پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 12:06   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 96223صفحه نخست » ریلی 2پنجشنبه، 5 خرداد 1401 - 07:32
مزایای حمل و نقل ریلی – آشنایی با یکی از امن‌ترین سیستم‌های حمل ونقل
  
ترابر نیوز:

مقدمه

حمل و نقل در اصطلاح به معنی جابجایی انسان، خدمات، کالا و انرژی است که به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. روش‌هایی نظیر حمل و نقل زمینی یا جاده‌ای، حمل و نقل هوایی، حمل و نقل دریایی و حمل و نقل ریلی که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. به طور مثال، از مزایای حمل و نقل ریلی می‌توان به حفظ سلامت محیط زیست اشاره کرد. مزیت حمل و نقل هوایی نیز سرعت بالای آن است که در کمترین زمان ممکن کالاها و مسافران را جابجا می‌کند.

مزایای حمل و نقل ریلی

کافیست نگاهی اجمالی به تاریخچه حمل و نقل بیاندازیم که در آن حمل و نقل ریلی پس از زمینی قدیمی‌ترین شیوه جابجایی است؛ به گونه‌ای که اولین واگن باربری مربوط به قرن ۱۶ میلادی و رنسانس است. جایی که چند مهندس آلمانی برای سهولت کار معدنچیان اقدام به ساخت ریل‌های چوبی کردند تا از طریق آن ارابه‌های حمل ذغال‌سنگ و طلا به راحتی از معدن خارج شوند. ابتدا، این ارابه‌ها به کمک نیروی انسانی حمل می‌شدند؛ اما، پس از گذشت سال‌ها و اختراع اولین ماشین بخار در قرن ۱۹، ارابه‌های کوچک جای خود را به لوکوموتیو‌های غول‌پیکر دادند و اینگونه بود که حمل و نقل ریلی پا به عرصه گذاشت. امروزه از این سیستم حمل و نقل در بسیاری از کشورها استفاده می‌شود که در ادامه این مطلب شرکت حمل و نقل بین المللی ستاره آبی دریا قصد داریم در خصوص آن صحبت کنیم.

جایگاه حمل و نقل ریلی در ایران

متاسفانه، به دلیل کم‌کاری‌های نهادهای ذیربط هنوز از مزایای حمل و نقل ریلی در کشور به خوبی استفاده نشده و تنها این شرکت‌های حمل و نقل خصوصی هستند که در حال خدمات‌رسانی نوین هستند. اگر به قانون اساسی کشور نگاهی بیاندازیم تنها یکبار با واژه راه‌آهن مواجه می‌شویم؛ این امر نشان می‌دهد که جایگاه حمل و نقل ریلی در کشور بسیار کم‌اهمیت بوده و حتی قانون خاصی در این خصوص وضع نشده است. اما، اقدام دولت در سال‌های اخیر و تخصیص مقدار قابل توجهی از فضای ریلی کشور به شرکت‌های خصوصی این نوید را می‌دهد که صنعت ریلی کشور در حال رشد است.

ایران در طی یک قرن توانسته ۱۰۴۶۰ کیلومتر خط راه‌آهن بسازد. این امر موجب رونق حمل و نقلی ریلی کشور شده و چهارسوی ایران را به هم متصل کرده است. ایران توانسته با عقد قرارداد با چندین کشور بزرگ آسیایی نظیر چین، روسیه و قزاقستان خطوط ریلی بین المللی خود را راه‌اندازی کند. بسیاری از قطارهای بین المللی از راه‌آهن امیرآباد و انزلی می‌گذرند. به دلیل جایگاه جغرافیایی ایران که بهترین راهروی ارتباطی اروپا با شرق آسیا است، برخی از کشورهای اروپایی نظیر بلغارستان، اوکراین و لهستان نیز با ایران قرارداد ارتباطی امضا کرده‌اند.

فواید حمل کالا به صورت ریلی

همچنین، به دلیل مزایای حمل و نقل ریلی، ایران به فکر گسترش خطوط راه‌آهن خود افتاده که این امر را می‌‎توان در احداث چند طرح عمرانی بزرگ به وضوح مشاهده کرد. در زمان نگارش این مطلب ایران دارای چند خط ریلی مهم نظیر خط ریلی تهران – بندر ترکمن، خط ریلی گرمسار – مشهد، خط ریلی تهران – بندر امام خمینی و خط ریلی قم – زرند می‌باشد که چهارسوی کشور را به هم متصل می‌کند.

مزایای حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی جزو بهترین شیوه‌های حمل و نقل بوده و بسیاری از کشورها به دلیل مزایای بی‌نظیری که این روش ایده‌آل دارد از آن استفاده می‌کنند. از مزایای این روش حمل و نقل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایمنی بسیار بالا نسبت به سایر سیستم‌های حمل و نقل

طبق آمار بدست آمده در طول ۱۰ سال اخیر، سیستم حمل و نقل ریلی کمترین تلفات را به همراه داشته است؛ به گونه‌ای که این رقم ۲۴ برابر کمتر از سیستم حمل و نقل جاده‌ای بوده است. مطمئنا، بندرت در محافل خبری شاهد تصادف قطارها بوده‌اید. این امر نشان از امنیت فوق‌العاده این سیستم حمل و نقل دارد.

مصرف کم انرژی

یکی از مهمترین مزایای حمل و نقل ریلی ، مصرف کم انرژی و در نتیجه حفظ سلامت محیط زیست می‌باشد. تا مدت‌ها سوخت لوکوموتیوهای مورد استفاده در قطارها، سیستم بخار بوده است که بعدها به ذغال‌سنگ تغییر پیدا کرد. اما، امروزه از لوکوموتیوهای GM که انرژی شیمیایی حاصل از ترکیب سوخت و اکسیژن هوا را به انرژی حرارتی تبدیل می‌کنند، استفاده می‌شود.

مصرف کم انرژی یکی از فواید حمل و نقل ریلی است

راحتی و آسایش مسافران

بسیاری از مسافران به دنبال راحت‌ترین سیستم‌های حمل و نقل می‌گردند. قطارها به دلیل اینکه با یک سرعت نسبی و متعادل حرکت می‌کنند جزو راحت‌ترین گزینه‌های حمل و نقل می‌باشند. مسافران در طول سفر در کوپه‌های خصوصی سکونت دارند و هیچکس مزاحم آن‌ها نخواهد شد؛ این در حالی است که حتی در هواپیماها حضور افراد مختلف در کنار مسافران می‌تواند کمی آزاردهنده باشد.

عدم توقف در طول مسیر

یکی از منحصربفردترین مزایای حمل و نقل ریلی عدم توقف قطار در طول مسیر است. اگر با اتوبوس یا سایر وسایل نقلیه جاده‌ای سفر کنید، علاوه‌بر نگرانی‌هایی که بابت تصادف وجود دارد، بارها شاهد ترافیک و توقف وسایل نقلیه هستید. اما، قطارهای مسافربری حتی در مواقعی از ابتدا تا انتهای مسیر توقفی نداشته و به طور مداوم به مسیر خود ادامه می‌دهد.

مقرون‌به‌صرفه

سیستم حمل و نقل ریلی برخلاف مزایای و قابلیت‌هایی که دارد از قیمت مناسبی برخوردار بوده و تمام کسب و کارها  می‌توانند از آن استفاده کنند. معمولا، به دلیل گران بودن حمل و نقل هوایی تنها بیزنس های پردرآمد می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. این درحالی است که قطارهای باربری و مسافربری مقرون‌به‌صرفه‌ترین خدمات را ارائه می‌دهند.

حمل کالا با واگن های باربری

کاهش هزینه‌های ترانزیت

از دیگر مزایای حمل و نقل ریلی می‌توان به مقرون‌به‌صرفه بودن حمل و نقل بار اشاره کرد. سیستم حمل و نقل ریلی پس از سیستم حمل و نقل جاده‌ای دومین روشی است که انسان برای جابجایی محصولات خود از آن استفاده کرد. معمولا، انتقال بار از طریق کشتی و هواپیما هزینه زیادی را در برخواهد داشت که سیستم حمل و نقل ریلی این هزینه‌ها را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داده است.

ترانزیت انواع کالاهای خطرناک

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که کالاهای خطرناک نظیر سوخت‌های فسیلی، مواد اشتعال‌زا و غیره با چه روش‌هایی حمل می‌شوند. یکی از روش‌های ایده‌آل و مقرون‌به‌صرفه استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی است که بسیاری از کالاهای خطرناک را می‌توان با آن حمل کرد.

واگن‌های اختصاصی حمل بار

از دیگر مزایای حمل و نقل ریلی نسبت به حمل و نقل زمینی و یا دریایی وجود واگن‌های اختصاصی حمل بار است. هر کدام از این واگن‌ها مخصوص حمل یک نوع بار می‌باشند. به طور مثال:

واگن‌های مسطح: از این واگن‌ها برای حمل انواع ماشین‌آلات و کالاهای سنگین استفاده می‌شود. کالاهایی که دارای طول زیادی هستند و با سایر سیستم‌های حمل و نقل قابل جابجایی نیستند.

واگن‌های مخزن: این واگن‌ها در دو نوع دو محور و چهار محور ساخته شده و در حمل سوخت و انواع مایعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. این واگن‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مایعات و سوخت‌های قابل اشتعال نظیر بنزین هرگز از درون آن خارج نشوند.

واگن‌های یخچالی: یکی از بهترین مزایای حمل و نقل ریلی امکان حمل فراورده‌های فاسدشدنی نظیر لبنیات و سبزیجات در مسافت‌های طولانی می‌باشد. این واگن‌ها مجهز به سیستم خنک‌کننده خودکار هستند و با توجه به دمای بیرون تنظیم می‌شوند.

مزایای حمل و نقل ریلی چیست

کاهش نیاز به ساخت اتوبان و بزرگراه

تصور کنید که حجم انبوهی از افراد جامعه از مزایای حمل و نقل ریلی بهره‌مند شوند. این موضوع نیاز افراد را به استفاده از وسایل نقلیه جاده‌ای کاهش داده و باعث عدم ساخت بزرگراه‌های متعدد می‌شود.

امکان ترانزیت گسترده کالا بین کشورهای همسایه

گسترش خطوط ریلی بین کشورهای همسایه می‌تواند میزان ترانزیت کالا بین این کشورها را به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. کالاهایی نظیر نفت و گاز و مواد سوختی که امکان ارسال زمینی آن جز خط لوله تاکنون میسر نبوده. بسیاری از کشورهای اروپایی برای ترانزیت کالا بین خود از سیستم حمل و نقل ریلی استفاده می‌کنند که هزینه‌های ترانزیت را به طور چشمگیری کاهش داده‌اند. این امر علاوه‌بر کاهش هزینه‌های ترانزیت به حفظ سلامت محیط زیست نیز کمک شایانی می‌کند.

افزایش امنیت حمل تجهیزات نظامی

برخی از کشورهای پیشرفته از مزایای حمل و نقل ریلی جهت انتقال تجهیزات نظامی نهایت بهره را برده‌اند؛ به گونه‌ای که با راه‌اندازی قطارهای زیرزمینی به حمل و نقل سلاح‌های نظامی می‌پردازند. البته، در زمان وقوع جنگ نیز می‌توان از این سیستم حمل و نقل جهت عکس العمل سریع استفاده کرد. جالب است بدانید اولین خطوط ریلی ایران توسط متفقین به منظور رساندن کمک‌های آذوقه‌ای به شوروی راه‌اندازی شد.

از مزایای حمل و نقل ریلی میتوان به امنیت اشاره کرد

تصویب قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی

وزارت راه و شهرسازی کشور به منظور استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های خصوصی برای توسعه حمل و نقل ریلی کشور، قانون دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل ریلی را تصویب کرده است. در این قانون مقرر شد تا شرکت‌های خصوصی با پذیرفتن قوانین صادره از سوی دولت بتوانند از شبکه ریلی کشور بهره‌برداری کنند؛ به گونه‌ای که سالانه مقداری از سود شرکت باید به دولت برسد. این امر باعث شد تا بسیاری از شرکت‌ها با واردات واگن‌های مدرن به کشور اقدام به جابجایی مسافران و کالا کنند و از مزایای حمل و نقل ریلی نهایت بهره را ببرند.

قوانین و مقررات حمل و نقل ریلی

جالب است بدانید در خصوص حمل و نقل ریلی جز یک اصل که آن هم اشاره به حق مالکیت مطلق دولت بر استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی دارد، هیچ قانون دیگری اتخاذ نشده است. اما در مجامع بین المللی برای سهولت استفاده افراد و شرکت‌ها از سیستم حمل و نقل ریلی کنوانسیون‌هایی به امضای کشورها رسیده است. برخی از این کنوانسیون‌ها شامل کنوانسیون بین المللی حمل و نقل کالا بوسیله راه آهن (CIM) ۱۹۶۱، کنوانسیون حمل و نقل بین المللی با راه آهن (FITOC) و پروتکل اصلاحی کنوانسیون جامع حمل و نقل بین المللی با راه آهن۱۹۹۰ می‌شود.

کاهش الودگی هوا از مزایای حمل کالا با قطار

سخن پایانی

بسیاری از افراد معتقدند حمل و نقل ریلی حتی از حمل و نقل هوایی نیز بهتر است. البته، دلیل این ادعا چیزی جز امنیت فوق‌العاده این سیستم حمل و نقلی نمی‌تواند باشد. متاسفانه، مسئولین امر هنوز نتوانسته‌اند از مزایای حمل و نقل ریلی نهایت بهره را ببرند و از فرهنگ‌سازی در خصوص استفاده از این سیستم ترابری عاجز مانده‌اند. سیستم حمل و نقل ریلی هنوز راه‌های زیادی برای ثابت کردن قابلیت‌های منحصربفرد خود در کشور دارد. به گونه‌ای که استقبال مردم یکی از شاخصه‌های مهم در وقوع این امر می‌باشد که هنوز هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

تعداد بازدید: 491 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار