پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 15:08   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 95866صفحه نخست » مطلب ویژهچهارشنبه، 31 فروردین 1401 - 07:28
عاملان وضع موجود ترافیک تهران چه کسانی هستند
محاسبه خسارت های کم توجهی به متروی تهران
 محاسبه خسارت های کم توجهی به متروی تهران سیدحسین میرافضلی - ترابر نیوز: چنانچه از 20 میلیون مسافر درون شهری که روزانه در تهران جابجا می شوند فقط نیمی از آنها از طریق مترو سفر نمایند تردد خودروها دو تا سه برابر روان تر خواهد شد و به همین میزان از مصرف سوخت و آلودگی هوا کاسته خواهد شد.ارزش عمر ارزشمند و غیر قابل بازگشت میلیون ها ساکن تهران که در ترافیک جانکاه این شهر به نابوده می رود در این محاسبات لحاظ نشده است.
  

ترابر نیوز:

طول شبکه متروی تهران حدود 260 کیلومتر است. هزینه ساخت هر کیلومتر مترو با ایستگاه حدود 50 میلیون دلار است. به این ترتیب تا کنون 15 میلیارد دلار جهت احداث شبکه متروی تهران هزینه شده است.

طبق نظر مسئولین شهرداری تهران و مدیران مترو تعداد واگن های فعال مترو حدود 1500 واگن است و 2000 واگن کمبود وجود دارد

کمبود 2000 واگن به مفهوم کاهش بهره وروی شبکه مترو به کمتر از نصف می باشد. مفهوم دیگر این است که حدود هشت میلیارد دلار از سرمایه گذاری های انجام شده هر سال بلااستفاده می ماند. عدم نفع خواب این سرمایه گذاری عظیم با لحاظ متوسط نرخ بهره بانکی حدود دو میلیارد دلار در سال است.

روزانه بیست میلیون سفر درون شهر تهران انجام می شود اگر 2000 واگن مورد نیاز مترو تامین شود می توان حدود 700 هزار مسافر در روز جابجا نمود انتقال 700 هزار مسافر از خودروهای شخصی و تاکسی و غیره به مترو منجر به کاهش قابل توجه در تردد خودروهای شخصی خواهد شد.

هر خودرو شخصی روزانه حداقل یک ساعت درترافیک تهران انرژی مصرف می کند و حداقل 5 لیتر بنزین سوخته می شود چنانچه انتقال 700 هزار مسافر به مترو باعت شود روزانه صد هزار خودرو شخصی کمتری در تهران تردد نمایند این تغییر منجر به کاهش مصرف بنزین به میزان حداقل 500 هزار لیتر در روز و به ارزش بیش از  300 هزار دلار و سالانه حدود 110 میلیون دلار می شود.

چنانچه 60 درصد جابجایی مسافر شهر تهران به مترو و قطارهای درون شهر منتقل شوند مصرف بنزین و گازوئیل داخل شهر تهران به حدود یک سود خواهد رسید و ترافیک به شدت غیر قابل باوری کاهش خواهد یافت.

با این تحول بزرگ از مصرف بنزین در تهران روزانه حدود 7 میلیون لیتر کاسته می شود که ارزش سالیانه آن بین 1.5 تا 2 میلیارد دلار می باشد.

چنانچه 2000 واگن به متروی تهران افزوده شود و مدیریت کاملا حرفه ای بر مترو خصوصا برنامه ریزی تردد قطارها اعمال گردد امکان جابجایی روزانه تا 8 میلیون مسافر توسط شبکه ریلی موجود نیز وجود دارد.

 طول شبکه مترو توکیو حدود 200 کیلومتر و تعداد واگن های آن 2773 و تعداد خطوط آن 9 خط است. برای جابجایی مسافر آمار متفاوتی بین 7 تا 21 میلیون مسافر وجود دارد. متوسط قیمت بلیط هر سفر حدود دو دلار است. مترو توکیو فقط یکساعت در شبانه روز تعطیل است.

جمعیت لندن 8.9 میلیون نفر است. طول شبکه مترو لندن 408 کیلومتر است و روزانه 3.6 میلیون نفر را جابجا می کند.  متوسط قیمت  بلیط حدود 4 تا 5 دلار است. قیمت بلیط مترو در لندن گران است.

ظرفیت هر واگن مترو 170 نفر در حالت ایستاده و  42 نفر در حالت نشسته است.

چنانچه 2000 واگن مورد نیاز متروی تهران تامین شوند و هر واگن بطور متوسط 100 نفر را جابجا کند و متوسط زمان سفر هر مسافر را 15 دقیقه لحاظ کنیم و مترو در شبانه روز 18 ساعت کار کندمترو تهران با 3500 واگن می تواند چند مسافر را جابجا نماید(با لحاظ 15 دقیقه توقف در ایستگاه ها در هر ساعت) ؟

با لحاظ پیش فرض های فوق مترو تهران قادر خواهد بود 18.9 میلیون مسافر را در شبانه روز جابجا نماید.

چنانچه از 20 میلیون مسافر درون شهری که روزانه در تهران جابجا می شوند فقط نیمی از آنها از طریق مترو سفر نمایند تردد خودروها دو تا سه برابر روان تر خواهد شد و به همین میزان از مصرف سوخت و آلودگی هوا کاسته خواهد شد.

مترو کوچکترین آلودگی برای هوای تهران و سایر کلان شهرها ایجاد نمی کند زیرا مترو با برق کار می کند و هیچ سوختی مصرف نمی کند.

میزان صرفه جویی در مصرف سوخت با اضافه کردن 2000 واگن مورد نیاز و اجرای پروژه های نیمه تمام مترو حدود دو میلیارد دلار در سال خواهد بود. همچنین این تحول بزرگ از کشته و زخمی شدن سالانه هزاران نفر در تصادفات داخل شهر و یتیم شدن صدها دختر و پسر پیش گیری می کند این تصادفات جدای از کشته شدن انسان های بسیار منجر به قطع نخاع و قطع عضو و معلولیت های دائمی می شود که هزینه آن هزاران میلیارد تومان در سال است. تصادفات خسارتهای زیادی به خودرو ها وارد می کند که میزان آن در کل شهر تهران سالانه بیش از هزار میلیارد تومان است.

آلودگی هوا منجر به کاهش عمر و مبتلا شدن حدود ده هزار نفر در کلان شهر تهران به انواع بیماری های لا علاج و  صعب العلاج می شود که هزینه بسیار سنگین و کمر شکنی بر دوش مردم و سیستم بهداشت و درمان کشور می گذارد. این بیماری ها و بیماران فشارها روحی و روانی شدیدی به خانواده ها و اطرافیان بیماران وارد می کنند و آنها را دچار افسردگی و نا امیدی و فشارهای عصبی می نماید. برآورد هزینه مالی این موارد سخت است اما هزینه آن به سایر هزینه های بیان شده بیشتر می باشد.

 

ارزش عمر ارزشمند و غیر قابل بازگشت  میلیون ها ساکن تهران که در ترافیک جانکاه این شهر به نابوده می رود در این محاسبات لحاظ نشده است.

دولتها تنها زمانی می توانند به واقعی کردن قیمت بنزین بیاندیشند که سیستم حمل و نقل عمومی با تمرکز بر مترو و قطارهای درون شهری و بین شهری را در حد نیاز کشور توسعه داده باشند و برای تحقیق سریعتر  این هدف می بایست طی چند سال آینده حداقل  سی میلیارد دلار در این حوزه سرمایه گذاری انجام شود.

اینکه ما نفت و گازمان را به دلیل تحریم ها در این قیمت ها بالا نتوانیم با قیمت مناسب صادر کنیم و نتوانیم با منابع حاصل از آن تحولی در توسعه زیرساختهای ریلی ایجاد کنیم به تدبیر و درایت مسئولین باز می گردد نه مردم. ما باید پاسخگوی نسل آینده و کودکانمان باشیم  و بگوئیم با منابع غیر قابل بازگشت نفت و گاز و معادن آنها چه کردیم و چه میراثی برای آنها به یادگار گذاشته ایم؟  شبکه مدرن و توسعه یافته ریلی؟  هواپیماهای مدرن، دانش برتر تولید خودروهای برقی و دانش برتر تولید محصولات ارزشمند، منابع آبی زیر زمینی ؟ ما مجبوریم پاسخگوی نسل های آینده باشیم

منابع نفت و گاز  تاچند دهه  آینده یا تمام می شوند یا در مراحل رو به اتمام قرار می گیرند و نسل های آینده نه نفت دارند و نه گاز چندانی و نه ذخایر  معدنی چندانی هر چند قیمت نفت و گاز تا چند دهه آینده از رونق خواهند افتاد و ما باید با تمام توان نفتمان را بصورت صیانتی استخراج و صادر نمائیم  باید الان که می توانیم با درآمدهای حاصله برای نسل آینده و برای فرزندانمان و نوادگانمان کارهای اساسی و ماندگار انجام دهیم.

قیمت هر واگن مترو حدود 780 هزار دلار است یعنی برای خرید 2000 واگن نیاز به حدود 1.5 میلیارد دلار منابع می باشد.

شرکتهای واگن سازی ایران توان تامین واگن مورد نیاز مترو را دارند. تامین منابع مالی و سفارش ساخت این واگن ها به شرکتهای توانمد داخلی تحول بزرگی در میزان جابجایی مترو و ساخت داخل و اشتغال و توسعه حاصل از آن خواهد داشت. شرکتهای واگن پارس، واگن سازی تهران، پلور سبز و سایر شرکتهای واگن سازی می توانند واگن های مورد نیاز متروی  سراسر کشور را با کیفیت مطلوب تولید نمایند و در گذشته عملکرد رضایت بخشی در این خصوص داشته اند منتها این شرکتها به شدت با کمبود منابع به دلیل کمی سفارش ساخت به دلیل تحریم ها و عدم امکان تامین منابع مالی مورد نیاز شرکتهای مترو مواجه بوده اند.

فعال بوستان گفتگو-

نقشه مترو تهران

تین نیوز

تعداد بازدید: 822 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار