تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : اعلام دريافتي مديران موجب ايجاد آرامش مي‌شود/ اين حجم از فربه‌گي دولت مشكلات زيادي را در بودجه‌نويسي ايجاد مي‌كند
چهارشنبه، 3 بهمن 1397 - 09:41     کد خبر: 88721

ترابر نيوز: لاريجاني: ضرورت دارد بودجه اين بخش تعديل شود مثلا اعتبار برخي فرهنگستان‌ها خيلي كاهش يافته كه درست نيست برخي از اينها كارهاي عميقي انجام مي‌دهند و نبايد اين طور باشد كه از نظر بودجه ستمي شود.
ترابر نيوز:
نشست خبري علي لاريجاني رئيس مجلس

رييس مجلس شوراي اسلامي از كميسيون تلفيق خواست تا براي اعلام دريافتي مديران روي سايت در سال آينده تمهيدي بينديشند چون به گفته وي اين موضوع هم جلوي سوء‌استفاده را مي‌گيرد و هم آرامش ايجاد مي‌كند.

به گزارش ايسنا، علي لاريجاني با حضور در نشست صبح امروز چهارشنبه كميسيون تلفيق لايحه بودجه سال ۱۳۹۸ بر ضرورت اعلام دريافتي مديران روي سايت تاكيد كرد و گفت: اين موضوع در قانون برنامه پيش‌بيني شده و دولت هم اقداماتي را شروع كرده، اما كامل نيست لذا بايد براي تكميل اين اقدام تلاش‌هايي صورت گيرد، زيرا اين امر باعث ايجاد آرامش مي‌شود و جلوي سوء‌استفاده را خواهد گرفت.

وي با اشاره به برگزاري نشست‌هاي كميسيون تلفيق با حضور نمايندگان سازمان برنامه و بودجه، دولت و مركز پژوهش‌ها براي بررسي كارشناسانه بودجه سال آينده يادآور شد: ما قدري از نظر بودجه شرايط سختي داريم كه اين امر كار زيادي را مي‌طلبد. بايد با دقت نظر شرايط كشور را لحاظ كنيم. از اعضاي كميسيون تلفيق آقاي تاج‌گردون و آقاي مفتح هم صميمانه تشكر مي‌كنم كه پيام‌هاي آرامش‌بخشي را از مصوبات منعكس كردند. شرايط كشور هم همين امر را اقتضاء مي‌كند.

رييس مجلس شوراي اسلامي در ادامه پيش‌بيني سقف ۱.۵ ميليون بشكه‌اي براي صادرات نفت را عاقلانه توصيف كرد و گفت: ممكن است برخي اطلاعاتي بدهند و مطالبي منتقل كنند كه دشمنان مي‌خواهند. اما اينها با واقعيت انطباق ندارد. آمريكايي‌ها مي‌خواستند ميزان صادرات نفت ما را صفر كنند، اما موفق به اين كار نشدند. ما نفت‌مان را مي‌فروشيم و با همسايگان هم ارتباطات اقتصادي داريم. در گذشته هم گاهي قيمت نفت دچار نوسان مي‌شد. شما به خاطر داريد در برهه‌هايي كل بودجه حاصل از فروش نفت هفت ميليارد دلار بود و كشور با سختي اداره مي‌شد. همه مسائل ما مربوط به تحريم نيست و نبايد به دست خود شرايط را جور ديگري ترسيم كنيم.

وي با اشاره به توصيه‌هاي رهبري درباره‌ بودجه سال جاري، يادآور شد: ايشان نكاتي را در شوراي هماهنگي سران قوا گفتند كه بودجه متناسب با شرايط تحريمي باشد. سازمان برنامه و بودجه هم تا حدي بودجه را تعديل كرد و سقف بودجه را كاهش داد، اما اصلاح ساختاري بودجه، عدم وابستگي بودجه به نفت، افزايش اشتغال و رشد اقتصادي مدنظر ايشان بود. شما مي‌تواند در ضمن بودجه برخي مسائل را در حوزه ساختاري اصلاح كنيد كه هم متناسب با نيازهاي كشور باشد و هم نظر ايشان تامين شود.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به پيش‌بيني مصوبه‌اي در بودجه سال ۱۳۹۸ مبني بر ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات، خاطرنشان كرد: در اين باره تنبيهي را در نظر گرفتيد اما خوب است زمينه‌هايي براي تشويق صادرات را در نظر بگيريد. سال گذشته هم در بودجه اقداماتي شد اما متاسفانه در مسير اجرا درست پيش نرفت.

وي با اشاره به دستور مقام معظم رهبري براي توجه به مساله‌ي اشتغال خاطرنشان كرد: يكي از حوزه‌هايي كه مي‌تواند با سرعت بيشتري به مساله اشتغال كمك كند موضوع مسكن است كه اگر حركت درستي انجام شود صنايع زيادي رونق خواهد گرفت.

وي ادامه داد: بنياد مسكن قبلا طرح‌هايي آماده كرده بود كه در برخي موارد اجرا شد. من هم از نزديك برخي از اين طرح‌ها را ديدم كه خوب عمل شده، كار ديگري كه مي‌توان انجام داد به شهرداري‌ها تسهيلات بدهيم يا دست‌شان را براي اوراق باز كنيم كه مناطق بافت فرسوده را خريداري و تعمير كنند. اين كار در برخي شهرها انجام شده و موفق  بوده لذا خوب است كه از ظرفيت شهرداري‌ها در اين زمينه استفاده شود.

لاريجاني با بيان اين‌كه حوزه گردشگري و صنايع دستي مي‌تواند به ايجاد اشتغال سرعت ببخشد، اضافه كرد: مي‌توان تسهيلات ارزان‌قيمتي را در اختيار اين صنايع قرار داد همچنان كه نمونه‌هاي خوبي در كشور داشتيم. اين سرمايه‌ گذاري خرد افراد را سرپا نگه مي‌دارد.

وي با تاكيد بر ضرورت تعيين سهم صنعت از تسهيلات يادآور شد: مثلا بانك توسعه صنعت سرمايه كمي دارد يكي از بحث‌هايي كه در شوراي هماهنگي سران قوا مطرح است در مورد اصلاح بانك‌هاست كه يك بحث آن افزايش سرمايه است.

رييس مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر ضرورت جهت‌دهي به بودجه تصريح كرد: خوب است كه بودجه جهت داشته باشد و معلوم باشد كه چه بخشي در آن مورد توجه بيشتر قرار گرفته است.

لاريجاني همچنين گفت: مركز پژوهش‌ها چندي پيش گزارش داد كه ميزان وابستگي زنجيره‌هاي مختلف توليد به خارج را مشخص كرده بود. وقتي دقيق مي‌شويم مي‌بينيم برخي از اينها حلقه‌هاي مفقوده‌اي دارند كه اگر روي آن سرمايه‌ گذاري كنيم اينقدر وابستگي نخواهيم داشت. مثلا در مورد خودروسازي اگر روي چند قطعه تمركز شود، بخش زيادي از وابستگي خودروهاي پرتيراژ حل مي‌شود.

وي با انتقاد از كاهش بودجه معاونت فناوري ادامه داد: دانشگاه‌ها در همه دنيا بر مبناي پژوهش كار مي‌كنند و هزينه‌هايشان را از اين محل تامين مي‌كنند. ما بايد كاري كنيم اگر شركت‌هاي توليدي نيازهايي براي تحقيق و توسعه دارند به دانشگاه‌ها رجوع كنند. مي‌توانيم اين را جزو ماليات‌شان حساب كنيم و از طرفي تسهيلاتي قائل شويم كه دانشگاه‌ها به سمت نياز كشور بروند. اين زمينه‌اي مي‌شود كه دانشگاه‌ها از نظر اقتصادي مستقل شوند و به سمت نياز توليد كشور بروند.

رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به وضعيت صندوق‌هاي بازنشستگي، خاطرنشان كرد: مرحوم نوربخش سال گذشته پكيجي در اين باره آماده كرد در اين‌كه دولت به سازمان تامين اجتماعي و صندوق‌ها بدهكار است و اصل بدهي رقم درشتي است اختلافي نيست، اما در مورد ميزان بدهي اختلاف نظر وجود دارد. لازم است به اين موضوع اهتمام داشته باشيد، زيرا اگر در شرايط فعلي اين كار را نكنيد در سال‌هاي بعد سخت‌تر مي‌شود. دولت امسال در اين زمينه درست عمل نكرد. مي‌توانست بخشي از بدهي صندوق‌ها را بدهد، لذا تبصره‌اي بگذاريد و امكاني فراهم كنيد كه بدهي‌ها به صندوق بازنشستگي داده شود.

لاريجاني در ادامه بر ضرورت تكميل راه‌آهن شرق به غرب و شمال به جنوب براي عبور سرمايه از ترانزيت تاكيد كرد و گفت: سال گذشته از صندوق توسعه برداشتي داشتيم كه امسال تلاش مي‌كنيم آن را سامان بدهيم. وزير راه و شهرسازي را مكلف كنيد كه بخشي از اين كار را انجام دهد و بقيه را از صندوق برداريد اين كار به شرايط فعلي هم كمك مي‌كند.

وي بر ضرورت كوچك‌سازي و چابك‌سازي دولت نيز تاكيد كرد و گفت: اين موضوع در برنامه و سياست‌هاي كلي هم پيش‌بيني شده، شايد لازم باشد اختياراتي همراه با الزامات به شوراي عالي اداري و شوراي هماهنگي سران قوا بدهيم كه بخش‌هاي موازي را ادغام و دولت را كوچك كنند، زيرا اين حجم از فربه‌گي دولت مشكلات زيادي را در بودجه‌نويسي ايجاد مي‌كند.

لاريجاني با اشاره به ضرورت توجه دولت الكترونيك، اظهار كرد: من از وزارت ارتباطات بازديدي داشتم زيرساخت‌ها در اين زمينه آماده است و ۷۰ درصد آن انجام شده پس دولت را الزام كنيد كه سال گذشته اين كار انجام شود زيرا گشايشي ايجاد خواهد كرد. مبارزه با فساد هم همين است. اگر وضعيت شفاف شود مشكلات حل خواهد شد. در مورد شبكه ملي اطلاعات هم در شوراي عالي مجازي مفصل بحث شده و مقداري از كار انجام شده است. اگر امكاني را فراهم كنيم مي‌توانند اين شبكه را به وجود آورند و نگراني‌ها حل خواهد شد.

وي ورود كميسيون تلفيق به بررسي بودجه شركت‌هاي دولتي را نيز موجب ايجاد آرامش عنوان كرد و با تاكيد بر انجام اصلاحاتي در بخش فرهنگي، گفت: ضرورت دارد بودجه اين بخش تعديل شود مثلا اعتبار برخي فرهنگستان‌ها خيلي كاهش يافته كه درست نيست برخي از اينها كارهاي عميقي انجام مي‌دهند و نبايد اين طور باشد كه از نظر بودجه ستمي شود.

به گزارش ايسنا، پيش از اظهارات رييس مجلس شوراي اسلامي غلامرضا تاجگردون رييس كميسيون تلفيق بودجه سال ۱۳۹۸ با اشاره به تقديم گزارشي به اين كميسيون در مورد شركت‌هاي دولتي، بدهي‌ها و مطالبات دولت اظهار كرد: در اين گزارش كه از سوي وزارت اقتصاد ارائه شد، اطلاعات دقيقي درباره‌ اوضاع و احوال دولت، بدهي‌ها و مطالبات آن وجود داشت. درباره بودجه شركت‌هاي دولتي هم بحث‌هايي هم مطرح شد و گزارش خوبي ارائه شد.

وي اضافه كرد: ورود كميسيون تلفيق به موضوع شركت‌هاي دولتي بحث جديدي است كه اميدواريم به خوبي پيش برود.

رييس كميسيون تلفيق بودجه سال ۱۳۹۸ در پايان اضافه كرد: تنظيم بودجه با محدوديت‌هايي كه امسال داريم كار سختي است كه اميدواريم تا هفته آينده تصميمات ما در كميسيون تلفيق نهايي و گزارش بودجه تقديم صحن شود.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها