صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 4 اردیبهشت 1403 - 22:05   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 97942صفحه نخست » اقتصاد حمل و نقلجمعه، 27 آبان 1401 - 11:12
حمل و نقل ترکیبی بین المللی، در کشور وجود ندارد
  
ترابر نیوز:

ایران فاقد ناوگان یخچالی ریلی؛

در کشور ناوگان یخچالی ریلی نداریم و برنامه ای هم برای تامین آن وجود ندارد.

 حمل و نقل ترکیبی بین المللی، در کشور وجود ندارد

تین نیوز

شرکت های دانش بنیان در سال جاری با استقبال مناسبی از سوی برخی از صنایع بزرگ مواجه شدند. هرچند که پس از کرونا کسب و کار بسیاری از استارت آپ ها با چالش مواجه شد، در کنار این موضوع بی توجهی برخی از مسئولان نسبت به شرایط شرکت های دانش بنیان منجربه ایجاد معضلات جدید برای آن ها شده است.

به گزارش تین نیوز، به تازگی نخستین رویداد تخصصی هم رسان حمل و نقل با همکاری خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و ۱۰۰ استارت آپ برگزار شد. در این رویداد نمایندگان منتخب مردم در خانه ملت، گروه حمل و نقل معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری، گروه حمل و نقل داشگاه تهران و ۲۲ شرکت دانش بنیان حضور داشتند. در بخش نخست این نشست احسان مشهدی نماینده یک شرکت حمل و نقل حضور داشت، در حاشیه این مراسم گفت وگویی در خصوص مشکلات فعلی این شرکت داشتیم:

 

 مجموعه شما با چه هدفی تاسیس شده و تاکنون چه دستاوردهای داشتید؟

مجموعه شرکت حمل و نقل ما با هدف حمل محصولات یک تولیدکننده لبنیات تاسیس شد. این شرکت در مسیر توسعه خود اکنون وارد هدف گذار برای تبدیل به یک شرکت حمل و نقل شده است تا بتواند به دیگر مجموعه ها هم سرویس دهی داشته باشد. می توان مدعی بود که بزرگترین شرکت حمل و نقل یخچالی کشور متعلق به مجموعه ما است.

 اکنون مجموعه شما با چه چالش هایی مواجه است و چه مشکلاتی را دارید تجربه می کنید؟

بر اساس سیاست گذاری که انجام داده ایم، در تلاش آن بخش از جابجایی کالا که از طریق بخش عمومی یا بخش دولتی در سطح بین المللی انجام نمی شود، توسط مجموعه ما با رقابت در عرصه بین المللی صورت گیرد. تلاش داریم که به مجموعه فعال در تراز بین المللی تبدیل شویم، این به معنی آن است که فقط به دنبال جابجایی کالا در سطح بین المللی نیستیم، بلکه به دنبال رقابت در تراز بین المللی هستیم. برای دست یابی به این هدف نیازمند سیاستگذاری درست در حوزه های اقتصادی، زیرساختی و تکنولوژی هستیم، در واقع مجموع این سیاست ها می تواند در عرصه بین المللی سبب رقابت موفق ما شود.

 به بحث رقابت اشاره کردید، در سطح کشور با سایر شرکت های حمل و نقلی رقابت دارید؟

قطعا در داخل کشور رقابت قابل توجهی داریم، اما تا شرکتی مورد محک خارج از کشور در عرصه حمل و نقل قرار نگیرد، رقابت معنای خاصی ندارد. چون بازار ایران وسیع و هر شرکتی در حوزه ای خاص مشغول به فعالیت است، اگر قرار باشد در کشور رقابت جدی میان شرکت های حمل و نقلی با مجموعه ما صورت گیرد باید رقیب مالک یک هزار و ۳۰۰ ناوگان باری جاده ای باشد. گاها شاهد هستیم که شرکت ها ۱۰۰ ناوگان ملکی دارند، این مساله سبب شده برای رقابت هدف گذاری بین المللی داشته باشیم. در اینجا باید ذکر کنم جابجای کالا در بازار بین الملل نیازمند حمل و نقلی ترکیبی شامل دریایی، ریلی و جاده ای است. احتمالا امسال به دنبال دریافت مجوز حمل و نقل دریایی باشیم تا بتوانیم پر قدرت در عرصه بین الملل حضور یابیم.

 به عنوان پرسش پایانی، در عرصه بین الملل برای لجستیک با چه چالش هایی مواجه هستید؟

ر بحث لجستیک با دو پارامتر شرکت و زیرساخت سروکار داریم، در حوزه زیر ساخت باید دولت بتواند حمل و نقل ترکیبی شامل دریایی، ریلی و جاده ای را برای شرکت های خصوصی فراهم کند. شاید قابل توجه باشد که در کشور هنوز ناوگان یخچالی ریلی نداریم. یکی از حمل و نقل های به صرفه در دنیا، جابجایی کالا با قطار است. به طور مثال از مازندران تا بندرعباس یخچال ریلی وجود ندارد. اکنون حمل و نقل دریایی ضعیفی میان ایران و امارات متحده عربی نیز وجود دارد، اگر کشتی از کشور به سمت یکی از بنادر امارات متحده عربی حرکت کند، زمان برگشت بدون بار به کشور می آید. همین ضعف را نیز در خط آهن میان رشت- آستارا شاهد هستیم که متاسفانه کشور آذربایجان از توسعه این مسیر عقب نشینی کرده است، شاهد هستیم. این خط آهن هنوز یک حلقه ای از کریدور شمال - جنوب است که مغفول مانده است. در کنار این چالش ها نیز باید به صدور بارنامه های بین المللی که خود معضلی جداگانه است، اشاره کنم.

تعداد بازدید: 357 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار