چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 02:00   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 94652صفحه نخست » اقتصاد حمل و نقلسه شنبه، 11 آبان 1400 - 08:08
شیوه منطقی اجرای طرح وان
ترابر نیوز: دولت می بایست بر روی مدیریت مصرف گاز تمرکز کند و کاری به بنزین و گازوئیل نداشته باشد.در خصوص گاز نیز می بایست یک میزان مشخصی به عنوان میزان پایه یا الگو تعریف شود مثلا 250 یا 300 متر مکعب در ماه به عنوان الگوی بهینه مصرف هر خانوار تعریف شود. هر خانواده ای که کمتر از این الگو مصرف کند در انتهای ماه میزان مصرف متر در قیمت جهانی گاز ضرب و مبلغ حاصله به حساب سرپرست خانوداه واریز گردد.
  
ترابر نیوز:

سهم بنزین و گازوئیل در یارانه های انرژی حدود 35 درصد است اما هر گونه تغییر در قیمت بنزین و گازوئیل تاثیرات تورمی و اجتماعی زیادی به دنبال دارد قطعا طی چند سال آینده می بایست قیمت بنزین و گازوئیل آزاد شوند اما نه اکنون، تجربیات تلخ و نه چندان موفق افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در سالهای گذشته ذهنیت مناسبی در اذهان ملت ایجاد ننموده و اکنون اصلا زمان مناسبی جهت تغییر در قیمت بنزین و گازوئیل نیست.

دلیل این سخن آن است که بسیاری از پارامتر های کنترل مصرف بنزین وگازوئیل در اختیار مصرف کنندگان نیست مثلا وقتی شما صبح که سر کار می روید یا عصر که بر میگردید با ترافیک شدید مواجه هستید و مسیر 20 دقیقه ای را 1.5 ساعت معطل می شوید و بنزین یا گازوئیل مصرف می کنید آیا کاری از دست مصرف کننده ساخته است

یا اینکه خودرو های ساخت داخل مصرف انرژِی زیاد و قیمت نامتعارف دارند کاری از دست مردم ساخته نیست شما نمی توانید با هزینه متعارف یک خودرو هیبریدی و کم مصرف خریداری کنید لذا محکوم به مصرف بیشتر بنزین و گازوئیل می باشید.

وقتی سیستم حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری ضعیف است خطوط مترو به اندازه کافی وجود ندارد  حمل و نقل ریلی ایران بسیار ضعیف است و همه اینها مردم را مجبور به استفاده از خودرو شخصی می کند باز هم نقش مردم برای کنترل مصرف بنزین و گازوئیل کم رنگ تر می شود  اما در خصوص مدیریت مصرف گاز  طبیعی:

انرژی هر متر مکعب گاز 10 هزار کیلو کالری است و انرژی مورد نیاز برای ایجاد گرمای 21 درجه در یک متر مکعب 40 تا 50کیلو کالری انرژی مورد نیاز است یعنی برای رساندن دمای یک واحد 100 متری به دمای 21 درجه نیازمند 10 الی 12هزار کیلو کالری انرژِی می باشیم یعنی کمتر از 1.5 متر مکعب گاز. اما مشکل کجاست که مردم ما ماهیانه تا 600 متر مکعب گاز در خانه ها مصرف می کنند؟

حدود 80 درصد انرژی گرمایی در خانه های ایران به هدر می رود یعنی اگر شما در یک ساعت 1.5 متر مکعب گاز مصرف نموده و دمای خانه را به 21 درجه رساندی 80 درصد انرژی به هدر رفته و 20 درصد آن باقی مانده است لذا می بایست مجدد گاز مصرف نمایید تا دمای خانه رابه 21 درجه برسانید به این ترتیب مصرف خانه در 24 ساعت به 18 تا 20 متر مکعب می رسد.

این وضعیت ایران بود اما در کشورهای سردسیر اروپایی یک پنجم ایران انرژِی گرمای خانه هایشان به هدر می رود هر چند اکثر آنها دمای خانه را بین 18 تا 20 نگه می دارند نه اینکه به فکر دمای 25 درجه باشند. تا زمانی که قیمت گاز مجانی است هیچ راهی برای کاهش مصرف گاز وجود ندارد و هر راه دیگری قطعا آب در هاون کوبیدن و اتلاف منابع و انرژِی و سرمایه اجتماعی و ده ها عوارض دیگر است لذا صرفا می بایست بر یک گزینه تمرکز نمائیم و آن مدیریت قیمت گاز برای دهک های مختلف جامعه است

دولت می بایست گام به گام حرکت نماید در گام اول بر روی مدیریت مصرف گاز تمرکز کند و کاری به بنزین و گازوئیل نداشته باشد. در خصوص گاز نیز می بایست یک میزان مشخصی به عنوان میزان پایه یا الگو تعریف شود مثلا 250 یا 300 متر مکعب  در ماه به عنوان الگوی بهینه مصرف هر خانوار تعریف شود. هر خانواده ای که کمتر از این الگو مصرف کند در انتهای ماه میزان مصرف متر در قیمت جهانی گاز ضرب و مبلغ حاصله به حساب سرپرست خانوداه واریز گردد. مثلا اگر خانواده ای 200 متر مکعب کمتر از الگوی تعریف شده مصرف کرد که کاملا مقدور است (و حتما بخش قابل توجه از جامعه چنین خواهند کرد) مبلغ 200*0.22*28000 که می شود 1.23 میلیون تومان به حساب سرپرست خانواده واریز گردد.

تعداد بازدید: 912 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار