پیوندها   |  rss   |  درباره ما  
  صفحه اول     حمل و نقل زمینی     حمل و نقل دریایی     حمل و نقل ریلی     حمل و نقل هوایی     اقتصادی  
پنجشنبه، 9 فروردین 1403 - 17:58   
 
 
   آخرین اخبار  
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  نقد دوگانگی گفتار و کردار در مورد افزایش بارمحوری
  اتمام عملیات اجرایی پروژه راه آهن رشت کاسپین در انزلی
  لزوم نوسازی خط آهن ایران و ترکیه برای توسعه تجارت دو کشور
  منتقدان کاهش حمل بار ریلی صادق نیستند
  اجرای سریع پروژه راه‌آهن در شمال دریاچه وان
  خط آهن بستان آباد به تبریز و 5 ساعتی که زودتر نمی رسیم!
  سال 1403 سال افتتاح راه آهن چابهار- زاهدان- ترکیه
  پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  راه آهن رشت کاسپین و سه مسئولی که در مورد آن وعده نادرست دادند
  ٢٠ هزار کشته تصادفات جاده ای شوخی نیست
  چرا قطارهای سریع‌ السیر در چین محبوب شد؟
  راه آهن رشت آستارا توجیه اقتصادی ندارد / ریل نیاز به توسعه عرضی دارد نه طولی!
  اتحاد کارکنان راه آهن و بخش خصوصی ریلی برای برکناری مدیرعامل راه آهن
  تذکر مجلس به وزیر راه به دلیل عملکرد مدیرعامل شرکت راه آهن
  زمان سیر تالگو 250 در مسیر راه آهن تهران مشهد و مزیت نوع دوگانه (Dual)
  کارکنان راه آهن در اقدامی قابل توجه کارزار برکناری مدیرعامل راه انداختند
  ایران آماده همکاری های ریلی مسافری و باری با ترکیه است
  حمل ونقل ریلی ۷ برابر مقرون به صرفه تر از جاده است
  اجرای ۵۰ کیلومتر راه بین شهری و ۴۰ کیلومتر خطوط ریلی در خوزستان
  ویدئویی از ابر پروژه عراق برای دور زدن ایران
مرور اخبار
  اعتبار مورد نیاز به راه‌آهن اسلام آباد_ ایلام و اندیمشک_ دهلران تزریق می‌شود

  اتصال راه آهن اندیمشک به ایلام چه مزیت هایی دارد؟
  مهمترین مطالبه مردم دهلران اجرای پروژه راه آهن است
مرور اخبار
  گفتگوی ویژه خبری (خبر)مزیت های اتصال تراتزیت ریلی ایران به اروپا با افتتاح راه آهن میانه، بستان آباد، تبریز-

  چاره تاخیر قطارهای مسافری
  زیباترین مسیرهای ریلی جهان
  تولید واگن های مسافری لوکس 5 ستاره در واگن پارس مپنا
  احداث و بهره برداری ۵ پروژه ریلی در سال ۱۴۰۲
 
   معرفی پایگاه های اطلاع رسانی  
- اندازه متن: + -  کد خبر: 48951صفحه نخست » ریلی 2یکشنبه، 26 مرداد 1393 - 15:30
واگن‌های منوریل قم در پیچ شورا متوقف شد/ مخالفت اعضا با تضمین وام صندوق ملی توسعه برای منوریل
  
ترابر نیوز:

هشتاد و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم به بررسی خوب و بد منوریل پرداخت.

 
لایحه تضمین 40 میلیون دلار تسهیلات توسط شهرداری برای خرید واگن‌های منوریل از محل صندوق توسعه ملی که هفته پیش به کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر قم ارجاع داده شد، صبح یکشنبه به هشتاد و یکمین جلسه رسمی آمد اما همانطور که انتظار می‌رفت، نتوانست موافقت اعضای شورا را جلب کند.

 
شهردار قم که اواسط این بحث مجبور به ترک جلسه برای شرکت در محفل دیگری شد، در واکنش به رای منفی کمیسیون تلفیق شورای شهر با اشاره به مزیت‌های این لایحه گفت: 50 درصد هزینه قطار شهری به عهده شهرداری است و شهرداری قم تا امروز هزینه‌ای بابت منوریل اختصاص نداده است.

 
وی ادامه داد: این مبلغ هم قرار است از کانال ذی‌حسابی تأمین شود و در واقع یک فرصت برای ساماندهی به وضعیت منوریل محسوب می‌شود.

 
محمد دلبری اتمام منوریل را یکی از مطالبات مردم از شهرداری دانست و تصریح کرد: نباید این پروژه به این حالت رها شده بماند و سهم خود را برای راه‌اندازی آن باید ایفا کنیم. وی با اشاره به استفاده دیگر کلان‌شهرها از این قبیل تسهیلات دولت ادامه داد: باید این وام پیگیری شود تا حداقل ما از سوی دولت متهم به عدم پیگیری نشویم.

 
حجت‌الاسلام سید محمد آتش‌زر، رئیس شورای اسلامی شهر قم دیگر مخالف این نظر کمیسیون تلفیق بود. وی با اشاره به اینکه این گشایش ال سی می‌تواند پروژه منوریل را به سر و سامانی برساند گفت: مبلغ این وام را دولت پرداخت می‌کند و تنها چیزی که از ما می‌خواهند ضمانت بازگشت است.

 
وی افزود: ما چه موافق منوریل باشیم و چه مخالف آن، باید شرایط را طوری پیش ببریم که این طرح به سرانجامی برسد.

 
محمود ملکی، عضو کمیسیون امور زیربنایی شورای اسلامی شهر قم در واکنش به این سخنان گفت: طرحی باید سر و سامان پیدا کند که منافعی برای شهر داشته باشد. ما اگر منوریل را افتتاح کنیم بعد باید به دنبال مسافر بگردیم که بیاید و سوارش شود.

 
وی افزود: اگر این طرح به همین صورت اجرا شود هیچ روزی مسافری نخواهد داشت. مگر اینکه هزینه دیگری انجام دهیم و بی آر تی بگذاریم تا مسافران را از جای دیگر به این مسیر بیاورند.

 
ملکی ادامه داد: اگر دولت می‌خواهد هزینه کند برای این طرح می‌تواند این کار را انجام دهد اما دلیلی ندارد که ما تضمینی برای این هزینه‌ها داشته باشیم که قطاری از این خط رد شود و چند نفر دلخوش باشند که منوریل اجرا شد.

 
برندسازی برای مخالفان منوریل

آتش‌زر در واکنش به این سخن ملکی با اشاره به راه‌اندازی پارکسوار شمالی و امکان ایجاد پارکینگ طبقاتی در آن اظهار داشت: می‌توانیم شرایطی به وجود بیاوریم که زائران خودروهای خود را در پارکسوار شمالی پارک کرده و با منوریل به حرم مطهر بیایند.

 
وی با تاکید بر اینکه مسیر پارکسوار شمالی تا میدان مطهری مشکل مسافر ندارد افزود: مخالفت با منوریل در حال حاضر به یک مد تبدیل شده و هر کسی می‌خواهد با این ابراز مخالفت برای خود یک برند بسازد.

 
رئیس شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در این مخالفت‌ها هر کسی انگیزه‌ای دارد. عده‌ای به دنبال مقاصد سیاسی هستند و عده دیگر مسئله شخصی دارند اما در هر صورت ما در برابر خداوند مسئولیم و باید تصمیم درست بگیریم.

 
برای دکمه‌ای که هنوز نیست، کت می‌دوزیم

ملکی در پاسخ به حجت‌الاسلام آتش‌زر با اشاره به اینکه شکل گرفتن پارکسوار شمالی و اتصال قطار سریع‌السیر تهران اصفهان فقط وعده و وعید است، گفت: ما داریم برای دکمه‌ای که هنوز نیست، با هزینه زیاد کت می‌دوزیم.

 
محسن عابدینی‌پور، دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم که پروژه منوریل در زمانی کلید خورد که وی شهردار قم بود، در دفاع از این پروژه با اشاره به رد شدن قطار تهران اصفهان و تهران اهواز از این مسیر در آینده گفت: درست نیست وقتی پروژه‌ای شکل گرفته کمر به تعطیلی آن ببندیم.

 
آسان شدن دسترسی به ادارات مستقر در خیابان ساحلی و ساختمان شهرداری و استانداری و مسیر دسترسی ایستگاه قطار به داخل شهر دیگر دلایل عابدینی‌پور برای دفاع از منوریل بود.

نظر متخصصان را جویا شوید

 
وحید شایسته‌نیک، عضو کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر و کارشناس شهرسازی گفت: مخالفت ما بر مبنای نظر کارشناسی است و نیازی به برندسازی برای خودمان نداریم.

 
وی که ریاست نظام مهندسی ساختمان و معاونت شهردار را در کارنامه خود دارد، نقص مطالعات در زمینه اجرای پروژه منوریل را مورد توجه قرار داد و افزود: آیا بررسی کرده‌ایم که در مسیری مانند رودخانه که فضای باز وجود دارد، با راه‌اندازی بی آر تی تا چه حد می‌توانیم به نیاز شهروندان پاسخ دهیم؟ آیا واقعاً در چنین مسیری نیاز به منوریل هست؟

 
این عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه منوریل در کرمانشاه نیز به نتیجه نرسیده افزود: در دنیا استفاده از منوریل نسبت به مترو درصد کاملاً غیر قابل توجهی است. اینها مسائل سیاسی یا برندسازی نیست، بلکه نظرات کارشناسی است که در دنیا محترم شمرده می‌شود.

 
وی گفت: باید یک مقدار هم به حرف متخصصان توجه کنیم. در همین استان قم بهترین متخصصان حوزه ترافیک وجود دارند اگر آنها قابل توجیه بودن این طرح را تائید کردند، ما هم استقبال می‌کنیم.

 
شایسته نیک با اشاره به تغییر مشاور این طرح به خاطر مخالفت با آن افزود: با نیروهای فنی سیاسی بازی نکنید.

 
به گفته وی منوریل جایی کاربرد دارد که امکان احداث تونل وجود نداشته باشد و معبر کم عرض باشد که به ناچار ترافیک را باید به آسمان برد.

 
عضو کمیسیون امور زیربنایی با اشاره به اینکه بار اول نیست با این طرح مخالفت می‌کند افزود: اولین ستون منوریل که در رودخانه برپا شد به عنوان رئیس نظام مهندسی به استانداری نامه نوشتم اما در این طرح نظرات کارشناسی هیچ گاه مهم شمرده نشد. همان زمان هم تمام متخصصان در نظام مهندسی در رشته‌هایی مانند شهرسازی، ترافیک و معماری با این پروژه مخالف بودند.

 
می‌گفتند به شورا ربطی ندارد

وی بزرگ‌ترین مشکل مباحث شهرسازی در قم را عدم کلان‌نگری و جانمایی‌های غلط دانست و ابراز داشت: آن موقع که ما به دنبال مطالعات این طرح بودیم، می‌گفتند به شورا ربطی ندارد. امروز که تضمین می‌خواهند به سراغ ما آمدند.

 
رئیس سابق نظام مهندسی ساختمان استان قم با اشاره به صحبت درباره احداث پارکسوار شمالی گفت: مطالعات این موضوع کجاست؟ باید بدانیم که اگر این پارکسوار احداث شود چقدر مسافر دارد که بعد برای انتقال این مسافران فکری کنیم.

 
احداث منوریل عین دور اندیشی است

عباس ذاکریان، رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای شهر قم با اشاره به اینکه احداث قطار تهران اصفهان در دستور کار دولت قرار دارد گفت: نمی‌شود بگوییم معلوم نیست کی احداث شود. باید اصرار به دولت برای انجام این کار در دستور کار ما باشد.

 
وی عقیده دارد که حتی اگر 20 سال دیگر هم این قطار راه بیفتد، باز احداث منوریل برای جابه‌جایی مسافران از پارکسوار شمالی تا حرم عین دور اندیشی است.

 
نکته دیگری که سخنگوی شورای اسلامی شهر قم به آن اشاره کرد، ضرورت نگاه کلی به منوریل بود. وی گفت: درست است که این طرح از پارکسوار شمالی تا میدان مطهری توجیه ندارد اما اگر این خط کامل شود، فواید بسیاری برای شهروندان خواهد داشت.

 
مصوبه ندادیم که تعهد بدهیم

محمود مسگری دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم هم با اشاره به اینکه منوریل یک برگ مصوبه از شورای شهر ندارد اضافه کرد: حالا چه دلیلی دارد که ما برای این طرح تعهدی بدهیم.

 
ناصر رعیت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امور زیربنایی شورای شهر دیگر موافق گشایش ال سی برای خرید واگن‌های منوریل بود که با اشاره به هزینه‌هایی که برای این طرح انجام شده خاطرنشان کرد: اگر امروز قرار بود تصمیم بگیریم که منوریل احداث شود یا خیر، شاید به پاسخ منفی می‌رسیدیم اما با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد، باید به این پروژه کمک کرد چرا که به نمادی برای شهر قم تبدیل شده است.

 
در نهایت رد لایحه شهرداری با 11 رای از 17 عضو حاضر در جلسه رای آورد.

 

منبع:تین نیوز

تعداد بازدید: 960 ،    
  
کلیدواژه ها: منوریل قم


اخبار مرتبط:

اضافه نمودن به: Share/Save/Bookmark

نظر شما:
نام:
پست الکترونیکی:
آدرس وب:
نظر
 
  کد امنیتی:
 
   مرور خبرهاو تحلیل ها  
  چرا پوتین از آغاز بازنده جنگ اوکراین بوده است
  اقتصاد روسیه با پایان جنگ اوکراین سقوط خواهد کرد
  پلیس: مبلغ جرایم رانندگی در تخلفات حادثه‌ساز ۴ تا ۵ برابر می‌شود / جریمه سرعت غیرمجاز ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان / رانندگی در حالت مستی و استفاده از مواد روانگردان ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان
  واکنش سیدحسن هاشمی، وزیر پیشین بهداشت به خودکشی پرستو بخشی: سکوت وزارت بهداشت مایه‌ شرمساری است
  چشم انداز جالبی برای سال ۱۴۰۳ در حوزه تحریم‌ها وجود ندارد / اگر ترامپ پیروز شود تندروی در منطقه زیاد می‌شود؛ البته اگر در ایران به این نتیجه برسند که مذاکره کنند، شاید بتوانند با ترامپ صحبت کنند / باید اول با امریکایی‌ها در منطقه کنار بیایم تا آن‌ها نیز منافع ما را در عراق و کشور‌های حوزه خلیج فارس به رسمیت بشناسند
  تصادف مرگبار سوناتا با پژوپارس / ۹ نفر جان باختند
  راه‌آهن اصفهان- شهرکرد تا پایان دولت سیزدهم بهره‌برداری می‌شود
  کدام یک از مسیرهای ریلی امسال به بهره برداری می رسد؟
  منتقدترین فرد به خصوصی سازی صنعت ریلی هستم و معتقد ترین!
  دریای خزر سالانه ۲۵۰ نفر را به کام مرگ می‌‎کشاند
  روایت نشریه اماراتی از جزئیات مذاکرات محرمانه ایران و امریکا / گفتگو برای آتش بس منطقه‌ای نانوشته
  مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!
  روحانی: وزیر کشور، امور خارجه، اطلاعات، آموزش و پرورش، علوم، ارشاد، دفاع و رئیس سازمان انرژی اتمی با هماهنگی رهبری معرفی می‌شوند
  همانطور که ترامپ برجام را خراب کرد، ما هم یک فرصت برای بازگشت داشتیم، اما آن را از دست دادیم / اصلاً برایم قابل فهم نیست که چرا با اف. ای. تی. اف مشکل دارند / تیم فعلی یکی از ضعیف‌ترین ترکیب‌های وزارت خارجه تاریخ است؛ وقتی آدمی به توانایی ظریف وجود دارد چرا سراغ دیگران می‌روند؟ / دولت آدم مناسب مذاکره را پیدا کند
  تاجگردون: ۱۴۰۳ سال خیلی سختی است / رأی ندادن خاتمی یک علامت است / مجلس دوازدهم، «آقا» ندارد
  نماینده اصفهان: اگر برای فرونشست چاره‌ای نشود، باید شهر را ترک کنیم
  چالش جدید بایدن در منطقه؛ ایران و روسیه چگونه تجربه‌ها و فناوری‌های نظامی در جنگ اوکراین و خاورمیانه را به اشتراک گذاشتند؟
  تعیین تکلیف برجام را در راس امور بگذارید / اگر در یک و نیم سال آینده، تعیین تکلیف نشود، تا مهر ۱۴۰۴، قطعنامه‌ها علیه تهران احیا خواهند شد / اگر برجام زنده نمی‌شود، دنبال راه حل خلاقانه بگردید / تفاهم نانوشته اخیر که فقط امکان تامین ارزاق عمومی را می‌دهد، به ضرر ایران است / توسعه اقتصادی بدون آرامش در حوزه سیاست خارجی ممکن نیست؛ ویتنام اگر در بند جنگ می‌ماند، نمی‌توانست توسعه پیدا کند
  تصادف اتوبوس در ارومیه سه کشته و ۱۰ مصدوم به جا گذاشت
  در ده سال گذشته 11 هزار ایرانی در دریا غرق شده اند
  اهمیت راه‌آهن شلمچه- بصره از نگاه اکونومیست
  هدف اصلی «ایران رود»؛ گسترش حمل و نقل دریایی و ایجاد آبراهه کشتیرانی
  جاده لردگان- ایذه بوی مرگ می دهد
  تصادف منجر به فوت در محور لردگان به ایذه
  کشتار در تالار «کروکوس» روسیه / مهاجمان، ۶۲ نفر را کشتند / کاخ سفید: اوکراین دخالتی در حمله تروریستی نداشته / کی‌یف: این حمله تروریستی کار نیروهای ویژه روسیه است / داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت
  تراز دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۷٠ متر رسید
  خط آهن استراتژیک ایران - ترکیه - پاکستان
  آمار‌های تکان‌دهنده از قربانیان حوادث رانندگی نوروز در ۱۰ سال اخیر / نوروز ۱۴۰۳ رکورد مرگبارترین نوروز ۱۰ سال اخیر را می‌شکند؟
  ورق زدن رویایی قدیمی به نام ایران رود
  افزایش جانباختگان حوادث رانندگی نوروز به ۲۷۱ نفر
  تماشا کنید: ۶ چالش خارجی ایران در ۱۴۰۳ / از احتمال پیروزی ترامپ تا توسعه طلبی‌های باکو
  توافق حوثی ها با روسیه و چین
  متن سوگندنامه رئیس جمهور/من به عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار قانون اساسی کشور باشم
  آشنایی با درخت ارزشمند پالونیا
  ۱۰ هزار نفر پای سفره هفت‌سین در تخت جمشید نشستند
  وزیر خارجه آمریکا: ایران تامین‌کننده اصلی سلاح، اطلاعات و فناوری حوثی‌ها ست؛ از آنها خواسته‌ایم تا این گروه را کنترل کنند / ادامه حمایت تهران از حملات حوثی‌ها به نفع ایران نیست
  قتلگاه جاده ای محور لردگان- ایذه
  تصاویر و فیلم دبی 50سال پیش
  مرگ ۲۲۵ نفر در صحنه تصادفات رانندگی طی ۶ روز
  نیویورک تایمز: عربستان ۴۰ میلیارد دلار در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند
  راه آهن ایران - ترکیه ، شاهراه اقتصادی آسیا به اروپا
  پروژه «ایران رود» می‌تواند مشکل کم آبی ایران را حل کند؟
  رهبر انقلاب سال ۱۴۰۳ را سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند
  نقدی بر کارنامه راه و راهسازی در کمتر از یک قرن گذشته
  ساخت خط 9 مترو تهران؛ به زودی
ادامه مرور خبرهاو تحلیل ها
 
   گزارش های تصویری 1  
  ادامه گزارش های تصویری 1
  1    2 
 
   پایگاه اطلاع رسانی  
 
 
 
::  صفحه اصلی ::  پیوندها ::  نسخه موبایل ::  RSS ::  نسخه تلکس
© ترابر نیوز 1388
iran_vatandoost@yahoo.com
طراحی و اجرا: خبرافزار