در حالی گرمای روزهای داغ تابستان اکثر نقاط کشورمان، استفاده از کولر خودرو را ضروری می کند اما بسیاری از رانندگان خودرو، کولر ماشین را روشن نمی کنند. اکثر رانندگان افزایش هزینه‌های سوخت و سایر هزینه‌ها نگهداری خودرو را علت عدم استفاده از کولر خودرو می دانند. از سوی دیگر یکی از نوستالژی های اکثر رانندگان، رانندگی با پنجره های پایین در جاده‌ها می باشد.

آیا در زمان استفاده از کولر خودرو مصرف بنزین بیشتر از زمان رانندگی خودرو با شیشه های پایین می باشد؟ سوالی که با شروع فصل گرما و نیاز به روشن کردن کولر خودرو به ذهنمان می رسد.

هزینه مصرف بنزین کولر خودرو

مصرف بنزین خودرو‌ها همیشه یکی از بزرگترین دغدغه‌های رانندگان و دولت ها می باشد. تصور عمومی در خصوص افزایش هزینه های خودرو در صورت استفاده از کولر در حالی است که بسیاری استفاده از کولر را به دارندگان خودروهای گران قیمت نسبت می دهند. حال آنکه این دسته با تحمل گرمای سخت و جانفرسای تابستان ممکن است به سلامت خود و دیگر سرنشینان خودرو آسیب وارد کنند. از سوی دیگر، چالش استفاده از کولر و افزایش هزینه ها به قدری قوت گرفته که بسیاری از رانندگان تاکسی های شهری در صورت درخواست مسافران برای روشن کردن کولر خودرو از این موضوع امتناع و روشن کردن کولر را به افزایش هزینه کرایه خودرو منوط می کنند و از آن به عنوان «هزینه کولر» یاد می کنند. دلیل رانندگان تاکسی نیز افزایش هزینه های خودرو از جمله افزایش مصرف سوخت و بالا رفتن استهلاک خودرو است.

هزینه بنزین کولر روشن خودرو در تابستان

از سوی دیگر تاثیر هوای گرم بر کیفیت رانندگی است. برخی از رانندگان و سرنشینان خودرو در هوای گرم عصبی می شوند و این امر بر کیفیت رانندگی و احتمال بروز تصادف موثر باشد. گرمای شدید همچنین به بخش های داخلی خودرو مانند داشبورد، روکش صندلی‌ها و حتی گوشی تلفن همراه آسیب می رساند. در برابر عوارض منفی عدم استفاده از کولر، توجیه استفاده نکردن از کولر به دلیل افزایش مصرف سوخت بسیار اشتباه است. شکی نیست که کولر خودرو هم هنگام کارکرد مصرف سوخت را افزایش می دهد. برای بررسی بهتر هزینه مصرف سوخت با کولر روشن در مقایسه با رانندگی با پنجره های پایین لازم است اطلاعاتی در مورد درگ هوا کسب نماییم.

درگ هوا

بررسی هزینه سوخت خودرو: کولر روشن یا شیشه پایین؟

برای درک نیروی درگ تصور کنید که در حال رانندگی هستید و دست چپتان را بیرون از پنجره خودرو قرار داده‌اید. بدیهی است که در این حالت جریان هوا را حس می‌کنید که دستتان را به عقب هل می‌دهد. در حقیقت مولکول‌های هوا به دست شما و در خلاف جهت مسیر حرکت خودرو نیرو وارد می‌کنند. به این نیروکه یکی از نیروهای چهارگانه آیرودینامیکی می باشد، «درگ» (Drag) یا پسا گفته می‌شود. با افزایش سرعت خودرو، نیروی درگ وارده خودرو هم بیشتر می شود. موتور خودرو برای مقابله با این نیرو مصرف سوخت افزایش پیدا می کند. مهندسان طراحی خودروهای امروزی در تلاش برای طراحی خودرو با آیرودینامیک قوی با کمترین مقاومت در مقابل هوا هستند.

مصرف بنزین: کولر ماشین یا شیشه پایین؟

سیستم تهویه مطبوع خودرو متکی بر کمپرسور می باشد که قدرت مورد نیاز خویش را از موتور خودرو دریافت می نماید. که این امر می تواند باعث افزایش 3 تا 10 درصدی بنزین مصرفی می گردد. از سوی دیگر زمانی که شیشه های خودرو در حال حرکت پایین باشد، نیروی درگ وارد شده بر خودرو افزایش می یابد و موتور خودرو برای مقابله با این نیرو مجبور به مصرف بیشتر بنزین می باشد.

در سال 2004، انجمن مهندسان خودرو برای بررسی این مسئله یک خودروی سدان و یک خودروی شاسی بلند SUV را در یک مسیر بیابانی و در یک تونل باد با دمای محیط در حدود 30 درجه سانتیگراد آزمایش کرد. نتایج آزمایش‌های صورت پذیرفته بسیار قابل توجه و جالب بوده است.

  • نمودار مصرف سوخت خودروی سدان کولر روشن

    خودروی سدان

  • نمودار مصرف سوخت خودروی شاسی بلند کولر روشن، مصرف بنزین کولر

    خودروی شاسی بلند

می توان ادعا نمود که خودرو در سرعت های پایین – که نیروهای آیرودینامیک اهمیت چندانی ندارد – در حالتی که پنجره های خودرو پایین باشد مصرف سوخت کمتری خواهد داشت. در سرعت های بالا، از یکسو مقاومت هوا به طور چشمگیری افزایش می یابد و از سوی دیگر موتور خودرو توان کافی برای به کار انداختن کمپرسور کولر را دارا می باشد، استفاده از کولر خودرو گزینه مناسبی می باشد.

طبق آزمایش‌های متعدد صورت پذیرفته، بهترین زمان برای روشن نمودن کولر خودرو در سرعت های بیشتر از 65 کیلومتر بر ساعت می باشد.