تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : چرا افزايش ۳۰ درصدي نرخ پايه خريد تضميني برق اجرا نشد؟
چهارشنبه، 3 بهمن 1397 - 13:30     کد خبر: 88730

ترابر نيوز: عضو هيات مديره انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير گفت: چندي پيش پيشنهاد افزايش ۳۰ درصدي نرخ پايه خريد تضميني برق انرژي‌هاي تجديدپذير مطرح و با موافقت وزير نيرو نيز مواجه شد، اما متاسفانه به مرحله‌ي اجرا نرسيد.
ترابر نيوز:
انرژي تجديدپذير

سيدمحمدجواد موسوي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌كه وزير نيرو به‌دليل كمبود منابع با اجراي اين طرح مخالفت كرده است، اظهار كرد: علي‌رغم اين‌كه انتظار حمايت دولت را از انرژي‌هاي تجديدپذير داشتيم، اما متاسفانه با عقب‌نشيني آن‌ها در اين عرصه روبه‌رو هستيم.

وي با بيان اين‌كه در حال حاضر خريد تضميني از نيروگاه‌هاي خورشيدي در بخش خانگي براي هر كيلووات ساعت ۸۰۰ تومان و براي مزارع خورشيدي ۴۹۰ تومان است، ادامه داد: علي‌رغم اين‌كه قرار بود تاكنون ۳۰ درصد افزايش در اين نرخ‌ها صورت بگيرد، اما متاسفانه محقق نشد و قيمت‌ها همچون سابق است و بعيد مي‌دانم كه ديگر تغييري در اين قيمت‌ها حاصل شود.

عضو هيات مديره انجمن انرژي‌هاي تجديدپذير با تاكيد بر اين‌كه بايد نرخ پايه خريد تضميني برق تجديدپذيرها، حداقل ۲.۵ برابر افزايش يابد كه شاهد افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در اين حوزه باشيم، گفت: محدوديت‌هايي براي سرمايه‌گذاري در تجديدپذيرها وجود دارد كه اتفاقات اين‌چنيني نيز مي‌تواند مزيد برعلت شود.

وي با اشاره به اهميت حمايت دولت از انرژي‌هاي تجديدپذير، بيان كرد: اميد مي‌رود كه در بخش‌هاي ديگر، انرژي‌هاي تجديدپذير مورد حمايت بيش‌تر دولت قرار بگيرد، چراكه تنها در اين شرايط مي‌توانيم شاهد افزايش سرمايه‌گذاري‌ها در اين حوزه باشيم.

البته رضا اردكانيان - وزير نيرو - چندي پيش با اشاره به اين‌كه مشكلات نوسانات نرخ ارز بر حوزه تجديدپذيرها در حال بررسي و حل و فصل است، گفته بود: با تحقق اين مساله حضور سرمايه‌گذاران در اين بخش سرعت بيش‌تري خواهد گرفت. ما در اين بين امكاني را فراهم كرده‌ايم و دستورالعمل آن نيز ابلاغ شده كه سرمايه‌گذاران مختلف بخش خصوصي بتوانند نسبت به انعقاد قراردادهاي صادرات برق به كشورهاي همسايه اقدام كنند و ما تنها تسهيلات لازم براي اين بخش را فراهم و شبكه را در اختيار آن‌ها بگذاريم.

وي با تاكيد به اين‌كه ظرفيت نصب‌شده انرژي‌هاي تجديدپذير ايران تا برنامه ششم توسعه بايد به ۵۰۰۰ مگاوات برسد، ابراز كرد: بر اين اساس، دولت دوازدهم در چهار ساله كاري خود هدف ۴۰۰۰ مگاواتي را در نظر گرفته است؛ در حال حاضر نيز ظرفيت فعلي نصب شده تجديدپذيرها به بيش از ۶۵۰ مگاوات رسيده و با توجه به اين‌كه قراردادهاي متعددي در دست اجراست، از اين رو پيش‌بيني مي‌كنيم تا پيك تابستان سال آينده، حدود ۵۰۰ مگاوات ظرفيت جديد نيز به واحدهاي فعلي ما افزوده شود.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها