تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : ماليات‌هاي غيرواقعي؛ گريبانگير توليد نيمه‌جان
چهارشنبه، 27 تیر 1397 - 11:57     کد خبر: 86317

ترابر نيوز: ماليات‌هاي غيرواقعي امروز بخشي از گرفتاري‌هاي توليد داخلي است؛ چه اينكه توليدكنندگان معتقدند وضع ماليات‌ها سازوكار مشخصي ندارد و متناسب با شرايط زماني كشور نيست.
ترابر نيوز:

ماليات‌هاي غيرواقعي؛ گريبانگير توليد نيمه‌جان

خبرگزاري فارس: ماليات‌هاي غيرواقعي؛ گريبانگير توليد نيمه‌جان

به گزارش خبرگزاري فارس استان سمنان، همواره گفته و شنيده شده كه پرداخت ماليات، اقدامي در جهت توسعه كشور و آباداني ايران اسلامي محسوب مي‌شود و به وجه مؤكد، توصيه شده است تا «ماليات دهيد؛ اگر خواهان رشد و پيشرفت كشور خود هستيد».

يكي از مهم‌ترين بخش‌هايي كه همواره با دغدغه‌هاي مالياتي در ايران همراه بوده و به روند وضع ماليات‌ها انتقادهايي را وارد مي‌دانسته، بخش «صنعت» است كه امروز از آن بيشتر با عنوان «توليد ملي» ياد مي‌كنيم.

اما، توليدكنندگان عقيده دارند كه در كشورمان، وضع ماليات‌ها منطقي و بر اساس شرايط موجود در بازار نيست و مؤدي مالياتي با هزاران فشار ناشي از تحريم‌ها و اوضاع نامساعد اقتصادي، بايد در اين زمينه هم تحت فشار باشد و اين امر درنهايت به بنيان‌هاي اقتصادي كشور درگير جنگ اقتصادي لطمه‌هاي جبران‌ناپذيري وارد مي‌سازد.

سنگيني ماليات بر دوش نحيف توليدكنندگان

حسين طوسي، رئيس انجمن صنايع پروفيل upvc در و پنجره ايران در همين زمينه مي‌گويد: سهم ماليات در تأمين بودجه كشور بايد مورد بررسي دقيق‌تري قرار گيرد و امروز اين سهم متأسفانه بر دوش نحيف توليدكنندگان است.

وي افزود: توليدكنندگان هم انتظاراتي دارند و حداقل انتظار آن‌ها اين است كه برنامه‌ريزي‌ها، سهم بالايي به ماليات براي تأمين بودجه اختصاص پيدا نكند كه توليدكنندگان درنهايت مجبور باشند آن را تأمين كنند.

رئيس انجمن صنايع پروفيل upvc در و پنجره ايران اضافه كرد: درصد بالاي مالياتي كه امروز از توليدكنندگان ملي و بنگاه‌هاي توليدي اخذ مي‌شود بايد مورد بررسي مجدد قرار گيرد و بار عمده ماليات از روي دوش نحيف توليدكنندگان برداشته شود.

طوسي مشكلات مالياتي را عامل برخي رفتارها در بخش‌هاي ديگر مي‌داند و درباره وضع ساخت‌وساز در كشور مي‌گويد: مشكلات زيادي در حوزه ساخت‌وساز در كشور وجود دارد و ركود و ماليات‌هاي بالا هم به اين سختي‌ها افزوده است.

وي با اشاره به اينكه حوزه ساختمان سهم بيشتري از ركود را در برگرفته است، تصريح كرد: قسمت اعظم سايه ركود روي صنعت ساختمان پهن شده و مشكلات زيادي براي زيرشاخه‌هاي فعال در اين حوزه ايجاد كرده است.

روايت دودي كه به چشم مراكز توليدي مي‌رود!

رئيس انجمن صنايع پروفيل upvc در و پنجره ايران با تأكيد بر اينكه دود ناشي از ركود حاكم بر اقتصاد كشور به چشم مراكز توليدي به‌ويژه فعالان صنعت ساختمان رفته است، اضافه كرد: ركود در ساخت‌وساز تأثيرات منفي در اين حوزه داشته است.

طوسي با بيان اينكه هزينه‌هاي توليد بالا رفته است، تصريح كرد: بالا رفتن هزينه‌هاي توليد باعث شده است تا توليد براي توليدكنندگان به صرفه نباشد؛ از سوي ديگر، توليدكنندگان موانعي مانند ماليات و بيمه هم پيش رو دارند.

وي با اشاره به اينكه ميزان توليد در زيرشاخه‌هاي صنعت ساختمان تقليل پيدا كرده، اضافه كرد: اين كاهش دامنه توليد پيرامون صنعت ساختمان بيشتر ناشي از ركود است.

رئيس انجمن صنايع پروفيل upvc در و پنجره ايران با تأكيد بر اينكه توليدكنندگان زيرشاخه صنعت ساختمان در شرايط بسيار نامناسبي قرار دارند، اظهار كرد: سهم ركود در ايجاد اين نابساماني‌ها بسيار زياد است و از اين‌رو، در وضع ماليات‌ها بايد اين موارد مد نظر قرار گيرد.

توليدكنندگان اسير مميزان ناكارآمد

مهدي صفا، يك توليدكننده در استان سمنان عقيده دارد: در حوزه ماليات، به دليل عدم وجود سيستم مالي شفاف مشكلاتي همواره به وجود مي‌آيد كه امروز بايد به آن‌ها توجه شود.

وي تصريح كرد: توليدكنندگان در برهه كنوني، اسير مميزان غيرمتخصص و ناكارآمد از يك‌سو و جهل خود از قانون و مقررات از سوي ديگر هستند و اين امر بر مشكلات افزوده است.

اين توليدكننده اعتقاد دارد: توليدكنندگان عموماً از روندهاي نظام مالياتي ناراضي هستند و بايد تلاش شود تا اين نارضايتي با سازوكارهاي منطقي و صحيح كاهش يابد.

صفا ادامه داد: از طرفي، امروز دولت هم بخش بزرگي از ماليات‌ها را نمي‌تواند اخذ كند و طرح پروفايل ملي افراد مي‌تواند چاره كار باشد كه بايد بدان توجه داشت.

فراري‌ها ماليات نمي‌دهند

عبدالرحمان رستميان، نماينده سابق مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي هم درباره نظام ماليات‌گيري كنوني اظهار كرد: يكي از مشكلات دولت در بحث درآمدها، ناتواني در دريافت ماليات از آن‌هايي است كه به‌طور عمده ماليات نمي‌دهند؛ ماليات‌ها اگر درست گرفته شود، قسمتي از مشكلات مالي دولت را جبران مي‌كند.

وي ادامه داد: فراريان مالياتي بخشي از حوزه درآمدي دولت را تحت‌الشعاع قرار داده يا بهتر است بگوييم فلج كرده‌اند؛ درصد فراريان مالياتي در كشور ما بسيار بالاست و اين جاي تأمل دارد.

نماينده سابق مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينكه دولت طي سال‌هاي اخير اشتباه بزرگي را با عدم وضع ماليات و عوارض براي برخي كالاها انجام داده، تصريح كرد: از اين بابت، دولت خسارت‌هاي زيادي با وجود مشكلات اقتصادي پذيرفته است.

رستميان با بيان اينكه بايد از بخش صنعت ماليات منطقي اخذ شود، گفت: برخي از توليدكنندگان از وضع ماليات‌هاي غيرمنطقي گلايه دارند و اين مشكل بايد برطرف شود.

شايد راهي گشوده شود!

احمد همتي، نماينده مردم سمنان، مهدي‌شهر و سرخه در مجلس هم با اشاره به اينكه حركت‌هاي خوبي اخيراً در بحث سرمايه‌گذاري در استان سمنان صورت گرفته است، اضافه كرد: طي روزهاي گذشته بازديدهايي از چند كارخانه مشكل‌دار داشتيم و به‌طور مستقيم با مسؤولان امور مالياتي و ديوان محاسبات در جهت كاهش مشكلات كارخانه‌هاي استان سمنان صحبت‌هايي شد.

وي تصريح كرد: مسؤولان استان سمنان نيز در اين راستا جلسات مستمر دارند و در اين جلسات، مشكلات كارخانه‌هاي استان بررسي مي‌شود.

نماينده مردم سمنان، مهدي‌شهر و سرخه در مجلس بيان كرد: موانع امروز بايد از پيش روي كارخانه‌هاي استان سمنان برداشته شود تا بتوانند توليدات با كيفيت خود را افزايش دهند و كارخانه‌هاي نيمه‌تعطيل هم فعال شوند.

همتي با اشاره به اينكه زيرساخت‌هاي خوبي در استان سمنان از لحاظ جاده‌اي، ريلي و فرودگاهي در حال شكل‌گيري است، اضافه كرد: اين زيرساخت‌ها مي‌تواند زمينه را براي جذب سرمايه‌گذاران در استان فراهم كند و از اين‌رو، بايد در بخش مالياتي نيز نهايت دقت و همراهي را داشت تا سرمايه‌گذاري از دست نرود.

نماينده مردم سمنان، مهدي‌شهر و سرخه در مجلس با بيان اينكه تمام هدف ما توسعه استان سمنان است و بايد كاري كرد تا شرايط بهتري براي مردم فراهم شود، افزود: وضع ماليات‌هاي دقيق و منطقي، يكي از مهم‌ترين كمك‌ها به مردم و بخش توليد است.

دستان خودي؛ گريبانگير توليدكنندگان ايراني

به‌هرحال، به نظر مي‌رسد امروز كه ديگر تكليف بر همگان روشن و شفاف بوده و در اوج جنگ اقتصادي و هجمه همه‌جانبه دشمن براي فروپاشي بنيان‌هاي اقتصادي كشورمان قرار داريم، بايد سازوكارهايي انديشيده شود تا با دستان خود توليد نيمه‌جان داخلي را دچار مشكل و دغدغه‌هاي بيشتر نكنيم.

رهبر فرزانه انقلاب اسلامي بارها تأكيد فرموده‌اند كه امروز بايد مقابل دشمنان انقلاب اسلامي با تكيه بر قدرت و توان داخلي بايستيم و امروز بدون ترديد، رفع مشكلات اقتصادي و كمك به بخش توليد مي‌تواند در راه كاهش اثرات مخرب تهاجم بي‌امان دشمن مؤثر بيفتد.

نقش دولت در ساماندهي روند تعيين ماليات‌ها و حتي كمك به توليدكنندگان براي تقويت توليد داخلي امروز بايد بيش از هر زمان ديگري مورد توجه قرار گيرد.

سهم ماليات به‌عنوان بخشي از قيمت تمام‌شده كالاهاي توليدي، در نتيجه، خود را در دستان مصرف‌كننده نهايي نشان مي‌دهد و اين امر بايد در راستاي سياست‌هاي حمايتي مورد توجه قرار گيرد.

توليدكنندگان در حالي امروز دست نياز به‌سوي دولت دراز كرده‌اند كه معتقد هستند شرايط سخت مالياتي در كنار تحريم‌ها و وضع بازار ارز، اثر مستقيم در روند توليد كالاي داخلي دارد.

 

انتهاي پيام/

 


برگشت به تلکس خبرها