پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 30 فروردین 1403 - 07:04   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 95731صفحه نخست » سلامتشنبه، 20 فروردین 1401 - 11:04
تاثیرات آنها بر کره زمین
  
ترابر نیوز:

گازهای گلخانه ای گازهای خاصی در جو  زمین هستند که انرژی خورشید را به دام می اندازند. بدون وجود این گازها ، گرما دوباره به فضا فرار می کرد و میانگین دمای زمین حدود ۶۰ درجه فارنهایت سردتر از حال حاضر بود.

گازهای گلخانه ای شامل دی اکسید کربن ، متان ، اکسید نیتروژن و سایر گازهایی است که در جو تجمع یافته و یک لایه انعکاسی برای گرما را ایجاد می کنند که زمین را در دمای قابل قبول نگه می دارد. این گازها عایقی را تشکیل می دهند که کره زمین را به اندازه کافی گرم نگه می دارد تا بتواند حیات را در خود حفظ کند.

برای هزاران سال ، غلظت گازهای گلخانه ای و دمای کلی زمین به طور نسبتا پایداری باقی مانده بود اما متأسفانه ، افزایش شدید غلظت گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت های صنعتی طی دویست سال گذشته این  سیستم را از تعادل خارج کرده و باعث گرم شدن کره زمین شده است. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

فهرست مطالب

رایج ترین و نگران کننده ترین گازهای گلخانه ای

دی اکسید کربن

دی اکسید کربن که هرگاه ذغال سنگ ، نفت ، گاز طبیعی و سایر سوخت های فسیلی غنی از کربن سوزانده می شوند ساطع می شود. اگرچه دی اکسید کربن قوی ترین گاز گلخانه ای نیست ، اما بیشترین تأثیر را در تغییرات آب و هوایی دارد زیرا بسیار رایج می باشد. برای کاهش انتشار دی اکسیدکربن ، باید میزان سوختی را که در اتومبیل ، خانه و زندگی خود استفاده می کنیم کاهش دهیم.

همه چیز در مورد گازهای گلخانه ای و تاثیرات آنها بر کره زمین

متان

متان در اثر تجزیه مواد گیاهی ایجاد می شود و از محل دفن زباله ها ، باتلاق ها و شالیزارهای برنج آزاد می شود. گاوها نیز یکی از مهمترین تولید کنندگان متان هستند. اگرچه میزان انتشار متان کمتر از میزان انتشار دی اکسید کربن است ، اما این گاز عمده گلخانه ای محسوب می شود زیرا هر مولکول متان ۲۵ برابر بیشتر پتانسیل گرم کردن کره زمین را نسبت به یک مولکول دی اکسید کربن دارد.

اکسید نیتروژن

اکسید نیتروژن از باکتری های موجود در خاک آزاد می شود. روش های مدرن کشاورزی، کشت و زراعت  خاک ، مدیریت پسماند دام  و استفاده از کودهای غنی ازت به میزان قابل توجهی در انتشار اکسید نیتروژن نقش دارند. یک مولکول اکسید نیتروژن ۲۹۸ برابر بیشتر از یک مولکول دی اکسید کربن پتانسیل گرم کردن کره زمین را دارد.

گازهای گلخانه ای دیگر شامل هیدروفلوئوروکربن ها (۱،۴۳۰-۱۴،۸۰۰ برابر پتانسیل گرم کردن  کره زمین نسبت به دی اکسید کربن) ، هگزا فلوراید گوگرد (۲۲۸۰۰ برابر پتانسیل گرمایش جهانی نسبت به دی اکسید کربن) و بخار آب هستند.

همه چیز در مورد گازهای گلخانه ای و تاثیرات آنها بر کره زمین

همه چیز در مورد گازهای گلخانه ای و تاثیرات آنها بر کره زمین

راههای تشکیل گازهای گلخانه ای

گازهای گلخانه ای می توانند از دو منبع طبیعی و مصنوعی تأمین شوند. حجم زیادی از گازهای مهم گلخانه ای  مانند دی اکسید کربن و متان  به طور طبیعی توسط آتشفشان ها ، آتش سوزی های جنگل ها و مواد آلی تجزیه شده آزاد می شود. سیستم های طبیعی در جهان وجود دارند که  گازهای گلخانه ای را  جذب می کنند، به عنوان  مثال دی اکسید کربن توسط گیاهان برای فتوسنتز استفاده می شود و همچنین در آب اقیانوس حل می شود ، این مخازن گازهای گلخانه ای را رسوخی (sinks) می گویند.

به طور کلی ، سیستم های طبیعی موجود در زمین کمی بیشتر از مقدار آزاد شده دی اکسید کربن  را جذب می کنند ، که این امر  باید منجر به کاهش تدریجی غلظت گازهای گلخانه ای در جو شود. با این وجود فعالیت های انسانی این روند طبیعی را از تعادل خارج کرده است ،انتشارات ما در حال حاضر از توانایی طبیعی زمین در حذف و ذخیره کربن پیشی گرفته و باعث افزایش غلظت گازهای گلخانه ای شده است.

اثر گلخانه ای چیست؟

گلخانه محوطه ای شیشه ای است که می توان از آن برای رشد گیاهان استفاده کرد. تابش خورشید باعث گرم شدن گیاهان و هوای داخل گلخانه می شود. شب ها با غروب خورشید گرمای محبوس شده در داخل از بین نمی رود و گلخانه همچنان گرم باقی می ماند که برای رشد گیاهان این امر ضروری است.

در جو زمین نیز همین مسئله رخ می دهد در طول روز خورشید جو زمین را گرم می کند. در شب ، هنگامی که زمین خنک می شود ، گرما دوباره به جو تابانده می شود. در طی این فرآیند ، گرما توسط گازهای گلخانه ای موجود در جو زمین جذب می شود. این همان چیزی است که سطح زمین را گرمتر می کند و  بقای موجودات زنده روی زمین را امکان پذیر می کند.

با این حال ، به دلیل افزایش سطح گازهای گلخانه ای ، دمای زمین به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این امر منجر به چندین اثر شدیدی شده است.

گازهای گلخانه ای و علل و پیامدهای اثرات گلخانه ای

عوامل عمده در تولید گازهای گلخانه ای کارخانه ها ، اتومبیل ها ، جنگل زدایی و غیره هستند. افزایش تعداد کارخانه ها و اتومبیل باعث افزایش میزان این گازها در جو می شود. گازهای گلخانه ای هرگز اجازه نمی دهند تابش از زمین خارج شود و دمای سطح زمین افزایش می یابد. سپس این امر منجر به گرم شدن کره زمین می شود. گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن دلیل اصلی ایجاد اثر گلخانه ای است.

گازهای گلخانه ای مولکول های گازی هستند که خاصیت جذب تابش مادون قرمز (انرژی حرارتی خالص) که از سطح زمین ساطع می شود را دارند و دوباره آن را به سطح زمین بازنشر می کنند. دی اکسید کربن ، متان و بخار آب مهمترین گازهای گلخانه ای هستند و علی رغم اینکه فقط بخشی از کل گازهای جوی را تشکیل می دهند ، تأثیر زیادی در گرمایش سطح زمین دارند.

همه چیز در مورد گازهای گلخانه ای و تاثیرات آنها بر کره زمین

همه چیز در مورد گازهای گلخانه ای و تاثیرات آنها بر کره زمین

گازهای گلخانه ای مهم

بخار آب

بخار آب  قوی ترین گاز گلخانه ای در جو زمین می باشد ، اما رفتار آن اساسا متفاوت از دبگر گازهای  گلخانه ای  دیگر است. نقش اصلی بخار آب به عنوان یک عامل مستقیم در بازتابش نور خورشید نیست بلکه به عنوان یک بازخورد آب و هوایی یا یک پاسخ در سیستم آب و هوا عمل می کند  که ادامه فعالیت سیستم را تحت تأثیر قرار می دهد. این تمایز از آنجا ناشی می شود که به طور کلی ، میزان بخار آب موجود در جو نمی تواند مستقیماً با رفتار انسان اصلاح شود ، بلکه در عوض توسط دمای هوا تنظیم می شود.

هرچه سطح زمین گرمتر باشد ، میزان تبخیر آب از سطح بیشتر می شود در نتیجه ، افزایش تبخیر منجر به افزایش غلظت بخار آب در قسمت های پایین جو می شود که قادر به جذب اشعه مادون قرمز و انتشار مجدد آن به سطح زمینه می شود و این چرخه با سرعت بیشتری ادامه پیدا می کند.

دی اکسید کربن

دی اکسید کربن (CO۲) مهمترین گاز گلخانه ای می باشد. منابع طبیعی CO ۲ در اتمسفر شامل دفع گازهای آتشفشان ، احتراق و پوسیدگی طبیعی مواد آلی و تنفس توسط ارگانیسم های هوازی ( با استفاده از اکسیژن ) است. این منابع به طور متوسط ​​با مجموعه ای از فرآیندهای فیزیکی ، شیمیایی یا بیولوژیکی متعادل می شوند که “رسوخ ” نامیده می شوند که تمایل به حذف CO ۲ از جو را دارند. رسوخ طبیعی قابل توجه شامل پوشش گیاهی صورت می گیرد که طی فتوسنتز کربن دی اکسید را جذب می کنند.

تعدادی از فرآیند های اقیانوسی نیز به عنوان رسوخ دهنده عمل می کنند یکی از این فرآیندها پمپ حلالیت نام دارد که شامل نزول آب سطحی دریا است که حاوی کربن دی اکسید محلول است  . فرآیند دیگر ، “پمپ بیولوژیکی” ، شامل جذب CO ۲ محلول توسط گیاهان دریایی و فیتوپلانکتون ها (موجودات کوچک ، شناور آزاد و فتوسنتز شناور) است که در بخش فوقانی اقیانوس زندگی می کنند. علاوه بر این CO ۲ توسط برخی ارگانیسم های دریایی برای ساخت اسکلت و سایر مواد استفاده می کنند. همانطور که این موجودات از بین می روند و در ته اقیانوس جمع می شوند کربن آنها به قسمت پایین اقیانوس منتقل می شود.

در مقابل ، فعالیتهای انسانی سطح CO ۲ جو را در درجه اول از طریق سوزاندن سوخت های فسیلی (اصولاً نفت و زغال سنگ و در درجه دوم گاز طبیعی برای استفاده در حمل و نقل ، گرمایش و تولید برق ) و از طریق تولید سیمان افزایش می دهد. از دیگر منابع انسانی می توان به سوزاندن جنگل ها و پاکسازی زمین اشاره کرد. در حال حاضر انتشارات انسانی باعث انتشار سالانه حدود ۷ گیگاتن (۷ میلیارد تن) کربن در جو می شود.

متان

متان (CH ۴ ) دومین گاز گلخانه ای مهم است. CH۴ از CO۲ بسیار قوی تر است زیرا بازتابش تولید شده توسط هر مولکول آن بزرگتر می باشد. با این حال، CH ۴ در غلظت بسیار کمتری ازCO۲ در اتمسفر وجود دارد و غلظت های حجمی آن در جو عموما به شکل قسمت در میلیارد (PPB ) اندازه گیری می شود تا قسمت در میلیون  (ppm). CH ۴ همچنین مدت زمان نسبتاً کمتری نسبت به CO ۲ در جو حضور دارد . زمان حضور CH ۴ تقریباً ۱۰ سال است ، در مقایسه با صدها سال برای (CO ۲).

همه چیز در مورد گازهای گلخانه ای و تاثیرات آنها بر کره زمین

همه چیز در مورد گازهای گلخانه ای و تاثیرات آنها بر کره زمین

علت ایجاد اثر گلخانه ای

دلایل عمده اثر گلخانه ای عبارتند از:

سوختن سوخت های فسیلی

سوخت های فسیلی قسمت مهمی از زندگی ما هستند. از آنها به طور گسترده ای در حمل و نقل و تولید برق استفاده می شود. سوزاندن سوخت های فسیلی باعث آزاد شدن دی اکسید کربن می شود. با افزایش جمعیت ، استفاده از سوخت های فسیلی افزایش یافته است و این امر منجر به افزایش انتشار گازهای گلخانه ای در جو شده است.

جنگل زدایی

گیاهان و درختان دی اکسید کربن را می گیرند و اکسیژن آزاد می کنند. به دلیل قطع درختان ، افزایش قابل توجهی در گازهای گلخانه ای به وجود آماده است که باعث افزایش دمای زمین می شود.

کشاورزی

اکسید نیتروژن مورد استفاده در کودها یکی از عوامل موثر در اثر گلخانه ای در جو است.

زباله های صنعتی و محل های دفن زباله

صنایع و کارخانه ها گازهای مضر تولید  شده خود را در جو آزاد می کنند که باعث افزایش این گازها در جو می شوند. محل دفن زباله همچنین دی اکسید کربن و متان آزاد می کند که به گازهای گلخانه ای می افزاید.

اثرات مخرب افزایش گازهای گلخانه ای

 

گرم شدن کره زمین

این پدیده مسبب اصلی افزایش تدریجی میانگین دمای جو زمین است. علت اصلی این مسئله زیست محیطی افزایش حجم گازهای گلخانه ای مانند دی اکسید کربن و متان است که در اثر سوزاندن سوخت های فسیلی ، انتشار از وسایل نقلیه ، صنایع و سایر فعالیت های انسانی آزاد می شود.

تخلیه لایه ازون

لایه ازون زمین را در برابر اشعه ماورا بنفش مضر خورشید محافظت می کند. این ماده در مناطق بالایی استراتوسفر یافت می شود. کاهش لایه ازون منجر به ورود پرتوهای مضر UV به سطح زمین می شود که ممکن است منجر به سرطان پوست شود و همچنین می تواند به شدت آب و هوا را تغییر دهد. علت اصلی این پدیده تجمع گازهای گلخانه ای طبیعی از جمله کلروفلوئوروکربن ها ، دی اکسید کربن ، متان و … می باشد.

دود و آلودگی هوا

مه دود از ترکیب دود و مه تشکیل می شود که هم می تواند به دلیل اتفاقات طبیعی و هم فعالیت های انسانی ایجاد شود. مه دود به طور کلی در اثر تجمع بیشتر گازهای گلخانه ای از جمله اکسیدهای ازت و گوگرد ایجاد می شود. مهمترین عامل در شکل گیری مه دود انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از خودروها و صنایع ، آتش سوزی های کشاورزی ، آتش سوزی های جنگل های طبیعی و واکنش این مواد شیمیایی با خودشان است.

اسیدی شدن انواع مختلف آب ها

افزایش مقدار کل گازهای گلخانه ای در هوا باعث اسیدی شدن بیشتر آبهای جهان شده است. گازهای گلخانه ای با آب باران مخلوط می شوند و به صورت باران اسیدی می بارند. این منجر به اسیدی شدن آب ها می شود. همچنین  آب باران آلاینده ها را به همراه خود حمل می کند و به رودخانه ، نهرها و دریاچه ها می ریزد و در نتیجه باعث اسیدی شدن آنها نیز می شود.

همه چیز در مورد گازهای گلخانه ای و تاثیرات آنها بر کره زمین

اثر گلخانه ای مخرب چیست؟

این پدیده زمانی اتفاق می افتد که سیاره بیشتر از میزان تابش اشعه را جذب کند. بنابراین ، گرمای از دست رفته از سطح زمین کمتر شده و دمای کره زمین مدام در حال افزایش می شود. دانشمندان بر این باورند که این پدیده میلیاردها سال پیش در سطح زهره رخ داده است. اعتقاد بر این است که این پدیده به روش زیر اتفاق می افتد:

یک اثر گلخانه ای مخرب وقتی ایجاد می شود که دمای یک سیاره به سطح نقطه جوش آب افزایش یابد. در نتیجه ، تمام آب اقیانوس ها به بخار آب تبدیل می شوند که گرمای بیشتری را که از خورشید می آید به دام می اندازد و باعث افزایش بیشتر درجه حرارت سیاره می شود. این مسئله در نهایت اثر گلخانه ای را تسریع می کند. این حلقه “بازخورد مثبت” نیز نامیده می شود.

سناریوی دیگری وجود دارد که جای خود را به اثر گلخانه ای فرار داده است. فرض کنید افزایش درجه حرارت به دلایل بالا به حدی برسد که واکنشهای شیمیایی شروع به رخ دادن کند. این واکنشهای شیمیایی دی اکسید کربن را از سنگ ها به داخل جو می کشاند. این امر باعث گرم شدن سطح این سیاره می شود که انتقال دی اکسید کربن از سنگ ها به جو را تسریع می کند و باعث ایجاد اثر گلخانه ای مخرب می شود.

به عبارت ساده تر:

افزایش اثر گلخانه ای منجر به ایجاد اثر گلخانه ای مخرب می شود که می تواند درجه حرارت زمین را به حدی افزایش دهد که در آینده نزدیک زندگی دیگر در سطح زمین وجود نخواهد داشت.

غلظت گازهای گلخانه ای به طور قابل توجهی در طول تاریخ زمین متفاوت بوده است و این تغییرات باعث تغییرات قابل توجه آب و هوا در طیف وسیعی از مقیاس های زمانی شده است. به طور کلی ، غلظت گازهای گلخانه ای به ویژه در دوره های گرم زیاد و در دوره های سرد کم بوده است. تعدادی از فرآیندها بر غلظت گازهای گلخانه ای تأثیر می گذارند.

برخی مانند فعالیتهای تکتونیکی در مقاطع زمانی میلیونی کار می کنند ، در حالی که برخی دیگر مانند پوشش گیاهی ، خاک ، تالاب و منابع اقیانوس و غرق ها در بازه های زمانی صدها تا هزاران سال فعالیت می کنند. فعالیت های انسانی – به ویژه احتراق سوخت های فسیلی از زمان انقلاب صنعتی – مسئول افزایش مداوم غلظت اتمسفر در گازهای مختلف گلخانه ای ، به ویژه دی اکسید کربن ، متان ، ازن و کلروفلوئورکربن ها (CFC ) است و تنها راه مهار این اثر کاهش تولید این آلاینده ها به طرق مختلف است.

تعداد بازدید: 571 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  راه اندازی قطار تهران چابهار، یک مسیر ریلی متفاوت در راه است!
  بیش از 90 درصد از جابجایی‌های سیستم حمل و نقل عمومی در شهرهای هند با اتوبوس انجام می‌شود.
  سهم ۴ درصدی اتوبوسرانی در جابه جایی مسافران
  تاکید وزیر راه و شهرسازی بر تکمیل هرچه سریع‌تر راه‌آهن بصره- شلمچه
  امکان ترانزیت سنگ آهن افغانستان با خط آهن خواف- هرات فراهم شد+فیلم
  اظهارات دائم اسرائیلی‌ها در مورد حمله احتمالی ایران جهت جلب همدلی امریکا و اروپاست / تهران از اینکه تل‌آویو را در آماده باش مداوم نگه دارد، سود می‌برد
  حمله تند «جوان» به روحانی / «رفراندوم» درباره سیاست خارجی و انتخابات آزاد
  ویدیو / خرید آسان اسلحه در کشور؟ کلاشنیکف ۱۸ میلیون، شاه‌کش ۵ الی ۹ میلیون!
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  انقلاب در ناوگان حمل و نقل شهری هند با تزریق 10 هزار اتوبوس برقی
  چین با سرمایه گذاری در توسعه کانال ولگا، کریدور شمال جنوب را متحول می کند
  ظرفیت ۳۵۰۰ مگاواتی با راندمان کمتر از ۲۵ درصد/عمر بیش از ۳۰ سال ۱۰ هزار مگاوات از نیروگاه‌های بخاری
  شکست رکورد جدید در ظرفیت انرژی های تجدید‌پذیر در سال ۲۰۲۳ /با پایان تجارت نفت، به کم ارزش شدن ده هزار میلیارد دلار منابع نفتی نزدیک می شویم
  استفاده از انرژی خورشیدی در ساختمان‌های جدید تاجیکستان اجباری شد
  چین صنعت پنل های خورشیدی را در جهان ورشکسته می‌کند؟
  ضرورت توسعه نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای در کشور
  لیست و تصویر کشورهای مسلمان همسایه اسرائیل
  نگاهی به حمل و نقل آینده در چین/ فیلم
  حرکت اولین اتوبوس هیدروژن سبز جهان در هند
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  ورود کمیسیون انجمن های علمی ایران به موضوع توسعه دریا محور
  مجهزترین و شیک ترین اتوبوس کاروان دارای پارکینگ(هتل 5 ستاره متحرک)/فیلم
  محاسبه هزینه های تحریم و تعیین مجازات کاسبان تحریم
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار