چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 01:01   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 99051صفحه نخست » ریلی 2پنجشنبه، 25 اسفند 1401 - 20:31
شتر هجدهم برای حل تعارض قیمت سوخت و خودرو
  
ترابر نیوز:

داستان شتر هجدهم را ویلیام یوری باب کرده است. او صاحب کرسی حل منازعه (Conflict Resolution) در دانشگاه هاروارد است که تجربه های زیادی در حل منازعه در میان کشورها و نهادها دارد.

 
تین نیوز عباس قربانعلی بیک* :

داستان شتر هجدهم را ویلیام یوری باب کرده است. او صاحب کرسی حل منازعه (Conflict Resolution)  در دانشگاه هاروارد است که تجربه های زیادی در حل منازعه در میان کشورها و نهادها دارد. چند کتاب او نیز به فارسی ترجمه شده است. به نوشته روزنامه اعتماد در بیان حکایتی در 9 اسفند 1401: ... یوری معتقد است که عموم منازعات میان انسان ها مانند وصیت آن پدر است که 17 شتر را برای سه فرزند خود به ارث گذاشت. وصیت کرد که برای یکی از آنها یک دوم شترها، برای فرزند دیگر یک سوم و برای یکی هم یک نهم داده شود. بعد از فوت پدر فرزندان جمع شدند و وصیتنامه را خواندند. هفده نه بر دو تقسیم می شود و نه بر سه و نه بر عدد نه. اختلاف میان فرزندان بالا گرفت. به پیر قوم مراجعه کردند و گفتند نمی توانیم وصیت پدر را اجرا کنیم. پیر دانا گفت من یک شتر به شما می دهم و آن وقت 18 شتر خواهید داشت یک دوم آن می شود 9 شتر، یک سوم آن می شود 6 شتر و یک نهم آن می شود 2 شتر. جمع شترهای شما می شود 9 به علاوه 6 و به علاوه 2 یعنی 17 شتر و می توانید یک شتر من را برگردانید. اختلاف میان آنها پایان یافت و زندگی برادرانه برقرار شد. از نظر ویلیام یوری عموم منازعاتی که میان دولت ها، سازمان ها و مردم وجود دارد مانند همین وصیت است. هیچ راه حل از پیش تعیین شده ای ندارند مگر اینکه پیر دانایی شتر هجدهم را به عاریت بدهد تا مسئله حل شود. مشکل پیدا کردن شتر هجدهم است.

  • در پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله مکارم شیرازی با موضوع تقسیم 17 شتر بین سه نفر چنین آمده است: در بین قضاوت هاى امیرمؤمنان على (علیه السلام) نقل شده که روزى سه نفر بر سر 17 شتر گفتگو داشتند و مى خواستند آنها را طورى تقسیم کنند که یک نفر نصف آنها را ببرد و دیگرى یک سوم و سومى یک نهم و بر سر تقسیم عدد 17 به این کسرها در مانده بودند و کار به مشاجره کشیده بود. على(علیه السلام) براى پایان دادن به مشاجره آنها یک شتر از خود به آن هفده شتر اضافه کردند، آن گاه نصف آن عدد را به نفر اول (9 شتر) و ثلث آن را به نفر دوم (6 شتر) و تسع آن را به نفر سوم (2 شتر) دادند و یک شتر که متعلق به خود حضرت بود باقى ماند; یعنى، در حقیقت به هریک از آن سه نفر چیزى اضافه بر سهمى که مى خواستند دادند، زیرا آنها سهم خود را از 17 شتر مطالبه مى کردند و حضرت همان سهم را از 18 شتر به آنها داد و ...
  • منشا حکایت نقل شده آقای ویلیام یوری برای اینجانب معلوم نیست اما این حکایت از مستندات تاریخی نقل شده از امیر مومنان حضرت علی علیه السلام است که دارای پندهای بسیار پرارزشی است از جمله برای حل تعارض قیمت سوخت و خودرو.
  • چندی پیش (3 اسفند) بود که یکی از نمایندگان مجلس (سیاهکلی) ضمن انتقاد به عرضه خودرو در بورس، روند افزایش قیمت خودرو را نگران کننده اعلام و رسیدن قیمت خودرو ساخت داخل متوسط را به بیش از یک میلیارد تومان هشدار داد که اعلام هشدار همزمان بود با ورود اولین خودروهای وارداتی به کشور و داغ شدن بحث نحوه عرضه و فروش این خودروها.
  • قیمت بالای خودرو و پایین بودن کیفیت آن از موضوعات مهمی است که رهبر معظم انقلاب هم به آن اعتراض نمودند (تین نیوز/ کد خبر:  248479) این موضوع درکنار تفاوت شدید قیمت خودرو در ایران و سایر کشورها مکررا از سوی رسانه‎ها بررسی شده و از سوی دیگر مشکلی که مانند یک زخم داخلی معیشت مردم به ویژه اقشار ضعیف را دشوار نموده، مصرف بالای سوخت حمل و نقل است.
  • به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، محمد باقر قالیباف در جلسه علنی روز سه شنبه، ۲۶ مهر، مجلس و پس از گزارش کمیسیون انرژی در مورد ناترازی تولید و مصرف گاز طبیعی در کشور در جمع بندی سخنان وزیر نفت ، نمایندگان و کمیسیون انرژی گفت: مردم از دولت و مجلس توقع دارند که این موضوع حل و فصل شود. (تین نیوز/ کد خبرها 231300، 241750، 245379 و 236916)
  • مصرف بالای انواع سوخت که بخش عمده آن ناشی از قیمت ناچیز آنها است و سالانه نزدیک 100 میلیارد دلار از درآمد و دیگر منابع کشور را تباه می نماید و بالا بودن قیمت خودرو چه عواملی دارند و آیا این تعارض دوبعدی راهکار دارد؟ (تین نیوز / کد خبر  245600).

راهکار این تعارض سخت برای مردم و دولت ها به کارگیری ابتکار حضرت علی علیه السلام در حکایت شتر هجدهم است بدین معنی که منطق الگوی اقتصادی غلط با مصداق گرانی خودرو و ارزانی سوخت با شتر هجدهم دولت تغییر یابد (تین نیوز/ کد خبر 66684).         

 

* کارشناس حمل و نقل

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

تعداد بازدید: 254 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار