تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : تقاضاي سوداگرانه سپرده‌ها باعث گراني خانه مي‌شود
چهارشنبه، 31 خرداد 1396 - 14:03     کد خبر: 79909

ترابر نيوز: مشاور وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه تاثير خروج سپرده هاي بانكي و ورود نقدينگي ها به بازار هاي رقيب بستگي به شدت و ضعف ميزان آزادسازي سپرده هاي بانكي دارد، گفت: ورود تقاضاي سوداگرانه سپرده گذاران نگران در بازار مسكن و سرازير شدن نقدينگي از بانك ها به بازار رقيب، موجب گراني خانه مي شود.
ترابر نيوز:

غلامرضا سلامي، در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به تاثير خروج سپرده‌ها از بانك‌ها و ورود به ساير بازارها از جمله  بازار مسكن اظهار داشت: سه بازار مسكن، ارز و طلا از رقباي بانك‌ها و بازار مالي محسوب مي‌شوند و تاثير گذاري خروج سپرده‌ها در هر يك از اين بازارها  به شدت و ضعف خروج سرمايه‌ها از بانك‌ها بستگي دارد.

وي ادامه داد: به طور قطع اگر ميزان قابل توجهي از سرمايه هاي سپرده گذاري شده از بانك ها خارج شود، بازار مسكن از اين رفتار اقتصادي مردم تاثيرپذيري خواهد داشت.

مشاور وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه براي كساني كه محتاطانه عمل مي كنند و سپرده خود را از بانك ها خارج مي كنند، بهترين بازار براي سرمايه گذاري بازار مسكن است، تاكيد كرد : اگر خروج سپرده ها از بانك ها شدت بگيرد مي تواند تهديدي براي بازار مسكن تلقي شود چرا كه اين تقاضاهايي كه وارد بازار مي شود، تقاضاي سوداگرانه است و نه براي برطرف سازي نياز مصرفي.

سلامي ادامه داد: البته ورود اين نقدينگي به بازار مسكن موجب تسريع در ورود به دوره رونق مي شود و بازار مسكن را تكان مي دهد اما ممكن است با افزايش تقاضاي سوداگرانه در بازار با افزايش قيمت ها مواجه شويم.

وي گفت : البته در طول 4 سال گذشته ميزان افزايش قيمت در بازار مسكن همواره زير نرخ تورم عمومي بوده و هنوز هم نرخ رشد قيمت مسكن زير نرخ تورم است و اساسا حركت متناسب با نرخ تورم براي رشد قيمت ها منطقي خواهد بود.

مشاور وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: اگر از 600 هزار ميليارد تومان سپرده بانك ها تنها يك درصد اين رقم جذب بازار مسكن شود، به طور قطع اين بازار سريع تر به رونق خواهد رسيد.

وي تاكيد كرد: بستگي به شدت و ضعف ميزان خروج سپرده ها از بانك اين رفتار اقتصادي مردم تاثيرات مثبت و منفي در ساير بازارهاي رقيب بازار مالي از جمله مسكن، طلا و ارز خواهد گذاشت. البته اگر ميزان خروج سپرده ها در مدت زمان كوتاه رقم قابل توجهي باشد خطرات جدي براي اقتصاد كشور به دنبال دارد و منجر به فلج شدن اقتصاد مي شود.

مشاور وزير راه و شهرسازي گفت: اگر بخشي از اين سپرده ها وارد بازار مسكن شود منجر به تسريع در رونق مي شود اما اگر نقدينگي ها از بانك ها به صورت تقاضاي سوداگرانه به يكباره وارد بازار مسكن شود، مي تواند براي اين بازار خطر گراني را به دنبال داشته باشد.


برگشت به تلکس خبرها