تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : برق در جذب سرمايه‌گذاري از نفت و گاز جلو زد
چهارشنبه، 27 تیر 1397 - 09:30     کد خبر: 86309

ترابر نيوز: آژانس بين‌المللي انرژي اعلام كرد سرمايه‌گذاري جهاني در برق با هزينه بيش‌تر برروي شبكه‌ها در سال ۲۰۱۷ براي دومين سال متوالي از سرمايه‌گذاري در نفت و گاز فراتر رفت.
ترابر نيوز:

به گزارش ايسنا به نقل از رويترز، سرمايه‌گذاري جهاني در انرژي طي سال ميلادي گذشته به ۱.۸ تريليون دلار بالغ شد كه دو درصد نسبت به سال ۲۰۱۶ كاهش داشت. بيش از ۷۵۰ ميليارد دلار در بخش برق هزينه شد در حالي كه ۷۱۶ ميليارد دلار در تامين نفت و گاز سرمايه‌گذاري شد.

در گزارش سالانه "سرمايه‌گذاري انرژي جهان" آژانس بين‌المللي انرژي آمده است: هزينه در بخش برق با سرمايه‌گذاري‌ها در شبكه در راستاي حركت به سوي برقي‌سازي انجام گرفته است.

بسياري از كشورها ناچارند در ساخت يا ارتقاي شبكه‌هاي نيروي جديد سرمايه‌گذاري كنند تا نوسانات ميان تقاضا و عرضه را كه به دليل رشد رشد نيروي خورشيدي و بادي و خودروهاي برقي ايجاد شده‌اند، متعادل سازند.

بنا بر گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، با وجود رشد توليد انرژي تجديدپذير، سرمايه‌گذاري در بهره‌وري انرژي و انرژي‌هاي تجديدپذير پس از سال‌ها رشد، در سال ۲۰۱۷ به ميزان سه درصد كاهش يافت و ممكن است امسال كاهش بيشتري پيدا كند.

چين تصميم گرفته است يارانه‌هاي نيروگاه‌هاي خورشيدي جديد را كاهش داده و شمار پروژه‌هاي جديد را محدود كند كه ريسك كندي سرمايه‌گذاري در سال جاري را افزايش داده است.

فاتح بيرول، مديراجرايي آژانس بين‌المللي انرژي اظهار كرد: افت سرمايه‌گذاري جهاني در بهره‌وري انرژي و انرژي‌هاي تجديدپذير نگران كننده است. اين امر ممكن است توسعه انرژي پاك براي تامين امنيت انرژي و اهداف جوي و هواي پاك را در معرض تهديد قرار دهد. در حالي كه ما نياز داريم اين سرمايه‌گذاري به سرعت بالا رود، مايوس كننده است كه دريابيم ممكن است امسال كاهش پيدا كند.

همزمان سرمايه‌گذاري در سوخت‌هاي فسيلي سال گذشته براي نخستين بار از سال ۲۰۱۴ با افزايش قدرت هزينه صنعت نفت و گاز، رشد كرد. سهم شركت‌هاي ملي نفت در مجموع سرمايه‌گذاري بالادستي نفت و گاز نزديك به ركورد بالا ماند و انتظار مي‌رود روند مذكور امسال نيز ادامه پيدا كند.

همچنين سرمايه‌گذاري در بخش هسته‌اي سال گذشته به پايين‌ترين سطح در پنج سال اخير سقوط كرد زيرا نيروگاه‌هاي بيشتري نسبت به نيروگاه‌هاي جديد التاسيس، تعطيل شدند.

تصميمات سرمايه‌گذاري نهايي براي نيروگاه‌هاي زغال سوز براي دومين سال متوالي كاهش يافت.

انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها