تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : پسابي كه بر سرش دعواست
یکشنبه، 6 خرداد 1397 - 08:57     کد خبر: 85337

ترابر نيوز: مدير عامل آب منطقه‌اي يزد با اشاره به اعلام اخطارهايي به صاحبان تخصيص سهم پساب به دليل عدم استفاده از سهم خود تاكنون كه منجر به ايجاد مانداب كنوني در منطقه تصفيه‌خانه يزد شده است، از تصميم وزارت نيرو براي تزريق پساب تصفيه‌خانه يزد به منابع آب زيرزميني در قالب يك طرح پايلوت كشوري خبر داد.
ترابر نيوز:

پساب

محمد مهدي جواديان‌زاده در گفت‌وگو با ايسنا، ميزان ورودي كنوني فاضلاب به تصفيه‌خانه شهر يزد را معادل 250 ليتر در ثانيه يا 8 ميليون مترمكعب در سال خواند و اظهار كرد: البته بخشي از اين پساب پس از تصفيه در مصارف مختلفي مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وي در اين باره عنوان كرد: تخصيص پساب يزد در سال‌هاي گذشته به طور كامل به بخش‌هاي گردشگري، منابع طبيعي و تعدادي از صنايع و معادن استان داده شده است اما به دليل عقب ماندن در فرايند پيشرفت فيزيكي بعضي از اين طرح‌ها، تاكنون نتوانسته‌اند از پساب سهم خويش استفاده كنند لذا اين بخش از پساب باقي‌مانده، به صورت ماندآب در محل تصفيه‌خانه به چشم مي‌آيد .

اين مسئول ادامه داد: به تازگي در چند نوبت اخطارهايي به صاحبان تخصيص، داده شده است تا سهم پساب خود را انتقال داده يا اين كه قرارداد بين آن‌ها فسخ شود.

وي در رابطه با علت تاخير ايجاد شده در تخصيص مجوز استفاده از پساب براي بخش‌هاي متقاضي نيز بيان كرد: تخصيص‌ها به طور كامل در اختيار بخش‌هاي مختلف گذاشته شده است و هم‌اكنون در تلاشيم تا سهم هر بخش توسط آن بخش به مصرف برسد و تعدادي از فعاليت‌هاي موقت صنعتي يا خدماتي كه قادر به رفع نياز خويش با پساب نيستند، از اين محل تأمين خواهند شد .

جواديان‌زاده با اشاره به مجاورت درياچه فاضلاب با كمپ‌هاي كويرنوردي و تاثيرات سويي كه به لحاظ اجتماعي و فرهنگي در اذهان گردشگران داخلي و خارجي نسبت به يزد كم‌ آب برجاي مي‌گذارد، گفت: در سال گذشته طرحي تهيه شده كه هم اكنون توسط مشاور در مراحل نهايي مطالعه قرار دارد و براساس اين طرح بخشي از پساب با تصفيه تكميلي و گندزدايي بصورت تغذيه مصنوعي در داخل منابع آب زيرزميني تزريق خواهد شد تا از اين طريق بخشي از افت منابع آب زيرزميني جبران شود.

وي با بيان اين كه طرح مذكور يكي از مترقي‌ترين روش‌هاي استفاده از پساب تصفيه شده در دنياست، افزود: اين طرح از طرح‌هاي سيزده‌گانه‌اي است كه وزير نيرو به همراه وزراي جهاد كشاورزي، صنعت معدن و تجارت و رييس سازمان حفاظت محيط زيست به رياست محترم جمهور پيشنهاد داده شد كه استان يزد يكي از استان‌هاي پايلوت براي انجام اين كار است .


انتهاي پيام

 


برگشت به تلکس خبرها