چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 06:12   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 94402صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 29 مهر 1400 - 08:59
نقش سازنده و اصلاح گرایانه احزاب در ایران و سایر کشورها
  
ترابر نیوز:

حزب در برگیرنده گروهی از افراد با تفکر سیاسی و اجتماعی نزدیک به یکدیگر است که برای  نقش موثر و سازنده در  حاکمیت،  از طریق جذب رای و نظر بخشی از جامعه هستند.

احزاب برای نیل به اهداف خود می بایست عضو گیری نموده و بتواند رای و نظر  مردم را جلب نمایند. حزب قوی و موثر می بایست  در شهر های کوچک و بزرگ دارای  دارای اعضای  قابل توجه و تاثیر گذار باشد و اعضا از بین خود شورای رهبری حزب هر شهر را برگزینند در نهایت اعضای شورای حزب شهرهای مختلف استان شورای رهبری حزب در استان را برگزینند و اعضای شورای رهبری استانها اعضای رهبری حزب کل کشور را انتخاب می کنند. حزب برای ورود به مراکز تاثیر گذار حاکمیت می بایست در انتخابات شورای شهر و روستا حضور فعال داشته و بتواند  متناسب با نفوذ خود در مدیریت شورای شهر و روستا ورود پیدا کند همچنین حزب در انتخابات مجلس نمایندگان و ریاست کجهوری و خبرگان رهبری می بایست حضور فعال داشته باشد تا بتواند نمایندگان خود را هر بیشتر به این مراکز مهم تصمیم گیری وارد کند  قدرت حزب متناسب به جایگاهی است که آن حزب در بین مردم دارد هر چه نفوذ و جایگاه حزب در بین مردم قوی تر باشد و مقبولیت حزب بیشتر باشد آن حزب می تواند سهم بیشتری در حاکمیت داشته باشد. لذا احزاب نزدیکترین و پاسخگو ترین مجموعه صاحب قدرت در هر کشور می باشند.

احزاب  قوی و مردمی همواره نقش مهم و موثری در ایران و سایر کشورها ایفا نموده و می نمایند.

انقلاب  بزرگ ملی شدن صنعت نفت با روشنگری و تلاش احزاب خصوصا جبهه ملی محقق گردید  احزاب در شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش بسیار موثر و چشمگیری داشتند و برای سقوط نظام دیکتاتوری و دست یابی به آزادی و استقلال این کشور هزینه های سنگینی را پرداخت نموده  شکنجه ها و زجرهای زیادی را تحمل نمودند.

بعد از پیروزی انقلاب در دهه اول به دلیل شرایط جنگی و مسائل دیگر نقش احزاب کم رنگ شد بعد از جنگ نیز برخی احزاب دولت ساخته شکل گرفتند که بعضا به دلیل نا پخته بودن و کم تجربگی حرکتهای تند یا نا سنجیده ای انجام داده و از سال 82 به بعد وضعیت مناسبی در کشور ندارند و حاکمیت از قدرت گرفتن احزاب و عضو گیری آنها در سراسر کشور استقبال ننموده است.

کشور ترکیه حتی در زمان ریاست جمهوری  تورگوت اوزال که نظامیان و لائیک هاقدرت را در اختیار داشتند  احزاب نقش موثری در ساختار حاکمیت ایفا می نمودند که نمونه آن پیروزی حزب رفاه و نخست وزیری شخص اسلام گرایی چون نجم الدین اربکان  بود در دهه اخیر نیز اسلام گرایان به رهبری  عبدلله گل و اردوغان توانستند با حضور در انتخابات و رای مردم بر مجلس دولت و ریاست جمهوری مسلط شده و همه ارکان حاکمیت را در اختیار خود قرار دهند و ترکیه را از ورشکستگی کامل اقتصادی و اوضاع نا بسامان داخلی و خارجی به نقطه اوج  و بهترین شرایط از زمان تشکیل کشور ترکیه برسانند.

گروه سیاسی اخوان المسلمون   در مصر منشاء تحولات بزرگی در مصر و برخی کشورهای عربی بوده و اکنون نیز در حال در اختیار گرفتن مجلس و مراکز قدرت از طریق رای مردم است.  جبهه نجات اسلامی در الجزایر توانست شبا رای و انتخاب مردم در انتخابات شورای های شهر و روستا و مجلس پیروز شود اما حاکمیت نتوانست تحمل کند و حزب را غیر قانون و اعضای آن را تحت پیگرد قرار داد و کشور الجزایر را به جنگ و درگیری داخلی و خونریزی کشاند و کشور را سالها به عقب راند.

احزاب در کشور عراق با رای و انتخاب مردم هر یک متناسب با میزان نفوذ خود صاحب بخشی از کرسی های مجلس و دولت شدند و احزاب شیعه طرفدار ایران با همین  شیوه  بجای صدام خونخوار و یکتاتور قرار گرفتند.

در افغانستان در پاکستان در تونس در  کره در چین در ژاپن و در همه کشورهای توسعه یافته و رو به توسعه احزاب توانستند نقش مفید، موثر و سازنده ای در کشور خود ایفا نمایند.

هر کشوری که به احزاب میدان فعالیت داد و از اهرم ها  و روش های حذفی برای کنار گذاشتن احزاب استفاده ننمود انحصار طلبی نکرده و منافع ملی  را بر منافع گروهی و باندی ترجیح داده  راه پیشرفت و سعادت را برای خود و ملت خود برگزیده است.

کشور مردم سالار کشوری است که احزاب بتوانند از طریق انتخابات و رای مردم به همه مراکز قدرت دسترسی پیدا کنند و تا زمانی که مردم مجددا با رای و انتخاب خود حزب دیگری را برگزینند در راس قدرت باقی بمانند

تعداد بازدید: 421 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار