پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 17:48   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 97341صفحه نخست » اقتصاد- حمل و نقلشنبه، 19 شهریور 1401 - 11:31
تا ساتل 1398 تعداد 11میلیون موتور سیکلت شماره گذاری شد
  
ترابر نیوز:

سازمان محیط زیست پیگیر ساماندهی موتورسیکلت‌ها

سازمان محیط زیست کشور، برای اسقاط نیم میلیون موتورسیکلت توقیفی، از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده و اعمال قانون موتورسیکلت‌های متخلف پیشنهاداتی را تحت عنوان ساماندهی ناوگان موتورسیکلت در قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی به هیأت دولت فرستاد.

به گزارش خبرآنلاین، این روزها تهران درگیر آلودگی هواست، وضع کیفی هوای تهران به مرز هشدار رسیده و مدارس برخی مناطق را به تعطیلی کشانده است. بر اساس مطالعات، سهم وسایل نقلیه در این وضعیت تهران بین ۷۵ تا ۸۰ درصد برآورد شده است. از این مقدار، ۲۸ درصد سهم موتورسیکلت‌هاست. موتورسیکلت‌های پرسرو صدا و دودزایی که بی‌هیچ قاعده و قانونی در هرجای شهر تردد می‌کنند و کسی حواسش نیست که ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری، هم‌اندازه یک اتوبوس دیزلی کارکرده، آلودگی تولید می‌کند.

همچنین اگر در یک خودروی سواری یورو۲ میزان تولید آلاینده‌های هیدروکربن، اکسیدهای ازت و مونواکسیدکربن کمتر از ۳ گرم بر کیلومتر باشد، یک موتورسیکلت کاربراتوری ۱۵.۵ گرم در کیلومتر آلودگی منتشر می‌کند.

بنا با آمار پلیس، در حال حاضر ۱۱ میلیون موتورسیکلت پلاک‌شده در کشور وجود دارد. به طور کلی موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از وسایل نقلیه پرکاربرد سهمی بالغ بر ۳۵ درصد کل وسایل نقلیه شماره‌گذاری شده را به خود اختصاص داده است. تا سال ۹۶، بالغ بر دو میلیون موتورسیکلت تنها در شهر تهران پلاک‌گذاری شده‌ است. جالب آن است که از این تعداد حدود ۹۶ درصد کاربراتوری هستند که طبیعتا میزان آلایندگی اینها نسبت به سایر انواع موتورسیکلت (انژکتوری و برقی) بسیار بالاتر است. متاسفانه با وجود قانون هوای پاک، هنوز هیچ اقدامی برای اسقاط و از رده خارج کردن موتروسیکلت‌های فرسوده انجام نشده است. در کنار همه این موارد، باید نیم میلیون موتورسیکلت توقیفی را هم افزود که نه تنها اسقاط نمی‌شوند بلکه از طریق مزایده‌هایی مجددا به چرخه مصرف برمی‌گردند.

شاید همین ارقام نگران‌کننده است که عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست راواداشته تا نامه‌ای با موضوع «اصلاح مفاد قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برای ساماندهی ناوگان موتورسیکلت» به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور ارسال کند. در این نامه کلانتری با اشاره به سهم بالای آلایندگی منابع متحرک در آلودگی هوا و اهمیت کاهش و کنترل آلایندگی ناشی از وسایل نقیله موتوری، گفته است که یکی از الزامات کنونی ساماندهی و کنترل آلایندگی موتورسیکلت‌ها در کشور، فراهم کردن امکان پایش مستمر، ثبت تخلفات به‌صورت مکانیزه، تسهیل اسقاط ناوگان فرسوده و جلوگیری از انباشت و بلاتکلیفی انبوده موتورسیکلت‌های توقیفی در پارکینگ‌های مربوطه است.»

نه به قانون‌گریزی موتورسیکلت‌ها

در پیشنهادات سازمان محیط زیست به هیأت دولت در مورد ساماندهی ناوگان موتورسیکلت اشاره شده است که مهمترین عامل قانون‌گریزی موتورسیکلت‌ها، عدم هویت بخشی به آنان است. برای همین در راستای ساماندهی موتورسیکلت‌ها لازم است امکان شناسایی موتورسیکلت‌های  متخلف توسط پلیس یا دوربین ایجاد شود. این امر مستلزم داشتن پلاک جلو است. افزون بر این، باید شخص متخلف بابت تخلفات هنگام تردد با وسایل نقلیه، اعمال قانون شود. به گونه‌ای که جرائم دارندگان پلاک مشخص وسایل نقلیه اعم از خودروی سنگین، سبک و موتورسیکلت از طریق کد ملی اشخاص قابل استعلام باشد.

اسقاط به ازای تولید

نکته حائز اهمیت در نامه عیسی کلانتری و پیشنهادات سازمان محیط زیست برای بازنگری با توجه به تعداد روز افزون موتورسیکلت های فرسوده و تأثیر بسیار چشم گیر آنها در آلودگی هوای کلانشهرها، موضوع اسقاط موتورسیکلت های فرسوده به ازای تولید موتورسیکلت می تواند در بهبود کیفیت ناوگان موتورسیکلت ها و درصد فرسودگی این ناوگان کمک شایانی نماید. در پیشنهاد سازمان محیط زیست برای اصلاح ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی عنوان شده که شماره گذاری وسایل نقلیه جدید تولیدی یا وارداتی، به استثنای وسایل نقلیه برقی، منوط به از رده خارج کردن وسایل نقلیه فرسوده فعال (دارای توانایی حرکت با قوای محرکه خود) است. فقط در مورد تولیدات داخل از رده خارج کردن یک خودرو در ازای تولید (شماره گذاری) چند خودرو مجاز است. تعداد موظفی از رده خارج کردن، توسط هیئت دولت به تصویب می رسد.

 

تا ساتل 1398 تعداد 11میلیون موتور سیکلت شماره گذاری شد

تعیین تکلیف برای موتورهای توقیفی

یکی از معضلات حل ناشده در کشور، تعیین تکلیف موتورسیکلت‌های توقیفی است. در حال حاضر بالغ بر ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت توقیفی در پارکینگ‌ها وجود دارد که عمدتا به علت عدم مراجعه مالک، بلاتکلیف مانده‌اند که صاحبان آنها تمایلی به رفع توقفی و پرداخت جرائم ندارند. البته بسیاری از این موتورسیکلت‌ها به لحاظ قانونی فرسوده و آلاینده هستند اما به دلیل مشخص نبودن مالک، امکان هیچ‌گونه اقدامی جهت اسقاط و از رده خارج کردن آنها وجود ندارد. دقت داشته باشیم که گاهی رقم جرائم راهنمایی و رانندگی موتورسیکلت از قیمت آن فراتررفته و مالک تمایل به مراجعه جهت رفع توقیف موتورسیکلت ندارد. برای همین هم سازمان محیط زیست پیشنهاد کرده است که با تعیین حد زمانی و شرایط متروکه شدن موتورسیکلت‌های توقیفی، این معضل حل و فصل شود.

در پیشنهاد سازمان محیط زیست تأکید شده است که در صورتی که مالک موتورسیکلت توقیفی طی مدت زمان در نظر گرفته شده در قانون، جهت رفع توقیف موتور مراجعه نکند؛ برخورد با موتورسیکلت مربوطه مطابق با قوانین موتورسیکلت متروکه باشد. در این خصوص موتورسیکلت فرسوده می‌بایست به عنوان اوراق توسط مراکز مربوطه اسقاط شوند در چنین شرایطی از تزریق مجدد موتورسیکلت‌های آلاینده به شهرها تا حدودی جلوگیری می‌شود.

عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست در بخش پایانی نامه چنین آورده است که «پس از تبادل نظر کارشناسی و اخذ نظرات دستگاه‌های مختلف، پیش‌نویس بازنگری اصلاحیه برخی از مواد قوانین در قالب پیشنهاد پیوست، برای بررسی توسط هیأت محترم وزیران و طرح و تصویب در مجلس شورای اسلامی به حضورتان تقدیم می‌شود.خواهشمند است بر وفق مقررات اقدام عاجل صورت پذیرد.»

 

تا ساتل 1398 تعداد 11میلیون موتور سیکلت شماره گذاری شد

 بر اساس مصوبه سال ۹۵ دولت، تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است و باید موتورسیکلت‌های انژکتوری جاگزین آن شود. هر چند که تعدادی از شرکت‌های موتورسیکلت‌ساز همچنان به دنبال تولید مجدد موتورهای کاربراتوری هستند. با این وجود در حال حاضر نقطه تمرکز ساماندهی موتورسیکلت‌ها، اسقاط و از رده خارج کردن موتورهای کاربراتوری فرسوده است. چون حتی قانون هوای پاک مصوب سال ۹۶ نیز نتوانسته تسهیل‌گر اسقاط موتورسیکلت‌های قدیمی و آلاینده باشد.بنا به گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸، خسارت مالی و اقتصادی ناشی از آلودگی هوا تنها در تهران بالغ بر ۲.۶ میلیارد دلار محاسبه شده است. برای همین منطقی است که دولت محیط زیستی، با در نظر گرفتن هزینه‌های سلامت ناشی از آلودگی هوا و تعداد مرگ و میر منتسب به آلودگی، پیشنهادات سازمان محیط زیست را برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها، بررسی کند.

تعداد بازدید: 294 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار