پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 14:51   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 97864صفحه نخست » ریلی 2شنبه، 21 آبان 1401 - 10:23
6 پروژه ریلی در اولویت استفاده از 10 درصدِ منابع صندوق توسعه
  
ترابر نیوز:

با توجه به اهمیت بسیار ویژه پروژه های ریلی در ایجاد کریدورهای حمل و نقلی و همچنین تاکیدات رهبر انقلاب در این زمینه، به نظر می رسد اولویت در تخصیص منابع برداشت شده از صندوق توسعه ملی، 6 پروژه مهم ریلی کشور به طول 1058 کیلومتر است.

6 پروژه ریلی در اولویت استفاده از 10 درصدِ منابع صندوق توسعه

تین نیوز

با توجه به اهمیت بسیار ویژه پروژه های ریلی در ایجاد کریدورهای حمل و نقلی و همچنین تاکیدات رهبر انقلاب در این زمینه، به نظر می رسد اولویت در تخصیص منابع برداشت شده از صندوق توسعه ملی، 6 پروژه مهم ریلی کشور به طول 1058 کیلومتر است.

به گزارش تین نیوز، پروژه های عمرانی همواره با چالش تامین مالی مواجه می شوند و همین مساله موجب طولانی شدن فرایند ساخت و اتمام عملیات عمرانی طرح های توسعه ای در کشور شده است.

 

علاوه بر مشکل محدودیت در تامین مالی، عدم اولویت بندی پروژه ها با توجه به ضریب اهمیت و میزان تاثیرگذاری آن بر اقتصاد و توسعه کشور، از دیگر دلایل طولانی شدن فرایند ساخت پروژه های عمرانی است، درواقع سازمان برنامه و بودجه با کثرت طرح های عمرانی مواجه می شود و نتیجه این کثرت، توزیع منابع بین هزاران پروژه است.

توجه و تأکیدات رهبر انقلاب به توسعه ریلی 

مقام معظم رهبری بارها بر توسعه حمل و نقل ریلی به عنوان مهم ترین مدل حمل و نقل تأکید کرده اند، باتوجه به محدودیت منابع، دولت در تخصیص اعتبارات عمرانی باید اولویت ها را در نظر بگیرد، یکی از ثمرات اولویت بندی پروژه ها، تامین اعتبار پروژه ریلی چابهار - زاهدان از محل صندوق توسعه ملی بوده است.

با موافقت رهبر انقلاب 300 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به پروژه ریلی چابهار زاهدان اختصاص یافت که تاکنون 250 میلیون یوروی آن به پروژه تزریق شده است؛ تخصیص این مبلغ موجب پیشرفت فیزیکی پروژه از 40 درصد به 62 درصد و اتمام عملیات عمرانی پروژه در حد فاصل زاهدان تا شهرستان خاش به طول 154 کیلومتر شده است.

به گفته معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به تازگی عملیات عمرانی خط آهن خاش- زاهدان به پایان رسیده و تا چند روز آینده آزمایش های فنی و سرعت برای این پروژه انجام و پس از اخذ تاییدیه، افتتاح خواهد شد.

موافقت رهبر انقلاب با برداشت 10 درصد از سهم صندوق توسعه ملی برای تزریق به پروژه های عمرانی

روز گذشته مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: «امسال تنها سالی است که ۴۰ درصد از درآمدهای نفتی به حساب صندوق توسعه ملی واریز می شود. خدمت رهبری نامه ای از طرف رئیس جمهوری داده شده است و از ایشان اجازه خواسته ایم که اجازه دهند از 20 درصد این درآمدها در دو موضوع تملک (طرح های عمرانی) و اشتغال استفاده کنیم. حتی در نامه ای که رئیس جمهور تدوین کردند، به هیچ عنوان موضوع جاری مطرح نشده و اجازه ای در این زمینه گرفته نشده است. ایشان نیز با برداشت 10 درصد موافقت کردند.»

به گزارش فارس، باتوجه به آمار و ارقام درآمدهای نفتی، پیش بینی می شود حدود 3.3 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به دولت برای ساخت پروژه های عمرانی هزینه شود. در صورتی که براساس نرخ ارز نیمایی که هم اکنون حدود 28 هزار میلیارد تومان است، 92 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تزریق به پروژه های عمرانی به دست می آید.

تاکید رهبر انقلاب بر تبدیل کشور به چهارراه ارتباطی با توسعه خطوط ریلی

در طول سال های اخیر، همواره کارشناسان اقتصادی کشور اولویت دهی به پروژه های عمرانی را به توصیه کرده اند. در همین راستا رهبر انقلاب بارها بر لزوم سرعت دهی به ساخت و تکمیل خطوط ریلی کشور تاکید کرده اند. آخرین تاکید ایشان در سخنرانی 11 آبان ماه امسال ایشان بود که فرمودند: «کشور ما، هم از لحاظ نیروی انسانی امتیاز دارد، هم از لحاظ نیروهای طبیعی امتیاز دارد، هم از لحاظ موقعیّت جغرافیایی؛ ما چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشه ی دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک نقطه ی حسّاس هستیم. شرق و غرب از ما می توانند عبور کنند؛ شمال و جنوب هم از ما می توانند عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی می توانیم در دنیا باشیم.

البته احتیاج دارد به خطوط راه آهن، خطوط ریلی؛ با جاده نمی شود که من راجع به این خطوط ریلی هم باز ــ این درددل ها را با شما جوان ها باید بکنیم ــ مکرّر در دولت های مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کرده ام؛ متأسّفانه کوتاهی شده. البتّه در آن اوایلِ بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد، [ولی] بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا ان شاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی ان شاءالله در این زمینه ی رفت وآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.»

6 پروژه اولویت دار ریلی کشور نیازمند تزریق اعتبار

 برنامه وزارت راه شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای سال 1401 بهره برداری از پنج پروژه ریلی به طول 564 کیلومتر است.

این پروژه ها شامل پروژه های میانه-اردبیل (به طول 175 کیلومتر)، همدان-سنندج (به طول 155 کیلومتر)، رشت -کاسپین (به طول 36 کیلومتر)، خاش - زاهدان (به طول 154 کیلومتر) و بستان آباد - تبریز (به طور 44 کیلومتر) است.

از این پنج پروژه، خط آهن زاهدان - خاش در استانه بهره برداری است، چهار پروژه دیگر که شامل 410 کیلومتر خط ریلی است، تنها در صورت تزریق 6 تا 7 هزار میلیارد تومان اعتبار تا پایان امسال و یا اوایل سال آینده به بهر ه برداری خواهد رسید.

باتوجه به موافقت رهبر انقلاب با برداشت 10 درصد از سهم 40 درصد صندوق توسعه ملی از درآمد نفت و گاز و تاکید ایشان بر ضررت توسعه خطوط ریلی و تبدیل شدن کشور به چهارراه ارتباطی شرق و غرب و شمال و جنوب و تاکید رئیس جمهور بر استفاده از این منابع دریافت شده از صندوق توسعه در بخش عمرانی، به نظر می رسد اولویت اول تخصیص اعتبارات، این 4 پروژه ریلی به طول 410 کیلومتر است.

امکان اتمام چهار پروژه مهم ریلی تا پایان سال

تنها با تزریق 7 هزار میلیارد تومان به این 4 پروژه، 410 کیلومتر خط ریلی تا پایان سال جاری و یا اوایل سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و 2 مرکز استان و یک بندر بزرگ تجاری به نام بندر کاسپین به شبکه ریلی متصل خواهد شد.

در صورت تزریق اعتبار و بهره برداری از این 4 پروژه، رکورد اتمام و بهره برداری از خطوط جدید پروژه های ریلی شکسته می شود چرا که در مدت یک سال 560 کیلومتر خط ریلی به بهره برداری رسیده در حالی که متوسط ساخت خط ریلی در طول چند دهه گذشته سالانه 200 کیلومتر بوده است.

بهره برداری کامل از خط آهن چابهار- زاهدان تا پایان سال آینده با تزریق 300 میلیون یورو

ضمن اینکه، در صورت تامین اعتبارات پروژه 640 کیلومتری چابهار - زاهدان که پیشرفت آن به 62 درصد رسیده است، تا پایان سال آینده کل این مسیر به بهره برداری خواهد رسید و بخشی از کریدور شمال - جنوب کشور به اتمام می رسد. این پروژه با پرداخت 250 میلیون یورو به همراه 50 میلیون یورو قبلی از محل مصوبه 300 میلیون یورویی صندوق توسعه ملی ،  تا پایان سال آینده به طور کامل به بهره برداری خواهد رسید.

 ساخت خط آهن رشت- آستارا با 20 هزار میلیارد تومان

یکی دیگر از پروژه های حائز اهمیت برای کشور، پروژه خط آهن رشت- آستارا به طول 162 کیلومتر است که باتوجه به اینکه حدود 52 کیلومتر از این پروژه نیازمند ساخت پل و تملک زمین در مسیر اجرای پروژه است، باز زمانی 3.5 سال برای ساخت آن در نظر گرفته شده است. هزینه ساخت این پروژه 20 هزار میلیارد تومان به قیمت امروز محاسبه شده است. ساخت خط آهن رشت - آستارا یکی از مهم ترین گره های کریدور شمال به جنوب را تکمیل کرده و حجم جابه جایی و ترانزیت کالا به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

بنابراین 6 پروژه ریلی به طول 1058 کیلومتر باید در اولویت تامین اعتبار قرار گیرد، تنها در صورتی می توانیم سرعت توسعه کشور را افزایش دهیم که نظام تامین مالی کشور سهم مناسبی را به بخش توسعه اختصاص دهد و مدیران تصمیم گیر اولویت پرداخت اعتبارات و بودجه های عمرانی را به پروژه هایی بدهد که بیشترین تاثیر را در فرایند توسعه کشور دارد.

مطالعات گسترده در حوزه توسعه نشان می دهد که توسعه راه و حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل ریلی یکی از پیشران های توسعه است و قطعا هر چقدر در این بخش هزینه شود، سرعت توسعه کشور را هم افزایش خواهد داد.

تعداد بازدید: 238 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  آرزوهایی که آب با خود می‌برد/ مرگ ۱۱۵۲ نفر بر اثر غرق شدگی در یک سال
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار