پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 14:23   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 94493صفحه نخست » اخبار رسانه هاچهارشنبه، 21 مهر 1400 - 09:58
انقلاب صنعتی دیگری در راه است؛ ذخیره انرژی باتری‌ها برای زندگی سبز
  
ترابر نیوز:
انقلاب صنعتی دیگری در راه است؛ ذخیره انرژی باتری‌ها برای زندگی سبز

در طول دهه اخیر موج عظیم تولید باطریهای یون-لیتیوم باعث سقوط ۸۵ درصدی قیمت این محصولات در بازار گردیده و به موازات این افت قیمت برای اولین بار در تاریخ، ساخت خودروهای الکتریکی و همچنین ذخیره سازهای بزرگ انرژی از نظر اقتصادی به صرفه شده است. باطریها کلید تحول و گذر از وابستگی به سوختهای فسیلی هستند و نقش بزرگی را در آینده پیش روی ما بازی خواهند کرد.

 

اقتصاددانان بزرگ اینطور پیشبینی میکنند که در طی ده سال آینده ، بازار ذخیره انرژی در آمریکا میتواند تا رقم ۴۲۵ میلیارد دلار رشد کند.شرکتهای متنوعی مانند شرکتهای شیمی محور ، سازنده سلولهای باطری ، سلولهای خورشیدی ، و شرکتهای تابعه، زیر مجموعه این صنعت عظیم قرار خواهند گرفت.

ایجاد و بهره برداری از این فرصت اقتصادی بزرگ که در زمینه کنترل بر سیستمهای انرژی مبتنی بر باتری است مستلزم آن است که برنامه ریزان سیاست گذاران و سرمایه گذاران تصمیماتی با رویکرد اکوسیستم برای توسعه این بازار اتخاذ کنند.

 
 

یک دهه تغییر چه تفاوتی میتواند در زندگی ما ایجاد کند؟

درسال ۲۰۱۰ باطریها انرژی مورد نیاز  موبایل و کامپیوترها را تامین میکردند. در پایان این دهه، باتریها توان حرکت خودروها و برق مورد نیاز خانه ها را نیز تامین میکنند.

در پایان ده سال اخیر موج تولید باطریهای یون-لیتیوم قیمت را برای اولین بار در تاریخ به نقطه ای رساند که تولید اتومبیلهای برقی هم از نظر قیمت و هم از نظر کارایی به سطحی ارزشمند و اقتصادی رسیدند. در قدم بعدی و آنچه که در افق پیش روی این صنعت دیده می شود ذخیره سازی بیشتر در ابعادی کمتر است که به این صنعت عمومیت بیشتری خواهد بخشید.

با جدی تر شدن بحران آب و هوا  باطری ها کلید انتقال به جهانی با سوخت تجدید پذیر هستند. سلولهای خورشیدی و باد نقش بزرگی در تولید برق دارند. اما بدون تکنیکهای پایدار ذخیره انرژی ، ما باز هم به گاز طبیعی و ذغال سنگ برای زمانهایی که آفتاب نمی درخشد یا بادی نمی وزد نیازمند خواهیم بود. پس اگر ما بخواهیم از جهانی وابسته به سوختهای فسیلی دور شویم ، باید به ذخیره سازهای بزرگ انرژی دست پیدا کنیم. اقتصاددانان بر این باور هستند که در طی دهه پیش رو، قیمت ذخیره سازهای انرژی بین ۶۶% تا ۸۰% سقوط خواهد کرد و در روبرو بازار این بخش به رشد عددی ۴۲۵ میلیارد دلار فقط در آمریکا دست پیدا خواهد کرد. در طی این مسیر تمام اکوسیستم در جهت رشد و توسعه عصر جدیدی از باطریها پیش خواهند رفت و اثرات آن در کل جامعه احساس خواهد شد.

تغییر شبکه برق

به عنوان مثال، اگر خودروهای برقی از آنچه انتظار میرفت سریعتر رشد کنند بالاترین میزان تقاضای نفت هم زودتر از انتظار بدست خواهد آمد و پس از آن شیب منفی در تقاضای نفت دیده خواهد شد. به موازات این مسئله، تولید بیشتر انرژیهای پاک باعث تغییر ترکیب شبکه برق خواهد شد. اخیرا در یادداشتی از تحلیلگران Cowen ( محققین بازار سرمایه ) این ادعا ثبت گردید که "در ده سال آینده تغییراتی بیش از صد سال قبل رخ خواهد داد "

با توجه به رویکرد حمایتی دولتها در جهت انرژیهای پاک و تجدید پذیر، بازار رو به رشد ذخیره ساز های انرژی با کمبود سرمایه گذاری روبرو نخواهد شد اما فضای اقتصادی تولید باطری همیشه بهترین بازده را برای سرمایه گذاران نخواهد داشت چندین شرکت تولید کننده باطری ورشکسته شده اند  و این واقعیت جاری بر بازار  نشاندهنده این موضوع است که محصولی که همیشه در حال تغییر است ممکن است همیشه در شیب درآمد زایی نباشد.

جو اوشا از بانک JMP  در این زمینه می گوید: سرانجام این صنعت ، بدست مدیرانی خواهد رسید که توان بیشتری در درآمدزایی در این مسیر را دارند و هدف اصلی آنان در ۵ تا ۱۰ سال آینده کاهش قیمت برای تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی خواهد بود البته مطمئن نیستم که قصد داشته باشند تا سهامداران خود را نیز در این سود آوری شریک کنند. طبق این گفته ها  سرمایه گذاری در شرکتهای باطری سازی کمی دشوار است. البته برای همه شرکتها در مسیر تبدیل جهان به دنیای کم کربن موقعیتهای سودآوری وجود دارد.

به عنوان مثال  "sunrun " بزرگترین شرکت سلول خورشیدی خانگی در آمریکا است و "NextEra Energy"  نیز یکی از بزرگترین شرکتهای انرژی تجدیدپذیر در آمریکا در حال حاضر در حال ساخت ذخیره سازهای انرژی در مقیاس نیاز خود هستند.

تغییر در سیستمهای کنترل انرژی مبتنی بر باطری مستلزم آن است که نه تنها برنامه ریزان و سیاست گذاران بلکه سرمایه گذاران نیز رویکردی اکوسیستم محور در پیش بگیرند. رویکردی بر مبنای تولید انرژیهای پاک.

باطریها ستاره های جدید علوم

تکنولوژی باتری‌ها در ساده ترین حالت ممکن به تاریخ دو قرن پیش برمی‌گردد . کلمه باتری به خودی خود اسمی جامع است برای هر نوع باتری با هر شکل ، سایز و نوع  مثلا :

  • lead-acid
  • nickel-iron
  • nickel-cadmium
  • nickel-metal hydride
  • Lithium-ion

باطری‌های lithium-ion  که توانایی شارژ مجدد دارند – اولین بار در سال ۱۹۷۰ بوجود آمدند و اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط سونی برای دوربین‌های دستی به بازار ارائه شدند. این باطری‌ها امروزه در همه چیز وجود دارند از آیفون تا تجهیزات پزشکی، از هواپیما تا ایستگاه فضایی بین المللی و...شاید بزرگترین نشانه از میزان ارزش و نقش این باطری‌ها در زندگی امروز ما این باشد که جایزه نوبل شیمی ۲۰۱۹ به سه دانشمندی تعلق گرفت که در مورد باطریهای lithium-ion  تحقیق می‌کردند.

در طول قرن گذشته توسعه باتریهای  lithium-ion  بسیار سریع پیش رفت. امروز میتوانیم اکتشافات بزرگی را در آینده پیش‌بینی کنیم.

در اکتبر ۲۰۱۹ اکادمی سلطنتی علوم سوئد اینطور نوشت:  بدون شک این پیشرفت‌های غیر منتظره در آینده در زندگی ما تاثیرات مثبت زیادی خواهد داشت نه تنها برای راحتی ما، بلکه برای احترام به محیط زیست و نهایتا تداوم زیست در سیاره ما.

خودرو‌های الکتریکی و طی کردن فاصله‌ها

تسلا اولین شرکت اتومبیل سازی بود که در سال ۲۰۰۸ با معرفی یک اتومبیل تمام برقی، ساخت این وسیله نقلیه را تجاری سازی کرد. خودروسازان تا قبل از این، در تلاش برای  ساخت اتومبیل‌های هیبریدی بودند و علاقه ای  به تولید این دست ماشین‌های تمام برقی که هزینه زیادی در برداشت ، نداشتند. اما سلیقه مصرف کنندگان طی دهه گذشته تغییر کرده است . مخصوصا در اروپا که قوانین سختی بر تولید اتومبیل‌های مبتنی بر سوخت پاک حاکم است و خودرو سازان بر مبنای این سلیقه و قوانین مجبور به پیگیری تولید این خودروهای پاک هستند. تقریبا تمام خودروسازها در سبد محصولات خود نمونه ای تمام برقی یا حداقل هیبریدی را دارند یا برنامه ای برای ساخت آن پیش بینی کرده اند.

در ماه نوامبر ۲۰۱۹ فورد از خودرو تمام الکتریکی خود به نام Mustang Mach-E رونمایی کرد. این خودرو بخشی از برنامه ۱۱ میلیارد دلاری این شرکت برای توسعه ۴۰ مدل خودرو تمام برقی و هیبریدی تا انتهای سال ۲۰۲۲ میباشد. خودرو ساز بزرگ دیگر ، فولکس واگن در ماه مارس ۲۰۱۹ هدف گزاری ۵۰ مدل خودرو برقی  را به ۷۰ مدل جدید تا سال ۲۰۲۸ ارتقا داد.

 

باتری‌ تکنولوژی جهانی
 

 

نمودار مقایسه‌ای که نشان میدهد که با گذر زمان و پیشرفت در تکنولوژی تولید و بالا رفتن ظرفیت باتری‌ها ، قیمت آنها در حال کاهش است.

قیمت هر بسته باطری در مقیاس تولید ، به ازای هر کیلووات ساعت در نظر گرفته میشود . طی ده سال گذشته ، با بالا رفتن میزان تولید ، قیمتها کاهش یافته است. طی تحقیقات بلومبرگ ، امروزه هر کیلووات ساعت باطری حدود ۱۵۶ دلار قیمت دارد. که این قیمت از ابتدای دهه ۸۵% کاهش قیمت را تجربه کرده است. ابتدای دهه قبل این میزان کیلووات ساعت قیمتی معادل ۱۱۰۰ دلار داشت.هدف گذاری تا سال ۲۰۲۴ رسیدن به قیمت ۱۰۰ دلار بر این مقیاس است. در نهایت روزی خواهد رسید ک قیمت وسایل نقلیه برقی با قیمت وسایل نقلیه احتراق داخلی برابر خواهد شد. و این پیشرفت بسیار چشمگیری خواهد بود.

جفری آزبورن یکی از معروفترین تحلیلگران بازاربرای مشتریان  اینگونه مینویسد : اگر چه مفهوم وسیله نقلیه الکتریکی جدید نیست ، اما آنچه در این چرخه تولید متفاوت است ، وجود باتریهای قابل اعتماد و کم هزینه است که دارای انرژی و توان عالی هستند و در عمل به کار گرفته می‌شوند.

فروش جهانی اتومبیل‌های برقی و هیبریدی ، در سال ۲۰۱۸ به عدد ۱.۹۸ میلیون عدد دست یافت. طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی تعداد کل اتومبیل‌های برقی در جاده ها به ۵.۱ میلیون دستگاه رسید که عدد بسیار کمی از یک میلیارد اتومبیل در حال حرکت میباشد. اما این عدد رشد خواهد کرد . بلومبرگ اینطور پیش بینی میکند که تا سال ۲۰۴۰ ، ۵۷% درصد کل فروش اتومبیلهای مسافرتی به برقی‌ها اختصاص خواهد یافت و این باعث میشود تا آن سال کل ناوگان برقی به ۳۰% کل برسد.

تسلا در حال حاضر بزرگترین تولیدکننده وسایل نقلیه برقی در جهان است. این شرکت در پایین آوردن قیمت باتری‌های تولیدی خود بسیار موفق بوده است و کاهش قیمت در تولید ناشی از ایجاد بالاترین فشار ممکن بر خط تولید خود در کارخانه نوادا است. که تقریبا در اوج راندمان به‌سر میبرد.البته نباید نقش یارانه های دولتی را در این حجم تولید فراموش کرد.

در باطری‌ها دو عامل بسیار مهم تاثیر گزارند

۱ – دامنه حرکتی خودرو در مقیاس انرژی ذخیره شده

۲ – سرعت شارژ باتری‌ها

و این امتیاز تسلاست که توان بیشتری را از حجم باتری های موجود در اتومبیل‌های خود تولید میکند

مدل ۳ سایز کوچک تسلا ست. که با قیمت ۳۹۹۹۹ شروع میشود. و این قیمت هنوز گران است. باز هم باید برای برد حرکتی بیشتر با یک بار شارژ تلاش کند تا با این قیمت با یک خودرو کوچک سوخت فسیلی برابری کند. پیشبینی میشود تا دو یا حداکثر سه  سال آینده این اتومبیل با هم سایزهای سوخت فسیلی خود که در مناطق با قیمت بالای نفت حرکت میکند ، از لحاظ قیمتی توجیه پذیر شود.

فرصت‌های سرمایه گذاری در زنجیره تامین باتری

دلیل اصلی گرانی وسایل نقلیه برقی هزینه مواد اولیه برای ساخت باتری‌هاست. علاوه بر لیتیوم ، کبالت و گرافیت برای باتریهای لیتیوم یونی ، فلزاتی مانند نیکل ، آلومینیوم و منگنز نیز مورد نیاز است.امروزه نیاز صنایع اتومبیل سازی به لیتیوم از کل نیاز صنایع الکترونیک در دنیا به این عنصر پیشی گرفته است.و در آینده ای نه چندان دور تقاضا در این بازار از تولید بیشتر خواهد شد.

وقتی نوبت به ساخت سلولهای باتری می‌رسد مسیر تولید به آسیا کشیده می‌شود . شرکتهای بزرگی چون Panasonic , CATL , LG Chem و BYD  چین در حال درآمد زایی هستند. Panasonic  با تسلا همکاری می‌کند و LG Chem  باتری برای فورد و جنرال موتورز تولید می‌کند.

 

باتری‌ها
 

 

کارگران در خط تولید باتری lithium-ion  برای اتومبیلهای تمام برقی در کارخانه ای چین

تلفن خود را روشن میکنید تا خانه را روشن کنید

از ابتدا تقاضا برای باتری‌های بزرگتر و بهتر برای اتومبیلهای برقی یک رابطه نزدیک با سیستمهای ذخیره انرژی خانگی داشته است . مخصوصا  کم شدن قیمت سلول‌های خورشیدی که از یارانه دولتی هم برخوردار هستند ، خود عاملی شد ، ترغیب کننده و  اثرگذار ، برای مشتریانی ک بدنبال انرژی های پاک میباشند .

تحقیقات ، نشان میدهد  روند رو به رشد تولید و فروش سلولهای خورشیدی و باتریهای  خانگی  با همان شیب رشد تولید ماشینهای الکتریکی پیش رفته است.

نمودار رشد بازار ذخیره کننده های انرژی در آمریکا از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۴

تسلا نیز در این بازار سلول خورشیدی و باتری خانگی هم  کار خود را با باتری‌های Powerwall  آغاز کرده است و یا شرکت‌هایی مانند Enphase Energy باتری‌هایی ارائه می‌دهند که با سیستم‌های خورشیدی ادغام شده‌اند و این شرکت در سال ۲۰۱۹ ، ۴۶۵% رشد داشته است.

قدم بعدی ذخیره سازی در مقیاس عمومی

با تمام این توضیحات ، بزرگترین بازار بالقوه ذخیره انرژی ، مصرف کنندگان انفرادی نیستند ، بلکه شرکتهای عظیم تجاری هستند. انرژیهای تجدیدپذیر مانند باد و خورشیدی ، انرژیهای فراوانی برای شبکه برق تولید میکنند . اما تازمانی که سیستم ذخیره انرژی موثری و پایداری نباشد ، ما متکی به سوختهای فسیلی خواهیم بود. ساده تر بگویم ، انرژی مورد استفاده شما در همین ثانیه ، دقیقا در لحظاتی قبل تولید شده است. ذخیره زیادی وجود ندارد.

بنابراین عرضه و تقاضا همیشه باید در حال تعادل بماند. اما با کاهش قیمت باتری ، بیشتر  شرکتهای عمومی در حال ادغام باتری های لیتیوم یونی در تامین کننده های برق مورد نیاز خود هستند. این باطری‌ها  جایگزین  اول تامین برق مورد نیاز ، بجای ژنراتورهای ثانویه هستند . ژنراتورهایی که معمولا در مواقع اوج مصرف روشن میشوند و  از گاز طبیعی یا گازوییل استفاده میکنند. بیمارستان در جایگزین کردن باتری‌ها بجای ژنراتورها اولویت دارند. افق دید در ده سال آینده نفوذ بیشتر و بیشتر باتری‌ها در شبکه برق را به وضوح نشان میدهد.

 

انقلاب صنعتی دیگری در راه است؛ ذخیره انرژی باتری‌ها برای زندگی سبز
 

 

یک مزرعه برق خورشیدی و پروژه ذخیره انرژی در باتری مستقر هاوایی

به طور مثال شرکت Pinnacle west Capital  در ماه فوریه ۲۰۱۹ اعلام کرد که قصد دارد ذخیره باطری ۸۵۰ مگاواتی را در آریزونا را در طی ۵ سال ، بسازد. در حال حاضر بزرگترین نصب باتری لیتیوم یون در استرالیا واقع شده‌است . باتری ها تولید تسلا هستند. این سیستم عظیم دارای ظرفیت ۱۰۰ مگاوات است. به گفته مسئولین سایت ، این باتری عظیم در اوج خروجی ، ۳۰.۰۰۰ خانه را برق رسانی میکند.کشور فرانسه که اداره کننده این سایت غول پیکر است اعلام کرد که قصد توسعه ای به میزان ۵۰% دارد که توان این سایت را به ۱۵۰ مگاوات میرساند.

این شرکتهای سازنده تجهیزات انرژیهای تجدید پذیر و مجریان این پروژه ها در کنار شرکتهای شیمی محور و مواد هستند که باعث میشوند  تولید و ذخیره انرژی باد و خورشیدی عملی شود .

 

انقلاب صنعتی دیگری در راه است؛ ذخیره انرژی باتری‌ها برای زندگی سبز
 

 

بزرگترین ذخیره ساز برق حال حاضر دنیا واقع در جنوب استرالیا - ساخته شده توسط Tesla

دهه آینده

هزینه‌هایی که همچنان بالاست از جمله دلایل جلوگیری از ادغام شبکه باتری لیتیوم یون با شبکه اصلی تامین برق است. و عامل دیگر این است که این نوع باتری لیتیوم-یونی لزوما ممکن است بهترین انتخاب برای ذخیره انرژی در طولانی مدت نباشد . هنوز این نوع باتری‌ها میتوانند عامل آتش سوزی باشند و یا مثلا ۵۰ % کبالت مورد نیاز که یکی از عناصر اصلی این باطری‌هاست از کشور کنگو که کشور بسیار بی‌ثباتی است تامین می‌گردد. و سر آخر اینکه بازیافت و تاثیرات زیست محیطی استخراج فلزات نیز از دیگر مواردی است که نمی‌توان از آنها به سادگی گذر کرد.

میلیاردها دلار سالیانه هزینه تحقیقات برای یافتن گزینه های دیگر می‌شود. باتریهای حالت جامد که مثلا بجای الکترولیت مایع از سدیم استفاده میکنند و باتری‌هایی که از  مخازن الکترولیت مایع ، جهت انباشت انرژی استفاده میکنند. اما فعلا هیچکدام بدون ایراد نیستند. نوع باتری که بالاخره برنده این تحقیقات می‌شود فعلا ناشناخته است . ولی آنچه غیر قابل اجتناب است ، تاثیر به چون و چرای باتری ها در زندگی آینده ما بر روی کره سبز خواهد بود.

[این مطلب توسط نویسنده میهمان نیما عربیان به رشته تحریر درآمده است.]

 
 
تعداد بازدید: 408 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  ۱۷۷ کشته و ۶۲۰۰ مجروح در تصادفات ۵ روز اول طرح نوروزی پلیس در جاده ها
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  کمبود هواپیما و شمار زیاد ایرلاین ها!
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار