پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 10 فروردین 1403 - 08:07   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 93933صفحه نخست » اخبار رسانه هاپنجشنبه، 27 خرداد 1400 - 11:00
قطار ملی پاییز می‌آید / زمان افتتاح خط مترو پرند
  
ترابر نیوز:

مدیرعامل شرکت مترو تهران توضیحاتی درباره زمان افتتاح خط مترو پرند، ورود قطار ملی به چرخه بهره‌بردای، اورهال واگن ها، ورود مترو به بورس و ساخت ایستگاه های جدید ارائه داد.

 قطار ملی پاییز می‌آید / زمان افتتاح خط مترو پرند
 تین نیوز

مدیرعامل شرکت مترو تهران توضیحاتی درباره زمان افتتاح خط مترو پرند، ورود قطار ملی به چرخه بهره‌بردای، اورهال واگن ها، ورود مترو به بورس و ساخت ایستگاه های جدید ارائه داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، روزانه تعداد زیادی از شهروندان پایتخت از طریق خطوط مختلف مترو تردد می‌کنند و به گفته مدیران شهری تا قبل از شیوع کرونا روزانه تا 2 میلیون و 500 هزار نفر با مترو جابه‌‌جا می‌شدند و سفرهای درون‌شهری زیادی از طریق این شبکه حمل و نقل عمومی انجام می‌گرفت اما همزمان با بروز ویروس کووید ـ 19 و همه‌گیری این بیماری کارشناسان و مسؤولان بهداشت و درمان نسبت به خطر انتقال کرونا در مترو به دلیل سربسته بودن آن هشدار دادند. این موضوع باعث شد که آمار مسافران مترو کاهش یابد ولی با این وجود همچنان برخی از تهرانی‌ها که از اتفاق آمارشان هم کم نیست از طریق مترو سفرهای درون‌شهری خود را انجام می‌دهند البته کارشناسان شهروندان را نسبت به رعایت فاصله اجتماعی و استفاده مداوم از ماسک در شهر زیرزمینی توصیه کرده‌اند و هر چند در حال حاضر تقریبا 100درصد مسافران از ماسک استفاده می‌کنند ولی امکان رعایت فاصله اجتماعی به دلیل کمبود قطارهای مترو چندان امکانپذیر نیست.

مدیران شهری می‌گویند قطار و واگن مترو کم داریم و چاره‌ای به غیر از مدیریت سفر توسط شهروندان وجود ندارد، قطار ملی هم مدتی پیش رونمایی شد ولی هنوز وارد چرخه بهره‌برداری نشده است. حال این روزهای مترو تهران چندان مساعد نیست و به غیر از کرونا، وضعیت اقتصادی و تحریم‌ها نیز گریبان این ناوگان حمل و نقل عمومی را گرفته است.

درباره موضوعات مختلف در مترو پایتخت از جمله سرانجام عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط 4، حفاری پروژه توسعه جنوبی خط 6، افتتاح ایستگاه‌های جدید مترو، زمان بکارگیری اولین رام از قطار ملی، اوراق مشارکت سال 99 تا 1400، ماجرای ورود مترو به بورس، اخبار جدید مترو پرند، سرانجام ساخت ترامو یا قطار سبک شهری در پایتخت و مباحث دیگر با علی امام، مدیرعامل شرکت مترو تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

ورود قطار ملی به چرخه بهره‌برداری از اوایل پاییز

رونمایی از اولین رام قطار ملی مدتی پیش انجام گرفت، قرار است چه زمانی این قطار وارد مدار حمل و نقل عمومی شود و شهروندان در پایتخت از آن استفاده کنند؟

باید تست عملکردی و ایمنی در مورد کارکرد قطار ملی حاصل شود و چون این نخستین بار است که از قطار ملی در شهر زیرزمینی استفاده می‌کنیم بنابراین نظر مشاور ذی‌صلاح خارجی باید لحاظ شود که در حال حاضر بنا داریم قرارداد مربوطه با مشاور خارجی را به زودی انجام دهیم و امیدواریم در هفته‌های پیش‌رو شاهد حضور نماینده مشاور خارجی باشیم و تحت نظر آن تست‌های مربوطه را آغاز کنیم. بنابراین پس از تست‌های عملکردی و ایمنی ان‌شاءالله اوایل پاییز یعنی در مهر و آبان مجوز سیر اولیه قطار ملی را خواهیم داشت و این یک رام قطار که شامل 7 واگن است وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

زمان افتتاح خط مترو پرند

راه‌اندازی مترو پرند جزو مطالبه بسیاری از شهروندان تهرانی است و بارها از رسانه‌ها پیگیری این مسأله درخواست شده بارها شرکت مترو تهران وعده‌هایی در این زمینه داده ولی هنوز محقق نشده است، سرانجام این موضوع به کجا ختم می‌شود و چه زمانی قرار است مترو پرند وارد چرخه بهره‌برداری شود؟

حدود یک ماه پیش در استانداری تهران جلسه‌ای با حضور معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند همچنین شهردار تهران و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری و بنده برگزار شد و بنا شد شرکت عمران شهر جدید پرند از منابع غیرنقد و زمین‌ها جهت راه‌اندازی ایستگاه‌ها استفاده کنند و مجوز لازم برای کاربری مترو از این زمین‌ها در اختیار ما قرار گیرد تا ما هم آن را به پیمانکار دهیم. صورتجلسه مربوطه تهیه و فرآیند نهایی شدن در حال انجام است که پس از ابلاغ آن، خط پرند افتتاح خواهد شد. بنابراین اگر طی خرداد منابع محقق شود در یک سال آینده راه‌اندازی این خط را شاهد خواهیم بود.

ماجرای ورود شرکت مترو به بورس

گفته می‌شود که قرار است شرکت مترو تهران وارد بورس شود و از این طریق فعالیت‌های اقتصادی برای تأمین منابع مورد نیاز توسعه مترو مورد استفاده قرار گیرد، آیا این موضوع صحت دارد و زمان ورود شرکت مترو به بورس چه موقع خواهد بود؟

خیر؛ این موضوع صحت ندارد ما هیچ وقت دنبال ورود به بورس نبودیم شرکت مترو، شرکتی ماهیتاً ضررده است و به هیچ عنوان شهرداری برنامه‌ای در این زمینه نگذاشته ولی برای موضوع شهروند ورود به بورس محقق خواهد شد.

41 رام قطار مترو نیاز به اورهال دارد

وضعیت فرسودگی قطارهای مترو در پایتخت چگونه است و چه تعداد از قطارها نیاز به بازسازی و اورهال شدن دارد؟

قطارهای نسل اول شبکه مترو که مربوط به دهه 70 و 80 است نیاز به اورهال شدن دارد که آمار آنها حدود 41 رام قطار بوده که با گذر زمان به تعداد این قطارها نیز افزوده می‌شود. مدتی پیش قرار شد که با استفاده از ظرفیت تبصره 18 بودجه کل کشور و تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان برنامه و بودجه و صندوق امید منعقد شد که بر اساس 31 رام قطار اورهال می‌شود و امسال این موضوع محقق خواهد شد.

تراموا در تهران ساخته نمی‌شود

ساخت تراموا در پایتخت چه زمانی انجام می‌شود و آیا شهرداری تهران برنامه‌ای برای این موضوع دارد؟

تراموا یا قطار سبک شهری ساخت آن در پایتخت در طرح جامع حمل و نقل ریلی که توسط شورای عالی ترافیک مورد تأیید قرار گرفت مدنظر نبود و بنابراین تراموا در پایتخت بر اساس مفاد این طرح ساخته نمی‌شود.البته هزینه ساخت تراموا یک سوم هزینه ساخت مترو است ولی میزان انتقال مسافر از طریق تراموا بسیار کمتر از مترو خواهد بود و به نوعی می‌توان گفت، تراموا حمل و نقل انبوه‌بر محسوب نمی‌شود چرا که تنها از دو تا سه واگن ساخته شده و نسبت به مترو حدود یک چهارم مسافر خواهد داشت.

ساخت دو ایستگاه جدید مترو کمتر از یک هفته دیگر

مدتی پیش وعده داده شده بود که دو ایستگاه جدید در خط 6 و 7 راه‌اندازی می‌شود آیا مدیریت شهری همچنان بر وعده خود پایدار است؟‌

بله؛ قطعاً همینطور است دو ایستگاه جدید مترو در خط 7 با عنوان ایستگاه باقرخان و در خط 6 با عنوان شهرک آزمایش کمتر از یک هفته دیگر افتتاح می‌شود و در حال هماهنگی با دفتر رئیس‌جمهور هستیم که هماهنگی‌های لازم انجام و رئیس‌جمهور هم جهت افتتاح به صورت مجازی حضور داشته باشند.

ساخت ایستگاه حاصل زحمات هزاران کارگر است/ راه گذشتگان را ادامه داده‌ایم

مدتی پیش تشکری هاشمی معاون سابق حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد که ایستگاه‌های جدیدی که هم اکنون افتتاح می‌شود به نوعی بیش از 90درصد کارهای آن در مدیریت شهری قبلی انجام شده و افتتاح‌های کنونی بیشتر جنبه نمایشی دارد نظر شما در این زمینه چیست؟

به نظرم این قضیه نیاز به توضیح دارد اگر منظور ایشان را پیشرفت فیزیکی ساختمانی بدانیم صحبت‌شان درست است ولی باید در نظر گرفت برای ساخت ایستگاه و مترو نسبت به کار ساختمانی و تجهیزات بحث 45 و 55 درصد است و آنچه در جدول مطرح شده در سررسید بخش خصوصی آمده مرجع رسمی نیست و بسیاری از عددهای آن نیز شائبه دارد چرا که پیشرفت عملیات ساختمانی 45 درصد بوده ولی اگر تجهیزات را در نظر بگیریم پیشرفت ایستگاه‌هایی که به ما تحویل داده شده حدود 30 درصد بوده است و به نظر ما کف سنگین‌تر ایستگاه در بخش تجهیزات است.

ایستگاه‌هایی که در این دوره از مدیریت شهری افتتاح می‌شود در واقع زحمات هزاران  کارگر، تکنسین، مشاور و پیمانکار است و هزاران میلیارد تومان برای آن هزینه شده، کار مترو مانند دو امدادی است و همه راه گذشتگان را ادامه می‌دهند ما هم آیندگان قطعا راه‌مان را ادامه می‌دهند. در 4 سال اخیر پیشرفت فیزیکی ایستگاه‌های مترو به خوبی پیش رفته در برخی از ایستگاه‌ها را از دوره قبل با پیشرفت 30 تا 60 درصدی تحویل گرفتیم ولی شرایط انتخابات نباید باعث شود زحمات کارگران را نادیده بگیریم.

اتمام پروژه توسعه شرقی خط 4 تا 5 سال دیگر

عملیات اجرایی پروژه توسعه شرقی خط 4 به کجا رسید؟

برنامه‌ها در حال انجام است تا مناقصه عمومی برگزار شود البته پیشرفت به صورت قطعه قطعه و بخش بخش صورت می‌گیرد و اگر در خرداد مناقصه انجام شود در تیر قرارداد مربوطه را خواهیم داشت اکنون ابتدای کار هستیم و در سنوات گذشته از میدان شهید کلاهدوز تا ایستگاه ارم سبز که ایستگاه تقاطعی با خط 5 است انجام گرفته و اکنون توسعه شرقی این خط را آغاز کرده‌ایم و تا تحقق کامل 4 تا 5 سال این پروژه زمان می‌برد همچنین توسعه شرقی خط 4 حدود 10 کیلومتر است.

ایستگاه تجریش عمیق‌ترین ایستگاه مترو تهران

بلندترین و عمیق‌ترین خط مترو تهران کدام است؟

ایستگاه تجریش عمیق‌ترین ایستگاه مترو تهران محسوب می‌شود که عمق 60متر را دارد و در خط یک قرار داشته و به طور کلی عمق تونل‌ها و ایستگاه‌های مترو 20 متر به بالا است. همچنین خط 6 تهران با توسعه آن بلندترین خط مترو درون‌شهری پایتخت است و خط کرج هم وسعت 45 کیلومتری دارد و بلندترین خط برون‌شهری محسوب می‌شود.

خبرهای جدید از توسعه جنوبی خط 6

حفاری پروژه توسعه جنوبی خط 6 چه زمانی به اتمام می‌رسد؟

خط 6 مترو تهران با توسعه بخش جنوبی آن حدود 38کیلومتر است و از حرم عبدالعظیم (ع) تا سولقان ادامه دارد. برای خط 6 از میدان امام حسین (ع) تا دولت‌آباد شامل 6 ایستگاه است و 10 کیلومتر بوده که به طور کامل افتتاح شده بخش دیگر آن نیز حدفاصل دانشگاه تربیت مدرس تا ستاری است که 6 ایستگاه را شامل می‌شود که 5 مورد آن افتتاح و بهره‌برداری از ایستگاه آخر که ایستگاه شهرک آزمایش است نیز به زودی انجام می‌شود و در مجموع این خط 38 کیلومتر را شامل می‌شود.

سه روز پیش در مورد توسعه جنوبی خط 6 به ایستگاه پایانی رسیدیم ولی در نظر داشته باشید که حفاری با دستگاه TBM به صورتی است که هم حفاری انجام می‌گیرد هم پوشش بتنی و جایگذاری انجام می‌شود که اکنون به ضلع شرقی عبدالعظیم (ع) رسیده‌ایم ولی در مورد ایستگاه‌ها هنوز ای کار داریم که باید تکمیل شود که اگر منابع مالی نیاز است محقق شود اواخر سال 1401 شاهد افتتاح توسعه جنوبی خط 6 خواهیم بود.

نتیجه تحقق اوراق مشارکت سال 98 و 99 به کجا رسید و آیا برای سال 1400 هم اوراقی در نظر گرفته شده است؟

از اوراق مشارکت سال 98 تنها 219 میلیارد تومان نزد بانک عامل بوده و وثیقه‌گذاری‌ها انجام گرفته ولی کار به کندی پیش می‌رود در مورد اوراق سال 99 هم اقدامات اداری لازم انجام گرفته عقد قرارداد با بانک عامل انجام شده و بازارگردان هم مشخص شده است تا پس از آن از بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق بگیریم که امیدواریم تا پایان خرداد شاهد انتشار و فروش اوراق سال 99 شرکت مترو و اتوبوسرانی باشیم. برای اوراق سال 1400 هم لایحه‌ای را باید به شورا تقدیم کنیم که ادامه فرآیند با ارسال درخواست با وزارت کشور انجام می‌شود. ما لایحه‌ای را در شهرداری بررسی کرده‌ایم و تا چند روز آینده و احتمالاً هفته پیش‌رو این لایحه به شورا ارسال خواهد شد. میزان پیشنهادی اوراق مشارکت سال 1400، 3500 میلیارد تومان برای مترو و اتوبوسرانی است که امیدوارم این موضوع نیز محقق شود.

تعداد بازدید: 829 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار