پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
شنبه، 1 اردیبهشت 1403 - 16:06   
 
 
   آخرین اخبار  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 81953صفحه نخست » دریایی2جمعه، 19 آبان 1396 - 17:04
اشک مدیرعامل ایزوایکو درآمد
  
ترابر نیوز:

در حالی امروز شرکت کشتیرانی از امضای قرارداد ساخت ۸ فروند کشتی با کره خبر داد که خبرنگاران اعزامی به بندرعباس دیروز شاهد اشک‌های مدیرعامل بزرگترین مجتمع کشتی‌سازی و فراساحل کشور بودند که با ۵۳۰۰ کارگر ظرفیت‌های عظیم صنعت خود در کشتی‌سازی را بر زمین مانده می‌دید.

 
به گزارش فارس، مدیرعامل مجموعه کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) در نشستی خبری به تشریح حواشی پررنگ‌تر از متن این صنعت مهم کشور پرداخت و در برابر پرسش‌های خبرنگاران در خصوص اینکه چرا کشتی‌داران داخلی کشور حاضر به سفارش نیازمندی‌های خود به این مجموعه عظیم نیستند اشک‌هایش جاری شد. 

نشست خبری خبرنگاران اعزامی رسانه‌های سراسری پس از بازدید از فعالیت‌های 6 شرکت متعلق به مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران (ایزوایکو) و بازدید از فعالیت‌های ساخت سکوهای نفتی، کشتی‌سازی، تعمیرات و پروژه‌های مختلف آن از اعم از کشتی تفریحی و شناورهای کمک صیادی گرفته تا اقیانوس پیمای 80 هزار تنی ایران- کاشان که آماده تحویل به مالک خصوصی آن است،انجام شد.

در عین حال ظرفیت عظیم صنایع کشتی‌سازی و فراساحل ایران در کشور مورد اقبال کارفرمایان داخلی نیست و در حالی که 5300 اشتغال داخلی و توان مهندسی بالای این صنعت آماده اجرای نیازمندی‌‌های کشور در حوزه‌های مختلف ساخت و تعمیر سکوها و دکل‌های نفتی و کشتی‌ تا 300 و 400 هزار تن است،ظرفیت آن خالی مانده است و کشتیرانی جمهوری اسلامی امروز از امضای 8  قرارداد با هیوندایی کره برای ساخت کشتی خبر می‌دهد.

و ماجرا وقتی دردناک‌تر می‌شود که شاهد نواختن این سازهای مختلف از دل یک مجموعه‌ایم.سازنده کشتی یعنی ایزوایکو با 100 درصد سهام دولتی که در اختیار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است تا کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران آنهم متعلق به وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ملی نفتکش 100 درصد دولتی.

و اینگونه است که اشک مدیرعامل ایزوایکو -مجتمع کشتی‌سازی و صنایع فراساحل ایران- با 110 کیلومتر وسعت در حاشیه خلیج فارس و 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و زیرساخت شکل گرفته کشور در طول 30 سال را درمی‌آورد.
حمید رضائیان اذعان دارد که صنایع کشتی‌سازی ایران در گذشته نه چندان دور کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشته است،اما درد بزرگش این است در حالی که این صنعت توانسته در سال‌های اخیر مشکلاتش را مدیریت کرده و اقیانوس پیمایش را روانه دریا کند دیگر کارفرمایان داخلی‌اش حاضر به اعتماد به آن نیستند.

رضائیان با قاطعیت می‌گوید حاضر است تعهد بدهد سفارش کار مشتریان داخلی را امروز به دور از مشکلات گذشته کاملا رقابتی و با گواهینامه‌های بین‌المللی و در زمان مقرر تحویل بدهد، اما کارفرمایان داخلی او که اکنون کشتی رانی جمهوری اسلامی و شرکت ملی نفتکش هستند، دیگر حاضر نیستند به او اعتماد کنند.

اشک مدیرعامل ایزوایکو درآمد
 
مشروح گفت‌و‌گوی رضائیان در نشست خبری بدین شرح است:

*رکورد جهان را در نصب سکو شکستیم/ منافع رکورد شکنی هر روز 5-6 میلیون دلار برای کشور

حمید رضاییان در این نشست خبری با اشاره به اینکه ایزوایکو بیش از 5300 هزار اشتغال مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد کرده است اظهار داشت: اگر برنامه‌هایی که در دست تدوین داریم اجرایی شده و موانع را برداریم فضای اشتغال ما یک فضای حرفه‌ای و چند برابر امروزمان است. 

وی خاطرنشان کرد: ایزوایکو در فرایند نصب سکوی 18B پارس جنوبی یک رکورد استثنایی زد. به طوری که حتی رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی ایران تحلیل کردند که یک کشتی‌سازی ایران موفق شد رکورد نصب سکو در جهان را بشکند. 

وی با بیان اینکه سال 93 سکوی فاز 16 را ظرف 5 ماه و اندی نصب کردیم افزود: این در حالی بود که رکورد قبل در دست کشتی‌سازی اروپایی (استات‌‌اویل) بود که ظرف 6 ماه و 20 روز توانسته بود این کار را انجام دهد. 

مدیرعامل ایزوایکو اضافه کرد: اتفاق خوبی که یک ماه و نیم قبل افتاد این بود که ما رکورد قبلی‌مان را هم شکستیم و عملیات گازرسانی فاز B پارس جنوبی را ظرف 62 روز انجام دادیم که دستاورد بزرگی است. این نشان می‌دهد ما در بخش اجرای پروژه‌ها حرف بزرگی برای گفتن داریم و می‌توانیم با کشورهای بزرگ اروپایی رقابت کنیم. 

مدیرعامل ایزوایکو افزود: هم‌اکنون پروژه ما برای فاز 17B پارس جنوبی در مسیر حمل به نقطه صفر مرزی ایران و قطر است و پیش‌بینی ما این است بتوانیم این رکورد را مجددا بشکنیم که در حوزه مهندسی یک رکورد بی‌نظیر به شمار می‌رود. 

وی خاطرنشان کرد: منافع هر روز نصب این سکوها برای کشور 5-6 میلیون دلار است که با استحصال و بهره‌برداری هرچه زودتر گاز حاصل می‌شود. 

رضاییان همچنین از برنامه‌ریزی صنعت کشتی‌سازی و فراساحل ایران در حوزه دانش‌بنیان خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی منسجمی کرده‌ایم و روی چند پروژه به خوبی متمرکزیم تا در بخش فراساحل و کشتی‌سازی برخی از نیازمندی‌هایمان را در حوزه دانش‌بنیان به خوبی مدیریت کنیم. 

به گفته مدیرعامل ایزوایکو چندی قبل یک پروژه دانش‌بنیان این شرکت جزو 100 پروژه برتر اختراعات کشور به ثبت رسید و در مسابقات بین‌المللی کره نیز موفق به کسب مقام دوم جهان شد. 

اشک مدیرعامل ایزوایکو درآمد

* ایزوایکو مهم‌ترین گزینه برای جوینت با شل و توتال در اجرای پروژه‌های داخلی 

رضاییان در پاسخ به این پرسش که آیا قراردادهای شرکت ملی نفت با شرکت‌هایی چون شل و توتال را مانع فعالیت شرکت‌های داخلی مانند ایزوایکو نمی‌داند، گفت: ما تمام معضلات ایزوایکو را تاکنون به خوبی مدیریت کرده‌ایم. در بخش نفت مدعی هستیم و وزارت نفت ما را به عنوان یکی از پیمانکاران خوب خود می‌شناسد. اگر ورود شرکت‌های خارجی با هدف تامین مالی و فاینانس باشد پذیرفتنی است چون ما منابع نداریم. 

وی در عین حال افزود: اما در حوزه نفت توان انجام هر فعالیتی را داریم و برخی از این شرکت‌هایی که نام بردید با ما مذاکراتی برای همکاری داشته‌اند. 

مدیرعامل ایزوایکو افزود: بعید می‌دانم هر شرکتی که بخواهد در ایران کار کند مایل به همکاری با ایزوایکو نباشد. 
وی در پاسخ به این پرسش که قرارداد توتال در فاز 11 مطالعاتی و برای ساخت سکوهای بالای 10 هزار تن است. آیا در این باره با شما مذاکره‌ای داشته‌اند، پاسخ داد: بگذارید جواب ندهم. من می‌توانم با قدرت بگویم در حال حاضر ما بهترین پیمانکار نفت به لحاظ زمان تحویل پروژه، دانش مهندسی و کیفیت هستیم و هر شرکت خارجی که بیاید گزینه اصلی‌اش برای انتخاب شریک ایرانی ایزوایکو است.

وی درخصوص پروژه‌های توتال برای ساخت سکوهای تقویت فشار هم بار دیگر گفت: ما بهترین شرایط را داریم. همین الان هم برای انجام این کار آمادگی داریم و استارت‌هایی را هم در این بخش زده‌ایم.

* پروژه‌های کشتی‌سازی ایران در راه کره

مدیرعامل ایزوایکو در پاسخ به این پرسش خبرنگاران که پروژه ساخت 27 کشتی به کارفرمایی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در راه کره است، چرا این پروژه‌ها به ایزوایکو سپرده نمی‌شود، گفت: ایزوایکو آمادگی دارد در هر تناژی نیازهای ساخت کشتی‌سازی جمهوری اسلامی ایران را تامین کند. 

وی از برنامه‌های استراتژیک و منسجم ایزوایکو برای ارتقای فعالیت‌های کشتی‌سازی این شرکت بزرگ خبر داد و افزود: شرکت ایزوایکو از زیان‌دهی و ماده 41 خارج شده و تمام پروژه‌های گذشته را به طور کامل جمع کرده است. 14 پروژه مهم را به جز یک مورد که سفارش شرکت ملی نفتکش است،تکمیل کرده و توانسته به لحاظ مالی روی پای خود بایستد.

به گفته رضاییان درآمد ایزوایکو نسبت به چند سال گذشته از 90 میلیارد تومان به 5 برابر رسیده است. روند شرکت زنده، حرفه‌ای و حساب‌شده است و استراتژی 4 سال آینده نیز این است که کشتی‌سازی را به صنعت برتر در حوزه تاسیسات دریایی منطقه تبدیل کند.

وی ادامه داد: اگر در تفاهماتی که داریم به نقطه مشترک برسیم ظرف سال 2017 تا 2025 تولیدمان به 5 برابر ظرفیت فعلی خواهد رسید. 

رضاییان در خصوص اختلاف ایزوایکو و شرکت ملی نفت‌کش بر سر ساخت نفت‌کش 32 هزار تنی، گفت: برای حل این مشکل منتظر تاییدیه هستیم که اگر امضا شود قطعا این پروژه جزو پروژه ساخت ما خواهد بود. 

وی در این باره از شرکت ملی نفت‌کش خواست نگاه ملی به موضوع داشته باشد. 

براساس این گزارش؛ ایزوایکو در سال 81 ساخت نفت‌کش 32 هزار تنی را سفارش گرفت اما اجرای پروژه 15 سال به طول انجامیده و اکنون بهخ پرونده اختلافی بین دو شرکت تبدیل شده است. به گونه‌ای که شرکت ملی نفت‌کش هم‌اکنون از تحویل پروژه خود امتناع کرده و پرونده را در حوزه قضایی پیگیری می‌کند. 

* پرسش‌هایی که اشک مدیرعامل ایزوایکو  را درآورد

خبرنگاری از رضاییان پرسید شما می‌گویید توان تولید داخلی را دارید اما شرکت‌های داخلی به شما سفارش نمی‌دهند. وی پاسخ داد: ما می‌پذیریم کشتی‌سازی در 20 سال گذشته عملکرد خوبی نداشته است. اما دانش کشتی‌سازی در ایران قدیمی نیست. اگر نگاه ملی میان کشتی‌دارها و کشتی‌سازهای کشور برقرار شود ما هیچ چیز از دنیا کم نداریم. 

وی بخشی از مشکلات گذشته ایزوایکو را نیز مربوط به سفارش دهندگان این شرکت دانست و افزود: من وقتی پروژه‌های قبل را بررسی می‌کنم می‌بینم در انجام پیش‌پرداخت‌ها به خوبی عمل نشده است.

رضائیان افزود: شاید ما در پازل شناخت بازار و مشتری به خوبی عمل نکردیم، امروز توان مهندسی، طراحی و ساخت داریم اما متاسفانه اعتمادی در داخل به صنعت کشتی‌سازی ایران نیست. 

مدیرعامل ایزایکو این جملات را در حالی گفت که به فشردن بغض در گلویش را کنتری می‌کردو تلاش می‌کرد از گریه کردن در جمع خبرنگاران خودداری کند.

وی که در حین گفتن این جملات به سختی حرف می‌زد و ناچار شد چندین بار سخنان خود را قطع کند، افزود: ما در حوزه کشتی‌سازی به نقطه‌ای رسیده‌ایم که کاملا می‌توانیم رقابتی کار کنیم. 

وی افزود: حاضریم با همان قیمت، پنالتی و ... پروژه‌ها را بگیریم و پنالتی را هم می‌پذیریم. 

رضاییان در این زمان دیگر نتوانست به صحبت‌های خود ادامه دهد، بنابراین زارعی مدیر روابط عمومی و ارتباطات ایزایکو به کمک وی آمد و با ادامه توضیحات کمک کرد تا مدیرعامل ایزوایکو به فشار روحی خود کمی مسلط شود. 
رضاییان پس از لحظاتی ادامه داد: هزینه کشتی‌ساز شدن این مملکت را همه باید بدهند. از رسانه‌ها گرفته تا کشتی‌سازها و کشتی‌دارها. اگر همه تلاش کنند مملکت کشتی‌ساز می‌شود. ما بودیم که کره‌ای‌ها را کشتی‌ساز کردیم. 

وی خاطرنشان کرد: سفیر ایران می‌گفت وقتی من می خواستم استوارنامه‌ام را تقدیم نخست‌وزیر کره کنم ایشان گفت می‌خواهد 10 دقیقه با من صحبت کند و در دیدار اظهار داشت: من آمده‌ام کشتی‌سازی شما را دیده‌ام. فضا و پتانسیل‌های شما فوق‌العاده است اما خیلی عقب هستید. باید کار کنید.

رضاییان تاکید کرد: در سال‌های اخیر کشتی‌سازی کره که اساس کار خود را از ما گرفت بسیار موفق عمل کرده و این در حالی بود که مدیر کره‌ای می‌گفت اولین کشتی که ساختیم را به دلیل نداشتن استانداردهای لازم نتوانستیم به دریا ببریم اما امروز اولین کشتی ساخت ایران یعنی اقیانوس پیمای ایران- شهرکرد در مسیر ایران- هامبورگ کار می‌کند. 

مدیرعامل ایزوایکو در پاسخ به این سوال که چرا صنعت کشتی‌سازی ما مشکل دارد، بار دیگر در حالی که به شدت متاثر بود، گفت: این را از کشتی‌دارها بپرسید. 

رضائیان در این زمان تقاضای قطع نشست خبری و انجام آن در زمان دیگری را کرد، اما با اصرار خبرنگاران برای پاسخگویی مواجه شد و توضیح داد: ما یک توان اجرایی داریم که روی زمین مانده است. این صنعت حمایت می‌خواهد. در رسانه، در بازار از سوی مشتری، از سوی وزیر و باید به باور واقعی ما تبدیل شود.

اشک مدیرعامل ایزوایکو درآمد

خبرنگار فارس از مدیرعامل ایزوایکو پرسید آیا وضعیت موجود صنعت کشتی‌سازی به این دلیل نیست که به تبع سایر بخش‌های صنعت و تولید دچار مشکل مختلف مانند هزینه‌های سربار و غیررقابتی بودن است که وی پاسخ داد: ما می‌گوییم یک پروژه مهندسی اجرا و متریال دارد. کارگر ما زیر 100 دلار حقوق می‌گیرد. در 3-4 سال گذشته در اوج تحریم و بحران مالی صنعت کشتی‌سازی را از یک نقطه به نقطه قابل قبولی رساندیم. تعمیرات یک کشتی 80 هزار تنی که 35 روزه انجام می‌شد الان ظرف 12 روز انجام می‌شود. آیا این پیشرفت نیست؟

وی افزود: صنعتی که ظرف 12-13 سال گذشته بالای 100 میلیارد دلار از دولت بودجه می‌‌گرفته اکنون روی پای خود ایستاده است و ما حالا مثل کارگری هستیم که اگر امروز کار نکنیم فردا پولی برای زندگی کردن نداریم. 

مدیرعامل ایزوایکو با اشاره به بحث وجود هزینه‌های سربار گفت: این مشکلات در ایزوایکو جمع شده است. امروز حاضرم هر تعهدی بدهم و کاملا رقابتی وارد پروژه‌ها و بازار شوم. 

وی تاکید کرد: کشتی‌های تولیدی ایران مدارک بین‌المللی دنیا را دارد و تا این گواهینامه‌ها را اخذ نکند قادر به ورود به دریا نخواهد بود. 

وی با اشاره به اینکه اگر می‌خواهیم در حوزه گواهینامه‌ها خود حرفی برای گفتن داشته باشیم باید لااقل صد کشتی روی آب داشته باشیم، افزود: هم‌اکنون گواهینامه‌های ما را شرکت‌های آلمانی صادر می‌کنند و آنها نمی‌خواهند ما کشتی‌ساز شویم. 

رضاییان افزود: قسم جلاله می‌خورم هر اروپایی که آمده، سطح کار را را فراتر از انتظار و تصوری که داشته دانسته، به گونه‌ای که یکی از اروپائیان می‌گفت وقتی می‌خواستم به ایران بیایم تصور می‌کردم به جایی شبیه پاکستان خواهم رفت.

*تلاش آلمانی‌ها برای کند شدن روند ساخت اقیانوس‌پیمای ایران کاشان

وی با اشاره به ساخت اقیانوس‌پیما ایران-کاشان به عنوان کامل‌ترین شناور ایران افزود: آلمانی‌ها تمام تلاش‌شان این بود کار ما کند باشد در حالی که ما قادریم که در سطح 300 هزار تن کشتی‌ بسازیم. 

مدیرعامل ایزوایکو در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید به چه حمایتی برای رفع این مشکلات نیاز دارید، گفت: والله خودم هم نمی‌دانم که چه حمایتی نیاز داریم. آقای نعمت‌زاده به شدت حمایت می‌کند.

من امروز دارم حقوق 5 هزار و 300 نفر را می‌دهم. باید برنامه‌ریزی کنیم. هر ساعتش برای ما مهم است.

وی ادامه داد: بعضا پرداخت حقوق‌های ما دو ماه عقب می‌افتد. در گذشته اینجا دائما شاهد برگزاری اعتصابات کارگری بودیم اما الان درک کارگران ما بالا رفته و اگر سه ماه هم حقوق نگیرند می‌دانند که باید دست‌شان را به زانوی خود بگیرند منتهی نیازمند حمایت هستیم. 

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاران که چرا از شرکت‌های خارجی پروژه نمی‌گیرید؟ گفت:مذاکرات طولانی و زیادی داشته‌ایم. هم‌اکنون از کشور عراق چند پروژه را به امضای قرارداد رسانده‌ایم، اما در خانه نیازمند حمایت هستیم. 

اشک مدیرعامل ایزوایکو درآمد

مدیرعامل ایزوایکو در پاسخ به خبرنگاران که گفتند شماره تلفنش را به آنها بدهد گفت، ما را اذیت نکنید. همین الان 5 هزار و 300 نفر شماره ما را دارند که حقوق هم نگرفته‌اند. 

وی گفت: ما دو کارفرما داریم. یکی شرکت ملی نفتکش و دیگری کشتی‌رانی و از جنس یک مجموعه‌ایم. امروز تولید ما یک حمایت زنجیره‌وار می‌خواهد و همه باید کمک کنند. یک روز بلد نبودیم و امروز بلدیم. اگر سفارش ساخت به ما بدهند دانش ساخت را داریم. ایزوایکو جسارت ساخت را داشت. 

وی ادامه داد: ایزوایکو می‌تواند یک هاب اختصاصی تعمیرات کشتی باشد. کمک کنید ما انتظار داریم به ما کمک شود. 

وی گفت: هم‌اکنون بخش خصوصی به ما اعتماد می‌کند اما از حمایت دولتی‌ها خبری نیست.
تعداد بازدید: 1462 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ساخت راه آهن ۵۰۰ کیلومتری ارمنستان توسط پیمانکاران ایرانی
  اتصال ایران به گرجستان و ترکیه از طریق خط آهن ایران ارمنستان
  ثمرات راه اندازی و احیای خط آهن جلفا
  پروژه دوخطه ریلی اندیمشک-اهواز تا دهه فجر به بهره برداری می رسد ؟!
  اصول دین ریشه درخت اسلام است. اصول دین را فدای فروع دین نکنید
  تصاویر: مراسم ترحیم همسر «محسن مهرعلیزاده»
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار