چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 10:13   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 98293صفحه نخست » ریلی 2چهارشنبه، 21 دی 1401 - 11:48
توسعه خطوط ریلی زیربنای تحقق پیشرفت کشور
  
ترابر نیوز:

صنعت ریلی کشور به عنوان صدر پیشران پیشرفت کشور با زیرسازی ۱۴۲ کیلومتر و روسازی ۱۱۸ کیلومتر خطوط ریلی در دولت سیزدهم همراه شده است.

توسعه خطوط ریلی زیربنای تحقق پیشرفت کشور

تین نیوز

صنعت ریلی کشور به عنوان صدر پیشران پیشرفت کشور با زیرسازی ۱۴۲ کیلومتر و روسازی ۱۱۸ کیلومتر خطوط ریلی در دولت سیزدهم همراه شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، امروزه توسعه اقتصادی کشورها وابستگی زیادی به توسعه زیرساخت های ریلی دارد. پیشرفت کشورها بدون توسعه و پیشرفت صنعت حمل ونقل به ویژه حمل ونقل ریلی امکان پذیر نیست و طول خطوط ریلی، یکی از معیارهای موفقیت این صنعت به حساب می آید، در همین راستا کشورهای توسعه یافته جهان در مدیریت خطوط ریلی به منظور توسعه کیفی و کمی خطوط آهن خود تلاش می کنند.

 

طولانی ترین خطوط ریلی متعلق به کشور آمریکا با ۲۵۰ هزار کیلومتر طول است و چین با داشتن حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر شبکه ریلی دومین خط ریلی بزرگ دنیاست.

سومین کشوری که خطوط ریلی بزرگ دنیا را از آن خود کرده، روسیه با ۸۵ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول خطوط است. هرچند مقایسه طول خطوط ریلی کشورها باید متناسب با جمعیت و مساحت آن کشور انجام شود.

در ایران نیز توسعه خطوط ریلی همواره یکی از اولویت های اصلی در امور زیربنایی و عمرانی کشور بوده که در دولت های مختلف مورد تاکید مکرر مقام معظم رهبری قرار گرفته است.

«مهرداد بذرپاش» وزیر راه وشهرسازی نیز توسعه حمل ونقل ریلی به ویژه در حوزه خطوط را ملاک توسعه و پیشرفت کشورها می داند چرا که حمل ونقل ریلی به نوعی عامل ارتباط دهنده مراکز عرضه و تقاضا و به حرکت انداختن چرخه فعالیت های اقتصادی است و نقش موثر در قیمت نهایی کالا و خدمات دارد.

توسعه خطوط ریلی در کشوری مثل ایران با موقعیت خاص ژئوپولیتیک و وجود کریدورهای مهم ارتباطی با افزایش ترانزیت به رشد درآمدهای ارزی کشور نیز کمک می کند.

از سوی دیگر افزایش سهم حمل ونقل ریلی نسبت به سایر شقوق حمل ونقل در جابجایی بار و مسافر علاوه بر امنیت بیشتر در کاهش هزینه و مصرف سوخت نیز تاثیر گذار خواهد بود که به گفته وزیر راه و شهرسازی این کاهش به ۷ برابر می رسد.

بر اساس برنامه ششم توسعه و با توجه به قانون توسعه حمل ونقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مصوب سال ۸۶، سهم حمل ونقل ریلی بار باید حداقل به ۳۰ درصد و سهم حمل ونقل ریلی مسافر باید حداقل به ۲۰ درصد برسد که تحقق این امر نیازمند توجه ویژه به حوزه حمل ونقل ریلی چه از لحاظ زیرساخت ها و چه از لحاظ ناوگان است.

بهسازی خطوط ریلی در دولت سیزدهم

در حال حاضر طول خطوط کلی ریلی کشور ۱۵ هزار و ۳۷ کیلومتر است که ۱۱ هزار و ۷۹۸ کیلومتر آن خطوط اصلی و ۳ هزار و ۲۳۹ کیلومتر آن خطوط فرعی است.

در دولت سیزدهم زیرسازی ۱۴۲ کیلومتر و روسازی ۱۱۸ کیلومتر خطوط ریلی در راستای بهبود حمل ونقل ریلی کشور انجام شده است و احداث ایستگاه به مساحت ۱۰ هزار و ۵۵۰ متر مربع رسیده است.

تکمیل خط دوم ریلی طبرکوه- چاه خاور و هفت تپه- شوش به طول ۲۴ کیلومتر از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در دولت سیزدهم است.

بهسازی و بازسازی خطوط ریلی در سال اول دولت سیزدهم به ۱۳۸.۴ کیلومتر رسیده است.

اتصال بیش از ۸۳ کیلومتر خطوط اتصال مراکز انبوه بار به شبکه ریلی

میزان احداث خطوط بین شهری و حومه ای در دولت سیزدهم به ۳۸.۶۲ کیلومتر رسیده و ۸۳.۳ کیلومتر نیز طول خطوط اتصال مراکز انبوه بار به شبکه ریلی کشور است که از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین  تراک بندی خطوط شبکه ریلی نیز به ۱۶۰ کیلومتر رسیده است.

شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در سال اول دولت سیزدهم در ۵۷ ایستگاه ریلی دوربین های مداربسته CCTV نصب کرده است.

راه اندازی صندوق توسعه حمل ونقل برای تامین مالی طرح های زیرساختی

تعداد لکوموتیو موجود در ناوگان ریلی به ۹۷۸ دستگاه رسیده و تعداد واگن باری نیز ۲۹ هزار و ۳۰۵ دستگاه و تعداد واگن مسافری و خودکششی ۲ هزار و ۱۵۳ دستگاه است که بر اساس برنامه های نوسازی ناوگان، بر تعداد این موجودی باید اضافه شود.

از ابتدای دولت سیزدهم اقدامات مهمی دراین راستا انجام شده که از جمله مهم ترین آن ها تاسیس و راه اندازی صندوق توسعه حمل ونقل به منظور تامین منابع مالی پایدار برای سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های زیرساختی و نوسازی ناوگان است.

این صندوق تا کنون به میزان ۲۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی کشور تجهیز منابع شده است تا در جهت توسعه محور ریلی شرق کشور( حدفاصل راه آهن چابهار- زاهدان) استفاده شود.

همچنین از محل تبصره ۱۸ قانون بودجه ۱۴۰۰ به میزان ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تجهیز منابع شده و قراردادهای عاملیت با بانک های مسکن، ملی و توسعه تعاون برای تامین مالی طرح های واجد شرایط در حوزه های نوسازی ناوگان حمل ونقل و ... نهایی شده است.

امضای قرارداد همکاری با بخش خصوصی برای احداث پایانه ریلی غلات، کانتینر و فراوری چوب در مرکز لجستیک اینچه برون از دیگر اقدامات وزارت راه و شهرسازی در طول مدت یک ساله دولت سیزدهم است.

افتتاح مسیرهای ترانزیتی ریلی

افتتاح مسیر ترانزیتی تمام ریلی کانتینری قزاقستان- ترکمنستان- ایران- ترکیه یکی از مهم ترین اقدامات وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم در این مدت بود.

همچنین طی این مدت مسیر ترانزیتی ریلی روسیه- هند از طریق ایران ( کریدور شمال- جنوب شاخه شرقی دریای خزر) در خردادماه امسال افتتاح شد.

از آنجا که افزایش ترانزیت جایگاه ویژه ای در اهداف میان مدت و بلند مدت وزارت راه و شهرسازی دارد، مذاکرات با کشورهای خارجی برای مشارکت در کریدورهای مهم ریلی کشور همواره در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار داشته است، از جمله آن ها مذاکره با روسیه و آذربایجان است که می تواند در تامین منابع مالی مورد نیاز و همچنین استفاده از تجارب و تکنولوژی کشورها موثر باشد.

تعداد بازدید: 299 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار