پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 08:49   
 
 
   آخرین اخبار  
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 96009صفحه نخست » ریلی 2سه شنبه، 13 اردیبهشت 1401 - 07:26
پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان به کجا رسید؟
  
ترابر نیوز:

 

 
باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

۴۰ سال پیش ایده راه‌اندازی قطار سریع السیر اصفهان - تهران شکل گرفت، اما بعد از مدتی این طرح مسکوت ماند و در سال ۸۲ بار دیگر موضوع احداث آن از سرگرفته شد.

 

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، احداث قطار سریع السیر اصفهان- قم- تهران در دولت دهم آغاز شد و قرار بود در سال ۱۳۸۹ به بهره‌برداری برسد، اما با گذشت پنج سال و روی کار آمدن دولت یازدهم طرح مورد بازنگری قرار گرفت و در اسفند ۱۳۹۳ توسط رییس جمهور بار دیگر کلنگ‌زنی شد.

با بهره برداری از قطار سریع السیر اصفهان - قم - تهران، نخستین و بزرگترین قطار سریع السیر کشور به طول ۴۰۹ کیلومتر (۲۰۰ کیلومتر محدوده اصفهان) و با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان سفر تهران به اصفهان با پیش‌بینی جابجایی ۱۶ میلیون مسافر در سال به کمتر از سه ساعت می‌رسد.

در هفته‌های اخیر خبر‌هایی مبنی بر توقف این پروژه به گوش رسید، اما وزارت راه و شهرسازی و نمایندگان استان اصفهان با توقف این طرح مخالفت کرده و این طرح همچنان در دست اجرا است.

بومی‌سازی جدیدترین فناوری‌های حمل و نقل

علیرضا صلواتی مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با اشاره به ورود تکنولوژی قطار سریع‌السیر جهان به کشور با اجرای پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان گفت: تربیت کارشناسان خبره ریلی و بومی‌سازی جدیدترین فناوری‌های حمل و نقل از جمله مهمترین مزیت‌های ورود این فناوری به کشور به شمار می‌رود.

او با اشاره به رویکرد‌های احداث قطار سریع‌السیر در کشور و اهمیت این پروژه ملی اظهار داشت: انتقال دانش و تکنولوژی در پروژه قطار سریع‌السیر از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و رویکرد اصلی ما به شمار می‌رود و دلیل اصلی توجه به این پروژه و ایجاد آن، ورود این تکنولوژی به کشور است.

مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان با بیان اینکه متأسفانه صنعت راه‌آهن در ایران بسیار قدیمی بوده و به این دلیل آنچنان که باید، مورد استفاده مردم قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: باید تلاش کنیم که فناوری‌های جدید به حوزه قطار سریع‌السیر ایران وارد شده و ما باید در این حوزه به تکنولوژی‌های روز دنیا مسلط شویم.

صلواتی ادامه داد: دانش فنی قطار سریع‌السیر باید به ایران وارد شود تا شبکه قطار‌های سریع‌السیر در داخل کشور با توان داخلی ایجاد شود.

ورود تکنولوژی قطار سریع‌السیر جهان به کشور/ پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان متوقف نمی‌شود

قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، الگویی برای تمام طرح‌های کشور

او با بیان اینکه پس از احداث قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان، رویکرد به سمت احداث شبکه قطار سریع‌السیر در کشور جهت پیدا می‌کند، خاطرنشان کرد: در تلاش هستیم که شبکه قطار سریع‌السیر کشور پس از تهران – اصفهان، در مسیر‌های تهران – مشهد- تهران– تبریز و بسیاری از شهر‌های بزرگ دیگر نظیر شیراز و یزد و بوشهر و اهواز ایجاد شده و شبکه قطار سریع‌السیر شکل می‌گیرد.

صلواتی با اشاره به اهمیت ورود این تکنولوژی به کشور افزود: جهان امروز به موضوع ایجاد قطار‌های سریع‌السیر توجه ویژه‌ای نشان داده و کشور‌های پیشرفته در تلاش هستند که سهم این حمل و نقل را در صنعت حمل و نقل خود، بالا ببرند. سرعت بالا، دسترسی به حومه و مراکز شهر‌ها و کشور‌ها و کاهش معطلی‌های معمول در در سفر‌های هوایی باعث محبوبیت این قطار‌ها شده، بطوریکه در بسیاری از شهر‌های اروپایی به‌جای استفاده از هواپیما از قطار‌های سریع‌السیر استفاده می‌شود.

او با بیان اینکه کشور چین با دارا بودن نزدیک به ۳۵ هزار کیلومتر راه آهن سریع السیر، به تنهایی ۷۰ درصد راه‌آهن سریع‌السیر دنیا را به نام خود ثبت کرده، ادامه داد: پس از چین وبا اختلاف زیاد، کشور‌های اسپانیا، ژاپن، فرانسه، آلمان، فنلاند، ایتالیا، کره جنوبی، آمریکا و ترکیه در صدر ۱۰ کشور برتر دنیا در احداث راه آهن سریع السیر قرار دارند.

مجری قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران، به عنوان کشوری در حال توسعه، توجه به شاخصه‌های رشد و توسعه اقتصادی را مد نظر خود قرار داده و با این نگاه، حمل ونقل ریلی را از جمله مهمترین رویکرد‌های توسعه‌ای خود می‌داند.

او می گوید: تکنولوژی ساخت راه آهن در کشور به ۸۰ سال پیش باز می‌گردد، اما عدم ارتقای زیرساخت‌های لازم، فرسودگی بخشی از ناوگان موجود، هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری زیرسازی، روسازی، ساختمان‌ها و ابنیه موجود و همچنین عقب‌ماندگی از سیستم‌های به‌روز دنیا به سبب تحریم‌های کمرشکن، اشکالات و هزینه‌های فراوانی را به صنعت حمل ونقل ریلی تحمیل کرده است.

تجهیز شمال تا جنوب کشور به تکنولوژی به‌روز قطار سریع‌السیر

صلواتی گفت: قرار است که با احداث این پروژه ابتدا شمال تا مرکز کشور به تکنولوژی به‌روز قطار سریع‌السیر مجهز شوند و پس از آن، سایر خطوط ریلی سریع‌السیر شامل اصفهان-شیراز- اصفهان-اهواز- تهران-مشهد و تهران-تبریز عملیاتی شود.

او بیان  کرد: با اجرای این طرح، ارتباط خطه مرکزی کشور به پایتخت و استان‌های شمالی تسهیل شده و با ارتباط مسیر ریلی اهواز- شیراز و یزد به اصفهان، دسترسی جنوب کشور به پایتخت تسهیل خواهد شد و پروسه متوازن در جنوب کشور و تسهیل دسترسی به نقاط مختلف را عملیاتی خواهد کرد.

ورود تکنولوژی قطار سریع‌السیر جهان به کشور/ پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان متوقف نمی‌شود

صلواتی با بیان اینکه بومی‌سازی فناوری‌های نوین جهانی و انتقال تکنولوژی به کشور همواره مد نظر سران نظام بوده، افزود: انتقال فناور‌های برتر ریلی به کشور در موضوعات ایمنی، مدیریت ساخت و بهره‌برداری، بومی‌سازی مراحل طراحی و ساخت و زمینه سازی به منظور ارتقای استاندارد‌های مرتبط ریلی کشور، ایجاد اشتغال و رشد شاخصه‌های اقتصادی، ایجاد زمینه‌های تجربی و اجرایی لازم به منظور تربیت کارشناسان ریلی و کاهش مصرف انرژی، آلایندگی و تغییرات مرتبط با اثرات زیست محیطی از جمله مزیت‌های احداث این پروژه به شمار می‌رود.

اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران یک ضرورت است

حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به اظهارات اقبال شاکری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در خصوص توقف طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران اظهار داشت: ما مخالف توقف این طرح هستیم و این طرح قطعاً باید اجرایی شود. اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران یک ضرورت است.

او افزود: اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران یک ضرورت است برای اصفهان و شهر‌های اطراف و ما به جد دنبال اجرای این طرح هستیم.

چهار کیلومتر از طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران زیرزمینی اجرا می شود

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تنگ نظری و بدبینی برخی از جریانات داخل استان‌های دیگر به دنبال توقف اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران هستند، تصریح کرد: در این زمینه ما اعلام آمادگی می‌کنیم تا در آن استان‌ها نیز چنین پروژه‌هایی راه‌اندازی شود، اما آن‌ها در صدد لغو پروژه‌ای نباشند که سال‌هاست برای آن هزینه شده و زحمت کشیده شده است. چهار کیلومتر از طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران زیرزمینی اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه در روند اجرای طرح قطار سریع السیر اصفهان – تهران زیرسازی برخی از مسیر را در دستور کار داریم، ابراز داشت: باید توجه داشت که این خط بنا است از دو شهر در استان اصفهان عبور کند که ممکن است آسیب زننده باشد.

حاجی دلیگانی افزود: برای این امر از کارشناسان به عنوان مشاور استفاده کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای جلوگیری از خسارات احتمالی بخشی از قطار سریع السیر اصفهان – تهران به میزان چهار کیلومتر از زیر زمین عبور کند.

ورود تکنولوژی قطار سریع‌السیر جهان به کشور/ پروژه قطار سریع‌السیر تهران – قم – اصفهان متوقف نمی‌شود

نمایندگان استان اصفهان با جدیت ادامه پروژه قطار سریع السیر را دنبال می‌کنند

مهدی طغیانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: طرح قطار سریع السیر اصفهان -قم - تهران یکی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که بیش از ۱۰ الی ۱۵ سال بوده که در دست اجرا است و مربوط به دولت خاصی نیست. 

او ادامه داد: توقف این طرح به هیچ عنوان صحت ندارد و نماینده‌های استان اصفهان به شدت خواهان و پیگیر ادامه این طرح هستند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این طرح در کمسیون عمرانی مجلس بررسی شده و نظری برای توقف این پروژه مطرح نشد بلکه همه نظرات کارشناسی مبنی بر ادامه این پروژه بود.

طغیانی ادامه داد: طرح قطار سریع السیر اصفهان -قم -تهران استارت پروژه‌های سریع السیر کشور است که نقش مهمی از جهت ورود فناوری به کشور دارد و در بحث ساز و کار هم از ظرفیت مجلس استفاده می‌شود.

پروژه قطار سریع السیر اصفهان- قم-تهران مقدمه‌ای برای ایجاد خطوط بعدی قطار‌ها سریع السیر در کشور است و ایجاد این تحول ارتباطی فقط به نفع مردم یک استان نیست، بلکه همه مردم کشور از آن بهرمند می‌شوند و با تکمیل این طرح می توانیم در طرح‌های قطار‌های سریع السیر خودکفا شویم.


گزارش از سولماز محمد

تعداد بازدید: 485 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار