تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : جِلز و وِلز قيمت پاركينگ به گوش مي‌رسد
پنجشنبه، 2 شهریور 1396 - 16:29     کد خبر: 81010

ترابر نيوز: با اينكه خريدوفروش پاركينگِ واحد‌هاي مسكوني، غيرقانوني است اما بازار سياهي ايجاد شده و قيمت آن بين ۲۰ تا ۲۰۰ ميليون تومان به فروش مي‌رسد.
ترابر نيوز:

جلز و ولز قيمت پاركينگ به گوش مي‌رسد/ پاركينگ‌هاي ۲ ميلياردي در پايتخت نوبر است!به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان  اين روز‌ها بازار مسكن بسيار داغ شده و داغ‌تر از همه قيمت پاركينگ واحد‌هاي مسكوني است كه تبديل به معضلي براي همه شده است.

 اين روز‌ها كمبود جاي پاركينگ خانه‌هاي مسكوني به خصوص براي كلان شهر تهران تبديل به معضل جدي شده و اين خود بهانه‌اي براي سوء استفاده از پاركينگ واحد‌هاي مسكوني شده به طوري كه مالكان قيمت آن را چندين برابر به فروش مي‌رسانند.

در واقع فروش پاركينگي كه در سند واحد‌هاي مسكوني ثبت شده غير قانوني بوده و تخلف است ، اين در حالي است كه در اكثر مناطق تهران تبديل به قانون خاص خود شده و مالكان قيمت پاركينگ رو از ۱۵ تا ۲۰۰ ميليون تومان به فروش مي‌رسانند.

قيمت پاركينگ برابر با متراژ واحد‌هاي مسكوني افزايش يا كاهش مي‌يابد به طوريكه قيمت پاركينگ يك واحد ۵۰ متري ۱۵ ميليون تومان در مناطق جنوبي تهران و در مناطق شمالي ۵۰ ميليون تومان است. 

يكي از مشاوران املاك گفت: بسياري از مالكان به دليل ركود ممكن است قيمت ملك خود را پايين گذاشته باشند، اما براي آنكه ضرر نكنند، قيمت پاركينگ را بر روي ملك كشيده و آن را جداگانه حساب مي‌كنند.

وي در ادامه افزود: فروش پاركينگ يك حربه جديد است كه به تازگي در ميان مالكان راه افتاده و اكثر آنها از كمبود پاركينگ در خيابان‌ها و نيز ركود موجود در خريد وفروش ملك استفاده مي‌كنند.

اين مشاوراملاك تصريح كرد: قيمت پاركينگ با متراژ ساختمان‌ها تغيير مي‌كند و از ۱۵ ميليون تومان شروع و تا ۲۰۰ ميليون تومان نيز در برخي از مناطق تهران  به فروش مي‌رسد.

يكي ديگر از مشاوران املاك با تاكيد بر اينكه اين كار غير قانوني است، گفت: طبق قانون جديد ساخت وساز تمامي واحد‌هاي مسكوني بايد داراي يك پاركينگ باشند، بنابراين لزومي ندارد كه مالكان بخواهند آن را خريد وفروش كنند.

اين مشاور املاك اظهار داشت: برخي از واحد‌هاي مسكوني ۲ پاركينگ دارند ، بنابراين يكي از پاركينگ‌ها را به واحد ديگري فروخته كه اين خود بازار جديدي را در بخش مسكن ايجاد كرده است.

 مشاور املاك ديگري از بازار اجاره پاركينگ نيز خبر داد و گفت: بسياري از پاركينگ‌هاي عمومي داراي قيمت‌هاي بالا هستند ، بنابراين بازار جديدي در بين پاركينگ واحد‌هاي مسكوني ايجاد شده به طوري كه قيمت اجاره ماهانه پاركينگ واحد‌هاي مسكوني از ماهانه ۱۰۰ هزار تومان تا ۱ ميليون تومان موجود است.

پاركينگ‌هاي اجاره‌اي در بازار مسكن هر منطقه و ساختمان‌هايي كه تعداد واحد‌هاي مسكوني در آنها از تعداد پاركينگ بيشتر است از يك بازه قيمتي برخوردار بوده كه كمترين و بيشترين نرخ‌هاي اجاره بر اساس توافق طرفين محاسبه و اعمال مي‌شود.

 يكي از مشاوران املاك در خصوص تعيين قيمت پاركينگ گفت: در مهم‌ترين عامل‌هايي كه در قيمت پاركينگ تاثير مي‌گذارد ميتوان به دو موضوع اشاره كرد، يكي اينكه در ساختمان‌هايي كه به تعداد واحدهايش پاركينگ وجود دارد قيمت پاركينگ ارزان‌تر است و پاركينگ ارزش كمتري دارد، اما در ساختمان‌هايي كه تعداد پاركينگ كمتر از واحدها است، پاركينگ ارزش بيشتري پيدا مي‌كند و ديگر اينكه قيمت پاركينگ در محله‌هايي كه داراي كوچه و خيابان‌هاي كم عرض است بيشتر از محله‌هايي است كه خيابان‌هاي عريض دارد.

مشاور املاك ديگري در شرق تهران گفت: قيمت پاركينگ بر اساس قيمت هر منطقه تعيين مي‌شود، براي مثال در يك محله ممكن است قيمت پاركينگ‌ها با هم تفاوت داشته باشند و بر اساس قيمت واحد مسكوني و موقعيت منطقه‌اي، قيمت پاركينگ اين واحد‌ها نيز تعيين شود.

براي مثال مشاور املاكي در منطقه فرمانيه عنوان كرد: مالكي در خيابان سنبل اجاره يك سال پاركينگ استيجاري خود را ۱۲ ميليون تومان يعني يك ميليون تومان براي اجاره هر ماه تعيين كرده است.

يكي ديگر از مشاوران املاك گفت: ما در گذشته شاهد بوده‌ايم كه فروشنده به دليل نياز شديد به پول، پاركينگ خود را حتي ۳۰ يا ۴۰ ميليون تومان زير قيمت هم فروخته است، همچنين در محله‌اي قيمت پاركينگ بين ۵۰ تا ۱۰۰ ميليون تومان قيمت دارد. البته قيمت پاركينگ در برج‌هاي لاكچري بسيار بالاتر بوده و در ساختمان‌هايي كه داراي چند طبقه پاركينگ هستند، قيمت پاركينگ در طبقات مختلف متفاوت است.

مبلغي كه اكثر بنگاهداران مسكن بر اساس نقل قول مالكان براي اجاره بهاي ماهانه پاركينگ در نوار جنوبي تهران اعلام مي‌كنند، بين ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار تومان است.

البته مشاوران املاك تاكيد مي‌كنند نرخ‌هاي اجاره پاركينگ چه به ميزان اندك، يا به بالاترين پيشنهاد بر حسب توافق تعيين مي‌شوند و از سوي ديگر آنها معتقدند كه اجاره بهاي پاركينگ همچون اجاره بهاي واحد‌هاي مسكوني كه سطح كيفيت منطقه در آن تاثير گذار است، قيمت گذاري مي‌شود، بنابراين بيشترين نرخ اجاره پاركينگ در مناطق شمال تهران اعلام مي‌شود. همچنين ميانگين نرخ اجاره پاركينگ در مناطق مركزي تهران ماهانه بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است.

اين كارشناس املاك تصريح كرد: برخي پاركينگ‌ها با عنوان پاركينگ مزاحم ياد مي‌شوند، چرا كه در مقررات شهرداري، استانداردي براي مساحت پاركينگ وجود دارد، اگر اين استاندارد در مورد پاركينگ آپارتماني قابل‌اجرا نباشد و راه عبور باقي پاركينگ‌ها باز باشد، شهرداري با توافق اعضاي ساختمان و دستورالعملي كه در اين مورد وجود دارد، پاركينگ مزاحمي در آن فضا پيش‌بيني مي‌كند كه براي مثال، دو ماشين بتوانند پشت سر هم پارك كنند.

مشكل اين نوع پاركينگ اين است كه هر زمان يكي از مالكان بخواهد، خودرو خود را حركت دهد، مالك پاركينگ مزاحم هم بايد خودرو خودش را جابه‌جا كند، از اين رو قيمت اين پاركينگ‌ها يك‌سوم قيمت ساير پاركينگ‌هاي موجود در همان ساختمان است.

براساس اين گزارش متأسفانه بازار سياهي كه در اين بخش ايجاد شده مشكلات بسياري از براي خريداران و يا مستأجران ايجاد كرده ، اين درحالي است كه يك اقدام كاملاً غير قانوني در بازار مسكن ايجاد شده و از همه بدتر آنكه هيچ مسئولي براي پاسخ گويي ويا نظارت بر اين اقدام وجود ندارد.

انتهاي پيام/


برگشت به تلکس خبرها