پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
سه شنبه، 28 فروردین 1403 - 11:06   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 97349صفحه نخست » اقتصاد- انرژِیشنبه، 19 شهریور 1401 - 19:29
آمار مصرف بنزین در ایران 15
  
ترابر نیوز:

در این مقاله:

افزایش مصرف سوخت با کاهش اسقاط

مرداد 1401: چند سالی است که اسقاط خودرو به طرز چشمگیری کاهش یافته است. در واقع معافیت خودروسازان داخلی از گواهی اسقاط و ممنوعیت واردات خودرو علت این کاهش است.

بر اساس گزارش حسابرسی زیست‌محیطی، نحوه اجرای قانون هوای پاک دیوان محاسبات کشور، 10.429.553 وسیله نقلیه در مرز فرسودگی در کشور (سواری دولتی: 7.663، سواری شخصی: 650.092، تاکسی: 131.899، وانت :517.721، اتوبوس درون‌شهری :9.487، مینی‌بوس: 65.606، کشنده: 44.891، کامیون: 189.649، کامیونت :15.609، موتورسیکلت: 8.782.256) وجود دارد. چنین تعدادی حاکی از اهمیت و ضرورت اقدام عاجل در این حوزه است. هر خودر فرسوده، نسبت به یک خودرو غیرفرسوده، 14.3 درصد بیش‌تر بنزین مصرف می‌کند. مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید که اسقاط هر خودرو فرسوده در شرایط فعلی، سبب کاهش مصرف 2000 لیتر بنزین در سال می‌شود. ارزش صادراتی این میزان بنزین بیش از 1800 دلار معادل با 54 میلیون تومان است.

اگر فرض کنیم سالانه 300 هزار خودرو اسقاط شود، بیش از 540 میلیون دلار معادل 16.2 هزار میلیارد تومان به صورت سالانه در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شود. همچنین با احتساب قیمت هر لیتر بنزین 0.6 دلار، تردد هر خودروی فرسوده سالیانه موجب خسارت 600 دلاری در حوزه سوخت خواهد شد.

اسقاط وسایل نقلیه از سال 1397 با افت چشمگیری مواجه شده است؛ به گونه‌ای که در سال‌های 1398 و 1399 میزان سالیانه خودروهای فرسوده از رده خارج شده کمتر از 7000 خودرو بوده است. با توجه به اثرات منفی انباشت خودروهای فرسوده در کشور، ضروری است که دولت و مجلس اقداماتی جهت حل این معضل ارائه کنند.

خودروهای داخلی 50 درصد سوخت هدر می‌دهند!

مرداد 1401: مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارشی را با عنوان «بررسی رویکردهای مختلف به توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در کشور» تهیه کرده که نشان می‌دهد مصرف سرانه بنزین در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی است.

در واقع دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور به کیفیت پایین خودروهای داخلی مرتبط است. بر اساس گفته‌های جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود 25 تا 26 میلیون دستگاه است. اگر استاندارد جهانی را در این خودروها و موتورسیکلت‌ها داشته باشیم، 50 درصد یعنی روزانه 50 میلیون لیتر، کاهش مصرف خواهیم داشت. این حجم کاهش، ارزش افزوده بالا و ارزآوری دارد.

 اگر قیمت بنزین بین 0.5 تا 0.7 دلار در هر لیتر در نظر گرفته شود، با یک حساب سرانگشتی میزان هدررفت بنزین سالانه 10 میلیارد دلار است. حتی اگر نرخ ارز را 25 هزار تومان در نظر بگیریم، خسارتی بیش از 270 هزار میلیارد تومان در سال به کشور وارد می‌شود.

مصرف بنزین ایران در مرز هشدار

مرداد 1401: زنگ هشدار واردات بنزین به ایران، به صدا درآمد. آقای افشین مهدوی، مدیر برنامه ریزی شرکت ملی پخش، خبر داده که میانگین مصرف بنزین در ایران، طی چهارماهه ابتدایی سال 1401، به حدود 101 میلیون لیتر (100 میلیون و 900 هزار لیتر) در هر روز رسیده است. این درحالی است که میزان توزیع سراسری بنزین در همین محدوده زمانی، حدود 107 میلیون لیتر (107 میلیون و 600 هزار لیتر) بوده.

نکته جالب توجه اینجاست که میزان مصرف روزانه بنزین در مدت مشابه سال 1400 تنها 87 میلیون لیتر بوده که بیانگر افزایش 14 درصدی مصرف بنزین در سال جاری است. 

کاهش تولید بنزین تکذیب شد

مرداد 1401: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، عنوان کرد که تولید بنزین همانند سال‌های گذشته بوده و کاهش نیافته است‌. در حال حاضر تولید روزانه بین 94، 98، 100 و 104 میلیون لیتر است. در واقع تولید برمبنای تعداد پالایشگاه و تعمیر اساسی در نظر گرفته می‌شود و به تناسب این مسائل، نوسان در تولید وجود دارد. اما اعداد 70 و 80 میلیون لیتر در روز منطقی و درست نیستند.

وی درباره هدررفت سوخت نیز توضیحاتی را ارائه کرد و گفت که موضوع کیفیت خودرو در قانون هوای پاک و تکلیف سازمان استاندارد آمده و خودروها به تناسب مصرف باید استاندارد لازم را داشته باشند. تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود 25 تا 26 میلیون دستگاه است؛ اگر استاندارد جهانی محقق شود، به کاهش 50 درصدی مصرف خواهیم رسید. این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور ارزآوری دارد. وی افزود اکنون حوزه خودرو بیش‌تر سوخت‌سوزی دارد؛ در حالی که انرژی ارزان نباید زمینه‌ای شود تا اتلاف انرژی صورت گیرد و خودروسازان  باید مکلف شوند که استانداردها را رعایت کنند.

آیا بنزین وارد می‌شود؟

خرداد 1401: سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت پالایش و پخش فراورده‌های نفتی، اشاره کرد که در حال حاضر برنامه‌ای برای واردات بنزین وجود ندارد‌. اما میزان مصرف باید مدیریت شود؛ زیرا مصرف بنزین روز به روز در حال افزایش است و با چنین روندی با کمبود آن مواجه خواهیم شد. میانگین مصرف سوخت خودروهای داخل کشور حدود سه برابر مصرف استاندارد جهانی است که باید اصلاح شود. اگر این اصلاحیه صورت نگیرد، احتمال واردات بنزین در سال آینده وجود دارد. طبق گفته‌های وی، میانگین مصرف سوخت در سال جاری برابر 96 میلیون لیتر در روز است. اکنون تاسیسات در دست تعمیر هستند و تولید روزانه بنزین برابر 95 میلیون لیتر است. اما پس از پایان تعمیرات، تولید روزانه به 102 میلیون لیتر خواهد رسید.

وی همچنین درباره عرضه گازوئیل گفت که وضعیت خوبی دارد و تولید نفت‌گاز استاندارد اکنون برابر با 44 میلیون لیتر است. اما از اواخر سال جاری، پالایشگاه اصفهان نیز حدود 16 میلیون لیتر نفت‌گاز استاندارد تولید خواهد کرد. بنابراین کل میزان مصرف کشور، که حدود 55 تا 60 میلیون لیتر است، تامین خواهد شد.

اخذ مالیات از خودروهای پرمصرف

خرداد 1401: براساس تبصره ماده 3 که در قانون ساماندهی صنعت خودرو آماده است، دولت باید سازوکار جدیدی ایجاد کند تا از خودروهایی که بنزین بیشتری می‌سوزاند، عوارض و مالیات بیشتری نیز دریافت گردد.

مالیات بر خودروهای پر مصرف

تبصره ماده 3 طرح ساماندهی صنعت خودرو

در متن قانون طرح ساماندهی، چنین آماده که دولت علاوه بر ترویج روش‌های کاهش مصرف سوخت، باید عوارض پلکانی از دارندگان خودروهای پرمصرف (براساس حجم سیلندر) اخذ کند. همچنین در این قانون، صراحتا اشاره شده خودروسازانی که محصولاتی با مصرف بنزین بیشتر از حد مجاز اعلام شده توسط سازمان استاندارد خودرو، تولید کنند نیز باید این عوارض را پرداخت کنند.

جزییات کامل‌تر عوارض خودروهای پرمصرف هنوز مشخص نشده اما مجلس، دولت را مکلف کرده تا حداکثر ظرف سه ماه از ابلاغ قانون ساماندهی بازار خودرو، جزییات این عوارض و چگونگی انجام آنرا در هئیت وزیران به تصویب برساند.

کاهش مصرف بنزین با گازسوز کردن خودروها

خرداد 1401: فرید خاصه‌باف، عضو اتحادیه سوخت‌های جایگزین، اعلام کرد که یک میلیون و 400 هزار خودروی عمومی طی 20 سال دوگانه‌سوز شده و 350 میلیون لیتر بنزین را صرفه‌جویی کرده است. اکنون با مصرف هر 23 میلیون متر مکعب گاز، در واقع 23 میلیون لیتر بنزین نیز صرفه‌جویی می‌شود و اگر این روند ادامه می‌یافت، همچنان در مصرف بنزین صرفه‌جویی می‌شد و منافع اقتصادی را به دنبال داشت.

خودروهای ایرانی هزاران میلیارد تومان می‌سوزانند!

اردیبهشت 1401: خودروهای برقی به سرعت در حال پیشرفت هستند و کم‌کم سوخت‌های فسیلی به طور کامل حذف خواهند شد.

اما بازار کشور ما از این روند جهانی جا مانده و خودروهای داخلی روزانه 25 میلیون لیتر بیش از حد میانگین سوخت جهانی خودروها، می‌سوزانند. بنابراین، اگر قیمت بنزین در سطح جهانی برابر یک دلار به ازای هر لیتر باشد، خودروهای داخلی سالانه رقمی در حدود 11 میلیارد دلار بیش از حد جهانی مصرف می‌کنند. از طرفی، روزانه 15 میلیون لیتر بنزین از کشور قاچاق می‌شود و از این دو مورد می‌توان نتیجه گرفت که سالانه حجم زیادی بنزین را از دست می‌دهیم.

مصرف روزانه بنزین در ایران

کرامت ویس کرمی؛ مدیر عامل شرکت ملی پخش

کرامت ویس کرمی، مدیر عامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی کشور، پیش‌بینی می‌کند که امسال مصرف سوخت کشور 8 درصد افزایش می‌یابد. بنابراین، میانگین مصرف روزانه بنزین به 95 میلیون لیتر خواهد رسید و باید توجه داشت که روزانه (بدون در نظر گرفتن محدودیت‌ها) 105 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می‌شود.

بر اساس گزارش دی‌ماه گذشته سازمان محیط زیست، میانگین استاندارد خودروهای داخلی یورو2 است. مصرف سوخت ترکیبی چنین خودروهایی به 9.2 لیتر در هر صد کیلومتر می‌رسد؛ در حالی که طبق اعلام آژانس بین‌المللی انرژی در سال 2020، میانگین مصرف جهانی سوخت برای خودروهای سبک باید 7 لیتر در هر صد کیلومتر باشد.

6 میلیون پراید و 3 میلیون پژو 405 تاکنون تولید شده که مصرف سوخت شهری آن‌ها به 10 لیتر می‌رسد. با فرض این که هر کدام از این خودروها روزانه فقط 50 کیلومتر حرکت کنند، مجموعا 45 میلیون لیتر بنزین می‌سوزانند. اگر این مقدار را با میزان قاچاق بنزین در روز مقایسه کنیم، نتیجه آن‌ها برابر است.

آمار و محاسبات نشان می‌دهند که خودروهای موجود در کشور سالانه 35 میلیارد لیتر بنزین مصرف می‌کنند؛ در حالی که با در نظر گرفتن استاندارد جهانی، متوجه می‌شویم که روزانه 25 میلیون لیتر بنزین اضافه‌تر می‌سوزد‌‌.

اگر قیمت بنزینی ‌که هدر می‌رود را با قیمت جهانی (1.3 دلار به ازای هر لیتر) محاسبه کنیم، به عدد تقریبی 327 هزار و 600 میلیارد تومان (با دلار 28 هزار تومانی) می‌رسیم که می‌تواند یارانه 21 میلیون تومانی را برای هر نفر خانواده 4 نفره، تامین کند.

در این میان، وزارت صمت برنامه‌ریزی‌هایی دارد که تا سال 1404، مصرف سوخت خودروهای داخلی به 6.8 لیتر در هر صد کیلومتر برسد. اما این هدف زمانی محقق خواهد شد که خودروسازان در سراسر جهان، مصرف سوخت‌های فسیلی محصولات خود را به صفر رسانده‌اند!

افزایش مصرف بنزین در کشور

اردیبهشت 1401: عبدالعلی رحیمی‌مظفری، عضو کمیسیون انرژی مجلس، بیان کرد که روند فعلی تولید و مصرف بنزین در کشور مناسب نیست و اگر مصرف مدیریت نشود، باید به سمت سوخت جایگزین و کاهش مصرف سوخت برویم.

وی درباره مدیریت تولید و مدیریت مصرف گفت که باید با احداث واحدهای تولیدی خود را ایمن‌سازی کنیم. اما از طرفی باید سیاست‌هایی که منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود را اجرا کنیم که میزان مصرف سوخت مدیریت شود.

نصرت‌الله سیفی، کارشناس حوزه انرژی، نیز اظهار کرد که این احتمال وجود دارد که موجودی بنزین کفاف ندهد و واردکننده شویم. زیرا تعداد خودروها رو به افزایش بوده و خودروهای قدیمی پرمصرف بنزینی نیز از رده خارج نشده‌اند.

وی تاکید کرد که اگر سمت تقاضا هزینه کنیم نیازی به هزینه در بخش تولید نیست.

افزایش 30 درصدی مصرف در ایام نوروز

فروردین 1401: کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، میانگین مصرف روزانه بنزین در تعطیلات نورورزی (25 اسفند 1400 تا 13 فروردین 1401) را برابر 110 میلیون لیتر اعلام کرد و گفت که این آمار در سال 1400 برابر روزانه 87 میلیون لیتر بوده که بیش از 26 درصد افزایش یافته است.

طبق گفته‌های وی، اکنون با اتمام تعطیلات و فرارسیدن ماه مبارک رمضان، مصرف روزانه بنزین کاهش یافته و از بازه زمانی 14 تا 21 فروردین‌ماه به 89 میلیون لیتر در روز رسیده است که افت 20 درصدی را نشان می‌دهد. این آمار تقریبا مشابه سال گذشته است اما قطعا روی این عدد باقی نمی‌ماند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی افزود: «پیش‌بینی می‌شود که میانگین مصرف بنزین در سال 1401 تقریبا 8 درصد افزایش یابد و به روزانه 95 میلیون لیتر برسد.»

تولید بنزین در کشور روزانه 105 میلیون لیتر است و پیش‌بینی می‌شود که از ابتدای سال 1402، تولید و مصرف بنزین به یکدیگر برسند.  

مصرف بنزین در نوروز 1401

فروردین 1401: مصرف بنزین نوروزی، همچنان نسبت به مدت مشابه سال قبل، با افزایش قابل توجهی همراه شده است. 

براساس جدیدترین اطلاع رسانی شرکت ملی پخش، از تاریخ یکم فروردین‌ماه 1401 لغایت 13 فروردین‌ماه 1401، میانگین مصرف بنزین روزانه ایران معادل 107.7 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (نوروز 1400)، افزایش 29 درصدی را به همراه داشته است.

در جدول زیر، آخرین تغییرات متوسط مصرف روزانه بنزین در ایام نوروز 1401 را مشاهده می‌کنید:

تاریخ مصرف روزانه
1 فروردین 1401 89 میلیون لیتر
2 فروردین 1401 113 میلیون لیتر
3 فروردین 1401 113 میلیون لیتر
4 فروردین 1401 109 میلیون لیتر
5 فروردین 1401 101 میلیون لیتر
6 فروردین 1401 113 میلیون لیتر
7 فروردین 1401 111 میلیون لیتر
8 فروردین 1401 109 میلیون لیتر
9 فروردین 1401 108 میلیون لیتر
10 فروردین 1401 108 میلیون لیتر
11 فروردین 1401 119 میلیون لیتر
12 فروردین 1401 121 میلیون لیتر
13 فروردین 1401 80 میلیون لیتر
 
میانگین مصرف نوروز 1401 107.7 میلیون لیتر
تغییر نسبت به نوروز 1400 29.3% افزایش مصرف

*جدول فوق، براساس اطلاع رسانی رسمی شرکت ملی پخش است.

ثبت رکورد مصرف بنزین در سال 1400

اسفند 1400: آقای اوجی (وزیر نفت) خبر داده که رکورد مصرف روزانه بنزین کشور در تاریخ 28 اسفندماه 1400 ثبت شده و به عدد 131 میلیون لیتر رسیده است. همچنین میانگین مصرف روزانه بنزین از تاریخ 25 اسفند لغایت 29 اسفند معادل 116 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال 1399، افزایش 23 درصدی را نشان می‌دهد.

الزام خودروسازان برای کاهش مصرف بنزین

اسفند 1400: آقای سالاری (مدیرعامل شرکت ملی پخش)، گفته که طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، میزان مصرف بنزین خودروهای تولیدی، سالانه باید 5% کاهش یابد و بر همین اساس، پیش‌بینی شده که میزان مصرف بنزین خودروهای ایرانی تا سال 1405، به میانیگن مصرف جهانی برسد.

آقای سالاری همچنین گفته که میزان صادرات بنزین ایران، حدود 2 میلیون لیتر در هر روز است.

مصرف بنزین در نوروز 1400

فروردین 1400: با اعلام شرکت ملی پخش، در فاصله تعیطلات 18 روزه نوروزی سال 1400، یعنی از تاریخ 25 اسفند 1399 لغایت 13 فروردین 1400، معادل 88 میلیون و 600 هزار لیتر بوده است.

همچنین در فاصله 13 روزه ایام نوروز 1400، یعنی از تاریخ یکم فروردین لغایت 13 فروردین 1400، میانیگن مصرف روزانه بنزین ایران، معادل 83.4 میلیون لیتر بود.


اخبار سهمیه بندی بنزین

برای اطلاع از آخرین خبرها درباره قیمت بنزین، اخبار سهمیه بندی سوخت و تغییرات سهمیه سوخت خودوها در سال جدید، مقاله سهمیه بندی سوخت را مطالعه کنید.

زمان واریز سهمیه بنزین

زمان واریز یارانه بنزین، تاریخ واریز سهمیه سوخت خودرو، آخرین واریز سهمیه بنزین موتورسیکلت، زمان واریز سهمیه بنزین ماشین و سقف ذخیره سهمیه بنزین را در مقاله زمان واریز سهمیه بنزین مطالعه کنید.

سهمیه بنزین وانت بار

برای اطلاع از آخرین اخبار سهمیه بنزین وانت، جزییات سهمیمه سوخت وانت بار، نحوه استعلام سهمیمه وانت و زمان واریز سهمیمه بنزین وانت، مقاله سهمیه سوخت بنزین وانت بار را مطالعه کنید.

قیمت جدید بنزین در ایران

برای اطلاع از آخرین اخبار گرانی قیمت بنزین، افزایش قیمت بنزین، قیمت بنزین سهمیه‌ (بنزین یارانه ای)، قیمت بنزین سوپر و قیمت بنزین آزاد، مقاله قیمت بنزین را مطالعه کنید.

سهمیه بنزین اسنپ

برای اطلاع از نحوه ثبت نام سهمیه بنزین رانندگان اسنپ، نحوه استعلام سهمیه بنزین و زمان واریز سهمیه اسنپ در سامانه سماس، مقاله ثبت نام سهمیه بنزین اسنپ را مطالعه کنید.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

تعداد بازدید: 367 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
  چین صنعت پنل های خورشیدی را در جهان ورشکسته می‌کند؟
  ضرورت توسعه نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای در کشور
  لیست و تصویر کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل
  نگاهی به حمل و نقل آینده در چین/ فیلم
  حرکت اولین اتوبوس هیدروژن سبز جهان در هند
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  ورود کمیسیون انجمن های علمی ایران به موضوع توسعه دریا محور
  مجهزترین و شیک ترین اتوبوس کاروان دارای پارکینگ(هتل 5 ستاره متحرک)/فیلم
  محاسبه هزینه های تحریم و تعیین مجازات کاسبان تحریم
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار