شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد جذابیت بیشتر در حمل و نقل ریلی مسافری اقدام به خرید و افزودن واگن‌های خودروبر دوطبقه با قابلیت اتصال به قطارهای مسافری کرده تا امکان انتقال و استفاده خودرو برای مسافرانی که به خود‌رو خود در مقصد نیاز دارند، فراهم شود. این واگنها در کلیه محورهای راه آهن ( به غیر از محور شمال ) قابل سیر و بهره برداری است و با ظرفیت ۱۰ الی ۱۲ خودرو ( با توجه به ابعاد خودرو ) در حال حاضر در مسیر تهران به مشهد، بندرعباس، کرمان، اهواز، تبریز همچنین اصفهان به بندرعباس و مشهد- بندرعباس و بالعکس راه‌اندازی شده است. مسافران محترم می توانند بلیت این واگن‌ها را با روشی مشابه پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از طریق شبکه رایانه‌ای فروش بلیت تهیه نمایند.

 فراموش نکنید خودرو باید حداقل سه ساعت قبل از حرکت قطار برای حمل به انبار توشه‌ی ایستگاه مبدأ تحویل شود. (بهای بلیت برگشت معادل بهای بلیت رفت می‌باشد)

 اطلاعات عمومی مربوط به حمل خودرو با قطار

1-پذیرش خودرو برای اعزام از مبدأ حرکت از 8 صبح تا حداکثر 3 ساعت مانده به حرکت قطار می باشد.

2- هنگام تهیه‌ی بلیت برای مسیرهای بلند(مانند مشهد- اهواز) پیش بینی زمانی لازم برای تأخیرهای احتمالی، تخلیه‌ی واگن و بارگیری مجدد آن در ایستگاه واسط (تهران) و رعایت بند 1 صورت گیرد.

3- خودرو هنگام تحویل به انبار باید دارای موجودی بنزین مطابق با حداکثر یک چهارم ظرفیت باک خودرو باشد.

4- برای رعایت ایمنی خودروها، سر باتری در مبدأ جدا و در مقصد مجدداً نصب می‌شود.

5- امکان حمل خودرو با ارتفاع بیش از 158 سانتی متر وجود ندارد. همچنین این محدودیت شامل خودروهایی مانند پاترول، پاجیرو، جیپ و ... می‌باشد.

6- وجود هر گونه وسائل و بار اضافی در داخل خودرو به مثابه بار توشه تلقی و برابر مقررات اقدام خواهد شد.

7- برای رفع مشکلات در مقصد، قبل از بارگیری کلیه‌ی نواقص یا آسیب دیدگی قبلی خودرو و کسری لوازم به مسؤولان اعزام اظهار شود.

8- به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد نسبت به ترخیص و تحویل خودرو با در دست داشتن مدارک مثبته (کارت ماشین ، کارت شناسایی معتبر) اقدام در غیر این صورت بعد از 24 ساعت اولیه تا 6 روز ،روزانه 15000ریال و از روز هفتم به بعد روزانه 30000ریال بابت حق توقف و هزینه انبارداری محاسبه و دریافت خواهد شد.

9- برای تحویل خودرو کارت شناسایی یا شناسنامه خودرو معتبر و منطبق با مندرجات در بلیت ضرورت دارد وخودرو به کسی تحویل خواهد شد که بلیت حمل خودرو به نام او صادر شده است. و از تحویل خودرو به افراد غیر و بدون مدارک مثبته خودداری خواهد شد .

10- در صورت تأخیر در تحویل خودرو در مقصد تا 24 ساعت تاخیر در تحویل خودرو 50درصد کرایه برگشت داده می‌شود و در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد 100درصد کرایه برگشت داده می‌شود.

11- برای دریافت خسارت تاخیر متقاضیان محترم می‌توانند با به همراه داشتن اصل لاشه بلیت و کارت شناسایی معتبر با مراجعه به آژانس‌های سراسر کشور نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند.

12- درصورت مفقود شدن بلیت حمل خودرو طبق مقررات بلیت المثنی صادر می‌شود.

13- اطلاعات مورد نیاز حمل خودرو با قطار اعم از: تاریخ و ساعت حرکت ، شماره قطار ، زمان و شرایط تحویل خودرو و... جهت اطلاع آنها برروی برگه بلیت حمل خودرو درج می‌شود.

 استرداد بلیت حمل خودرو

۱. استرداد ۹۰ درصد بهای بلیت تا ساعت ۱۲روز قبل از حرکت
۲. استرداد ۷۰ درصد بهای بلیت از ساعت ۱۲روزقبل از حرکت تا ۳ ساعت مانده به حرکت
۳.استرداد ۵۰ درصد بهای بلیت از ۳ساعت مانده به حرکت تا زمان حرکت بلیت پس از بارگیری خودرو و یا حرکت قطار استرداد نمی‌شود. توجه: خودرو باید ۳ ساعت قبل از حرکت قطار تحویل داده شود.
"درصورت مفقود شدن بلیت حمل خودرو طبق مقررات بلیت المثنی صادر می‌شود."
یادآوری‌های مهم حمل خودرو
۱- پذیرش خودرو برای اعزام از مبدأ حرکت از ۸ صبح تا حداکثر ۳ ساعت مانده به حرکت قطار می باشد.
۲- هنگام تهیه‌ی بلیت برای مسیرهای بلند(مانند مشهد- اهواز) پیش بینی زمانی لازم برای تأخیرهای احتمالی، تخلیه‌ی واگن و بارگیری مجدد آن در ایستگاه واسط (تهران) و رعایت بند ۱ صورت گیرد.
۳- خودرو هنگام تحویل به انبار باید دارای موجودی بنزین مطابق با حداکثر یک چهارم ظرفیت باک خودرو باشد.
۴- برای رعایت ایمنی خودروها، سر باتری در مبدأ جدا و در مقصد مجدداً نصب می‌شود.
۵- امکان حمل خودرو با ارتفاع بیش از ۱۵۸ سانتی متر وجود ندارد. همچنین این محدودیت شامل خودروهایی مانند پاترول، پاجیرو، جیپ و ... می‌باشد.
۶- وجود هر گونه وسائل و بار اضافی در داخل خودرو به مثابه بار توشه تلقی و برابر مقررات اقدام خواهد شد.
۷- برای رفع مشکلات در مقصد، قبل از بارگیری کلیه‌ی نواقص یا آسیب دیدگی قبلی خودرو و کسری لوازم به مسؤولان اعزام اظهار شود.
۸- به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد نسبت به ترخیص و تحویل خودرو با در دست داشتن مدارک مثبته (کارت ماشین ، کارت شناسایی معتبر) اقدام در غیر این صورت بعد از ۲۴ ساعت اولیه تا ۶ روز ،روزانه ۱۵۰۰۰ریال و از روز هفتم به بعد روزانه ۳۰۰۰۰ریال بابت حق توقف و هزینه انبارداری محاسبه و دریافت خواهد شد.
۹- برای تحویل خودرو کارت شناسایی یا شناسنامه خودرو معتبر و منطبق با مندرجات در بلیت ضرورت دارد وخودرو به کسی تحویل خواهد شد که بلیت حمل خودرو به نام او صادر شده است. و از تحویل خودرو به افراد غیر و بدون مدارک مثبته خودداری خواهد شد .
۱۰- در صورت تأخیر در تحویل خودرو در مقصد تا ۲۴ ساعت تاخیر در تحویل خودرو ۵۰درصد کرایه برگشت داده می‌شود و در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد ۱۰۰درصد کرایه برگشت داده می‌شود.
۱۱- برای دریافت خسارت تاخیر متقاضیان محترم می‌توانند با به همراه داشتن اصل لاشه بلیت و کارت شناسایی معتبر با مراجعه به آژانس‌های سراسر کشور نسبت به دریافت خسارت اقدام کنند.
۱۲- درصورت مفقود شدن بلیت حمل خودرو طبق مقررات بلیت المثنی صادر می‌شود.

۱۳- اطلاعات مورد نیاز حمل خودرو با قطار اعم از: تاریخ و ساعت حرکت ، شماره قطار ، زمان و شرایط تحویل خودرو و... جهت اطلاع آنها برروی برگه بلیت حمل خودرو درج می‌شود.

بهای بلیت حمل خودرو

جدول قیمت بلیت حمل خودرو (1393)

ردیف

مسیر

بهای مصوب بلیت حمل خودرو (تومان)

یک طرفه

دو طرفه

۱

تهران - مشهد

۸۵,۰۰۰

۱۶۰,۰۰۰

۲

تهران - اندیمشک

۶۵,۰۰۰

۱۲۰,۰۰۰

۳

تهران - اهواز

۸۵,۰۰۰

۱۷۰,۰۰۰

۴

تهران - تبریز

۷۵,۰۰۰

۱۴۰,۰۰۰

۵

تهران - گرگان

۶۵,۰۰۰

۱۲۰,۰۰۰

۶

تهران - یزد

۶۰,۰۰۰

۱۱۰,۰۰۰

۷

تهران - کرمان

۸۵,۰۰۰

۱۶۰,۰۰۰

۸

تهران - بندرعباس

۱۴۰,۰۰۰

۲۶۰,۰۰۰

۹

اصفهان - بندرعباس

۸۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

۱۰

اصفهان - مشهد

۷۵,۰۰۰

۱۴۰,۰۰۰

۱۱

یزد - مشهد

۷۵,۰۰۰

۱۴۰,۰۰۰

۱۲

یزد - بندرعباس

۸۰,۰۰۰

۱۵۰,۰۰۰

۱۳

کرمان - مشهد

۷۵,۰۰۰

۱۴۰,۰۰۰

۱۴

بندرعباس - مشهد

۱۴۵,۰۰۰

۲۷۰,۰۰۰

۱۵

اراک - مشهد

۹۰,۰۰۰

۱۷۰,۰۰۰

۱۶

قم - مشهد

۸۵,۰۰۰

۱۶۰,۰۰۰

۱۷

تهران - زاهدان

۱۳۰,۰۰۰

۲۴۰,۰۰۰

۱۸

کرمان - زاهدان

۴۵,۰۰۰

۸۰,۰۰۰

۱۹

شیراز - مشهد

۱۵۰,۰۰۰

۲۸۰,۰۰۰

۲۰

تهران - شیراز

۸۰,۰۰۰

۱۶۰,۰۰۰

۲۱

کرج - مشهد

۸۵,۰۰۰

۱۶۰,۰۰۰

۲۲

تبریز - مشهد

۱۶۰,۰۰۰

۳۰۰,۰۰۰

۲۳

زنجان - مشهد

۱۲۰,۰۰۰

۲۲۵,۰۰۰

۲۴

اهواز - مشهد

۱۷۰,۰۰۰

۳۳۰,۰۰۰

۲۵

قزوین - مشهد

۱۰۰,۰۰۰

۱۹۰,۰۰۰

۲۶

کاشان - مشهد

۹۰,۰۰۰

۱۷۰,۰۰۰

۲۷

تهران - خرمشهر

۹۰,۰۰۰

۱۷۵,۰۰۰

۲۸

تهران - اصفهان

۵۰,۰۰۰

۹۰,۰۰۰

 توضیح: در مسیر های ترکیبی که قیمت مصوب ندارد ، حاصل جمع بهای مصوب بلیت حمل خودرو مسیرهای مربوطه(که بهای مصوب بلیت حمل خودرو دارد) بعنوان قیمت مصوب یکطرفه تعیین میگردد و به میزان ۱۰۰۰۰ تومان در مسیر دوطرفه تخفیف داده می شود.

 اقداماتی که باید در مقصد انجام شود:

 به محض اطلاع از ورود خودرو به مقصد نسبت به ترخیص و تحویل خودرو با در دست داشتن مدارک مثبته (کارت ماشین ، کارت شناسایی معتبر) اقدام در غیر این صورت بعد از ۲۴  ساعت اولیه تا ۶ روز ، روزانه ۱۵۰۰۰ ریال و از روز هفتم به بعد روزانه  ۳۰۰۰۰ ریال بابت حق توقف و هزینه انبارداری محاسبه و دریافت خواهد شد.

برای تحویل خودرو ارائه کارت شناسایی معتبر شخص معرفی شده در بارنامه حمل خودرو که در مبدا  تکمیل شده الزامی است و از تحویل خودرو به افراد غیر و بدون مدارک مثبته خودداری خواهد شد.

در صورت تأخیر در تحویل خودرو در مقصد پس از ۲۴ ساعت تاخیر در تحویل خودرو ۵۰ درصد کرایه برگشت داده می‌شود و در صورت عدم تحویل خودرو در مقصد ۱۰۰ درصد کرایه برگشت داده می‌شود.