تلکس ترابر نيوز :پايگاه خبري تحليلي حمل و نقل : خاطرات هاشمي رفسنجاني، ۱۴ اسفند ۱۳۷۹: تظاهرات طرفداران مصباح يزدي در قم عليه «انتخاب» به دليل طرح نوانديشي ديني
سه شنبه، 15 اسفند 1402 - 06:38     کد خبر: 104335

ترابر نيوز:
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛
خاطرات هاشمي رفسنجاني: عصر مديرمسئول روزنامه انتخاب آمد. درباره طرح مسأله نوانديشي ديني توضيحات داد كه اخيراً روزنامه انتخاب طرح كرده است و باعث خشم بخشي از جناح راست شده و طرفداران آقاي [محمدتقي] مصباح [يزدي] در قم، عليه آن تظاهرات كرده‌اند.گفت، اين يك اقدام فكري است و نه سياسي و عملي؛ از فشار بيشتر، نگران است. مشورت كرد؛ گفتم، توضيح بدهد كه اين را براي كل طرفداران انقلاب اسلامي‌گفته و نه براي جداكردن بخشي به عنوان نوانديشي. درباره اوضاع سياسي و انتخابات، مذاكره شد. 
 

پايگاه خبري تحليلي انتخاب (Entekhab.ir) :

سرويس تاريخ «انتخاب»: اكبر هاشمي رفسنجاني با دو دوره رياست جمهوري ايران، سابقه رياست مجلس و رياست مجمع تشخيص مصلحت و بسياري مناصب مهم ديگر، از مهمترين شخصيت هاي تاريخ معاصر ايران به شمار مي رود.
 
«انتخاب» هر شب خاطرات روزنوشت هاشمي را منتشر مي‌كند.

 
 

۱۴ اسفند ۱۳۷۹: مديران كميته امداد امام آمدند. آقايان [حبيب‌الله] عسكراولادي و [سيدرضا] نيري، گزارش دادند وگفتند، ظرفيت كميته براي ايجاد اشتغال، خالي است و دولت اگر به جاي دادن اعتبارات اشتغال، به اُرگان‌هايي كه قادر به جذب آن نيستند، به كميته مي‌داد، نتايج بهتري داشت. گفتند، با مديريت خوب شما، مجمع تشخيص مصلحت،كميته امداد را از يك بحران، به خاطر استاني‌شدن اعتباراتش در بودجه نجات داد. من هم صحبت مفصلي درباره خدمات 35 گانه كميته داشتم و قدرداني‌كردم و خواستم، در اجراي طرح فقرزدايي كه بناست دولت به مجلس ببرد، فعال باشند و راه اصلي فقرزدايي را رونق اقتصادي و سازندگي و سرمايه‌گذاري و فعال‌كردن بخش خصوصي و ايجاد اشتغال و سپس بيمه بيكاري خواندم.  

آقاي جهانگير الماسي،كارگردان سينما و تئاتر و بازيگر و نويسنده آمد و شرحي از خدمات هنري‌اش داد و خواست كه براي پياده كردن آرمان‌هاي هنري‌اش براي انقلاب و ايران،كمك كنم. آقاي عباس ملكي، [از دفتر مشاورت رهبري در امور بين‌الملل] آمد و استمداد كرد، براي تهيه مطالبي در اقتصاد به منظور رونق بخشيدن به اقتصادكشوركه مي‌خواهد براي اظهارنظر، در اختيار [دايي‌اش]، آقاي [محمد] فاضل لنكراني، [از مراجع تقليد] بگذارد. ازكم‌نتيجه‌بودن سياست‌خارجي دولت آقاي [سيدمحمد] خاتمي، گفت و به خصوص در آسياي ميانه و قفقاز و خليج فارس وگفت، آنچه در جنوب داريم، محصول سياست و عمل شما در حل مشكل روابط با عربستان سعودي است. گفت، بناست جلسه‌اي از رؤساي‌جمهور فعلي و سابق تركيه، در تركيه تشكيل شود و مي‌خواهند از شما دعوت كنند. گفتم، پس از رسيدن دعوت، نظر مي‌‌‌دهم.

 

عصر مديرمسئول روزنامه انتخاب آمد. درباره طرح مسأله نوانديشي ديني توضيحات داد كه اخيراً روزنامه انتخاب طرح كرده است و باعث خشم بخشي از جناح راست شده و طرفداران آقاي [محمدتقي] مصباح [يزدي] در قم، عليه آن تظاهرات كرده‌اند.گفت، اين يك اقدام فكري است و نه سياسي و عملي؛ از فشار بيشتر، نگران است. مشورت كرد؛ گفتم، توضيح بدهد كه اين را براي كل طرفداران انقلاب اسلامي‌گفته و نه براي جداكردن بخشي به عنوان نوانديشي. درباره اوضاع سياسي و انتخابات، مذاكره شد. 
[

آقايان كساييان، دزاشيب و تاجيك]، سه نفر از جانبازان قطع نخاعي آمدند كه دركار اقتصادي‌شان شكست خورده‌اند. استمدادكردند؛ به بنياد مستضعفان نوشتم كه كمك‌شان كنند.
امروز، دادگاه آقايان [مصطفي] تاج‌زاده، معاون سياسي وزيركشور و [آيت‌الله] آزرمي، فرماندار تهران را به جرم تخلف در انتخابات تهران، محكوم كرده و باعث خشم چپ‌ها شده است.  مطرح شده كه آقاي [عبدالواحد] موسوي‌لاري، [وزيركشور] هم بايد در دادگاه ويژه روحانيت جواب بدهد. مبادله نامه‌ها و بيانيه‌هاي تُند، بين مجلسيان و قوه قضاييه هم ادامه دارد. آقاي [عباس] ملكي، در صحبت‌هايش‌گفت‌كه امروز عقلاي جامعه به بطلان سمپاشي‌هاي چپ‌ها عليه شما پي برده‌اند و مي‌گويند، فلاني در اين همه تبليغات منفي، سالم بيرون آمد و تبديل به شخصي رويين‌تن شده است.


برگشت به تلکس خبرها