پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 15:24   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 98501صفحه نخست » متروپنجشنبه، 6 بهمن 1401 - 09:13
بومی سازی ۸۵ درصدی قطار شهری با دانش‌بنیان‌ها
  
ترابر نیوز:

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طراحی و ساخت واگن‌های مترو یکی از بزرگترین طرح‌های فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در حال اجرا است.آقای دکتر منوچهر منطقی گفت: این طرح در دنیا ۲ ساله اجرایی می‌شود، ولی محققان […]

 

به گزارش ریل‌نیوز به نقل از روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طراحی و ساخت واگن‌های مترو یکی از بزرگترین طرح‌های فناورانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در حال اجرا است.
آقای دکتر منوچهر منطقی گفت: این طرح در دنیا ۲ ساله اجرایی می‌شود، ولی محققان ایرانی در شرایط تحریم و شیوع کرونا اقدام به بومی سازی ” فناوری‌های زیرسیستم محصول”، “فناوری طراحی و یکپارچه سازی محصول و آزمون” و “فناوری‌های آزمون محصول و دسترسی به سطح کیفی جهانی” شده است.
وی با اشاره به برنامه‌های این ستاد برای طراحی و ساخت واگن مترو، توضیح داد: باتوجه به تأکید ماده ۵۴ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر طراحی و ساخت واگن قطار مترو تا سطح ۸۵ درصد بومی سازی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت، معدن و تجارت، از اواخر سال ۹۷ این طرح توسط این معاونت در دستور کار ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته قرار گرفت.
وی با بیان اینکه روش کار ستاد توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته در اجرای این پروژه تشکیل یک تیم کاری با استفاده از توانمندترین شرکت‌ها و نهاد‌های دانش بنیان کشور بوده است، اظهار کرد: پس از ۴ ماه مطالعه، تیم پروژه انتخاب و قرارداد طراحی و ساخت یک “رام” واگن ملی در تیرماه سال گذشته بین معاونت علمی و فناوری، شرکت مترو، جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا منعقد شد.
آقای منطقی “طراحی یک پلتفرم مترو برای استفاده در کل مترو‌های کشور” را از اهداف و برنامه‌های این ستاد در قرارداد ۳ جانبه منعقد شده دانست و ادامه داد: “توانمندسازی زنجیره تامین واگن مترو در کشور در دسترسی به فناوری قطعات، محصول، تضمین مرغوبیت و ایجاد ظرفیت تولید حداقل ۱۰۰ واگن مترو در سال” و “کمک به ایجاد آزمایشگاه‌های ملی برای تضمین مرغوبیت اجزای محصول و محصول نهایی” از دیگر اهداف این همکاری به شمار می‌رود.
به گفته وی در این همکاری سه جانبه در زمینه “استفاده از فناوری‌های روز در قطعات و زیرسیستم‌های محصول” برنامه ریزی صورت گرفته است.

کسب دانش فنی دو بخش اصلی مترو
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با اشاره به فناوری‌های توسعه یافته در این پروژه ملی، خاطر نشان کرد: در بین محصولات ریلی، “واگن مترو” از نظر سطح فناوری و تنوع، در رتبه بالاتری قرار دارد و این در حالی است که تا قبل از شروع این پروژه، تنها۳۲ درصد از فناوری‌های بخش‌هایی، چون “بدنه “، “سیستم تهویه”، “سیستم برق”، “تزیینات داخلی و خارجی مترو” و “مونتاژ و آزمون واگن مترو” محصول که عمدتاً دارای فناوری متوسط هستند، بومی سازی شده بودند.
وی ادامه داد: علاوه بر آن هیچ یک از بخش‌های مترو با فناوری پیشرفته مانند “سیستم کنترل کل قطار”، “سیستم رانش قطار”، “سیستم تعلیق قطار”، “موتور الکتریکی قطار” و “در و ترمز” بومی سازی نشده بودند.
آقای منطقی یادآور شد: باتوجه به هدفگذاری سطح اکتساب فناوری در قانون برنامه ششم، ستاد دسترسی به کلیه فناوری‌های پیشرفته را در دستور کار خود گذاشت که خوشبختانه به همه آن‌ها دسترسی پیدا شده است.
وی اضافه کرد: مهمترین فناوری‌های این پروژه بخش‌های “سیستم کنترل کل قطار” و “سیستم رانش” است که این فناوری‌ها توسط جهاد دانشگاهی تولید شد. با صنعتی‌سازی این فناوری‌ها جهاد دانشگاهی جزء ۱۰ مجموعه برتر دنیا در این فناوری‌ها قرار می‌گیرد.

مشارکت بخش‌های دانش بنیان در متروی بومی
دبیر ستاد فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با تاکید بر اینکه توسعه فناوری‌های پیشرفته توسط شرکت‌های دانش بنیان و جهاد دانشگاهی صورت گرفته است، اظهار کرد: واگن مترو اصولاً یک محصول دانش بنیان است؛ از این رو کلیه شرکت‌های درگیر در طراحی و ساخت محصول، یا دانش بنیان و یا در حال دانش بنیان شدن هستند.
وی به بیان میزان پیشرفت کشور در زمینه تولید واگن مترو پرداخت و گفت: فناوری‌های مطرح در واگن مترو شامل “فناوری‌های زیرسیستم محصول”، “فناوری طراحی و یکپارچه سازی محصول و آزمون” و “فناوری‌های آزمون محصول و دسترسی به سطح کیفی جهانی” می‌شود و در حال حاضر فناوری‌های زیرسیستم‌های محصول، همه اکتساب شده‌اند.
آقای منطقی افزود: علاوه بر آن فناوری طراحی و یکپارچه سازی محصول با اتمام طرح و آزمون‌های محصول در محیط شبیه سازی شده و محیط واقعی این بخش تا آخر سال جاری تکمیل خواهد شد.
به گفته این مقام مسؤول فناوری آزمون محصول و دسترسی به فناوری در سطح کیفیت جهانی در بهار سال ۱۴۰۰ توسط یک مرجع بین‌المللی انجام می‌شود.
منطقی یادآور شد: قرار است فناوری‌های کسب شده در یک شرکت دانش بنیان متمرکز شود و شرکت مترو تهران و کلیه مترو‌های شهرستان‌ها در این شرکت سهام داشته باشند.

جایگاه کشور پس از اتمام پروژه مترو
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حمل و نقل پیشرفته با اشاره به وضعیت کشور در دستیابی به دانش فنی ساخت مترو، اظهار کرد: واگن‌های موجود در شرکت مترو تهران که عمدتاً توسط چینی‌ها طراحی و ساخته شده است، تاکنون سه نسل ارتقاء فناوری داشته‌اند.
وی با بیان اینکه فناوری‌های واگن ملی در نسل ۴ طراحی شده است، افزود: این سطح نسبت به فناوری واگن‌های چینی موجود بالاتر بوده، ولی با سطح جهانی فاصله دارد و شرکت دانش بنیانی که دستاورد‌های فناوری این پروژه در آن مستقر خواهد شد، وظیفه ارتقای فناوری واگن ملی فعلی تا سطح فناوری جهانی را برعهده دارد.
وی با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از تثبیت فناوری‌های اکتساب شده و نیز ارتقاء این فناوری‌ها تا سطح جهانی حمایت خواهد کرد، یادآور شد: تکمیل زنجیره آزمون جهت دسترسی به استاندارد‌های بین المللی از دیگر موضوعاتی است که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از آن حمایت می‌کند.
منطقی ادامه داد: به بیان دیگر کل زنجیره ارزش واگن مترو که شامل مواردی، چون “توسعه فناوری‌های زیرسیستم‌ها”، “توسعه فناوری یکپارچه سازی واگن نسل ۴”، “توسعه فناوری‌های آزمون محصول” و “ارتقاء فناوری‌های زیرسیستم تا سطح بین المللی” است، مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار دارد.

منافع اقتصادی کشور با دستیابی به دانش فنی مترو
وی به منافع اقتصادی کشور در دستیابی به فناوری‌های قطار بومی اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه تامین ۲۰۰۰ واگن پیش بینی شده است و با توجه به اینکه ۶۳۰ واگن از طریق فاینانس بین‌المللی توسط وزارت کشور در جریان است، طبعاً ۱۳۷۰ واگن بعدی می‌تواند با توجه به دسترسی به فناوری تا ۸۵ درصد در داخل کشور تولید شود.
وی ارزش اقتصادی این تعداد واگن مورد نیاز را ۱۶۵۰ میلیون دلار ذکر کرد که از این میزان ۶۰ تا ۷۰ درصد یعنی حدود یک میلیارد دلار آن به صورت داخلی و مابقی خرید‌های خارج قطعات و مواد استاندارد است و ادامه داد: همچنین تعداد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در این زمینه بالا و در حدود ۲۵۰۰۰ نفر برآورد شده است.
منطقی با تاکید بر اینکه اجرای این پروژه همچنین دستاورد‌های زیادی را در سطح ملی خواهد داشت، اظهار کرد: این پروژه دستاورد‌های بسیار زیادی در سطح ملی داشته که “تکمیل زنجیره ارزش مترو اعم از طراحی و ساخت ایستگاه‌ها، ایجاد زیرساخت‌ها، ایجاد سیستم‌های کنترل ترافیک و طراحی ساخت واگن مترو” یکی از این دستاورد‌ها است. با این توانمندی کشور می‌تواند در بسیاری از نقاط جهان در مناقصه‌های ایجاد خطوط مترو و به صورت کلید در دست شرکت کند و با کمک توان داخلی عمده این پروژه‌های بین المللی را انجام دهد.
این مقام مسؤول “کسب رکود جهانی برای طراحی و ساخت این محصول در سطح ملی و بین المللی” را از دیگر دستاورد‌های اجرای این پروژه عنوان کرد و گفت: اگرچه در سطح بین المللی نمونه این پروژه در ۲ سال انجام می‌شود، ولیکن نباید فراموش کرد که این پروژه در زمان اعمال تحریم علیه کشور و شیوع کرونا و در این زمان کوتاه انجام شده است.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی تاکید کرد: مدل اجرای این پروژه ملی یک مدل علمی بوده و ستاد در حال تدوین این مدل و به کارگیری آن در طراحی و ساخت بقیه سیستم‌های حمل و نقل جاده‌ای، دریایی و هوایی است؛ چرا که به کارگیری مدل جدید از نظر کاهش هزینه و زمان تاثیر بسیار زیادی در کشور خواهد داشت.
منطقی، شبکه شدن شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد توان برای انجام یک پروژه کلان ملی را از دیگر دستاورد‌های این پروژه دانست.

۱۱ گروه علمی و دانش بنیانی که در این پروژه مشارکت داشتند
گروه ریلی ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی، حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی با همکاری مترو تهران، واگن سازان و شرکت‌های فعال این حوزه پروژه کلان بومی‌سازی قطعات مورد استفاده در مترو را در دستور کار قرار دادند. در آغاز راه پروژه ساخت داخل واگن مترو در کشور ۲۸ درصد فناوری‌ها بومی سازی شده بود و مطابق اهداف تا پایان سال، داخلی‌سازی ۸۵ درصدی در طراحی و دانش فنی واگن مترو محقق خواهد شد.
فناوری‌های بومی سازی شده در این پروژه به این شرح است:

۱٫ ساخت واگن‌های دوطبقه
معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک همکاری مشترک با شرکت واگن‌سازی تهران و ۱۱ شرکت فناور در تلاش است تا بومی‌سازی واگن مترو در کشور را سرعت دهد. شرکت واگن سازی تهران یکی از تولیدکنندگان قطار‌های نقلیه ریلی برقی است. این شرکت خدماتی، چون تعمیرات و اورهال ناوگان ریلی برقی و خدمات فنی و مهندسی در حوزه اجرای پروژه‌های مربوط به صنعت نقلیه ریلی را ارائه می‌کند. تلاش‌های این مجموعه به توسعه صنعت حمل و نقل ریلی به ویژه بخش درون شهری منجر شده است.
تولید “یک هزار واگن یک طبقه”، “دو طبقه” و “لوکوموتیو” از محصولات این شرکت است، به گونه‌ای که تلاش این شرکت به بومی‌سازی واگن‌های دو طبقه معادل ۵۵ درصد بهای محصولات مشابه خارجی و ۲۸ درصد بهای واگن‌های معمولی منتج شده است.
این مجموعه فناور تنها شرکت سازنده واگن‌های مترو با بدنه آلومینیومی و تنها سازنده بدنه واگن‌های دو طبقه در کشور است.

۲٫ ساخت بوژی واگن
۱۰ شرکت دیگر نیز برای تامین زیرسیستم‌های اصلی مورد نیاز این واگن‌ها به میدان آمده‌اند. مپنا یکی از این شرکت‌ها است. شرکتی که در حال تامین و ساخت برخی زیرسیستم‌های مورد نیاز حوزه ساخت واگن ملی در کشور و ارائه آن به شرکت واگن‌سازی تهران است.
با توجه به نیاز مبرم کلانشهر‌های کشور به واگن مترو، تولید لوکوموتیو با اخذ پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولید واگن‌های متروی خودکششی و حومه‌ای در دستور کار این شرکت قرار گرفت.
این شرکت ساخت بوژی واگن را به عهده دارد. بوژی نوعی کفی تریلی یا ارابه است که شبیه کمرشکن است، ولی تعداد چرخ‌های آن خیلی بیشتر است؛ بدین معنی که دارای محور‌های متعددی است که تعداد آن‌ها متناسب با میزان بار است و برای حمل بار‌های بسیار سنگین به منظور کاهش فشار بار بر روی جاده، راه آهن و نیز اسبی که آن را می‌کشد، طراحی شده است.

۳٫ سیستم رانش مترو
جهاد دانشگاهی علم و صنعت به عنوان نهاد عمومی غیر دولتی با هدف بومی سازی و تولید دانش فنی در زمینه طراحی و ساخت محصولات صنعتی، ارائه خدمات تخصصی و انجام تحقیقات کاربردی مورد نیاز کشور در حوزه برق و مکانیک انجام می‌دهد.
این مجموعه به عنوان یکی از مجموعه‌هایی است که در طرح ملی بومی‌سازی واگن‌های مترو در حوزه طراحی سیستم رانش مترو با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همکاری دارد.

۴٫ تولید گیربکس‌های کاربردی در واگن‌های مترو
یکی از شرکت‌های دانش بنیان نیز گیربکس‌های کاربردی در واگن‌های مترو را به تولید رساند.

۵٫ طراحی سیستم اطلاع‌رسانی مسافر
یکی دیگر از شرکت‌های فناور فعال در حوزه ریلی کشور وظیفه تامین و ساخت PIS سیستم اطلاع رسانی مسافر را بر عهده گرفته است.

۶٫ ساخت ترکشن موتور
یکی از شرکت‌های فناور فعال در ارائه خدمات در حوزه صنعت حمل و نقل ریلی، اقدام به طراحی ترکشن موتور کرده است.

۷٫ بازسازی انواع ماشین
یکی دیگر از مجموعه‌های فناور به لیست شرکت‌های مؤثر در این طرح پیوست تا در کنار شرکت دیگر به ساخت ترکشن موتور واگن‌های مترو بپردازد.

۸٫ تامین قطعات حیاتی مترو
یکی دیگر از شرکت‌ها با همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین قطعات مورد نیاز این حوزه را در دستور کار خود قرار داده است.

۹٫ ساخت در‌های مترو
یکی از شرکت‌ها ساخت در‌های مترو بر اساس استاندارد‌ها و ایمنی بالا را بر عهده گرفته است.

۱۰٫ ساخت ترمز واگن‌های مترو
طراحی و تولید تجهیزات برق و الکترونیک صنعتی، طراحی، تولید تجهیزات، نصب و راه اندازی سیستم‌های حفاظت کاتدی، پایش خوردگی از جمله زمینه‌های همکاری یکی دیگر از شرکت‌ها با این طرح ملی است. این مجموعه فناور تامین مقاومت ترمزی واگن‌های مترو را به عهده گرفته است.

۱۱٫ تولید چرخ‌های واگن مترو
یکی دیگر از مجموعه‌های فناور با همکاری در طرح ملی واگن سازی تولید انواع بانداژ قطار‌های باری، مسافری، لوکوموتیو و قطار‌های شهری مطابق با استاندارد‌های بین المللی را در دستور کار خود قرار داده است.
اکنون پس از ۳ سال امروز طی مراسمی با حضور آقای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری بازسازی کامل ۳۱ رام قطار‌های مترو تهران و قرارداد خرید ۱۰۵ دستگاه واگن برگزار خواهد شد.

https://rail-news.ir/

تعداد بازدید: 251 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار