پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
جمعه، 31 فروردین 1403 - 23:27   
 
 
   آخرین اخبار  
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
  آغاز انبوه‌ سازی قطار ملی در واگن‌ سازی تهران از یک ماه دیگر
  راهبردهای ایجاد تعادل در توسعه زیرساخت، بهره برداری و عملیات در صنعت ریل
  واردات واگن و انتقال تکنولوژی از چین مطابق برنامه در حال اجرا است ؟!
  گزارش تصویری| خط آهن تبریز – مشهد، به عنوان طولانی ترین مسیر ریلی کشور
  فرصتی در رویکرد چین و اروپا برای تقویت ترانزیت از مسیر دریای خزر
  رئیس جمهور "راه‌ آهن رشت کاسپین" را افتتاح می‌ کند
  توسعه گردشگری ریلی، هدف تازه چین در مسیر کمربند و جاده
  راه آهن نیازمند مدیران متخصص است نه سیاسی
  خصولتی ها در صنعت ریلی جولان می دهند!
  تسریع در اجرای قطار برقی مشهد گلبهار چناران و عقد تفاهم با قرارگاه خاتم الانبیا(ص)
  درخواست لغو افزایش‌ بی‌ سابقه تعرفه بهره‌ برداری از شبکه ریلی
مدیرعامل اسبق راه آهن:
  کاش تمام لوکوموتیوها را واگذار کرده بودم!

  توسعه شبکه مدرن ریلی؛ اولویت دولت در توسعه زیرساخت ها
  امضای قرارداد ساخت قطعه چهام راه آهن خواف-هرات با شرکت روسی
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 69516صفحه نخست » مترویکشنبه، 15 فروردین 1395 - 17:40
مترو پناهگاه مخفی استالین
  
ترابر نیوز:
پناهگاه مخفی استالین

نزدیک به نیم قرن است که داستان ها و افسانه هایی درباره ی سازه ای مرموز با نام " ساختمان ویژه شماره 1" به گوش می خورد. در این رابطه حرف هایی از وجود یک کاخ زیرزمینی، چندین آزمایشگاه ، تونل ها و اتاق های مخفی به میان می آید.

نزدیک به نیم قرن است که داستان ها و افسانه هایی درباره ی سازه ای مرموز با نام " ساختمان ویژه شماره 1" به گوش می خورد. در این رابطه حرف هایی از وجود یک کاخ زیرزمینی، چندین آزمایشگاه ، تونل ها و اتاق های مخفی به میان می آید. در نهایت راز این بنای مخفی در زیر خاک، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی افشا شد. این ساختمان، پناهگاه رهبر شوروی "ژوزف استالین" بود که در شهر "سامارا" در اعماق خاک بنا شده بود. اکنون این پناهگاه برای بازدید عموم آزاد است.

پروژه ی ساخت و ساز پناهگاه سامارا با نام "ساختمان ویژه شماره 1" در پاییز 1941 میلادی آغاز شد. در آن زمان شوروی در شرایط سختی بسر می برد. نیروهای ارتش آلمان نازی به سرعت در حال نزدیک شدن به مسکو بودند و پایتخت به شدت در خطر بود. به همین خاطر رهبر شوروی تصمیم گرفت تا برای حفظ جان مقامات ارشد دولتی و سفیرهای کشورهای خارجی در مسکو، آنها را به شهر "کویبیشف" (نام امروزی: سامارا) عازم کند. در صورت بمباران مسکو، پناهگاه مخفی شهرسامارا، جایگزین مقر فرماندهی رهبر شوروی می شد.

 

آغاز پروژه ی احداث پناهگاه

حدود 4 هزار نفر از بهترین متخصصات عمران و معماری شوروی که متروی مسکو را نیز بنا نهاده بودند، برای ساخت این پناهگاه انتخاب شدند. هر یک از این متخصصان به صورت کتبی امضا و تعهد نمود که هرگز این اسرار دولتی فاش نکنند. ساخت دالان های مخفی این پروژه نزدیک به 9 ماه به طول انجامید. کارگران مجرب این پناهگاه در مدت زمان احداث آن، تقریبا هرگز محل را ترک نکردند. آنها برای خود یک سالن غذا خوری مجزا و اتاق های زیرزمینی برای خواب و استراحت داشتند. جالب اینجاست که شهروندانی که در نزدیکی محل احداث پناهگاه مخفی زندگی می کردند، متوجه هیچ گونه ساخت و سازی نشدند. این در حالی است که برای احداث این پناهگاه از انواع ماشین های سنگین و کامیون استفده شد. تنها برای گودبرداری، کامیون های این پروژه نزدیک به 25 هزار متر مکعب خاک را از محل بیرون برده و انواع مصالح ساختمانی را به محل می آوردند. با این که انجام چنین حجم کاری در شهر به صورت پنهانی غیر ممکن است ولی در هر صورت این پروژه کاملا مخفیانه و بدن این که کسی متوجه آن شود انجام گرفت. چگونه؟ این سوالی است تا به امروز ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است.

یکی از داستان هایی که درباره ی احداث این پناهگاه روایت می شود اینگونه است که پس از پایان ساخت و ساز، به دستور استالین تمامی کارگران و مهندسین این پروژه به رگبار بسته شدند تا جایگاه مخفی محل استقرار رهبر شوری همچنان مخفی باقی بماند. ولی در حقیقت ماجرا، به هیچیک از آنها صدمه ای وارد نشد و برعکس، بسیاری از متخصصان موفق به دریافت هدایای ویژه ای از سوی دولت شدند.

 

محکمترین و امن ترین در جهان

پناهگاه استالین به عنوان امن ترین پناهگاه جهان در زمان جنگ جهانی دوم به شمار می آمد. برای مثال، پناهگاه های آقای "چرچیل" نخست وزیر وقت انگلیس و آقای "روزولت" از روسای جمهور ایالات متحده نسبتا در اعماق کم و در طبقه ی منفی 2 ساختمانی بنا شده بودند. پناهگاه "هیتلر" در برلین در اعماق 16 متری احداث شده بود. و در این میان، پناهگاه رهبر اتحاد جماهیر شوروی، آقای "استالین" در اعماق 37 متری زیر خاک ساخته شده بود. این پناهگاه بسیار محکم و استوار ساخته شده و می توانست در مقابل سنگین ترین بمباران های آن زمان مقاومت کند. از تجهیزات و امکانات بکار رفته در این پناهگاه می توان به منابع ذخیره ی آب و غذا، موتورهای دیزل-الکتریکی برای سیستم تهویه هوا و سامانه ی تامین روشنایی اشاره نمود. جالب است بدانید که تمامی دستگاه ها و امکانات پناهگاه استالین، پس از گذشتن 70 سال همچنان مثل روز اول کار می کنند. بنابراین امروزه نیز در صورت بروز حوادث بحرانی و غیرقابل پیشبینی، می توان در این پناهگاه در امان بود.

 

مسیرهایی که به عقل کمتر کسی خطور می کند

ورود به " ساختمان ویژه شماره 1" تنها از طریق یک در کوچک در ساختمان "آکادمی فرهنگ و هنر شهری" امکان پذیر است. در پشت این در، دروازه های محکم فلزی، آسانسور و راه­پله قرار دارد که شما را به سمت پایین هدایت می کند. ساختمان بنا شده در زیر خاک، مجموعه ای از دفاتر و سالن های برگزاری نشست ها است که می تواند بیش از 100 نفر را در خود جای دهد. معماری داخلی سالن های پناهگاه، ما را به یاد دفتر کار استالین در کاخ کرملین می اندازد.

تا به امروز شنیده نشده است که استالین به پناهگاه سامارا " ساختمان ویژه شماره 1" رفته باشد و اخبار رسمی نیز عدم حضور وی را تائید می کند. در زمان درگیری های جنگ جهانی دوم، مسکو توانست مقومت کند و نیازی به پنهان کردن استالین در پناهگاه نشد. ولی گفته می شود که در چند کیومتری پناهگاه سامارا، دختر استالین زندگی می کرده است و در زمان بمباران شهر، او در این پناهگاه مخفی شده بوده است. استالین علاقه بسیاری به دخترش داشت و همیشه به بازدید او می رفت. احتمال دارد که استالین برای بازدید از دخترش به پناهگاه ویژه شماره 1 نیز رفته باشد.

 

روح سرگردان استالین

پناهگاه استالین برای توریست های روسی و خارجی که به سامارا سفر می کنند، مهمترین مکان دیدنی شهر به شمار می آید. دفترچه ی ثبت خاطراتی در این محل قرار داده شده است، از نوشته های گوناگون به زبان های مختلف دنیا پر شده است. توریست های آلمانی بسیاری نیز به اینجا می آیند. جالب اینجاست که روزی اجداد همین توریست ها بر علیه شوروی مبارزه می کرده اند. یک روز هم فرزند فیلدمارشال "اروین رومل" شهردار شهر "اشتودگارد" برای بازدید پناهگاه به سامارا آمد. به او پیشنهاد شد تا پشت میز استالین بنشیند تا از او عکس گرفته شود ولی او در کمال احترام به این پیشنهاد پاسخ منفی داده و با خنده گفت:

"می ترسم صاحبش از این در بیاد تو"

جالب است بدانید که حضور شادروان استالین در این مکان به خوبی احساس می شود و بسیاری از بازدید کنندگان نیز این حرف را تایید می کنند.

اگر اشاره ای به مدارک محرمانه ی دوران درگیری شوروی داشته باشیم خواهیم دریافت که پناهگاه شهر سامارا، تنها پناهگاه مخفی استالین نبوده است. بر این اساس، مدل های مشابه بسیاری نیز در دیگر شهرهای روسیه بویژه در امتداد رود "ولگا" و در شهرهای "ساراتوف" و "یاراسلاول" دیده می شوند. سالهای متمادی است که برخی از ماجراجویان با پشتکار فراوان در تلاش برای کشف "سازه های ویژه و مخفی شوروی" هستند ولی تا به امروز به نتیجه ای نرسیده اند. این که چه اسراری در پشت این پناهگاه ها پنهان شده است، همچنان در هاله ای از ابهام قراردارد.
خواندن کامل متن: http://ir.sputniknews.com/persian.ruvr.ru/2014_03_04/129384630/

 

تعداد بازدید: 1551 ،    
  

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  ده کانال مهم کشتیرانی دنیا
  سازوکار همکاری بین‌المللی برای همزیستی با رودخانه بزرگ کشتیرانی دانوب
  فیلم| افتتاح راه‌آهن تبریز-جلفا؛ 100 سال پیش
  راه‌آهن جلفا- تبریز چگونه ساخته شد
  بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است
  اتاق بازرگانی ایران: اگر استدلال برخی‌ها برای اصرار به تعطیلی پنج‌شنبه به جای شنبه، تعطیل بودن شنبه در دین یهود است که این دین از ادیان یکتاپرست است؛ ما تضادی با یهودیت نداریم و اگر تضادی هست با صهیونیسم است / ما که نمی‌توانیم دنیا را قانع کنیم خود را با تعطیلات ایران وفق دهند
  تسهیل دسترسی ایران به اوراسیا با احیای خط آهن جلفا-نخجوان
  نقشه ریلی ارمنستان/جانمایی خط آهن جلفا به ایروان روی نقشه گوگل ارث
  نقشه راه آهن گرجستان
  حسین علایی: حمله موشکی و پهپادی موجب احیا قدرت بازدارندگی ایران شد/ راهبرد ایران از «سکوت و خویشتنداری» به «واکنش متقابل» تغییر یافته است
  پیشرفت 70 درصدی زیرساخت طرح راه آهن ازنا به الیگودرز/ضرورت تسریع اجرای این پروژه ملی
  آخوندی: زمان دیپلماسی است، نه جنگ
  ذخیره سدهای آب شرب تهران ۲۰ درصد است
  انقلاب اسلامی خاتمه دهنده به حکومت فردی و موروثی در ایران
  پاشینیان: راه‌آهن ایران-ارمنستان تحولی اساسی برای اقتصاد ایروان است
  تصاویر بندر بزرگ پوتی گرجستان
  نمایشی جذاب شهر و بندر پوتی گرجستان از بزرگترین بنادر جهان
  دعوت از سرمایه‌گذاران خصوصی برای ساخت راه‌آهن ایران - ارمنستان
  گرجستان؛ دروازه تجارت جهانی در دریای سیاه/ضرورت اتصال راه آهن ایران به ارمنستان گرجستان
  سرمایه گذاری قزاقستان در بندر پوتی گرجستان برای تقویت عملکرد کریدور میانی
  «منافع ملی» در کجای معادلات سیاست خارجی ایران قرار دارد؟
  اگر ما پنجشنبه را تعطیل کنیم، عملاً ۳ روز با جهان ارتباط داریم / تعطیلی پنجشنبه نوعی تحریم داخلی است / ۹۰ درصد کشور‌های دنیا تعطیلاتشان شنبه و یکشنبه است، دیگر کشور‌ها جمعه و شنبه؛ تنها کشوری که تعطیلات‌اش پنجشنبه است ما هستیم / مزیت تعطیلی جمعه و شنبه این است که با بازار‌های جهانی همگام می‌شویم
  مقصر ترافیک زجر آور و ضایع کننده عمر مردم تهران را شناسایی و مجازات کنید
  اکثریت جمعیت کشور اردن فلسطینی هستند
  حمل و نقل عمومی در ژاپن؛ سریع، دقیق و مطمئن
  پلیس: ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگی‌شان گذشته
  فایننشال تایمز: مقامات اتحادیه اروپا در حال مذاکره برای اعمال تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران هستند
  ۵ فوتی و ۱۸ مصدوم در اثر واژگونی اتوبوس در گردنه حیران
  آیا می دانید در این کشور همه وسایل حمل و نقل عمومی رایگان است
  تعطیلی پنجشنبه هزینه ساز وبه زیان کشور است اکثر کشورهای مسلمان جهان جمعه و شنبه تعطیل هستند
  باید از هزینه‌تراشی دولت‌ها بکاهیم
  درخواست ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس برقی در بازارهای جهانی
  غیر از ایران کدام کشورها اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند؟ (+ اینفوگرافیک)
  استاد رائفی پور « دلایل دشمنی ایران و اسرائیل »
  سرتیپ پاسدار مرتضی قربانی: اسرائیل مطمئن باشد که چنان سیلی محکمی از جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دریافت خواهد کرد که دیگر نتواند از جای خود بلند شود.
  اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل بود / موضوع را می‌توان به نتیجه رسیده تلقی کرد / اگر رژیم اسرائیل مرتکب اشتباه دیگری شود، پاسخ ایران به طور قابل توجهی شدیدتر خواهد بود
  فیلم| پرواز نخستین هواپیمای مافوق صوت جهان پس از کنکورد
  سن فرسودگی انواع خودروها چند سال است؟+اینفوگرافیک
  اینفوگرافیک| هشت شهر دنیا با کمترین میزان ترافیک در روز
  ترامپ: تنش‌های فزاینده میان ایران و اسرائیل می‌تواند به جنگ‌جهانی منجر شود/ بایدن نمی‌داند چه غلطی می‌کند
  تماشا کنید: جنگ کریدورها/ هند و یونان علیه چین و ترکیه؛ جایگاه ایران کجاست؟
  راه آهن رشت آستارا به سرنوشت راه آهن گرگان اینچه برون دچار نشود
  وعده راه اندازی قطار چابهار در سال جاری حقیقت دارد؟
  پشتیبانی رهبران آمریکا و ژاپن از طرح قطار سریع السیر تگزاس
  مشارکت مردم در تولید صنایع ریلی مشروط به چیست؟
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار