تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : دلايل ناكام‌ماندن هواپيماي ۱۴۰ در كشور/ساخت هواپيماي ۸ تا ۱۹ نفره در دستور كار
سه شنبه، 22 آبان 1397 - 10:59     کد خبر: 87922

ترابر نيوز: رييس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به ناكامي پروژه ساخت هواپيماي ايران ۱۴۰ در كشور گفت: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در حال حاضر ساخت هواپيماهاي ۸ تا ۱۹ نفره در دستور كار قرار دارد.
ترابر نيوز:

هواپيماي ايران 140

دكتر امي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به فعاليت‌هاي پژوهشگاه فضايي در بخش هوايي افزود: در سند پيش بيني شده است كه تا سال ۱۴۰۴ هواپيماي پهن پيكر مسافري ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره را طراحي كنيم كه اين طرح در دستور كار قرار دارد.

وي ادامه داد: براي تحقق اين هدف، در حال حاضر طراحي هواپيماي سبك ۲ تا ۱۹ نفره برنامه‌ريزي شده است.

امي با تاكيد بر اينكه طراحي هواپيماهاي ۲، ۴ و ۶ نفره در بخش خصوصي و دولتي انجام شده است، خاطر نشان كرد: برنامه‌ريزي ما براي ساخت هواپيماهاي با ظرفيت بالاتر از آن هواپيماهاي ۸ نفره تا ۱۹ نفره است كه اين طرح آغاز شده و در حال انجام است.

رييس پژوهشگاه هوافضا با اشاره به تجربه ناموفق طراحي و ساخت هواپيماي ايران ۱۴۰، تاكيد كرد: طرح ساخت هواپيماي ايران ۱۴۰ يك طراحي داخلي نبود، بلكه انتقال فناوري بود كه در انتقال فناوري برخي از شاخص‌ها در نظر گرفته نشده بود و از اين نظر مشكلاتي ايجاد شد.

وي در خصوص دلايل سقوط اين هواپيما توضيح داد: علت چند مورد سقوط اين هواپيما اين بود كه در حمل مسافر و بار استانداردها رعايت نشده بود، به گونه‌اي كه اين هواپيما ۲۵۰ كيلوگرم بار اضافه داشت كه حادثه‌ساز شد.

امي، عدم تناسب موتور اين هواپيما با شرايط اقليمي كشور را از ديگر دلايل عنوان كرد و يادآور شد: پرواز اين هواپيما در شرايط آب و هواي گرم و با بار اضافه موجب سقوط آن شد، ولي استانداردها در طراحي بدنه و اويونيك ايران ۱۴۰ رعايت شده بود.

به گزارش ايسنا، هواپيماي ايران ۱۴۰ با مشاركت اوكراين و روسيه در ايران مونتاژ مي‌شد كه در ۱۹ مرداد سال ۹۳ در مسير تهران - طبس با ۴۸ سرنشين هنگام بلند شدن از انتهاي باند فرودگاه مهرآباد در شمال جاده مخصوص كرج سقوط كرد. پس از اين حادثه كه منجر به جان باختن ۴۰ نفر از سرنشينان اين هواپيما شد، رييس‌جمهوري وقت دستور توقف پرواز اين نوع هواپيماها را صادر كرد. 

ساخت هواپيماي ايران ۱۴۰ در دولت نهم تسريع شد و ۴ فروند از اين نوع ساخته شد كه اولين فروند آن در پرواز آزمايشي در اصفهان سقوط كرد.  هواپيماي ايران ۱۴۰ هواپيمايي كوچك براي حمل ۳۵ تا ۱۰۰ نفر مسافر از يك منطقه به منطقه‌اي ديگر است. 

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها