پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 7 اردیبهشت 1403 - 00:46   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 88853صفحه نخست » حمل و نقل جاده ایپنجشنبه، 11 بهمن 1397 - 11:31
آزادراهی که با گذشت ۷ سال از افتتاح تکمیل نشد
آزادراهی که با گذشت ۷ سال از افتتاح تکمیل نشدترابر نیوز: آزادراه تبریز - زنجان که بعدها به نام آزادراه پیامبر اکرم(ص) نام‌گذاری شد یکی از مهم‌ترین و پرترددترین آزادراه‌های مواصلاتی کشور است ولی با گذشت هفت سال از افتتاح همچنان نواقص فراوانی دارد.
  
ترابر نیوز:
آزادراهی که با گذشت ۷ سال از افتتاح تکمیل نشد

 آزادراه تبریز - زنجان در مردادماه سال ۱۳۹۰، در قالب اولین آزادراه کوهستانی کشور به بهره‌برداری رسید. این آزادراه که طولانی‌ترین تونل‌های دوقلوی کشور، تونل‌های دوقلوی شبلی، با طول هرکدام ۲ هزار و ۵۲۲ متر و عرض  ۱۱ متر را در خود جای‌داده است؛ بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل و ارتباطات جاده‌ای کشور را عهده‌دار است.

با اینکه افتتاح آزادراه تبریز-زنجان تا حد زیادی از تعداد تصادفات و تلفات جاده قدیم این مسیر کاسته است، اما آنچه سال‌های متوالی است مسافران این مسیر را آزار می‌دهد، وضعیت نامطلوب آسفالت این آزادراه است، به‌طوری‌که در بسیاری از نقاط  آن کیفیت آسفالت، به‌مراتب پایین‌تر از کیفیت آسفالت در بعضی مناطق روستایی کشور است.

این وضعیت برای سرنشینان خودروهایی که با سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند، وضعیتی خطرناک و مهلک را به ارمغان می‌آورد.

آزادراهی که با گذشت ۷ سال از افتتاح تکمیل نشد

آزادراه پیامبر اکرم(ص) در مردادماه ۱۳۹۰، با اختصاص بودجه ۴۰۰ میلیارد تومانی در سه مرحله به بهره‌برداری رسید، مرحله اول این آزادراه ۳۰۰ کیلومتری، محور ۸۵ کیلومتری زنجان تا سرچم بود، که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۷۵ شروع و پس از ۸ سال در سال ۱۳۸۳ به بهره‌برداری رسید.

حکایت چاله‌های بزرگراهی همچنان در آزادراه تبریز- زنجان باقی است

مرحله دوم آن نیز  دو سال بعد، در سال ۱۳۸۵ و در قالب ساخت محور ۱۵۰ کیلومتری سرچم به بستان‌آباد آغاز شد که با تکمیل این محور، آزادراه نبی اکرم(ص) در سال ۱۳۹۰ با حضور رئیس‌جمهور وقت، به بهره‌برداری رسید.

در زمان بهره‌برداری آزادراه تبریز-زنجان گمان می‌رفت که برای تکمیل این پروژه ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز باشد، درحالی‌که امروزه پس از گذشت هفت سال از بهره‌برداری آن، هنوز هم  این آزادراه شش خطه، تکمیل و به وزارت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تحویل داده نشده است.

آزادراهی که با گذشت ۷ سال از افتتاح تکمیل نشد

علی‌رغم اینکه در طول سال‌های اخیر شاهد لکه‌گیری‌های متوالی از طرف شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور هستیم اما انگار حکایت چاله‌های آزادراهی تمامی ندارد و هرچند سال یک‌بار می‌بایستی هزینه لکه‌گیری و بهسازی آسفالت این آزادراه نیز همانند بسیاری از آزادراه‌های کشور از مسافران آن اخذ شود.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چرا پیمانکاران و مسئولین مربوطه نمی‌توانند یک آسفالت مناسب و قابل‌قبول را برای مسافران آزادراه استراتژیک نبی اکرم(ص) فراهم سازند. آسفالت جوان محور بستان آباد-سرچم در حالی در طول شش سال پیر شده است، که عمر آسفالت در کشورهای پیشرفته به ۱۳ سال و حتی بیشتر می‌رسد.

سؤال دیگری که برای عموم مردم پیش می‌آید این است که چرا کیفیت آسفالت و روکش آن در خیابان‌ها و جاده‌های کشور در این حد نازل است.

آیا آسفالت‌های تولیدی کیفیت لازم را دارا نیستند، آیا پیمانکاران دقت و دلسوزی لازم را در امر روکش کردن خیابان‌ها و جاده‌ها به خرج نمی‌دهند و یا مشکل از نظام مالی و مقرراتی پیمانکاری کشور است. شاید هم زیرسازی خیابان‌ها و جاده‌ها مناسب نیست و چندین آیا و چرای دیگر که جواب آن‌ها را باید از مسئولان مربوطه جویا شد.

اپیدمی افتتاح‌های ناقص به آذربایجان شرقی هم رسید

به‌منظور یافتن جواب این سؤال‌ها، راهی اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شدیم. معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای آذربایجان شرقی، اظهار داشت: بزرگراه تبریز-زنجان دارای نواقص بسیاری است و این بزرگراه هنوز تکمیل و به‌طور کامل تحویل راهداری داده نشده است و به همین دلیل تعیین و تخمین عمر مفید برای آسفالت این بزرگراه درست نیست.

آزادراهی که با گذشت ۷ سال از افتتاح تکمیل نشد

حسین حسن‌زاده افزود: به دلیل آمار بالا و خارج از کنترل تصادفات و مرگ‌ومیر در جاده قدیم محور تبریز-زنجان مجبور به افتتاح و بهره‌برداری یک آزادراه ناقص شدیم، البته قرار بود شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور و در رأس آن معاونت ساخت و توسعه راه‌ها، در اسرع وقت پروژه آزادراه پیامبر اکرم(ص) را تکمیل و برای نگهداری به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تحویل دهد که تا امروز این اتفاق صورت نگرفته است و در سه قسمت از شش قسمت این آزادراه هنوز تأمین قطعی صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: اخیراً نامه‌ای با امضای استاندار آذربایجان شرقی به وزارت راه و شهرسازی ارسال‌شده است، علاوه بر این خود سازمان ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل نیز شروع به تکمیل تدریجی نواقص این آزادراه کرده است، به‌طور مثال نواقص تونل‌های دوقلوی شبلی به‌طور تدریجی در حال تکمیل هستند و یا لکه‌گیری تقاطع یاغچیان به‌طور تدریجی در حال انجام است.

حسن‌زاده ابراز داشت: علاوه بر نواقص آسفالت، مسائل مربوط به گارد ریل، روشنایی، تابلوهای علائم و مسائل ایمنی که از مهم‌ترین نیازهای هر آزادراهی هستند، در این آزادراه از نواقص و نقاط ضعف محسوب می‌شوند. البته این نواقص از زمان افتتاح بوده‌اند و مسئله جدیدی به شمار نمی‌روند.

وی گفت: طبق قرارداد، ۱۵درصد عوارض اخذشده از مسافران آزادراه نبی اکرم(ص) صرف امور نگهداری از آن می‌شود که این مبلغ در مقابل هزینه‌های گزاف نگهداری از این آزادراه مبلغ بسیار ناچیزی است.

افتتاح ناقص، مسئله دور از انتظاری نیست

پیگیر مسئله در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور شدیم، سید حسین میرشفیع معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها گفت: با توجه به اینکه گردنه شبلی، به یک منطقه برف‌گیر و پرحادثه تبدیل‌شده بود و به‌منظور کاهش تلفات جاده قدیم، آزادراه جدید با نام نبی اکرم(ص) با تمامی نواقصی که داشت، افتتاح شد. البته وجود نواقص در دوران افتتاح امری دور از انتظار نیست و اغلب آزادراه‌های کشور در هنگام افتتاح با نواقصی روبه‌رو هستند که این نواقص باید به‌صورت تدریجی تکمیل شوند.

آزادراهی که با گذشت ۷ سال از افتتاح تکمیل نشد

وی ادامه داد: تکمیل نواقص فنی، روکش آسفالت و سایر امور تکمیلی این آزادراه شروع و در حال انجام تدریجی است که برای تکمیل نواقص آزادراه نبی اکرم(ص) نیازمند زمان هستیم.

میرشفیع افزود: تکمیل نواقص فنی این آزادراه تا نیمه اول سال آینده صورت خواهد گرفت و با توجه با محدودیت فصل کار در استان آذربایجان شرقی، روکش آسفالت آن‌هم تا دو سال دیگر انجام خواهد شد.

خوش‌رکاب‌ها چشم‌به‌راه تغییر

البته در این میان زندگی خوش‌رکاب‌های جاده بیشترین تأثیر را از نواقص آزادراه نبی اکرم(ص) می‌پذیرد، زندگی خوش‌رکاب‌هایی که جان‌برکف، دل به دریای جاده‌ها می‌زنند.

مجتبی میر دریکوندی، راننده تریلی است که دل خوشی از آزادراه تبریز- زنجان ندارد. مرد ۴۰ ساله خرم‌آبادی جاده‌های ایران را غیرقابل‌پیش‌بینی می‌خواند و می‌گوید: راننده‌ای که با سرعت مجاز ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، به هوای جاده صاف و مسطح و بی‌خبر از آنچه در پیش رو است رانندگی می‌کند، برای رد کردن چاله‌ها، تغییر مسیر ناگهانی می‌دهد که این تغییر جهت ناگهانی می‌تواند مسبب وقوع حوادث رانندگی وحشتناکی شود.

وی در مورد جاده‌های داخلی کشور این‌گونه توضیح می‌دهد: به گمانم در کل ایران چند کیلومتر مسیر صاف و مسطح جاده‌ای داریم، آن‌هم در جلوی پلیس‌راه‌ها است.

میر دریکوندی از آسیب‌هایی که چاله‌های بزرگراهی به وسایل حمل‌ونقلی می‌زنند، می‌گوید و ادامه می‌دهد: یک بار افتادن خودرو در داخل یک چاله بزرگراهی، به مقدار زیادی به کمک‌ها، لاستیک‌ها و سایر قطعات خودرو خسارت می‌زند.

آزادراهی که با گذشت ۷ سال از افتتاح تکمیل نشد

راننده خرم‌آبادی حرف آخرش را، با لهجه شیرین خود، خطاب به مسئولین می‌زند: از جان تمامی مردم و رانندگان هم که بگذریم، گذر مسئولین و خانواده‌هایشان نیز به این جاده‌ها می‌افتد، لذا خواهش می‌کنیم برای حفظ جان خود و خانواده‌تان هم که شده، دست‌کم نصف مبلغ عوارض را هم به امر مرمت آزادراه تبریز-زنجان اختصاص دهید.

تکمیل آزادراه پیامبر اکرم خواسته به‌حق رانندگان بین جاده‌ای

یعقوب یوسفی پور، راننده ۴۵ ساله اتوبوس، از اقدامات رسانه‌ای بی‌نتیجه در حوزه وضعیت آزادراه نبی اکرم(ص) گلایه دارد و می‌گوید: تاکنون بارها و بارها شاهد رسانه‌ای شدن وضعیت اسفناک آزادراه تبریز-زنجان بوده‌ایم، درحالی‌که رسانه‌ای کردن ماجرا تغییری در وضعیت آسفالت این آزادراه ایجاد نکرده است.

وی از مرگ وحشتناک دوست و همکار صمیمی‌اش در این آزادراه خبر داده و توضیح می‌دهد: سه ماه پیش دوست صمیمی من به همراه سه تن از مسافران که همسرش نیز بین آن‌ها بود، در این جاده جان باختند، علت این تصادف بی‌دقتی راننده اعلام شد، درحالی‌که به گفته شاهدان عینی ماجرا، علت اصلی تصادف غیراستاندارد بودن بزرگراه و داشتن چاله وسط جاده بود.

راننده میان‌سال تبریزی همچنین در مورد علت اصلی وضعیت اسفناک آسفالت آزادراه نبی اکرم (ص) می‌گوید: علت اصلی نزول کیفیت آسفالت آزادراه تبریز-زنجان زیرسازی نامناسب مسیر این بزرگراه است، به‌طوری‌که مسیر زنجان تا تهران نسبت به مسیر تبریز تا زنجان صاف و مسطح‌تر است.

آزادراهی که با گذشت ۷ سال از افتتاح تکمیل نشد

یوسفی پور، آخرین جملات خود را خطاب به مسئولین می‌گوید: روزانه حداقل ۲۵۰ دستگاه اتوبوس، فقط از شهر تبریز از طریق این آزادراه راهی مناطق مختلف کشور می‌شوند، با یک حساب سرانگشتی و با احتساب دستگاه‌های تریلی، سواری و... می‌توان به یک عدد تقریبی از عوارض مأخوذه از رانندگان در طول یک روز رسید، از مسئولین خواهشمندیم دست‌کم قسمت کوچکی از این عوارض کلان را صرف تکمیل نواقص آزادراه تبریز-زنجان کنند که این حداقل خواسته ما از مسئولین است.

آزادراه پیامبر اکرم(ص) سالانه قربانیان زیادی را از اقشار مختلف جامعه به کام مرگ می‌کشاند، حال باید دید آیا مسئولین مربوطه خواهند توانست برای کاهش آمار تصادفات این آزادراه کاری از پیش ببرند و یا باز پای یک افتتاح ناقص در میان است که تکمیل نمی‌شود.

 

مهر

تعداد بازدید: 6818 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /۴ روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست
  بندر پوتی گرجستان یکی از سی بندر بزرگ و پیشرفته جهان
  ارمنستان؛ حلقه مفقوده در کریدور بین المللی شمال ـ جنوب
  معرفی بندرربزرگ و جذاب باتومی گرجستان
  چمران: واگن‌های ملی می‌توانند وارد چرخه شوند / فکر نمی‌کنم اتوبوس برقی داخلی تا پایان سال ساخته شود
  اهمیت و ضرورت‌های راه آهن ایران ارمنستان
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار