پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 6 اردیبهشت 1403 - 12:43   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 94513صفحه نخست » اخبار رسانه هاجمعه، 23 مهر 1400 - 06:53
حمل و نقل دریایی چیست و انواع راه‌های تجارت دریایی چیست؟
  
ترابر نیوز:

حمل و نقل دریایی چیست و انواع راه‌های تجارت دریایی چیست؟

حمل و نقل دریایی یا ترابری دریایی عنوانی است که به جابه‌جایی مسافر، کالا و … به وسیله کشتی، قایق و دیگر وسایل شناور روی آب اطلاق می‌شود. شیوه تجارت دریایی قرن‌هاست که توسط انسان‌ها انجام می‌شود و نسبت به حمل‌ونقل هوایی و حمل‌ونقل ریلی پیشینه بسیار کهنی دارد. کاربرد اصلی این مدل از حمل‌ونقل بیشتر برای کشف سرزمین‌های تازه، جابه‌جایی نیروهای نظامی برای جنگ‌ها و تجارت بوده است. امروزه شناورها می‌توانند روی اقیانوس‌ها، دریاها، دریاچه‌ها، کانال‌ها و رودخانه‌ها جابه‌جا شوند و تمام این موارد حمل‌ونقل آبی را شامل می‌شوند.

حمل و نقل دریایی

انواع حمل و نقل دریایی

در یک دسته‌بندی کلی، انواع جابه‌جایی به وسیله شناورها به سه گروه تقسیم می‌شود. حمل‌ونقل عمیق از دریا، حمل‌ونقل آبی یا دریاییِ کوتاه و حمل‌ونقل داخلی، سه دسته‌بندی انواع حمل‌ونقل آبی را شامل می‌شوند.

حمل و نقل دریایی عمیق به آن دسته از ترابری دریایی گفته می‌شود که توسط کشتی‌های بسیار بزرگ انجام شده و در مسافت‌های طولانی انجام می‌گیرد. عموماً مسیر چنین حمل‌ونقلی بین‌قاره‌ای بوده و در طی آن کشتی‌ها از اقیانوس‌ها می‌گذرند. این دسته از جابه‌جایی بیشتر برای تجارت دریایی و حمل کالاهای خاص صورت می‌گیرد. کالاهایی مثل کود، روغن، سیمان، سنگ‌آهن و … .

حمل‌ونقل آبی یا دریایی کوتاه همان طور که از اسمش هم مشخص است برای جابه‌جایی کالا در مسافت‌های کوتاه انجام می‌شود و کشتی‌هایی که برای این نوع از جابه‌جایی کالا استفاده می‌شوند نسبت به کشتی‌های حمل‌ونقلِ عمیق، کوچک‌تر هستند و حجم کالاهای آن‌ها نیز محدودتر است. این کشتی‌ها عموماً به اقیانوس‌ها وارد نمی‌شوند و صرفاً در امتداد ساحل و دیگر آب‌ها حرکت می‌کنند. در ضمن برخی از کشتی‌هایی که جابه‌جایی دریایی کوتاه انجام می‌دهند، در مسیرهای داخل کشور نیز فعالیت می‌کنند. به این دسته از تجارت دریایی حمل‌ونقل ساحلی نیز گفته می‌شود.

حمل‌ونقل داخلی نیز سومین دسته‌بندی از انواع ترابری دریایی است که حرکت و فعالیت شناورها در آن صرفاً در کانال‌ها و آبراه‌های داخلی هر کشور صورت می‌گیرد. این آبراه‌ها می‌تواند شامل دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و انواع کانال شود. در مقایسه با حمل و نقل دریایی جابه‌جایی‌هایی که در حمل‌ونقل داخلی انجام می‌گیرد در مسافت‌هایی کوتاه، آب‌هایی کم‌عمق و با شناورهایی کوچک انجام می‌گیرد که عموماً برای تردد در همین مسیرها طراحی و ساخته شده‌اند. عمده محصولاتی که از این طریق منتقل می‌شوند هم شامل محصولات شیمیایی، محصولات معدنی و فرآورده‌های نفتی هستند.

بارنامه دریایی

شرکت‌هایی که خدمات مربوط به حمل‌ونقل آبی و دریایی ارائه می‌دهند، در مقابلِ کالایی که از مشتری دریافت کرده و رساندن آن به مقصد را پذیرفته‌اند، یک سند امضا شده از طرف شرکت یا نماینده آن تحویل می‌دهند که در آن سند نحوه پرداخت هزینه نقل‌وانتقال و مشخصات کامل بار ذکر شده است.

از منظر حقوقی هر بارنامه دریایی یک قرارداد دریاییِ منعقد شده بین کارفرما و شرکت کشتیرانی محسوب می‌شود و نشان دهنده سند مالکیت آن کالا، رسید کالا و نشان دهنده قرارداد حمل‌ونقل آن است.

در تجارت دریایی بارنامه‌ها در 4 نسخه تنظیم و صادر می‌شوند. یک نسخه برای فرستنده کالا، یک نسخه مختص تحویل گیرنده کالا، یک نسخه برای فرمانده کشتیِ حمل‌کننده و یک نسخه از بارنامه نیز برای نماینده قانونی یا مالک کشتی صادر می‌شود.

انواع بارنامه ترابری دریایی

انواع و اقسام بارنامه‌ها در حمل و نقل دریایی موارد زیادی را شامل می‌شود که در اینجا آن‌ها را نام می‌بریم و سپس سعی می‌کنیم برای هر کدام توضیحی کوتاه و مفید بیان کنیم.

بارنامه مستقیم، بارنامه سراسری، بارنامه مربوط به سرویس‌های منظم دریایی، بارنامه چارتر، بارنامه حمل مرکب فیاتا، بارنامه مقید، بارنامه شخص ثالث، بارنامه دربست، بارنامه قابل معامله و انتقال، بارنامه غیر قابل معامله و انتقال، بارنامه آن‌بورد، بارنامه آن‌دِک، بارنامه پشت‌سفید یا ملخص، بارنامه سراسریِ قابل انتقال، بارنامه موقت یا رسید افسر کشتی، بارنامه بیات، بارنامه گروهی، بارنامه لاینر یا خط سیر منظم، بارنامه کانتینر، بارنامه تحویل به شیپمنت، بارنامه شیپِد آن‌بورد، بارنامه تمیز، بارنامه ترانشیپ، بارنامه دریاییِ کالای بارگیری شده و بارنامه دریاییِ کالای دریافت شده، از جمله بارنامه‌هایی هستند که در ترابری دریایی صادر می‌شوند.

تجارت دریایی

هر بارنامه چه معنایی دارد؟

بارنامه مستقیم همان طور که از اسمش هم پیداست به معنای ارسال مستقیم کالا به تحویل گیرنده آن است. اطلاعات مندرج در این نوع از بارنامه‌ها نشان دهنده حمل کالا از مبدا به مقصد است. انتقالی که در آن وسیله‌ی حمل تغییر نخواهد کرد.

هنگامی که یک محموله تجارت دریایی دارای بارنامه سراسری باشد به این معنا است که کالای بارگیری شده از کشور مبدا تا کشور مقصد توسط چند وسیله و شیوه حمل‌ونقلِ مختلف انتقال پیدا خواهد کرد. برای مثال ممکن است بخشی از مسیر را به وسیله حمل‌ونقل جاده‌ای و کامیون یا به وسیله حمل‌ونقل ریلی و قطار جابه‌جا شود. برای آشنایی بیشتر با حمل و نقل ریلی و مزایای آن روی لینک کلیک کنید.

بارنامه مربوط به سرویس‌های منظم دریایی برای آن دسته از کشتی‌ها و محموله‌های آن‌ها صادر می‌شود که در مسیر مشخص و در زمان‌های مشخصی تردد دارند. شرکت‌هایی که خدمات حمل و نقل دریایی را به وسیله سرویس‌های منظم ارائه می‌دهند مقررات و نرخ مخصوص به خود را دارند.

بارنامه چارتر توسط شرکت ترابری دریایی «ترمپ» و برای کشتی‌هایی که سن آن‌ها از 15 سال گذشته باشد صادر می‌شود. بارنامه چارتر به معنای کشتیِ اجاره‌ای است که به صورت دربست در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد تا صرفاً بار او را به مقصد مورد نظرش حمل کند. نکته‌ای که در مورد بارنامه چارتر باید دقت کرد این است که این بارنامه توسط بانک‌ها به رسمیت شناخته نمی‌شود.

بارنامه‌های چارتر خود نیز به سه دسته تقسیم می‌شوند. بارنامه چارتر به‌مثابه کنترل کامل اجاره کننده بر کشتی، بارنامه چارتر اجاره کشتی در مدت زمانی معین و بارنامه چارتر اجاره کشتی برای یک یا چند سفر مشخص.

در نوع قرارداد کنترل کامل اجاره کننده، شیوه کار بدین صورت است که شخص اجاره کننده‌ی کشتی در زمانی معین و بدون خدمه و پرسنل، آن را اجاره می‌کند. مسئولیت تامین خدمه و پرداخت حقوق آن‌ها در چنین قراردادی با شخص اجاره کننده است.

در اجاره چارتر کشتی در زمان معین، شیوه بارنامه‌ها و قراردادها بدین صورت است که در بازه‌های زمانی چند ماهه تا چند ساله، یک کشتی به فرد یا شرکت چارتر کننده واگذار می‌شود و این شرکت می‌تواند در زمینه حمل و نقل دریایی مجاز، هر گونه فعالیتی داشته باشد. در این نوع از قرارداد خدمه کشتی توسط اجاره دهنده تامین می‌شود ولی دستمزد و آذوقه آن‌ها توسط اجاره کننده پرداخت و مهیا خواهد شد. هزینه‌های جاری کشتی مانند هزینه سوخت و عوارض دریاییِ بندرها و کانال‌ها به عهده اجاره کننده و هزینه‌های ثابت مانند حق بیمه و تعمیر و نگه‌داری بر عهده صاحب کشتی است.

در نوع سوم از بارنامه‌های چارتر که برای یک یا چند سفر مشخص صادر می‌شود، در هر بارنامه یا قرارداد نام کالایی که قرار است در سفر حمل شود ذکر شده و همچنین نحوه بسته‌بندی آن‌که به صورت بشکه‌ای، فله‌ای یا کیسه‌ای است، ذکر می‌شود.

بارنامه حمل مرکب فیاتا به منظور تجارت دریایی و توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی صادر می‌شود و عموماً یک سند قابل معامله است مگر آن‌که بر روی آن ذکر شده باشد: غیر قابل معامله. نهادی که بارنامه حمل مرکب صادر می‌کند علاوه بر تحویل سالم و به موقع کالا در مقصد، مسئولیت تمام افرادی که مستقیم و غیرمستقیم در این فرآیند درگیر هستند را نیز بر عهده دارد.

بارنامه مقید به منظور ترابری دریایی کالاهایی صادر می‌شود که بسته‌بندی آن‌ها معیوب است. چنین بارنامه‌ای جز در مواردی خاص مورد قبول بانک‌ها قرار نمی‌گیرد.

یکی دیگر از انواع بارنامه‌های صادر شده در حمل و نقل دریایی بارنامه شخص ثالث است. این بارنامه زمانی صادر می‌شود که شخص یا شرکتی که متصدی تامین و ارسال کالا است نتواند تمامی سفارش خریدار را تامین و ارسال کند و بخشی از کار خود را به یک فرد یا شرکت دیگر واگذار می‌کند.

هنگامی که یک شرکت برای ارسال کالایی که سفارش گرفته است یک کشتی اجاره می‌کند، باید روی بارنامه‌ای که صادر کرده است قید کند که این بارنامه یک بارنامه دربستی است.

هنگامی که شخص یا شرکتی بارنامه قابل معامله یا قابل انتقال را در اختیار داشته باشد می‌تواند کالای مورد نظر را از شرکت حمل کننده آن تحویل بگیرد.

بارنامه غیرقابل معامله یا غیر قابل انتقال بدین معنا است که کالا توسط شرکت حمل کننده فقط به فردی تحویل داده می‌شود که نام او در بارنامه ذکر شده باشد.

در تجارت دریایی هنگامی که تعهد داده شود که کالای مشخصی با کشتیِ مشخصی حمل خواهد شد، اصطلاحاً گفته می‌شود که بارنامه آن‌بورد صادر شده است.

برای آن دسته از کالاهایی که صرفاً در روی عرشه‌ی کشتی بارگیری شده‌اند و ممکن است آسیب‌پذیر هم باشند، بارنامه آن‌دِک صادر می‌شود.

یکی دیگر از انواع بارنامه‌هایی که برای جایگزینی بارنامه‌های پیچیده‌ی سنتی ابداع شد، بارنامه ملخص یا پشت‌سفید است که ترابری در سطح آب‌های بین‌المللی را بسیار آسان کرده است. این بارنامه جایگزین بارنامه‌های سنتی شده و به جای شرایط زیادی که روی بارنامه‌های سنتی درج می‌شد، یک جمله استاندارد دارد که همان کار را انجام می‌دهد و قابل معامله نیز هست.

بارنامه سراسری قابل انتقال همان ویژگی بارنامه‌های سراسری را دارد و تنها تفاوت بین آن‌ها این است که این بارنامه قابلیت انتقال و معامله را دارد.

رسید افسر کشتی یک بارنامه موقت است که در هنگام شروع بارگیری توسط افسر یا ناخدا دوم کشتی صادر می‌شود و در روز اتمام بارگیری با بارنامه نهایی تعویض می‌شود.

بارنامه کهنه یا بیات به بارنامه‌ای گفته می‌شود که بعد از گذشت 21 روز از زمان صدور، به بانک ارجاع داده نشود.

در حمل و نقل دریایی برای تسریع ارسال کالا، صرفه‌جویی در هزینه بسته‌بندی و صرفه‌جویی در هزینه ارسال، شیوه بارنامه گروهی رایج شده است؛ که کالاهای افراد یا شرکت‌های مختلف را که مقصد یکسانی دارند را با یک بارنامه مستند می‌کنند.

بارنامه لاینر یا خط سیر منظم نیز برای آن دسته از کشتی‌هایی صادر می‌شود که در یک مسیر مشخص خدمات‌دهی دارند.

بارنامه کانتینر به دلیل استقبال از این شیوه امروزه بسیار رایج شده است و یک نوع بارنامه حمل مرکب محسوب می‌شود.

بارنامه تحویل به شیپمنت نیز توسط مسئولِ خط کشتی صادر می‌شود و بدین معنا است که او بار را تحویل گرفته و در کشتی مورد نظر برای آن بار مکانی رزرو کرده است.

بارنامه شیپد آن‌بورد همان بارنامه آن‌بورد است که تفاوت‌هایی جزئی با هم دارند.

بارنامه تمیز در تجارت دریایی به بارنامه‌ای اطلاق می‌شود که در آن به عیب و ایرادی در محموله اشاره نشده باشد.

بارنامه ترانشیپ برای کالاهایی صادر می‌شود که صرفاً روی دریا ترابری شده و کالا از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل خواهد شد. مبدا و مقصد محموله به همراه مکانی که کالاها از کشتی اول به کشتی دوم منتقل می‌شوند نیز در این بارنامه مشخص شده است.

بارنامه دریایی کالای بارگیری شده با بارنامه آن‌بورد یا شیپِد تفاوت خاصی ندارد و همان ویژگی‌ها را دارد.

آخرین نوع از انواع بارنامه‌ها نیز بارنامه دریایی کالای دریافت شده است که در حمل و نقل دریایی برای کالاهایی صادر می‌شود که متصدی حمل دریافت آن‌ها را تایید کرده ولی کالاها هنوز بارگیری نشده است.

اگر خواندن این مقاله برای شما مفید بوده است توصیه می‌کنیم مقاله فناوری خودرو به خودرو چیست را نیز مطالعه کنید.

تعداد بازدید: 633 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار