتي نسبت به موتورهاي بنزيني دست يابد. به واسطه طراحي بهينه موتور و نيز استفاده از جديد ترين نوع سامانه مديريت موتور موتور به صورت خودكار سوخت گاز را به عنوان سوخت اصلي انتخاب نموده و با آن روشن مي شود و با اتمام هركدام از دو سوخت به صورت خودكار عمليات تعويض سوخت در آن انجام مي شود.

موتور EF7 در محيط هاي بسيار سرد نيز قابليت روشن شدن با سوخت گاز را داشته و در هيچ شرايطي كاركرد موتور منوط به دسترسي به بنزين نيست. در ضمن بواسطه استفاده از تنظيم كننده هيدروليكي سوپاپ ها در هيچ زماني نيازي به تنظيم فيلر سوپاپ هاي موتور نيست. طراحي اجزاي اين موتور 16 سوپاپ به نحوي صورت گرفته است كه به واسطه محاسبات رايانه اي پيچيده سطح صدا و لرزش موتور به خصوص در دور آرام بسيار مطلوب و متناسب با موتورهاي روز دنيا بوده و از نظر سطح دستيابي به استاندارد آلايندگي نيز توانايي اخذ بالاترين استانداردهاي روز اروپا (Euro5) را دارا مي باشد.

موتور ملي پروژه اي مشترك بين مركز تحقيقات موتور ايران خودرو (I.P.C.O) و مركز تحقيقات موتور آلمان (F.E.V) مي باشد. اين موتور در ميان موتورهاي گازسوز دنيا در ليست 3 موتور برتر و از نظر طراحي در ليست 10 موتور برتر دنيا قرار دارد.

 مكانيزم تنظيم زمان بندي متغير سوپاپ ها (C.V.V.T) در سمند EF7

موتور EF7 نخستين موتور ايراني است كه در آن از سيستم زمان بندي متغير سوپاپ ها استفاده شده است. اين سيستم سبب افزايش راندمان موتور شده به نحوي كه در دورهاي پايين سبب كاهش مصرف سوخت تا 10 درصد و در دورهاي بالا سبب افزايش قدرت موتور مي شود. مهمترين مزاياي اين سيستم عبارتند از :

در مورد اين سيستم در مقاله اي كه قبلا در سايت گذاشته ام توضيحات كاملي ارائه شده است

تلمبه آب صافي روغن و خنك كن روغن در يك مجموعه

در موتور EF7 تلمبه آب صافي روغن و خنك كن روغن در يك مجموعه طراحي شده است كه تنها توسط 4يچ و به واسطه يك آب بند به موتور متصل مي باشد مزاياي استفاده از اين قطعه:

دريچه گاز برقي در سمند EF7

به واسطه توان و گشتاور بالاي موتور با هر دو سوخت بنزين و گاز استفاده از دريچه گاز برقي و نيز كاليبراسيون بسيار دقيق سامانه مديريت موتور تعويض سوخت بنزين به گاز و برعكس به هيچ وجه منجر به تغيير عملكرد خودرو نشده و راننده به هنگام تغيير سوخت در قابليت رانندگي خودرو تغييري احساس نمي كند.

تلمبه روغن مستقيم در سمند EF7

طراحي تلمبه روغن (Oil pump) در موتور EF7 از نوع حركت مستقيم است به نحوي كه نيروي مورد نياز براي حركت خود را به طور مستقيم و بدون واسطه از ميل لنگ ميگيرد در حاليكه براي به حركت در آوردن تلمبه هاي روغن معمولي از چرخ دنده يا زنجير استفاده مي شود. علاوه بر تامين روغن موتور از پوسته اين قطعه براي نگه داشتن كاسه نمد جلوي موتور استفاده مي گردد كه اين امر موجب حذف يك قطعه از موتور گشته كه علاوه بر كاهش هزينه هاي تعميرات و نگهداري و كاهش زمان همبندي دقت تنظيم كاسه نمد با محور ميل لنگ را بالا برده و در نتيجه احتمال بروز نشتي از اين قطعه را كاهش ميدهد. از مزاياي ديگر تلمبه روغن(اويل پمپ) مستقيم بازده بيشتر و همچنين دسترسي آسان براي تعميرات است.

جدول مقايسه اي انواع موتور هاي EF7

انواع موتور EF7


برگشت به تلکس خبرها