چهارشنبه، 5 اردیبهشت 1403 - 13:20   
 
 
- اندازه متن: + -  کد خبر: 65331صفحه نخست » حمل و نقل و صنایع دریاییشنبه، 25 مهر 1394 - 13:12
می‌خواهیم به ۱۰ کشتیرانی برتر دنیا تبدیل شویم
می‌خواهیم به ۱۰ کشتیرانی برتر دنیا تبدیل شویمترابر نیوز: مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، جزئیات برنامه این شرکت برای پیوستن به ۱۰ کشتیرانی برتر دنیا را اعلام کرد.
  
ترابر نیوز:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 انتظار می رود ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی به عرصه حمل و نقل جهانی بازگردد که این بازگشت با خرید کشتی های کانتینربر جمعا به ظرفیت ۵۷۹هزار TEU، فله بر به ظرفیت جمعا دو میلیون DWT و تانکر به ظرفیت جمعا ۱.۶ میلیون DWT همراه خواهد بود. این کشتی‌ها تا سال ۲۰۲۰ در ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی جای می گیرند.

توسعه ناوگان و به روزرسانی کشتیرانی جمهوری اسلامی به علاوه ساخت کشتی های جدید با هزینه بالغ بر ۱۲۰ میلیارد دلار از محل حساب‌های مسدود شده ایران در بانک‌های خارجی به دلیل تحریم تأمین می شود.

در گزارش لویدزلیست آمده است: این شرکت حضور در توافقنامه های بزرگ و اشتراک گذاری کشتی های خود را در سر می پروراند و در همین خصوص مذاکراتی با شرکت کشتیرانی هند و از سرگیری روابط و همکاری های حمل و نقلی طی یک توافقنامه مشارکتی ایران و هند انجام داده است. توافقنامه حمل و نقل دریایی ایران و هند پس از ۳۸ سال فعالیت در سال ۲۰۱۳ و به دلیل تحریم‌ها از فعالیت باز ماند.

برنامه های ایران پس از تحریم‌ها در بخش صنعت، به تدریج در شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در حال اجراست. محمد سعیدی در آگوست سال جاری جایگزین محمدحسین داجمر شد و مدیریت IRISL را به عهده گرفت.  داجمر پیش از این به‌واسطه تحریم‌ها در لیست تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران قرار گرفته بود.

براساس این گفتگو که از دفتر لویدزلیست در کپنهاگ انجام شد، سعیدی گفت: تمامی محدودیت‌ها علیه ایران از ژانویه ۲۰۱۶ برداشته خواهد شد و در همین خصوص ایران برنامه ویژه ای برای ورود قوی و سریع به حمل و نقل جهانی دارد.

پیش از این در رسانه ها شاهد انتشار اخباری از کشتیرانی جمهوری اسلامی و هدف آن برای پیوستن به ۱۰ کشتیرانی برتر دنیا بودیم و هم اکنون جزئیات این طرح توسط سعیدی عنوان شد.

براساس برنامه های مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی، قراردادهای بزرگ ساخت کشتی در هفته های آتی با صرف هزینه هایی که به‌واسطه تجارت با چین، کره جنوبی، ژاپن و هند در زمان تحریم به دولت ایران تعلق می گرفت، بسته خواهد شد.

البته پس از لغو تحریم‌ها شاهد روانه شدن ۱۲۰ میلیارد دلار پول به ایران خواهیم بود. انتظار می رود این میزان پول صرف سفارش ساخت کشتی به خصوص در چین شود.

سعیدی در این خصوص به روابط همیشگی تجاری و مالی ایران و چین و سهولت در سفارش ساخت کشتی در کشتی سازی های چینی اشاره کرد.

وی از کشتی سازی های کره ای به منظور خرید کشتی های دست دوم سخن به میان آورد. به هرحال، کشتی سازی های چینی گزینه اول برای کشتیرانی جمهوری اسلامی محسوب می شوند.

سعیدی در خصوص تناژ کشتی ها اطلاعاتی ارائه نداد اما خبرها از دیگر منابع خبری حاکی از سفارش کشتی های پاناماکس و کانتینربرهای ۱۴ و ۱۸ هزار TEU به منظور رقابت با بازیگران اصلی عرصه حمل و نقل است.

در گفتگوی لویدزلیست با سعیدی، وی ورود کانتینربرهای با گنجایش ۱۰ هزار TEU را از اهداف اصلی IRISL عنوان کرد اما به هرحال تصمیم نهایی در خصوص سفارش ساخت کشتی در هفته های آتی اتخاذ خواهد شد.

حمل و نقل کانتینری برای سعیدی مهمترین اولویت محسوب می شود و وی در حال سنجش شرایط و احتمالات برای پیوستن به توافقنامه‌های اشتراک گذاری کشتی و همکاری‌های مشارکتی در عرصه بین المللی است.

سعیدی با اشاره به ناهمواری‌های موجود در بازگشت دوباره به تجارت جهانی حتی پس از لغو کامل تحریم‌ها معتقد است که IRISL با به کارگیری ترکیب هوشمندانه از انواع کشتی‌ها و تناژ جدید در ناوگان حمل و نقل و ایجاد همکاری تجاری با کشورهای مستقل همسو در آسیای میانه تغییر عمده ای در بازار جهانی به وجود می آورد.

براساس گفته های مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی برخلاف کانتینربرها، توسعه ناوگان حمل فله در IRISL دستکم در حال حاضر از اهمیت پایینی برخوردار است. به هرحال با توجه به برنامه های توسعه ناوگان IRISL و افزایش این ناوگان از ۲.۵ میلیون DWT به ۴.۵ میلیون DWT تا سال ۲۰۲۰، این شرکت اهداف بزرگی را در سر می پروراند.

 

 

به گزارش مهر به نقل از لویدزلیست

 

تعداد بازدید: 1066 ،    
  

اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار